Leo Skrevet 1. mars 2004 #41 Del Skrevet 1. mars 2004 Og dette kan du garantere er renrasede amstaffer?. Du, av alle, må vel vite at det ikke nødvendigvis er lett å se forskjell på en pitbull(-blanding) og en renraset amstaff? Den dagen en AMSTAFF dreper et menneske' date=' så skal jeg svømme baklengs over Trondheimsfjorden, midt i januar..[/quote'] Da kan du begynne å svømme med en gang! (Jeg skal ikke svømme noen steder hvis noen forteller meg at man kan bli drept av en dachs også. Det har skjedd!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 1. mars 2004 #42 Del Skrevet 1. mars 2004 Det er helt korrekt, jeg vet at de vanskelig kan skilles. Og det er akkurat det jeg mener, renrasete amerikanske staffordshire terriere er noe annet en pitbull! les hele tråden. Faktisk, så kan man skille pit og amstaff på snute og ansiktsfarge, pitbuller har en tendens til å være lyse i ansiktet og å ha en leverfarget snute. Og for dere som ENDA ikke har skjønt det, jeg forsvarer amstaffen, ikke pitbullen. Amstaffen er for n'te gang avlet frem med strenge regler på lynnet, for å bli en god bruks og familiehund, den blir faktisk tilogmed brukt som førerhund! Det eneste jeg vet er at denne bølgen kommer til å legge seg, det kommer en ny rase nå, Cane Corso, så gled dere, dere som har stått på barrikadene for å få forbudt den gode hunden amstaffen er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. mars 2004 #43 Del Skrevet 1. mars 2004 ...og når vi får blandet denne sammen med litt Dogo Canario og Boer Boel blir det sikkert kjempefint... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 1. mars 2004 #44 Del Skrevet 1. mars 2004 Håper det blir noen skikkelige buser, så de innser at dette forbudet kanskje ikke var så glupt allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #45 Del Skrevet 1. mars 2004 Forbud hjelper ikke. Nye raser vil overta uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 2. mars 2004 #46 Del Skrevet 2. mars 2004 Jeg er litt usikker på hvorfor du vil diskutere dette Yljali. Jeg er sikker på at du er fornøyd med ditt valg av hund, og da er det vel uinteressant hva andre mener om det? Som sagt har jeg selv en storpuddel, og gir fullstendig beng i at andre synes det er en dolle-hund, så lenge jeg selv vet mye bedre. Men jeg må jo si at du som amstaff eier vil ha betydelig høyere stjerne hos meg dersom du anerkjenner: 1) rasen kjøpes av mange folk som i utgangspunktet ikke burde ha hund og bruker hunden til å "tøffe seg" 2) hunden er opprinnelig avlet for å være kamphund 3) Hunden er sterk og har kraftige kjever, og kan slik sett i større grad drepe enn andre raser dersom hunden er aggresiv. Hvis du bare avfeier disse tingene mener jeg du ikke ser klart. Kan du bare avvise dette? Uansett: Vær fornøyd med ditt hundevalg og vær en god hundeeier! Dersom du er det vil du jo bidra til en mer positiv opplevelse/rykte av rasen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 2. mars 2004 #47 Del Skrevet 2. mars 2004 Jeg har blandete følelser for amstaff og synes folk som skaffer seg en slik hund IKKE kan regne med sympati. Folk har gjennom media lært at slike hunder er farlige og når man kjøper en slik hund må man ( dessverre ) ta det med på kjøpet. Slik at det vært med rottweiler og schæfer osv før, men de klager ikke av den grunn. Sånn er bare ting. Men jeg synes likevel at folk kan vise respekt og gå unna, de trenger ikke å slenge dritt. Der er jeg enig. Alle som har amstaff skryter så fælt av at rasen er en flott familehund, men hvorfor har plutselig registeringsantallet økt med takt som rasen ble kjent som kamphund ? Det er ikke uten grunn at folk flest kjøper denne rasen, de skal ha en tøff og skummel hund. Og så må de seriøse lide for dette ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. mars 2004 #48 Del Skrevet 2. mars 2004 Ok' date=' så du mener at hunden er like kamplysten som den var før - for mange hundre år siden?[/quote'] For mange hundre år siden????? Nå er den rasen vi kjenner som "Amstaff" ca 60 år gammel,den er godmodig nok men føler den seg provosert er den en skummel slåsskjempe,Alphaegenskapene forsvinner ikke så godt, så den skal alltid holdes i band. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. mars 2004 #49 Del Skrevet 2. mars 2004 Det jeg ikke forstår helt er hvorfor vanlige mennesker i våre dager skaffer seg hunder med stort potensiale for å skade mennesker og andre hunder. Spesielt når de bor i tettbygde strøk. Jeg er selvfølgelig klar over at alle hunder kan bite, men en liten, lett hund har ingen mulighet til å drepe med ett bitt og skulle ulykken være ute har man tid og mulighet til å gripe inn og avverge en katastrofe. Det er også stor forskjell på de store hunderasene. En stor puddel eller en golden retriver kan også bli vanskelig å ha med å gjøre, men begge er opprinnelig jakthunder og har et mye tydeligere kroppsspråk og er mindre kompromissløse enn raser som opprinnelig ble brukt som vakt- og kamphunder. Jeg vil f.eks. påstå at 90% av alle hannhunder av f.eks. dobbermann, rotweiler og schäfer er farlige for andre, og særlig da mindre, hannhunder. Man kan selvfølgelig si at det ikke er hundens feil, men eierens. Det er mye riktig i det, men det krever en svært kyndig eier for å fjerne denne tendensen hos hunden fordi det ligger i dem at de skal "ta" potensielle konkurrenter. En del små hunder er desverre dårlig oppdratt og har samme tendensen (Små hunder lærer, av naturlige årsaker, imidlertid som regel at den kan lønne seg å ligge litt lavt i terrenget noen ganger...), men en terrier på 10 kg. som angriper er det lett å hindre i å få gjort noen skade. Jeg elsker hunder over i alt i verden, og for min egen del kunne jeg godt ha tenkt meg en stor hund som krever mye dressur, som f.eks. bullmastiff eller dobbermann. Så lenge jeg skal leve og bo tett innpå andre mennesker, ser jeg imidlertid på dette som uaktuellt. Det er et faktum at mange mennesker er redd slike hunder og det ville jo ikke være noe hyggelig hverken for meg eller hunden å bli utsatt for skulende blikk hele tiden. Jeg har derfor valgt en liten, søt hund. Resultatet er at vi begge kommer i kontakt med masse hyggelige hunder og deres eiere. Det er også mange barn (og voksne) som spør om å få klappe og kose. På den måten får min hund masse hyggelige opplevelser med både hunder og mennesker og det igjen tror jeg absolutt bidrar til en trygg, glad hund. Og hvis dere lurer på hvorfor jeg går store omveier rundt amstaffene deres, så er det fordi jeg har mange dårlige opplevelser. Eierens rulleblad og preferanser for å skaffe seg en amstaff står heller ikke skrevet utenpå hverken hunden eller eieren... Konklusjonen min er altså at dersom man ønsker å unngå sinte blikk og kommentarer, så velger man en annen hunderase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 2. mars 2004 #50 Del Skrevet 2. mars 2004 Imax, Jeg blir litt frustrert når du svarer på innleggene mine uten å ha lest de først hvis du gjør det ser du at jeg har sagt meg enig i ALT det du sier der. Diskutere gjør jeg fordi jeg er uenig og skuffa over alle fordommene. Kamphund og kamphund, ikke for å kjempe med hverken andre hunder eller mennesker, men okser. Og selv om jeg er dritalei av å gjenta meg selv, så ble den etter dette avlet frem for å bli en familiehund/brukshund. Men dere får leve i den trua dere har, så skal jeg kose meg med hunden min. Moniica: Hvor du har fra at de med schäfere og rottweilere etc. ikke føler det samme om dette som oss med amstaffer skjønner ikke jeg. For de få jeg kjenner uttrykker også at de synes dette er synd. Sexysadie: Mener du jeg skal gå med bikkja mi i bånd 24/7? Dette skjer ikke, vi som har hunder som er til å stole på skal ha like mye rett til å ha de uten når vi er ute i skog og mark og ellers der hvor det egner seg. Leo: Stort potensiale og stort potensiale, det blir hva man gjør det til selv. Men med tanke på fysikken Jeg hadde aldri villet hatt en hund jeg ikke kunne stolt på. Jeg har skilt henne fra heftig tispeslåsskamp med schäferen hjemme flere ganger (Og ja, det var faktisk schäfern som starta det) uten å ta skade av det. Ikke var det spesielt vanskelig heller selv om jeg bare er 1.60 og 60 kilo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. mars 2004 #51 Del Skrevet 2. mars 2004 Ylajali, det er vel ikke til å komme forbi at en amstaff har langt større potensiale for å skade noen enn f.eks. en dvergdachs? En ting er å skille to hunder du kjenner om som oppfatter og respekterer deg som sin "sjef". Det klarer jeg også. Noe helt annet er å gå imellom når en fremmed hund angriper din egen. Amstaffen ble ganske riktig avlet frem for å angripe okser. En av de tingene det ble lagt vekt på var at den skulle bite seg fast og ikke slippe uansett hva som skjedde. Jeg ville synes det var veldig rart dersom disse egenskapene er helt borte. Alle andre hunderaser som er avlet frem til et bestemt formål har til en viss grad beholdt de egenskapene den opprinnelig var tiltenkt. En grunn til at jeg ikke liker amstaffen noe særlig er at jeg synes den har et utydelig kroppsspråk som gjør det vanskelig for meg å oppfatte hva den egentlig mener. Og, jeg forstår altså ikke vitsen med å holde hunderaser som "alle" er redd dersom man ikke har et behov for å føle seg litt ekstra "macho". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 2. mars 2004 #52 Del Skrevet 2. mars 2004 Herregud. Er det mulig å LESE det jeg skriver før man svarer? JA JA JA amstaffen har selvfølgelig mye større overtak enn feks. en dachs FYSISK. Er det klart at jeg mener det nå? Sånn en gang for alle? Makan. Jeg har SVÆRT lite behov for å føle meg macho, da hadde jeg ikke hatt langt blondt hår, sminke og feminine klær. Med det bildet folk har her av amstaff eiere, måtte dere fått stallsjokk om dere hadde sett oss i rl! LATTERLIG påstand. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare mer på den tråden her, jeg kunne likegodt gått å stanga huet mitt i veggen, men når jeg ser alt det dumme folk kan få seg til å skrive så har jeg store problemer med å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 2. mars 2004 #53 Del Skrevet 2. mars 2004 Så lenge man har hunden i bånd ute blant folk og ikke binder den og lar den stå alene ser jeg ikke problemet med å ha "kamphund" i tettbygd strøk! Alle hunder kan bite, men noen er jo sterkere enn andre og kan forårsake mer skade. Vet man at man har en slik hund sørger man selvfølgelig for å ha kontroll på den.(ansvarlige hundeeiere vel og merke) Selvfølgelig er det lov å være redd og å gå utenom, men å slenge dritt er aldri nødvendig. Vil bare legge til at i de tilfellene jeg har hørt om der folk har blitt drept av hunder har det vært snakk om polarhund, og gjerne flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. mars 2004 #54 Del Skrevet 2. mars 2004 Jo da, jeg leser Ikke kom her og fortell meg at mange amstaffhann mer enn gjerne tar knekken på en mindre artsfrende. Enten er dette et resultat av et av rasens særtrekk eller så finnes det utrolig mange dårlige hundeiere med amstaff. Jeg har bodd i Oslo med liten hund i mange år og jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har sett en amstaff eier slepe avgårde med sin illsinte, frådende hund. Grøss og gru om den hadde vært løs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 2. mars 2004 #55 Del Skrevet 2. mars 2004 Det finnes utrolig mange dårlige hundeeiere med amstaff og det finnes utrolig mange "amstaffer" som har mye pitbull i seg, og det er som regel disse som havner hos de dårlige eierene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabarbara Skrevet 3. mars 2004 #56 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvordan kan man bli såret av at folk er redd hunden? Det skjønner jeg ikke. Jeg har hatt hund selv og det vill ikke falle meg inn å ta dette personlig. Mange kan ha hatt traumatiske opplevelser med hund og er redde av den grunn. Der jeg bor er det dessuten dessverre en del folk som har hund som de bruker som beskyttelse. Ofte temmelig hardbarka folk som har hunder som ser litt skumle ut. Det er selvsagt forferdelig dumt for andre hunde-eiere som har samme rase, men gjør jo at jeg forstår at folk kan være kritiske. Men det er jo som kjent ikke hunden, men eierene, som man sier, og derfor trist at mange føler seg truffet av andres redsel. Forøvrig synes jeg Am Staff er kjempefine hunder. Min favoritt er Rhodesian Ridgeback. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabarbara Skrevet 3. mars 2004 #57 Del Skrevet 3. mars 2004 Jeg synes forresten å huske an undersøkelse fra noen år tilbake som sa at den hunde-rasen som var ansvarlig for flest angrep på mennesker var Golden Retriever. Men det kan jo ha noe å gjøre med at det er veldig mange av dem samt at alle går ut fra at de er ufarlig og dermed tar kontakt med ukjente hunder eller strekker dem litt for langt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 3. mars 2004 #58 Del Skrevet 3. mars 2004 Det er ikke snakk om å bli såret av at folk er redde, men når man er ute å går tur i byen, og en 40-50 år gammel dame sier høyt, sånn at du skal høre det når de går forbi "For en STØGG hund", det er rett og slett mangel på folkeskikk. Og tro meg, dette har ikke skjedd bare en gang. Dessuten er pia forkjøla, stakkars lita. :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 4. mars 2004 #59 Del Skrevet 4. mars 2004 Sexysadie: Mener du jeg skal gå med bikkja mi i bånd 24/7? Dette skjer ikke, vi som har hunder som er til å stole på skal ha like mye rett til å ha de uten når vi er ute i skog og mark og ellers der hvor det egner seg. o. En Amstaff skal bestandig være i bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 4. mars 2004 #60 Del Skrevet 4. mars 2004 Det jeg mente er at de med schæfer, rottis, dobber osv klager ikke så høylytt som de med amstaff. Når man kjøper en amstaff i dag så VET man ( burde ihvertfall ) vite at rasen har et dårlig omdømme og man dermed må forvente at folk ikke liker hunden din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå