AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg sliter veldig med tung depresjon, angst, panikkangst og sosial angst. Står på venteliste til psykolog, og kommer inn om ca 2-3 mnd. Men, jeg vil jo gjerne fungere i mellomtiden også, så jeg lurer litt på om det er noe jeg kan gjøre på egen hånd mens jeg venter på behandling Jeg er åpen for ca alt, så "alternative" metoder er også velkomne. Har undersøkt mulighetene for alternativ behandling, men etter å ha sjekket priser fant jeg ut at jeg absolutt ikke har råd, er student og alternativ behandling dekkes ikke. Har brukt cipralex tidligere, men sluttet på det i vinter siden alt gikk så bra. Nå er derimot alt veldig ubra, og legen foreslår at jeg begynner på medisinene igjen. Jeg vil virkelig helst slippe, siden jeg var VELDIG plaget av bivirkninger, og jeg føler at jeg ikke er meg selv når jeg går på de pillene - ganske stor personlighetsforandring. (Andre har også merket det, så det er ikke jeg som er "paranoid" ifht det) En annen ting er at jeg har virkelig ikke tid til å gå gjennom tilvenningsperioden på nytt, sist jeg begynte på cipralex måtte legen sykmelde meg i tre uker fordi jeg ble så sjuk av dem (kastet opp flere ganger daglig, null søvn, magesmerter, kraftig hodepine, osv) og det går bare ikke nå, må isåfall vente til juleferien. De største problemene i det daglige er å komme seg på skolen (redd for å ta buss, og å sitte i forelesninger), spise mat, sosiale settinger (hvis det ikke bare er de nærmeste vennene), sovne om kvelden og å stå opp om morgenen. Jeg forsover meg hele tida fordi jeg ikke sovner før kl 5-6 om morgenen, og da våkner jeg heller ikke når klokka ringer. Jeg klarer ikke å spise sammen med andre og trekker meg helt unna alle sosiale tilstelninger hvor det serveres mat. Klarer heller ikke å spise lunsj på skolen, må vente til jeg kommer hjem. Det absolutt største problemet er nok nattesøvn, jeg tror kanskje en del av de andre vanskene kommer fordi jeg ikke får nok søvn. Det er fryktelig slitsomt, jeg har konstant hodepine og føler meg slapp fordi jeg sover for lite. Kan være så trøtt at jeg ikke klarer å stå oppreist, men likevel får jeg ikke sove før det er "for seint", og neste dag er ødelagt. Gråter veldig mye om kveldene også, siden jeg blir så fortvilt av søvnmangelen. Blir kjempeglad hvis noen har tips eller råd til hva jeg kan gjøre mens jeg venter på psykolog Føler at jeg går glipp av det som skal være den beste tiden i livet siden jeg bare sitter inne og gjemmer meg for verden, og det er deprimerende i seg selv. Og ja, jeg har spurt legen, men det beste hun kan foreslå er medisiner. Anonym poster: b59907677547a8cdb54d121a066ea89d
Pringle Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Selvhjelpsbøker, psykiatrisk sykepleier, Angstringen el annen selvhjelpsgruppe? Har du ikke et gratis psykologtilbud på ditt studiested, sjekk det ut hvis du ikke har gjort det?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Trening. Gjerne cardio trening hvor du blir skikkelig svett. Når man har angst bruker man FORFERDELIG mye tid oppe i hodet sitt og tankene kverner døgnet rundt. Når du trener til du blir svett blir du tvunget til å konsentrere deg om noe annet enn angsten, for en periode i alle fall. Anonym poster: bd634e23e76fa9066044f290e9b9d6e1 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Hør på kjempetrist musikk. Jeg fant trøsten min der. Anonym poster: 97225d50a30f1a34d80c787efe5e7b14
