Gå til innhold

Testamentet - innlagt på sykehus og sykepleiere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, min bestemor er innlagt på sykehus og har i dag diktert meg testamente. Jeg er i slekt med de som skal tilgodeses og dermed ikke lov til å være vitne. Er dette noe man kan spørre sykepleierne om å gjøre? (Testamentet er kort og skulle ta ca.1 min å lese igjennom...) Vet liksom ikke om jeg skal få dette gjort på ordentlig måte med to vitner eller om jeg skal la det være - forventer ikke at det som står i testamentet er noe nytt eller noe som skal skape uengihet i familien men men....

Anonym poster: 3f142ce1c92f5c21c920f5e126dd6058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikkord:Advokat

Anonym poster: 47d625ddeff6a3d4edda87f677babc3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke sykepleiere har lov til å være vitne i dette tilfellet. Kontakt advokat som en her over sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hvem som helst være vitne? Vitnene signerer vel bare som vitner på at de rette personene har signert dokumentet, er ved sine fulle fem og signerer frivillig? Innholdet et vel mindre viktig og uvesentlig for vitnene.

Jeg har signert som vitne, uten å ha lest innholdet i dokumentet, men som vitne på at de som signerte dokumentet er identisk med navnene på dokumentet og at de var "ved sine fulle fem".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hvem som helst være vitne? Vitnene signerer vel bare som vitner på at de rette personene har signert dokumentet, er ved sine fulle fem og signerer frivillig? Innholdet et vel mindre viktig og uvesentlig for vitnene.

Jeg har signert som vitne, uten å ha lest innholdet i dokumentet, men som vitne på at de som signerte dokumentet er identisk med navnene på dokumentet og at de var "ved sine fulle fem".

Jo. Hvem som helst kan være vitne. Det kreves ikke advokatbevilling. Det er nok at man er myndig, men man må ikke være tilgodesett i testamentet.

Det er ikke noe vilkår at vitnene kjenner innholdet i testamentet. Det er nok at de vet at dokumentet er et testament.

Så det er ikke noe formelt i veien for at sykepleiere bevitner underskriften, men det kan jo hende at sykehuset har som policy at ansatte ikke skal signere testamenter fordi det ikke er en nærliggende oppgave for et sykehus å utføre.

§ 49. Når ikkje anna er fastsett i dette kapitlet, skal testament gjerast skriftleg med to vitner som testator har godtatt og som er til stades saman og veit at dokumentet skal vere testament. Testator skal, medan dei er til stades, skrive under dokumentet eller vedkjenne seg underskrifta. Vitna skal skrive namna sine på dokumentet medan testator er til stades og etter hans ønske.

§ 52. Testamentsvitna skal vere minst 18 år og ikkje sinnssjuke eller i høg grad hemma i sjeleleg utvikling eller i høy grad sjeleleg svekte.

§ 61. Disposisjon i testament til føremon for eit av testamentsvitna er ugyldig. Det same gjeld disposisjon til føremon for ektemaken til eit testamentsvitne, for slektning i rett opp- eller nedstigande linje eller sysken, eller til føremon for ektemaken til ein så nær slektning eller for ein like nær slektning til ektemaken til eit vitne. Adoptivbarn vert rekna for barn til adoptanten, og dei naturlege slektskapstilhøva til barnet skal det berre leggjast vekt på dersom vitnet kjende tilhøvet på testasjonstida.

Disposisjon i testament til føremon for nokon som vitnet er i teneste hos på testasjonstida, er ugyldig. Som teneste vert og rekna funksjon som styremedlem og liknande i selskap, lag, stifting eller offentleg institusjon. Disposisjonen er likevel gyldig når tilknytinga er fjern og truleg ikkje har hatt noko å seie for innhaldet i testamentet.

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...