Gå til innhold

Livsfasepolitikk - hva kunne din arbeidsgiver gjøre for deg?

tingeling

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er for tiden prosjektansvarlig for et livsfaseprosjekt i bedriften hvor jeg jobber. Målsetningen er å legge til rette for en livsfaseorientert personalpolitikk (det vil si tilrettelegge for gravide, småbarnsforeldre, enslige foreldre, eldre arbeidstakere etc).

Dette dreier seg om en stor bedrift med mange kvinner som ofte har tungt arbeid.

Har dere kanskje noen lure forslag til hva en arbeidsgiver kan gjøre?

Hva kunne din arbeidsgiver gjøre for at livet ditt skulle bli lettere?

(vil bare poengtere at vi selvsagt har arbeidsgrupper etc i dette prosjektet, men at jeg tenkte jeg kunne få noen lure innspill fra dere også)

Tusen takk

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere aleneforsørger og lang reisevei (min. 3t daglig) så var det viktigste for meg at arbeidsgiver tillot at jeg ikke alltid var på jobb kl. 8. Og hadde forståelse for at man noen ganger må ta fri noen timer for å følge barn til lege etc. Selv om jeg prøvde å legge avtaler tidligst mulig så var jeg borte fra jobben noen timer pga den lange reiseveien. Jeg sto fritt til å jobbe inn timer når det passet meg.

Pålagt overtid måtte jeg få beskjed om noen dager i forveien.

Men det aller viktigste var at jeg kunne være litt fleksibel på arbeidstiden samtidig som arbeidsgiver hadde tiltro til at jeg faktisk jobbet 100%. Saken var vel den at jeg jobbet mer enn det så et stemplingsur hadde vært en fordel :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta virkelig tak i hvorfor det er så mange sykemeldinger.

De bryr seg ikke. Bare forteller hvor mye s.meld det er.

Vi har tatt opp diverse saker om løsning til en lettere hverdag, men ber oss om å ordne opp selv intert.

Det er sykemld. pga mobbing, men de flytter de som er utsatt. De som forsurer miljøet blir det ikke gjort noe med. Selv da det går på helsa løs.

Dette er ikke en off.arbplass. det er et stort anerkjent firma.

Hms møter er det flust av, men bare pga de er pålagt det. Bare fine ord og papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke det så aktuelt for meg da, men jeg synes at det bør være mulig med nedtrapning i perioden før pensjon. Dette er spesielt viktig for folk som har jobbet ekstremt mye, sånn at de slipper å gå fra å jobbe 10-11 timer om dagen til å bare sitte hjemme. En mulighet er at de først jobber 4 dager i uken og så går ned til 3, så har de en mulighet til å forberede seg på pesjonisttilværelsen og hva de vil fylle den meg.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Noen flere permisjonsdager til å være hjemme med sykt barn. (sykt= feber, elendig allmenntilstand, spysyke o.l.. Ikke "litt slapphet".) 10 dager til hver forelder per år kan være litt lite, særlig første året barnet går i barnehage... :tunge1: Mine var brukt opp i begynnelsen av februar de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg barn eller jobb. Men jeg tenkte på det her om dagen at den dagen jeg forhåpentligvis har begge deler, så må det være en vanvittig kabal for at dette skal gå opp. Og da tenker jeg på skoleferier, eventuell overtid og samtidig skal mor og far være en engasjert ansatt. Det måtte vært glimrende og hatt en mulighet at bedriften kunne organisert barnepass for en rimelig penge. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på fast barnehageplass. Men at en hadde ressurser som kunne ta seg av barn dersom det var behov for det. En kunne da f.eks sette seg opp på en liste noen dageren stund før dersom en hadde behov for barnepass. Det måtte vært ideelt dersom en måtte jobbe overtid at en ikke trengte å "stresse" seg ihel med barnepass.

Nå er det jo ikke alle som har venner og familie som kan hjelpe til, og kanskje er en aleneforeldre også. For ikke å snakke om vinterferie, sommerferier, juleferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott prosjekt Tingeling! :-)

Mange gode forslag i denne tråden.

Mitt forslag vil være å sikre at alle tar ut ferien sin (og eventuelle opparbeide timer hvis dere har slike ordninger).

Ledere har ofte overtid inkludert i lønnen sin. Pass ekstra godt på arbeidstiden deres og sørg for at de ikke jobber for mye. Utbrente ledere gir utrolig dårlig arbeidsmiljø.

Mange blir arbeidsnarkome når de er mellom 30 og 40. Spesielt de som er karrierebevisste. Det ender som regel med hjerteinfarkt og utbrenthet og lengre sykemeldinger.

Et annet tips er å gi folk mulighet for lengre permisjoner uten lønn. 6 måneders fri for å reise jorden rundt er gull verdt for utslitte sjeler!

Lykke til med prosjektet deres!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt oppi en slitsom arbeidssituasjon for tiden, jobber i et mannsdominert miljø der det er vanskelig å være kvinne og attpåtil ha barn.

Det jeg synes ville være topp var:

-at de timene jeg jobber pålagt overtid faktisk KAN tas ut i avspasering, og at ingen er sure for at jeg gjør det. Tenk hvis sjefen faktisk kommer og sier at "i morgen tar du deg fri!"

-må man gå en time tidligere en dag, så stoler man på at man jobber det opp igjen en annen dag.

-de eldre bør ha en reell mulighet til å kunne trappe ned jobbingen etterhvert. Her hos oss fikk en 61 år gammel mann beskjed om å trappe opp....! :roll:

-sjefer bør kurses til å være mer leder, mindre sjef. Gode ledere skaper et godt arbeidsmiljø som igjen fører til mindre sykefravær.

Lykke til med prosjektet, det høres jo utrolig positivt ut å starte opp noe slikt. Det viser at ledelsen tar sine medarbeidere på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...