PepsiMax Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Vil anbefale boken mindfulness -en vei ut av depresjon og nedstemthet! Men vil samtidig si at jeg syns du bør pushe på for å få komme til behandling før. Vet hvor hardt dette kan være, men trøsten er vel at det kan hjelpe. De trenger ofte å høre fra den det gjelder hvor ille ting er for å få litt fortgang i sakene. Da gjør man seg og litt mer synlig så man ikke bare er "et navn på en liste". Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg lurte meg selv til å tro at kroppen stengte seg av fordi jeg manglet vitaminer, så jeg begynte å ta det ellers så gjorde jeg dette: - Trente hver dag - Fant en kjekk gutt på senteret slik at "motivasjonen" for å dra på trening var at jeg kanskje så han der - Tenkte på andre ting, hele tiden - Lot ikke meg selv ligge i senga lenger enn til kl.08 om morgenen (krever viljestyrke) - Spiste sunt. Tenkte at "usunne matvaner gjør at jeg blir sliten i kroppen, og dess mindre energi, dess tristere blir jeg" - Sa til meg selv at "jeg er ikke deprimert, jeg er kun sliten for tiden" - Begynte å overse depresjonen. Ble jeg veldig lei meg satte jeg på en gladfilm og strikket samtidig - Gjorde mye på en gang, hele dagen, slik at jeg ikke kunne tenke på andre ting - Jobbet mye - Fikk meg et dyr Til slutt tror jeg at jeg bare lærte meg å leve med det. Jeg kjemper noen dager litt hardere for å holde hodet i sjakk, men jeg gråter aldri og ser mye positivt i livet. Sammenbrytninger kommer sjeldnere og sjeldnere, og jeg sist jeg hadde en periode der jeg bare lå i senga dag ut og dag inn, uten å spise og bare gråt, var i 2009. Siste sammenbrudd var i fjor på denne tiden, men da ble det slutt med eksen, så er nok derfor. Har heller ikke noe særlig angst lenger, jeg kjenner at jeg plutselig kan bli ubekvem i sosiale settinger, men så er det et-eller-annet som skjer, og når jeg ikke tenker på det så går det over. Anonym poster: eb9e0a0a7607504edfbe76133fa0c1e0 1
fear4life Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Snipp Endret 31. desember 2012 av fear4life
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 https://moodgym.anu.edu.au/welcome og https://ecouch.anu.edu.au/new_users/welcome01 er to sider som er til for å hjelpe folk med depresjon/angst. Så du kan jo forsøke det. Moodgym er utviklet av et universitet i autralia. Jeg aner ikke om det hjelper da jeg selv ikke er deprimert, men siden du uansett får hjelp av psykolog om ikke så altfor lenge skader det sikkert ikke å prøve. Det er kanskje rettet med folk som har litt mindre utfordringer enn deg, men det finner du nok fort ut. Anonym poster: 888f0af6a764f17afae3ebfbcb595d8a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Anbefaler Dalai Lamas bok "The Art Of Happiness". Veldig godt korrektiv til både deprimerte og ikke-deprimerte- jeg tar den stadig fram og leser litt Anonym poster: 61d730d4cd484a92defdc7e03fd317f2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Er det aktuelt med oppfølging fra kommunen sin psykiatritjeneste frem til du får psykologhjelp, evt som et tillegg til dette etter du har begynt behandling? Anonym poster: 615aa8336a96b5a1df2bcf6f3d32fccb 2
Gjest Raggy Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 Visst du oplever det så ille å ta cipralex så be om å få prøve et annet merke, sånn som du beskriver bivirkningene skal det ikke være... evt bare la være å ta piller. For min del hjelper betablokkere godt på angst, du kan jo spørre legen om det går ann å få det. På kvelden bør du gå/løpe en lang tur for å bli sliten fysisk, ta en lang varm dusj før du legger deg. Det å bevege seg pleier å hjelpe på søvn. Evt så kan du be legen om å få melatonin, det skal hjelpe på søvn/innsovning.
