hjertesukka Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #21 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg mener ikke å kuppe tråden, beklager om det blir oppfattet sånn. Lurer bare på hvordan forskjellen på papirformer og silikonformer er? Er det bedre å bruke silikonformer? Anonym poster: 391f9be56c22281087ca96dd2efbf864 Helt iorden, du. Jeg kjøpte meg silikonformer idag, men brukte papirformer oppi. Det gikk veldig fint. Testa en slik ferdigkjøpt pose idag .Men imorgen skal jeg lage alt fra bånn.
hjertesukka Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter #22 Skrevet 26. oktober 2012 Takk, takk Strixvaria! Dere er så greie.
Strixvaria Skrevet 26. oktober 2012 #23 Skrevet 26. oktober 2012 Du må si hvordan det går da! For øvrig har jeg aldri prøvd silikonformer, men det er mest fordi jeg foretrekker å lage litt american-style, høhø. Så kan jeg pynte masse - det er jo det som virkelig er moro Og nei, jeg er heller ikke noen racer på sprøyteposer, men det kommer seg! Akkurat det med spøyting kan btw ha en del med toppingen å gjøre - er den for hard kan posen sprekke (*kremt*), og også på hva slags tipp du bruker for å sprøyte. Det er ikke så lett som det ser ut på youtube! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #24 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har best erfaring med de oppskriftene hvor vått og tørt blandes hver for seg, for så å blandes lett sammen, altså så det akkurat er blandet. Klumper spiller ingen rolle, de forsvinner under stekingen. Idiotsikker fremgangsmåte. Etter å ha funnet ut dette har jeg kuttet ut "pisk egg og sukker til eggedosis"-oppskriftene, for de gir ikke på langt nær like luftige muffins. Et oppskriftseksempel kan for eksempel være disse muffinsene: http://www.kakemonse.../vis.asp?id=458 Jeg har ikke prøvd de, men det illustrerer fremgangsmåten. Dette er muffins, ikke cupcakes. Ikke det samme! Anonym poster: 208492a4fe8960897b14ecd91082e04b 4
PecanPie Skrevet 26. oktober 2012 #25 Skrevet 26. oktober 2012 Dette er muffins, ikke cupcakes. Ikke det samme! Anonym poster: 208492a4fe8960897b14ecd91082e04b "Norske" muffins og cupcakes er vel stort sett det samme (jeg har i alle fall ikke helt skjønt forskjellen). Kjøper du derimot en "muffin" for eksempel på en amerikansk kaffebar, vil du få et lite måltid. I alle fall slik jeg har fortstått det. Om jeg tar feil vil jeg gjerne lære om forskjellene! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #26 Skrevet 27. oktober 2012 Muffins er ikke like søt og luftig, som oftest bruker man olje istedet for smør og andre matvarer i dem så de kan spises til frokost (ost, mais, ferske bær, osvosv). Cupcakes er ren dessert. Anonym poster: 1c70c1cb110dc2c536c3c1313643efb7 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #27 Skrevet 27. oktober 2012 "Norske" muffins og cupcakes er vel stort sett det samme (jeg har i alle fall ikke helt skjønt forskjellen). Kjøper du derimot en "muffin" for eksempel på en amerikansk kaffebar, vil du få et lite måltid. I alle fall slik jeg har fortstått det. Om jeg tar feil vil jeg gjerne lære om forskjellene! Oppskriften du linket til er amerikanske muffins, så hvor blander du inn ‹‹norske›› muffins i dette? Ingen av deler er det samme som cup cakes. Norske muffins er det nærmeste cup cakes, men de mangler jo frosting og det er jo frostingen som gjør hele cup caken. Anonym poster: 208492a4fe8960897b14ecd91082e04b 1
PecanPie Skrevet 27. oktober 2012 #28 Skrevet 27. oktober 2012 Oppskriften du linket til er amerikanske muffins, så hvor blander du inn ‹‹norske›› muffins i dette? Ingen av deler er det samme som cup cakes. Norske muffins er det nærmeste cup cakes, men de mangler jo frosting og det er jo frostingen som gjør hele cup caken. Anonym poster: 208492a4fe8960897b14ecd91082e04b Med "norske" muffins sikter jeg mer til hva nordmenn forstår som muffins. Muffins og cupcakes er i mitt hode så og si det samme, kake eller dessert. Uansett var poenget mrd svare mitt å formidle hva jeg gjør for å unngå tørre og smuldrete søte porsjonskaker, og om oppskriften jeg linket til er per definisjon cupcakes eller muffins ganske likegyldig. 2
hjertesukka Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #29 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Sånn! Da er steikingen i havn, men jeg greidde å få 11 stk, skulle kanskje vært 12? Brukte Strixvaria sin oppskrift, siden den var liten, enkel og grei. Blei en liten fordypning i midten, (se bildet om jeg får det fram) men det kan jo skjules med glasur eller frosting som det heter. Så da skal jeg bruke lørdagskvelden til å få laget en flott topping. Slik vi ser på bilder og youtube! Endret 27. oktober 2012 av hjertesukka 1
Surriball Skrevet 27. oktober 2012 #30 Skrevet 27. oktober 2012 Husk at du ikke skal ta dem ut av papirformene før servering det må gjestene gjøre selv
hjertesukka Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #31 Skrevet 27. oktober 2012 Husk at du ikke skal ta dem ut av papirformene før servering det må gjestene gjøre selv Jepp!!! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #32 Skrevet 27. oktober 2012 Cupcakes med lønnesirup og bacon anyone? Ble skikkelig digg! Og jeg måtte ta de ut av papirformene og putte de oppi nye siden de ble veldig fettete. Denne oppskriften (ble nesten en deig) http://mamabblog.com...on-cupakes.html Og denne frostingen http://www.thelittle...e-frosting.html Anonym poster: 1c70c1cb110dc2c536c3c1313643efb7 1
hjertesukka Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #33 Skrevet 27. oktober 2012 Takk for inspirasjon, Ab! Det ser spennende ut og en ikke helt vanlig kombinasjon. (Håper jeg kan poste et bilde seinere utpå kvelden av mine lekkerbiskener, hehe)
hjertesukka Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter #34 Skrevet 27. oktober 2012 Etter en del strev så blei det et brukbart resultat, syns jeg. Ja, og så litt ferdigkjøpte remedier. Fikk ikke til den glasursprøyta, så jeg gjorde det på den gammeldagse måten; klippet hjørnet av en vanlig plastpose og brukte den med en slik tutt i enden. Det gikk mye bedre! 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #35 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg mener ikke å kuppe tråden, beklager om det blir oppfattet sånn. Lurer bare på hvordan forskjellen på papirformer og silikonformer er? Er det bedre å bruke silikonformer? Anonym poster: 391f9be56c22281087ca96dd2efbf864 Med silikonformer hever muffinsene seg mer oppover, i stedet for at de siger utover som ofte skjer hvis man bruker papirformer, og det er lettere å ta dem ut av silikonformene. og silikonformer kan man jo bruke om igjen... Anonym poster: 3c26a9738314c286074577b14b2cca45
Strixvaria Skrevet 29. oktober 2012 #37 Skrevet 29. oktober 2012 Etter en del strev så blei det et brukbart resultat, syns jeg. Ja, og så litt ferdigkjøpte remedier. Fikk ikke til den glasursprøyta, så jeg gjorde det på den gammeldagse måten; klippet hjørnet av en vanlig plastpose og brukte den med en slik tutt i enden. Det gikk mye bedre! Nice! Du er jo råflink! Jeg bruker også plastposer noen ganger og klipper et hull - det funker jo som bare dét (men de sprekker lettere hvis frostingen er litt tykk) Btw, at muffinsen "puffer" i midten, kan ha flere grunner. Det kan f.eks. skje dersom man åpner ovnsdøra mens de står til steking (*kremt*beentheredonethat*kremt*), og dersom du har en eldre ovn kan det hende at varmen er ujevn (det skjer ofte når jeg baker hos foreldrene mine - gleder meg til de får ut fingeren og pusser opp kjøkkenet igjen + kjøper ny ovn, det trengs!). Jeg synes hvertfall de ser kjempelekre ut uansett, og pyntingen din var jo superfinfin! 1
hjertesukka Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #38 Skrevet 30. oktober 2012 Takk for det! - Ja, det kan hende at det har noe med ovnen å gjøre, den er relativt gammel. (skal ha ny neste år, heldigvis) Ellers gjelder det gamle ordtaket om at "øvelse gjør mester"! Kakene gikk ned på høykant dit de kom, hvertfall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå