Gjest lmari Skrevet 26. februar 2004 #1 Skrevet 26. februar 2004 I går fortalte kollegaen min at hennes datter er fæl til å "jokke" skrittet sitt mot ting - stolbein eller andres lår eller kanten på leikegrinda. Hun har visstnok gjort det helt fra hun var liten, og det er tydelig at jenta gjør dette fordi det er godt for henne. Vi ble sittende og diskutere hvordan min kollega skal reagere på dette. Det blir jo feil å kjefte og fortelle ungen at dette er galt og stygt, da er hun redd for å ødelegge ungens syn på egen seksualitet. Men samtidig er det jo litt spesielt når ungen så tydelig stimulerer seg selv når det er andre tilstede, når de har gjester og når andre unger også er der. .. hun har gjort dette helt fra hun var bitteliten, visstnok... Hvordan skal man egentlig reagere i slike situasjoner?
Gjest Poirot Skrevet 26. februar 2004 #2 Skrevet 26. februar 2004 Lære henne at noen ting gjør man alene. Eks gå på do, pille nese, osv. 4
Gjest Myumi Skrevet 26. februar 2004 #3 Skrevet 26. februar 2004 Det absolutt dummeste voksne gjør er å kjefte og gi barnet inntrykk av at dette er noe skamfullt og skittent- da gjør man ubotelig skade på barnet. Lær ham/henne at dette er noe man gjør når man er alene og ikke gjør noe mer ut av det enn det. 1
Gjest care Skrevet 26. februar 2004 #4 Skrevet 26. februar 2004 Lære henne at noen ting gjør man alene. Eks gå på do' date=' pille nese, osv.[/quote'] :enig_animasjon:
Vimsevips Skrevet 26. februar 2004 #5 Skrevet 26. februar 2004 Lær ham/henne at dette er noe man gjør når man er alene og ikke gjør noe mer ut av det enn det. :enig_animasjon: Likte særlig det du skriver på slutten, jeg, Coffee Jolene. Gi barnet et sted der hun kan gjøre dettte i fred. Da har ho et sted ho kan trekke seg tilbake til, og som ho får være i fred på. Dette stedet kan være en spesiell stol, rommet hennes eller noe annet.
Gjest lmari Skrevet 26. februar 2004 #6 Skrevet 26. februar 2004 ... problemet var at hun var bare 6-7 måneder da hun startet med dette...... Men synes dere har gode råd. Og godt å se at de fleste er enige om at dette ikke skal "fysjes" og kjeftes på.
Thomasine Skrevet 26. februar 2004 #7 Skrevet 26. februar 2004 Ja, det må ikke "kjeftes" på barn som onanerer... Vi henviste til eget rom og at det kunne gjøres når man var alene. Problemet kom da han spurte hvorfor det kun skulle gjøres på rommet og når han var alene... :o For ham var det ikke svar nok at "sånn er det bare"... :-? :o Han har ikke spurt igjen, og jeg holder klokelig munn til evt. neste gang han spør. :-? Det spørs om det da ikke blir en far-sønn-samtale på gang... 1
Gjest Danielle 73 Skrevet 26. februar 2004 #8 Skrevet 26. februar 2004 Hei Asberger Syndrom var det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget. Dette fordi hun ikke har sosial forståelse og at de med denne lidelsen har lite formålsrettet bruk av f.eks kroppsutrykk og kroppsstillinger. Hun har jo holdt på med dette siden hun var liten, så det er vel en grunn til å få dette undersøkt i tilfelle det ikke foreligger noe annet. Har hørt om at en jente med denne lidelsen onanerte på skolen, og noen av dem kan være nokså sexfiksert også. 2
Lille Rosin Skrevet 27. februar 2004 #10 Skrevet 27. februar 2004 Hei Asberger Syndrom var det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget. Dette fordi hun ikke har sosial forståelse og at de med denne lidelsen har lite formålsrettet bruk av f.eks kroppsutrykk og kroppsstillinger. Hun har jo holdt på med dette siden hun var liten, så det er vel en grunn til å få dette undersøkt i tilfelle det ikke foreligger noe annet. Har hørt om at en jente med denne lidelsen onanerte på skolen, og noen av dem kan være nokså sexfiksert også. Bør vel ikke være noe galt fordi om ungen onanerer vel? Yngste min gjør også det. Hun startet også i 7 -8 mnd alder. Vi har bare bort ledet henne stille og rolig når hun er sammen med andre ( og oss), innledet til lek osv.Nå hun gjør det skjeldent " offentlig" lenger. Nå er hun 2 1/2 år. Jeg vet hun gjør det i sengen om kvelden eller før vi tar henne opp om morgen. Men det er da ikke noe problem. 4
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #11 Skrevet 27. februar 2004 Nå er hun 2 1/2 år. Jeg vet hun gjør det i sengen om kvelden eller før vi tar henne opp om morgen. Men det er da ikke noe problem. Hvordan får hun til det da, en så liten unge bruker vel bleier fortsatt? Gnir hun seg i mot noe og får stimulanse igjennom bleia?
Gjest Poirot Skrevet 27. februar 2004 #12 Skrevet 27. februar 2004 Hei Asberger Syndrom var det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget. Dette fordi hun ikke har sosial forståelse og at de med denne lidelsen har lite formålsrettet bruk av f.eks kroppsutrykk og kroppsstillinger. Hun har jo holdt på med dette siden hun var liten, så det er vel en grunn til å få dette undersøkt i tilfelle det ikke foreligger noe annet. Har hørt om at en jente med denne lidelsen onanerte på skolen, og noen av dem kan være nokså sexfiksert også. Synes det var litt vel raskt å stille en diagnose, når det hun gjør faktisk er helt normalt. Vet om mange barn som gjør slikt. 2
Gjest care Skrevet 27. februar 2004 #13 Skrevet 27. februar 2004 Hei Asberger Syndrom var det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget. Dette fordi hun ikke har sosial forståelse og at de med denne lidelsen har lite formålsrettet bruk av f.eks kroppsutrykk og kroppsstillinger. Nåja, dette er vel alt for lite grunnlag til å komme med slike antagelser. Men det er riktig at de med asperger syndrom har mindre innsikt i sosiale sammenhenger.
Gjest Madam Felle Skrevet 27. februar 2004 #14 Skrevet 27. februar 2004 Hei Asberger Syndrom var det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget. Dette fordi hun ikke har sosial forståelse og at de med denne lidelsen har lite formålsrettet bruk av f.eks kroppsutrykk og kroppsstillinger. Hun har jo holdt på med dette siden hun var liten, så det er vel en grunn til å få dette undersøkt i tilfelle det ikke foreligger noe annet. Har hørt om at en jente med denne lidelsen onanerte på skolen, og noen av dem kan være nokså sexfiksert også. Hun er fortsatt liten, herre gud altså. En 2 åring har vel ikke sosiale begreper i den forstand, og det er jo tåpelig å begynne å prøve å stille en diagnose på et så lite barn. Skulle forstått det om jenten var eldre, men hallooo, hun er bare 2 1/2 år. Mange barn i den alderen gjør slikt, og det er ikke unormalt i det hele tatt. Hun utforsker sin egen kropp, og som en to åring har hun faktisk ikke begrep på hva som passer seg eller ikke. La oss ikke gjøre barna eldre enn det de er, for det er tross alt snakk om en 2 1/2 år gammel jente her, og ikke et skolebarn. Jeg ville prøvd å snakke med jenten, og eventuelt vist henne inn på rommet om hun absolutt måtte fortsette. Verken mer eller mindre. 1
Gjest Embla s Skrevet 27. februar 2004 #15 Skrevet 27. februar 2004 Enig med Poirot og care, ang det med asperger. Alle som er klønete sosialt har faktisk ikke asperger. Syns man skal være forsiktig med å slenge ut diagnoser på den måten.. 3
Gjest care Skrevet 27. februar 2004 #16 Skrevet 27. februar 2004 Hun er fortsatt liten, herre gud altså. En 2 åring har vel ikke sosiale begreper i den forstand, og det er jo tåpelig å begynne å prøve å stille en diagnose på et så lite barn. Diagnosen asperger syndrom får man ikke stilt før man er 10-11 år nettopp fordi det å utvikle evne til å lese andres tanker og følelser vil kreve måneder og år av sosial påvirkning og trening.
la Flaca Skrevet 27. februar 2004 #17 Skrevet 27. februar 2004 Ja, hvordan i all verden skal en to-åring ane at det ikke er ansett som "pent" å onanere offentlig? Sånn helt av seg selv uten en pekepinn? Det er jo vi voksne som ikke tillater slik oppførsel, fra naturens side er sex med selv og andre en helt naturlig ting for et menneske! Jeg kjenner en mamma som ble litt forbauset over jentungen sin ettersom hun vokste til. Jenta kunne nemlig hvine høyt (i det hun fikk orgasme) fra 2 års alder. Hun forsøkte å fortelle henne at dette burde hun gjøre alene, men lot henne aldri få inntrykk av at det var noe negativt. Jeg tror det ordnet seg greit. 1
Iset Skrevet 27. februar 2004 #18 Skrevet 27. februar 2004 Madam Felle: wow nesten 15.000 innlegg på 7 mndr!! du fortjener iallefall statusen din hehe :o :-) oj jeg har ei jente på 4 1/2 mnd, her ser jeg hva jeg kanskje har i vente ja hehe. skal ikke kjefte nei, er livredd for å ødelegge synet hennes på seksualitet.
Lille Rosin Skrevet 27. februar 2004 #19 Skrevet 27. februar 2004 Hvordan får hun til det da, en så liten unge bruker vel bleier fortsatt? Gnir hun seg i mot noe og får stimulanse igjennom bleia? :o Hvorfor spør du om dette da:-? 1
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #20 Skrevet 27. februar 2004 :o Hvorfor spør du om dette da:-? Fordi jeg aldri har hørt om at så små barn onanerer og lurer da på hvordan de får til det når de har på bleie. Viste ikke at det var et så merklig spørsmål jeg :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå