Gå til innhold

Andre med "parkeringsangst"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man må jo bare terpe og terpe, til parkeringen sitter og man tørr det meste. Det å unngå situasjonene gjør det ikke bedre. Finn deg en nesten tom parkeringspass, og øv på parkering og rygging noen timer. Lukeparkering, ryggeparkering, rygge med sving på bilen og så videre. Deretter oppsøker du vanskelige situasjoner med vilje. Kjøre seg fast gjør man aldri, jeg har ikke klart det på 10 år i Oslotrafikken. Det er bare å ta det veeeldig rolig dersom situasjonen blir stressende.

Og det at dette er et typisk jenteproblem er jeg veldig uenig i, da gjør vi oss dummere enn det vi er... Her er det i alle fall slik at dersom vi må lukeparkere og mannen kjører, må han gå ut og jeg ta over. For lukeparkering er han ikke komfortabel med.

Også et viktig poeng - det å kjøre med fronten inn og rygge ut er mye vanskeligere enn å rygge inn i utgangspunktet. Rygger du inn har du bare hver side av bilene bak å ta hensyn til, og de ser man utmerket i sidespeilene.

Jeg trente rygging, lukeparkering og parkering mellom to biler med faren min i øvelseskjøringstida. Da ble omliggende biler eller andre hindringer illustrert med skistaver. Og jeg oppdaget selv når luken mellom bilene jeg skulle parkere mellom (med dårlig plass på motsatt side av "veien") ble smal at å rygge på plass var enklere enn å kjøre fronten inn.

Jeg har deimot hatt sterk angst mot å parkere i parkeringshus, av en eller annen grunn. Man kunne gi meg verdens minste luke å parkere i, og jeg smatt på plass, mens parkeringshus var døden. Derfor hadde jeg med meg samboeren min til parkeringshuset på jobb (der jeg altså ikke turde å parkere) en søndag. Så sto han ute og dirigerte eller kom med råd og tips mens jeg overvant parkeringshusskrekken, og påfølgende mandag kunne gå ut til deilig og varm bil etter jobb i stedet for en som måtte måkes fram i mange minus. ;)

Anonym poster: 32dcc4bd7589d266dda7b1f6f2a456b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det andre som har eller har hatt det på denne måten? Jeg forstår ikke hvorfor parkering er så vanskelig for meg, jeg føler meg jo som en helt ok sjåfør ellers :(

Anonym poster: f1460f8a1d588048321a77bc3a8dd007

Du er kvinne og er således utstyrt med redusert romforståelse og evne til å tenke i tre dimensjoner samtidig. Men slapp av, hjelpen er på vei!

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik, jeg hater å parkere, er så redd for å bulke inni bilene og slikt. Jeg har enda aldri skadet biler eller min bil, men flere ganger har jeg vært bomsikker på "at nå smeller det" mens jeg åler meg inn i en trang parkeringsluke. min neste bil skal ha sensorer slik at det piper når jeg kommer for nært.

Jeg har aldri hatt problemer med å parkere ved øvelseskjøring, men når jeg sitter alene er det stress. Og nå med min nye bil er det enda mer stress fordi den er jeg ikke helt vant til og er mye dyrere, den jeg hadde før "kunne" jeg liksom skade uten at det ble krise i heimen.

Jeg bruker også parkere litt lengre unna hvis jeg kan enn å presse meg inn på de overfylte parkeringsplassene i byen. blir også litt stressa av alle bilene i rushen...

Men glad å høre at det er flere som har eller har hatt det slik! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... :icon_lol: Hvis det er tilfelle, hva er menns "unnskyldning for at flere av dem ikke kan kjøre bil? :rolleyes:

Vel, dette er fakta på gruppenivå. Du vil finne kvinner som kan lukeparkere og du vil finne menn som ikke kan lukeparkere. Men faktum er, at om du observerer menn og kvinner som gruppe så pisser mannfolka på kvinnene når det kommer til at som handler om å vurdere objekt som beveger seg i tre dimensjoner.

Men igjen, innen få år er automatisk parkering standard på alle biler. Så da blir dere enda mer like menn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faktum er, at om du observerer menn og kvinner som gruppe så pisser mannfolka på kvinnene når det kommer til at som handler om å vurdere objekt som beveger seg i tre dimensjoner.

Hva er da grunnen til at mannfolka er overrepresentert på ulykkesstatistikkene, hvis de er så flinke til å vurdere objekt som beveger seg i tre dimensjoner?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er da grunnen til at mannfolka er overrepresentert på ulykkesstatistikkene, hvis de er så flinke til å vurdere objekt som beveger seg i tre dimensjoner?? :sjenert:

Det du snakker om er ulykker i høy fart. Når vi snakker om bulking er kvinner eksepsjonelt overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var så inn i helvetes klart at dette måtte bli til en menn vs kvinner debatt... Ventet i bilen utenfor butikken her om dagen, mens samboeren handlet. Samtlige menn jeg observerte parkerte i et jafs, og med litt Schwung. Av kvinnene fikk en femtedel det pent til, halvparten parkerte flott inntil de kvinnet det til mot slutten (rett og fin etter linjen, men den siste meteren snus bilen på skrå), og resten var rett og slett preget av angst. Masse smårygging og svett i pannen. Men jeg vet også at mannen min bulker bilen sin i ett sett og han rygger aldri på speil fordi han ikke klarer å tenke slik. Har vi bilen full av stæsj så han ikke kan snu seg for å titte bakover ber han meg å rygge ned oppkjørselen vår...

Anonym poster: 0359b5bd293eb19df2fcc866ed84238a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du snakker om er ulykker i høy fart. Når vi snakker om bulking er kvinner eksepsjonelt overrepresentert.

Jeg bulker heller 100 ganger, en å være innblandt i ulykke i høy fart en gang.

Konklusjon: Kvinner er forsiktige, og dårlige til å parkere. Menn er overmodige, og står for bortimot alle dødsulykker.

Anonym poster: f9defe788eed77efeca14eeff853dfc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygger meg aldri inn når jeg parkerer. Skulle prøve en gang etter jeg tok lappen, men ble så stressa av bilen som venta på meg at jeg kjørte videre og fant et annet sted, og har ikke turt siden..

Samboeren min kunne ha parkert i blinde, det er jeg sikker på :fnise: Han både rygger og suser inn mellom biler.

Anonym poster: e2c4f3a2b490700fe875c00da1a1435d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig i at jenter/damer i utgangspunktet er dårligere til å kjøre bil enn gutta. Jeg har brukt uttrykket *kvinnfolk bak rattet* flere ganger, hehe... :fnise: Men det finnes noen flinke jenter også, selv om det er få.

Så jeg er glad for å kunne si, at jeg hører til "skjeldenhetene". :biggrin:

Jeg parkerer min store 4-hjulstrekker helt enkelt, og har (bank i bordet) aldri vært borti en ting etter mange år med lappen.

Jeg elsker å kjøre bil, og er trygg på min egen vurderingsevne. Jeg har fra barnsben av, alltid vært levende opptatt av biler og bilkjøring, og det er der jeg tror forskjellen ligger. De fleste jenter bryr seg lite om bil, og vet knapt hva slags bil de kjører utenom at den er rød.... :icon_lol:

Gutter er gjerne opptatt av biler fra de er små. Så jeg har noe igjen for min bilinteresse, for jeg kjører bil like godt som en mann. :bolledeig:

Anonym poster: e5457d266b74be932f6865a15e6dd2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nenya82

Herregud,alt er ikke svart-hvitt her i verden.Grunnen til at menn ofte er flinkere til å kjøre enn kvinner er fordi de kjører mer.Hvis man ikke kjører annet enn frem og tilbake på butikken så sier det seg selv at man ikke blir flink til å kjøre,for det er noe som man trenger øving i.

I hele sommer så kjørte jeg nesten ikke,og da jeg begynte å kjøre igjen så var jeg utrolig usikker igjen og det bare på den lille tiden.

For å bli en flink sjåfør så trenger man øving og erfaring.Det er ikke bare å sette seg bak rattet også er man automatisk flink.Noen er jo selvsagt dårlige sjåfører,men det har ingenting med kjønn å gjøre,men individuelle forskjeller.

Det er faktisk ikke sånn at man kan forklare noe med "sånn er det bare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud,alt er ikke svart-hvitt her i verden.Grunnen til at menn ofte er flinkere til å kjøre enn kvinner er fordi de kjører mer.Hvis man ikke kjører annet enn frem og tilbake på butikken så sier det seg selv at man ikke blir flink til å kjøre,for det er noe som man trenger øving i.

I hele sommer så kjørte jeg nesten ikke,og da jeg begynte å kjøre igjen så var jeg utrolig usikker igjen og det bare på den lille tiden.

For å bli en flink sjåfør så trenger man øving og erfaring.Det er ikke bare å sette seg bak rattet også er man automatisk flink.Noen er jo selvsagt dårlige sjåfører,men det har ingenting med kjønn å gjøre,men individuelle forskjeller.

Det er faktisk ikke sånn at man kan forklare noe med "sånn er det bare".

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen problemer med å parkere da vi hadde Hicasen. Men ofte parkerer jeg et stykke unna for å gå der jeg skal.(Har skritteller på meg) Sliter nå med å rygge med nyebilen, men liker best å rygge meg inn på plass. Bruker speilet når jeg rygger, og har ryggesensor. Men av og til henger den seg opp og uler i vei. Har hatt lappen i snart 25 år og det er bare noen år siden jeg lukeparkerte for første gang. Men da var det mye snø og iskald og vi skulle på juletrefest. Men det gikk fint. Øve og øve så blir en tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...