Gjest FraSofan Skrevet 10. oktober 2012 #12 Skrevet 10. oktober 2012 Johannesurt er urteprepearat som mange mener de har god effekt av ved depresjon. Fås kjøpt på helsekostbutikker. Angst henger seg ofte på depresjonen, så når man får hjelp med depresjonen, så blir ofte angsten bedre også. Cipralex har jeg ingen erfaring med, men det kan være lurt å prøve andre medikamenter. De virker litt forskjellig, og Cipralex er kanskje ikke det riktige for deg. Synes du bør ta tak i dette med søvnen. Søvnmangel er roten til mye vondt. Vurder å ta innsovningspiller, melatonin eller andre medikamenter for søvn en periode. Kan hende det er det som skal til for å bryte den vonde sirkelen. Så kan du jo slutte med disse igjen når du kommer deg mer ovenpå. Mange kommuner arrangerer KID-kurs (kurs i depresjonsmestring) som skal være bra. Legen din kan søke deg inn på et slikt. Ellers synes jeg du har fått mange gode svar over her. Husk at mange opplever, som deg, tunge perioder i livet, og depresjon er nokså vanlig. Se på det som en periode som går over. Hvis ting blir helt uholdbart, bør du kontakte legen din for å prøve å få raskere hjelp. Kanskje kan legen purre på.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #13 Skrevet 10. oktober 2012 Trening. Gjerne cardio trening hvor du blir skikkelig svett. Når man har angst bruker man FORFERDELIG mye tid oppe i hodet sitt og tankene kverner døgnet rundt. Når du trener til du blir svett blir du tvunget til å konsentrere deg om noe annet enn angsten, for en periode i alle fall. Anonym poster: bd634e23e76fa9066044f290e9b9d6e1 Funker det med styrketrening evt? Har ødelagt achilles, så det utelukker ganske mange treningsformer, men styrketrening skal jeg alltids få til Vil anbefale boken mindfulness -en vei ut av depresjon og nedstemthet! Anbefaler Dalai Lamas bok "The Art Of Happiness". Veldig godt korrektiv til både deprimerte og ikke-deprimerte- jeg tar den stadig fram og leser litt Anonym poster: 61d730d4cd484a92defdc7e03fd317f2 Takk, skal skaffe begge bøkene Er det aktuelt med oppfølging fra kommunen sin psykiatritjeneste frem til du får psykologhjelp, evt som et tillegg til dette etter du har begynt behandling? Anonym poster: 615aa8336a96b5a1df2bcf6f3d32fccb Glemte å nevne, jeg bor ikke i Norge, og systemet er noe annerledes her. Har søkt om å få komme inn på studenthelsetjenesten i tillegg, så det kan godt hende det går fortere der. Spurte legen min om å få bytte medisiner, hun sa vi kunne prøve noe annet, men ville gjøre oppmerksom på at bivirkningene jeg opplevde med cipralex er helt innenfor normalen, og de andre typene som er aktuelle har samme bivirkninger. Betablokkere var hun uenig i, siden depresjon og søvnproblemer er vanlige bivirkninger. Jeg må innrømme at jeg er enig i at hensikten da er litt borte, sliter langt mer med depresjon/søvnproblemer enn med angst. Cipralex vet vi jo også at fungerer for meg, noe vi ikke vet like sikkert med et annet legemiddel. Det er bare så voldsomt med bivirkninger og jeg blir vettskremt av hvor mye jeg forandrer meg når jeg går på dem. Nå mente legen at det ikke var sikkert at jeg kom til å slite like mye med bivirkninger denne gangen, siden jeg har gått på dem for ikke så veldig lenge siden, så da er det vel bare å bite i det sure eplet, selv om det både føles som et helt forferdelig stort nederlag, og at jeg vet det kommer til å bli tøft i starten. Må vel bli verre før det kan bli bedre sikkert. Takk for mange flotte tips og gode tanker, dere er supre Anonym poster: 5182a3ee045e5b86075f5f27f54d0265
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2012 #14 Skrevet 10. oktober 2012 Obs: Cipralex og Johannesurt skal ikke kombineres. Mener det står i pakningsvedlegget
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #15 Skrevet 10. oktober 2012 Cipralex vet vi jo også at fungerer for meg, noe vi ikke vet like sikkert med et annet legemiddel. Det er bare så voldsomt med bivirkninger og jeg blir vettskremt av hvor mye jeg forandrer meg når jeg går på dem. Nå mente legen at det ikke var sikkert at jeg kom til å slite like mye med bivirkninger denne gangen, siden jeg har gått på dem for ikke så veldig lenge siden, så da er det vel bare å bite i det sure eplet, selv om det både føles som et helt forferdelig stort nederlag, og at jeg vet det kommer til å bli tøft i starten. Må vel bli verre før det kan bli bedre sikkert. Det kan hende at et annet SSRI-preparat vil kunne gi samme virkning men mindre bivirkninger Anonym poster: 615aa8336a96b5a1df2bcf6f3d32fccb
SoftKitty Skrevet 10. oktober 2012 #16 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg synes det er rart at hun sier at det er vanlige bivirkninger for Cipralex.. jeg har selv tatt det og kjenner iallfall 2 andre som har brukt det (nære venner) og ingen av oss fikk noe i nærheten en gang. Har også lest en del erfaringer om det på nett og aldri hørt om noen som ble så dårlige! Synes ikke du skal ta dem hvis du ble så dårlig av dem. Det finnes andre anti-depresiva du kan be om å få prøve istedet... :/
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg synes det er rart at hun sier at det er vanlige bivirkninger for Cipralex.. jeg har selv tatt det og kjenner iallfall 2 andre som har brukt det (nære venner) og ingen av oss fikk noe i nærheten en gang. Har også lest en del erfaringer om det på nett og aldri hørt om noen som ble så dårlige! Synes ikke du skal ta dem hvis du ble så dårlig av dem. Det finnes andre anti-depresiva du kan be om å få prøve istedet... :/ Man reagerer forskjellig på medisiner. Jeg har selv hatt eksteme bivirkninger av Cipralex (dog ikke de samme som TS beskriver), Anonym poster: 615aa8336a96b5a1df2bcf6f3d32fccb
SoftKitty Skrevet 11. oktober 2012 #18 Skrevet 11. oktober 2012 Såklart kan noen få bivirkninger andre ikke får, men min oppfatning fra å høre andres erfaringer (samt lese pakningsvedlegget) er ikke at det TS beskriver er normale bivirkninger som man må regne med å få.. Reagerer man såpass ille bør man da prøve en annen medisin synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #19 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg kjenner ei med depresjon og angst som fikk tips om boken "Tenk deg glad" av psykologen sin. Anonym poster: c54ed4376d8d7d0ba38d7d27a765b1e5
2shy Skrevet 11. oktober 2012 #20 Skrevet 11. oktober 2012 Det er flere ting jeg ville anbefalt deg foruten psykolog, hovedsakelig ernæring og tankefeltterapi. Jeg ville anbefalt deg å kutte ut: - Aspartam. Brukes i det meste av lett-produkter, alt fra brus til tyggis og yoghurt - Raffinert sukker. Brukes i det meste av ferdigmat - Palmeolje/transfett. Kalles også vegetabilsk olje. Brukes i mye ferdigmat, kjeks, tortillalefser, potetgull, popcorn, osv Vær generellt forsiktig med raske karbohydrater, velg spelt fremfor hvete, osv - Unngå koffein og alkohol I tillegg ville jeg anbefalt deg å spise godt med mat som øker serotonin-nivået: Fet fisk/omega 3 Grønne grønnsaker Nøtter i rå ubehandlet form (særlig valnøtter) Brun ris Tilskudd av d vitamin. Hør med legen din om han har sjekket d vitamin nivået ditt, og finn ut om du ligger i det nedre eller øvre sjiktet. Man kan bli veldig deprimert av mangel, jeg blir nedstemt når jeg ligger i det nedre sjjiktet, men fortsatt innenfor normalen. Jeg bruker d vitamin med 2000 iu, det vi får kjøpt i Norge holder ikke for at mitt nivå skal være bra nok. Tankefeltterapi/EFT har jeg hørt mye godt om for hjelp mot angst/depressjon. Jeg har brukt EFT mot angst for konkrete ting med svært godt hell. Trening/mosjonering regelmessig er også veldig viktig, finn noe lystbetont. Liker du å ri hest, gjør det. Liker du å gå tur med hund, gjør det. Liker du å svømme, ja gjør det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå