Ylajali Skrevet 4. mars 2004 #61 Del Skrevet 4. mars 2004 En amstaff er (det virker som du har gått glipp av det) en hund, og vi som har amstaff har akkurat de samme rettighetene som andre hundeeiere. Slutt å vær så bastant på ting som er feilaktige, det blir bare så dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #62 Del Skrevet 4. mars 2004 som hundeeier har man ett visst ansvar og det ene er at man ikke skal skape flere hundehatere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 4. mars 2004 #63 Del Skrevet 4. mars 2004 Men selvom man er redd hunder og syns Amstaff er stygge trenger man vel ikke rope det ut for hele verden?? Det finnes noe som heter høflighet.. Ingenting blir bedre av drittkasting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #64 Del Skrevet 4. mars 2004 En Amstaff skal bestandig være i bånd. Din påstand er at bare amstaffer skal være i bånd? Latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emanuelle Skrevet 5. mars 2004 #65 Del Skrevet 5. mars 2004 synes am staff er utrolig nydelige hunder...har selv hatt rottweiler som var den kosebamsen, folk var redd den også , selv om den bare var snill...svigerinnen min har en golden som jeg er redd, den knurrer og glefser til ungene..... min hund tålte det utroligste fra oss tobeinte, men var nok litt mindre tolerant overfor andre hunder, men det er en treningssak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. september 2004 #66 Del Skrevet 1. september 2004 Lik det eller ikke... Nå er amerikansk staffordshire terrier en forbudt hunderase i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 #67 Del Skrevet 1. september 2004 Potetnorge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 1. september 2004 #68 Del Skrevet 1. september 2004 Jepp, potetlandet med forbudspolitikken sin som aldri virker... Hadde håpet at jeg skulle få slippe å se at alt avlsarbeide som har blitt gjort på rasen de siste 10 åra skulle være meningsløst, men sjansen er jo stadig større nå. Men lover kan endres de også, og det er heldigvis mange som er klar for å utfordre dette forbudet når det trer i kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 1. september 2004 #69 Del Skrevet 1. september 2004 Det er nok ikke helt riktig, lille venn. Slike egenskaper kan ikke bare avles bort. Åhei og hå. Her er det mye uvitenhet ute å går. Og MANGE oppfatninger som kommer av medias framstilling av Amstaff og Pitbull. Ok, for det første. Amstaff'em og Pit'en er en og samme rase, bare to forskjellige blodslinjer. (det har andre her nevnt før) Pit'en er ikke mindre enn Amstaff'en som noen her påstår, men derimot noen cm høyere. Bortsett fra det er det lite og ingenting som skiller utseende på disse to rasene. Så til det mange sier om kamphund. En hund fødes IKKE som kamphund, den må trenes til det. En hvilken som helst rase kan trenes til å bli like aggressiv som en kamptrent Pitbull. Selvfølgelig vil det variere hvor farlige disse hundene vil være ovenfor mennesker da det er stor forskjell på størrelsen. (f eks toy-puddel og mastiff ) Men når man tenker på graden av aggressivitet kan alle hunder bli "farlige". En annen ting når det gjelder kamphunder. Lurer på hvor mange her inne som er klar over hvordan hundekamper egentlig foregår. Jo, de foregår i en ring (nesten som en boksering) Der har man da to hunder, og 1-3 mennesker. Det er minimum 1 dommer inne i ringen hos hundene til enhver tid, og noen ganger er det handlere der også. (altså folk som har kontroll på hundene) Tror dere ikke disse hundene hadde angrepet folka inne i ringen istedet for hverandre hvis de hadde vært så farlige som dere påstår? Ja, hundene er aggressive, men ikke ovenfor mennesker, men ovenfor andre hunder. Jeg er IKKE for hundekamper, jeg syns det er helt forkastelig, men for å forstå rasene Pitbull og Amstaff er det greit å vite bakgrunnen for disse hundene. Og den bakgrunnen får man desverre ikke vite via VG og Dagbladet. Både Amstaff og Pitbull er kjent får å være hengivne ovenfor mennesker. De er tålmodige, trofaste, trygge på seg selv og lojale. De beste egenskapene en hund skal ha, får du hos Amstaff'en (og hos en Pitbull som blir sosialisert på riktig måte) Amstaff'en og Pit'en blir brukt som terapihund i veldig mange land, bla Finland, GB og USA. Grunnen til det er at de er så hengivne ovenfor psykisk utviklingshemmede barn, i tillegg er de utrolig tålmodige og det er robuste hunder som tåler en støyt. Ja, en Amstaff eller en Pitbull som havner hos feil mennesker kan være potensiell drapsmaskiner. Men det kan Golden Retriver være også, eller en kongepuddel, eller en Boxer. Btw, boxeren er opprinnelig en "kamphund". Visste dere det, alle som har boxere? Det samme er Shar Pei, den lille søte hunden med alle de rynkene var opprinnelig brukt i hundekamper. Rynkene er en forsvarsmekanisme. Vanskelig for en annen hund å få tak i strupen når det bare er masse løs hud der. Mastiffene har også en fortid som brukshund innen kamp, både mellom hunder og mot okser. Og sånn er det med veldig mange raser, men desverre er det hos Amstaff'en og Pitbull'en det dårlige rykte har oppstått nå. Jeg kan gi dere en grunn til at disse to rasene har fått dette ryktet, og også hvorfor man ser mange angrep fra disse rasene, både mot mennesker og dyr. Rasene ser tøffe og macho ut, derfor er det ofte en spesiell type mennesker som tiltrekkes av disse rasene. Disse menneskene driter egentlig i hunden, hunden er kun ett status-symbol og ett truemiddel. Disse folka trener hunden til å f eks angripe andre hunder, eller til å angripe mennesker. De bruker hundene som ett våpen, både til å skremme med og til å skade andre med. Men det at disse menneskene ødelegger hundene sine med dette betyr jo ikke at hvert eneste eksemplar av rasen er farlig. EN VALP, UANSETT RASE, VIL ALDRI BLI FØDT ONDSKAPSFULL, DET ER MENNESKER SOM FORMER HUNDEN TIL DET DEN BLIR SOM VOKSEN, BÅDE PÅ GODT OG VONDT!! En amstaff som blir håndtert på riktig måte, sosialisert med andre hunder og får ett trygt og godt hjem med riktig dressur vil ikke være farligere enn en hvilken som helst annen hund som får riktig dressur og ett godt hjem. Desverre har media klart å skape ett bilde av rasen som sier det motsatte. Men de fleste vet at man ikke skal tro på alt man leser i avisa. Men, alle som har Amstaff. Så lenge media har skapt dette bildet vil det alltid være folk som hører på dem istedet for på erfarne hundefolk. Og jeg syns man skal respektere folk som er redde for hunden, uansett om det bare er en spesifikk rase de er redde for, eller om det er hunder generelt. Ryktet til Amstaffen blir ikke bedre av at sure eiere skal kjefte på alle som har noe imot hunden. For å forandre det bildet som er skapt av media så hjelper det heller ikke å forby rasen, noe som nå er gjort. Det man må gjøre først er å ta tak i problemet, der det har oppstått. Nemlig hos de kriminelle som bruker disse hundene som våpen. Deretter må man få en strengere kontroll på avlen. Det finnes mye useriøs avl ute å går blandt Amstaff. Mye av grunnen til det er som andre her inne har nevnt, nemlig at man blander inn Pitbull. MEN disse useriøse oppdretterene selger stort sett hunder til det kriminelle miljøet, og hvis de kriminelle blir hindret i å ha hund så vil etterhvert den useriøse avlen bli mindre. Lite etterspørsel, mindre avl. Man bør, istedet for å forby, gå inn for å forbedre avlen på rasen, være flinkere til å informere om bruksegenskapene og om selve rasen. Dette vil selvfølgelig ta laaang tid, men jeg tror det er verdt det. Og dette kan desverre ikke gjøres av enkeltpersoner, men må gjøres av ett samlet terriermiljø, evt Norsk Amstaff Nettverk. Jeg tror at vi vil se uønskede bivirkninger nå som rasen er forbudt. De kriminelle vil ikke slutte å bruke hunder bare fordi den ene rasen nå er ulovlig. (kriminelle driter i at noe er ulovlig, det er liksom en grunn til at de er kriminelle ) Jeg tror flere ting kommer til å skje. 1. Det kommer til å bli ett problem med hunder som blir smuglet inn til landet, og ett problem med ulovlig avl. Dette vil føre til at man mister oversikten over hundene og problemet med farlige hunder blir større enn det er i dag. 2. De kriminelle vil begynne å benytte seg av andre raser. F eks Schäfer, Dobermann, Rottweiler, Bullterrier, Mastiffer osv vil ligge i faresonen for å bli neste overskrift i VG: Dobermann drepte puddel, Schäfer angrep 5-åring. Og hva vil da skje videre med disse rasene? Jeg frykter at man faktisk vil se den samme utviklingen som man har sett på Amstaff. Media "ødelegger" rasen, og dermed vil disse etterhvert også bli forbudt. Men problemet vil jo ikke stoppe der heller. Og hvor mange raser skal man forby før politikerne faktisk skjønner at de ikke har løst problemet, bare skjøvet det foran seg? Jeg håper og tror at de vil ta til fornuft om ikke så alt for lenge. Hvis ikke tror jeg hundemiljøet går en tragisk tid i møte. Og det blir jo litt stusslig med bare toypudler, Tibetanske "teppetissere" (sorry, kunne ikke dy meg) og Bichón Friséer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 1. september 2004 #70 Del Skrevet 1. september 2004 Høyde og vekt for Pitbull er: Height: 18-22 inches (46-56 cm) Weight: 22 -110 pounds (10-50 kg) Please Note: The APBT ranges in size from 22 pounds to 110 pounds (rare), with the most common being between 35 - 55 pounds (16-25 kg.), in fact the original APBT's were between 20 - 40 pounds (9-18 kg.) and were bred small for their main purpose, fighting, These dogs are varying from small to extra large. A very common misconception is that APBT's are muscle bound (viscous) hulks that weigh in around 85 pounds (39 kg.) and this is generally not the majority, Most of the APBT's that Are that large have been crossed with another breeds. Høyde og vekt for Amstaff er: Height: Dogs 17-19 inches (43-48cm) Bitches 16-18 inches (41-46cm) Weight: 57-67 pounds (25-30 kg) Kildene til disse opplysningene er: http://www.dogbreedinfo.com/americanstaffordshire.htm http://www.dogbreedinfo.com/americanpitbull.htm Om noen er interessert i å lære litt mer, og ikke minst mer riktige opplysninger om Pitbull og Amstaff så vil jeg anbefale disse sidene: Amstaff-linker: http://www.akc.org/breeds/recbreeds/amstaff.cfm http://www.amstaff.org/ http://www.canismajor.com/dog/amstaff.html http://www.puppydogweb.com/caninebreeds/amerstfter.htm Pitbull-linker: http://www.canismajor.com/dog/amerpit.html http://www.nyx.net/~mbur/ http://www.dogbreedinfo.com/americanpitbull.htm http://www.dogpage.us/pitbullterrier.htm http://www.bulldogbreeds.com/americanpitbu...ullterrier.html http://www.thepetprofessor.com/secPetProfi...it+Bull+Terrier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 2. september 2004 #71 Del Skrevet 2. september 2004 En god venn av meg har en rednose pitbull. Den er helt utrolig herlig, selskapssyk og kosete! Når vi leker med den, er den såå forsiktig. F.eks hvis man prøver å ta fra han leken og vi kommer borti munnen hans, slipper han med en gang og trekker seg tilbake. Han har også slikket ren en 3 uker gammel kattunge vi hadde. Selv om den lille pusen freste og veivet med klørne. Ble jo helt klissvåt... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther / ikke innlogget Skrevet 2. september 2004 #72 Del Skrevet 2. september 2004 I Dagbladet idag står det om en tysk kvinne som ble drept av sin egen hund av rasen pitbull - det var en hund som var som et barn for denne kvinnen ... Jeg hadde aldri stolt på en sånn en hund ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 2. september 2004 #73 Del Skrevet 2. september 2004 Fant dette på www.canis.no : ... Den er glad i alle og elsker, bokstavelig talt, barn og mat over alt på jord! Amstaffen er en energisk hund som elsker lek og tur, men den er flink til å tilpasse seg din levestandard. Den er en ypperlig og herlig familiehund, som knytter seg sterkt til familien. ... Amstaffen går fint sammen med andre dyr, men den er en iherdig slåsskjempe hvis den blir provosert. Ha den alltid i bånd på offentlige steder for å unngå hundeslagsmål og at folk blir redde for dens "litt" tøffe utseende... Personlig synes jeg den er helt nydelig å se på. Generelt har jeg forkjærlighet for korthårete hunder. Hvis jeg en dag skulle gå en lang sirkel rundt en hund i bånd, må det være fordi eieren "ser tvilsom ut", og ikke hunden... Elsker Ridgeback... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 3. september 2004 #74 Del Skrevet 3. september 2004 Litz: Takk for informative innlegg, det er mange misforståelser ute og går når det gjelder disse tingene! Jeg har selv en Rottweilertispe, og opplever hele tiden at folk er redde for henne. Det er selvfølgelig synd, men er noe man må regne med når man har en av disse rasene. Jeg er veldig bevisst på å ha god kontroll på hunden min hele tiden, da jeg ikke ønsker å bidra til det dårlige ryktet media har gitt Rottweilere. Hun er godt dressert, og det som er veldig hyggelig er at mange legger merke til det og gir meg positive kommentarer - det hjelper, synes jeg :-) Hun har dessuten "omvendt" en hel del redde og skeptiske mennesker, og ingenting er vel bedre enn det Forøvrig er vel denne debatten et tema der man aldri blir enige - det er mange sterke følelser på begge sider her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 5. september 2004 #75 Del Skrevet 5. september 2004 Litz: Kjempebra innlegg! Esther: Du er en av de som har stor tro på dagbladets og VG's journalister skjønner jeg. Du tror ikke muligens at sånne ting skjer like ofte med andre raser, men at det blir blåst opp når det gjelder denne? Og hvor mye vet vi om denne saken, annet enn det lille som sto i Vg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 6. september 2004 #76 Del Skrevet 6. september 2004 :oops: Takk takk. Det er vel kanskje ikke til å legge under en stol at jeg "brenner" for denne rasen. Har jobbet en del med rasen over mange år (jobbet også med Pitbull, riktignok etter forbudet, men med hunder som var her lovlig fordi de ble født FØR forbudet ) og jeg har vært så heldig å få sett hvor herlige og hengivne disse hundene kan være hvis de får den sosialiseringen, treningen og stimulansen de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 8. september 2004 #77 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg er så heldig å ha verdens nydeligste amstaff-venn! Han er så vakker, hengiven, snill og kosete! Vi låner han så mye som mulig, og han er barnas beste venn og lekekamerat. Også elsker han å ligge på fanget foran tv om kvelden. Der ligger han og snorker og koser seg! Det er nok eierne det kommer an på når hunder blir "krigere"....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå