Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2004 #1 Del Skrevet 26. februar 2004 Nå er jeg forvirra! Har prøvd å finne ut hvilken hånd forlovelsesringen skal sitte - men får forskjellige svar hele tiden! Jeg ser at folk har ring både på venstre og høyre hånd, og nå lurer jeg rett og slett på HVILKEN HÅND skal ringen sitte på??? Hvilken hånd har DU ringen din på? HJELP MEG - det nærmer seg skuddårsdagen... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare lille meg... Skrevet 26. februar 2004 #2 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har ringene våre på høyre hånd. Er vel det som er mest vanlig tror jeg... Noen bytter hånd når de gifter seg... (I danmark f.eks er det vanlig å ha forlovelsesringen på venstre...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alida Skrevet 26. februar 2004 #3 Del Skrevet 26. februar 2004 Har våre på høyre hånd, og det er vel det flesteparten i Norge har. I de fleste andre land er det visst venstre hånd som er vanlig. Men alt er "lov" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 26. februar 2004 #4 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi hadde forlovelsesringene på høyre hånd da vi forlovete oss. (Har samme ringene som gifteringer og fremdeles på høyre hånd.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Snurp Skrevet 26. februar 2004 #5 Del Skrevet 26. februar 2004 Siden du får så mange ulike svar, så kanskje det ikke finnes noe fasitsvar? ;-) Det finnes sikkert ulike skikker som sier noe om dette, men de er jo blitt så blandet sammen. Dessuten kan det jo være praktiske hensyn som vil avgjøre hvilken hånd man velger å bære ringen på. Ha ringen på den hånden DU har lyst til. Du trenger ikke engang ha den på samme hånd som din tilkommende om det ikke skulle passe slik. Jeg har forlovelsesringen på høyre hånd. Gifteringen kommer jeg til å bære på venstre hånd. Hvorfor? Jo fordi det rett og slett er mest praktisk. Forlovelsesringen er litt for stor for min venstre ringfinger, og istedet for å ta den inn, så velger jeg heller en giftering som passer på ventre hånd. Kjøpr ringer du, så kan dere jo etter forlovelsen snakke om hvilken hånd dere vil ha ringen på, så får dere evt. endre størrelse dersom det skulle vise seg å være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. februar 2004 #6 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har den på høyre og skal også ha den der etter at vi er gift. Det er slik mamma , pappa og svigerforeldrene mine har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 26. februar 2004 #7 Del Skrevet 26. februar 2004 Høyre er visst riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 26. februar 2004 #8 Del Skrevet 26. februar 2004 I Norge er det vanlig med ringene på høyre finger, men internasjonalt sitter de på venstre finger. Vi har dem på venstre finger. Du kan velge fritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 26. februar 2004 #9 Del Skrevet 26. februar 2004 Har den på høyre. Er vel ikke kommet noen EU-standard på dette enda, derav forvirringen. Jeg skal ha gifteringen på venstre, av den grunn at jeg er høyrehendt og den er minst i veien for meg på venstre hånd, og blir minst slitt. Er veldig for å gjøre ting enkelt og greit, men akkurat dette er så lite viktig føler jeg, at man bør kunne gjøre akkurat som man vil, og ha tå-giftering om man føler for det eller ha den i kjede eller i øret eller..... betydningen som teller :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anede Skrevet 26. februar 2004 #10 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har forlovelsesringene på høyre hånd, og gifteringene på venstre hånd. Dette fordi det er nesten bare norge + noen få andre land, som har gifteringen på høyre. I de fleste andre land så har de den på venstre handa. Så vi følger deres skikk vi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa Skrevet 26. februar 2004 #11 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi kommer til å følge den norske standarden med å ha ringen på høyre hånd etter vielsen, der vi også har den nå frem til bryllupet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 26. februar 2004 #12 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har forlovelsesringen på høyre hånd. Vi kommer til å bytte forlovelsesringen over til venstre hånd når vi gifter oss og sette gifteringen på høyre. Tror det slik det er mest vanlig å gjøre det i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 26. februar 2004 #13 Del Skrevet 26. februar 2004 I Norge bærer man forlovelsesringen tradisjonelt på høyre side. I Sverige (f.eks.) bærer de den på venstre hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 26. februar 2004 #14 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har forlovelsesringen på høyre hånd. Vi kommer til å bytte forlovelsesringen over til venstre hånd når vi gifter oss og sette gifteringen på høyre. Tror det slik det er mest vanlig å gjøre det i Norge. Det trodde jeg også, at man flyttet den over på venstre side etterpå, men slettet det fra innlegget mitt da det så ut som om jeg tok feil her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. februar 2004 #15 Del Skrevet 26. februar 2004 Både i Norge og internasjonalt skal forlovelsesringen på høyre hånd. Vi har også gifteringen på høyre hånd, mens de i de fleste andre land da bruker venstre (nærmest hjertet :-) . Vi har den selvsagt på høyre hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. februar 2004 #16 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har den på høyre. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimos Skrevet 26. februar 2004 #17 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har forlovelsesringene på høyre hånd. I forbindelse med bryllupet er det bare jeg som skal ha ny ring, en alliansering. Den har jeg tenkt å ha på samme finger som forlovelsesringen. Hvis det føles ubehagelig så kommer jeg til å ha en ring på hver hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 26. februar 2004 #18 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi har den på høyre hånd. Forlovelsesringene skal også brukes som gifteringer, og de kommer til å fortsette å sitte på høyre hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 26. februar 2004 #19 Del Skrevet 26. februar 2004 Vi nordmenn har tradisjon for å ha den på høyre ringfinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*marte* Skrevet 26. februar 2004 #20 Del Skrevet 26. februar 2004 Leste et sted at det fra gammelt av (i Norge) var vanlig å ha forlovelsesringen på venstre hånd, fordi en forlovelse handlet om følelser og at det var en direkte kobling mellom venstre ringefinger og hjerte Vielsen var en avtale, som man skulle ta hverandre i hånda på, og derfor skulle gifteringen på høyre hånd. Derfor har vi forlovelsesringen på venstre hånd, men skal flytte den over til høyre når vi gifter oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå