Gå til innhold

Hvis jeg sier opp jobben min, får jeg arbeidsledighetstrygd?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg jobber litt, men har lyst til å si opp. Får jeg arbeidsledighetstrygd hvis jeg sier opp selv? Hvor lang tid tar det evt før jjeg får det? Får jeg med en gang hvis arbeidsgiver sier meg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sier opp selv kan du ikke søke før det har gått 8 uker. Hvor lang behandlingstid det er aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dagpenger uansett om du sier opp selv eller ikke. Men du må vente i 8 uker før du får noe hvis du sier opp selv. Du må også ha tjent mer enn 80.000NOK forrige året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Sier du opp selv, får du dagpenger etter 8 uker registrering på aetat. Det betyr at du må registrere deg som arbeidsledig dagen etter (eller mandagen...)at du slutter i jobben. Dette er viktig!!

Blir du sagt opp er det fem karantenedager, så får du dagpenger.

Du får meldekort som du må huske og sende inn for å få penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du velger å gå fra jobben du har nå, vil du få dagpenger fra 8 uker etter oppsigelsestidens slutt. Ikke fall for fristelsen å si ja til å gå fra jobben før oppsigelsestiden er over, da får du ikke dagpenger allikevel. Og så har du 8 ukers karantene etter dette. Du kan registrere deg som søkende fra dagen etter at oppsigelsestiden er over (og du har sluttet å jobbe) og fra den dagen vil de regne 8 uker.

Selv har jeg byttet stilling og fikk et fint brev fra aetat at jeg hadde rett på dagpenger fra august av! Jeg byttet stilling månedsskiftet januar/februar og slapp oppsigelsestiden av arbeidsgiver. Oppsigelsestiden skulle gått fra mars-juni og så 8 ukers karantene. Dette var fordi jeg "frivillig hadde gått med på en dårligere løsning enn den jeg hadde". "Heldigvis" byttet jeg stillig av helsemessige årsaker og har nå fått legeattest på dette, slik at jeg nå har rett på dagpenger fra den dagen jeg registrerte meg som arbeidssøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...