Gå til innhold

Mislykka cupcakes- igjen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/enkelt-vennelag/cupcakes-med-vanilje/

Tror ikke det er meningen at jeg skal få til cupcakes. Idag prøvde jeg denne fra Matprat, men jeg hadde ikke helmelk, så jeg brukte lettmelk istedet.

Ellers fulgte jeg oppskrifta.

Men da de var ferdige, så gikk de i stykker! Smuldret opp. Smaken var imidlertid ålreit.

Dere bakstekoner og -menn, hva har jeg gjort galt? Selv har jeg mistanke om at det er for lite hvetemel, men jeg brukte det som stod i oppskrifta.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Hadde du dei i papirformer, eller i silikonform? At cupcakes smuldrar når du et dei er jo ikkje uvanleg. Med lettmjølk i oppskrifta vart det kanskje litt lite feitt. Var det når du skulle ta dei ut av formene at dei smuldra?

Skrevet

Det første jeg tenker på er om du blander godt og lenge nok med mikser? Jeg synes mengden egg og smør i denne var litt liten, det kan være årsaken til at det henger dårlig sammen. Temperering av egg og smør er også viktig.

Jeg bruker aldri lettmelk, som regel velger jeg fløte, men jeg er usikker på hvor mye det har å si.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om det er oppskriften det er noe feil med, men jeg har svært dårlig erfaring med oppskrifter fra Matprat.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar. Brukte papirformer, og det var når jeg skulle ta dem ut av formene at de smuldret helt opp. Gikk ikke an å ha glasur på toppen engang. Og så hang de veldig godt fast i papirformene. Så det er nok lite fett i oppskrifta, tenker jeg.

Og ja, smøret og egga var kanskje i kaldeste laget. Men jeg lunket melken.

Takk for oppskrift, Vendie, ser at det er mer smør i den. Så den skal jeg prøve neste gang.

Endret av hjertesukka
Gjest navnelapp
Skrevet

Prøv denne oppskriften: http://www.tv2.no/gm...es-3503930.html

Det står matfløte eller melk i oppskriften og jeg vet ikke helt hva slags melk som menes, men jeg har laget dem både med fløte og med lettmelk. Er ikke noe flink på sånne kakerier, men disse får jeg til hver gang.

Ja, dette er ei idiotsikker oppskrift av pound cake-typen, altså med like mykje i vekt (omtrent) av dei fire hovudingrediensane mjøl, smør, sukker og egg. Pass på at smøret er mjukt når du byrjar å piske det, elles tek det vinter og vår å få det lyst og luftig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Men du skal jo ikkje ta dei ut av formene før du tek på glasur?

• Liker 5
Skrevet

Ok, da er det flere ting som har gått feil.

1. Finn en bedre oppskrift, med mer fett og egg. Jeg holder meg til passion for baking sin grunnoppskrift.

2. Pass på temperering, ellers kommer du til å slite med en luftig og fin miks.

5. Kjør deigen i mikseren godt og lenge.

4. Finn bedre papirformer, her er det store kvalitetsforskjeller.

5. Ikke ta dem ut av papirformen, den skal jo sitte på ved servering.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Ok, da er det flere ting som har gått feil.

1. Finn en bedre oppskrift, med mer fett og egg. Jeg holder meg til passion for baking sin grunnoppskrift.

2. Pass på temperering, ellers kommer du til å slite med en luftig og fin miks.

5. Kjør deigen i mikseren godt og lenge.

4. Finn bedre papirformer, her er det store kvalitetsforskjeller.

5. Ikke ta dem ut av papirformen, den skal jo sitte på ved servering.

Her er eg ikkje heilt på linje med deg. Dei kan faktisk fort bli for seige. Når ein lagar kaker skal ein ikkje bruke forklistringsevna i mjølet slik ein gjer når ein lagar gjærdeig. Men ein må prøve seg fram. Eg brukar berre røre kakerøra til alt har blanda seg, ikkje lenger. Men det er sjølvsagt smak og behag, viss det er viktigare å unngå smuling enn å få seige kaker kan ein vispe lenger.

Og ein annan ting er at ein kan av og til bli for utolmodig, og ville begynne å ordne med kakene før dei er avkjølt. Kaker smuldrar mest når dei framleis er varme. Når dei har fått kolna litt er dei meir robuste.

• Liker 7
Skrevet

jeg har en oppskrift som du ikke skal klare å misslykkes med (håper jeg) :)

(det blir en stor røre så kan være greit å halvere den)

250g rom temperert smør(jeg bruker melange)

4 egg

4 dl sukker

2 del melk

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

6 dl mel

forvarm ovnen til 175 grader

rør sammen sukker og smør til det er hvit(eller så lenge du gidder). bland i et og et egg og rør godt i mellom. (ha alt det tørre i en skål) ta 1/3 av det tørre og rør godt, så 1/3 av melken og rør godt, gjør dette til du ikke har mer igjen.

fyll så muffins formene og sett dem i ovnen. la de steke i ca. 20 min midt i ovnen.

lykke til :)

Skrevet (endret)

Ok, takk for gode råd.- Heldigvis var dette bare en test, gudskjelov at jeg ikke venter gjester nå.

Blei litt ivrig og prøvde å ta dem ut av formene for tidlig antakelig, for å se resultatet. Skal prøve senere i kveld og se om det endrer seg.

Lot deigen gå ca 5 min i prosessoren, men la merke til at det var bittesmå klumper i den da jeg helte den i formene.

Takk for oppskrift, Ruskemor!

Endret av hjertesukka
Skrevet

Her er eg ikkje heilt på linje med deg. Dei kan faktisk fort bli for seige. Når ein lagar kaker skal ein ikkje bruke forklistringsevna i mjølet slik ein gjer når ein lagar gjærdeig.

Det kommer ann på hvordan man blander. Jeg mikser først smør og sukker lenge, til det er luftig og løst opp. Deretter blander jeg inn ett og ett egg, slik at disse blir gode og luftige. Til slutt rører jeg forsiktig inn mel+bakepulver og fløte, som ikke mikses i det hele tatt. Da får man både fordelene av luftig smør og egg, og at man ikke utvikler ikke glutenet i melet slik at man får kompakte muffins.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Det kommer ann på hvordan man blander. Jeg mikser først smør og sukker lenge, til det er luftig og løst opp. Deretter blander jeg inn ett og ett egg, slik at disse blir gode og luftige. Til slutt rører jeg forsiktig inn mel+bakepulver og fløte, som ikke mikses i det hele tatt. Da får man både fordelene av luftig smør og egg, og at man ikke utvikler ikke glutenet i melet slik at man får kompakte muffins.

Ok, men då er vi enige. Igjen. :-)

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk for gode råd.- Heldigvis var dette bare en test, gudskjelov at jeg ikke venter gjester nå.

Blei litt ivrig og prøvde å ta dem ut av formene for tidlig antakelig, for å se resultatet. Skal prøve senere i kveld og se om det endrer seg.

Lot deigen gå ca 5 min i prosessoren, men la merke til at det var bittesmå klumper i den da jeg helte den i formene.

Takk for oppskrift, Ruskemor!

Fortell hvordan det går hvis du prøver oppskriften. ble nyskjerrig :D

Skrevet

Fortell hvordan det går hvis du prøver oppskriften. ble nyskjerrig :D

Ja, det skal jeg gjøre. ;)

Skrevet

Jeg har best erfaring med de oppskriftene hvor vått og tørt blandes hver for seg, for så å blandes lett sammen, altså så det akkurat er blandet. Klumper spiller ingen rolle, de forsvinner under stekingen. Idiotsikker fremgangsmåte. Etter å ha funnet ut dette har jeg kuttet ut "pisk egg og sukker til eggedosis"-oppskriftene, for de gir ikke på langt nær like luftige muffins.

Et oppskriftseksempel kan for eksempel være disse muffinsene: http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=458

Jeg har ikke prøvd de, men det illustrerer fremgangsmåten.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for råd og oppskrift, PecanPie.

Nå er jeg igang igjen, etter en liten pause. Skal lage cupcakes imorgen og ha med i et selskap,gulp.

Idag testet jeg den nye sprøyteforma jeg kjøpte på Kitch'n:

https://www.kitchn.no/nettbutikk/baking/l3403200m02/

Jeg fikk ikke til å klemme kremen skikkelig,så det blei ikke fint! Trodde det var piece of cake, bokstavelig talt, men neida, jeg strevde veldig med å få kremen ut og brukte altfor mye krefter på det, og det kom ikke i en jevn strøm, men stykkevis og delt. Sprøyteforma er veldig hard, syns jeg.

Noen som har erfaring med denne?

Skrevet

Jeg mener ikke å kuppe tråden, beklager om det blir oppfattet sånn. Lurer bare på hvordan forskjellen på papirformer og silikonformer er? Er det bedre å bruke silikonformer?

Anonym poster: 391f9be56c22281087ca96dd2efbf864

Skrevet

Jeg har en (tilnærmet) idiotsikker oppskrift - den har aldri slått feil, samtidig som den er noe av det enkleste som finnes:

100 g hvetemel

100 g sukker

100 g smør

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

2 egg

Smelt smøret. Bland det tørre sammen i en bakebolle før du har oppi det smeltede smøret og rører godt. Knekk eggene, ha dem oppi bollen, og rør til du får en relativt klissete/glinsende røre som "slipper" fra sleiva. Muffinsene stekes på ca 180 grader til de er gyldne på toppen.

Vil du ha sjokolademuffins, så ta oppi noen skjeer kakao og kutt sjokolade i små biter som du heller i røra. Eller kjøp en pakke blåbær (20 kr på rema nå!), eller ha i appelsinsaft og litt finrevet appelsinskall f.eks. Mulighetene er mange :laugh:

Min oppskrift er veldig klissete (med vilje), men muffinsene blir rågode og superfluffy. Nå har jeg aldri brukt kjøkkenmaskin til å lage muffins - jeg lager alt for hånd - men det går sikkert fint an det også.

Jeg har for øvrig liten sans for "eggedosisoppskrifter" - det har en tendens til å gå rett i dass.. Men det kan hende det bare er meg :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...