Gå til innhold

Medesinsk- eller yrkesrettet atføring

Char_lotte_mor

Anbefalte innlegg

jeg var hos legen igjen for ente gang for en uke siden og jeg prøvde å ta opp med henne dette med medesinsk eller yrkes rettet attføring....

Der jeg fikk forståelse for at jeg ikke hadde rett på noen av delelen så lenge jeg ikke var aktiv i utdanning eller om jeg jobbet.

Noe jeg ikke tror kan være riktigt.

Jeg har en ryggskade eller de mener det er en nerverot som sitter i klem / en slags prolaps i kors ryggen og jeg mener at det yrket som jeg er kvalifisert innen men ikke har noe konkret utdanning innen er for krevende når det kommer til min fysisketilstand.

Må man være i utdanning,jobb eller ha et fagbrev eller lignende for å få yrkesrettet- eller medesinsk atføring ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge hjemmesidene til aetat er det ikke et krav at du skal være i jobb for å kunne få attføring. Spørsmålet er om du har fått nedsatt ytelsesevnen din.

4. Kven kan få attføringsytingar?

Du må ha nedsett inntektsevne Eit hovudvilkår for å få attføringspengar er at du har tapt minst halvparten av inntektsevna di. Det blir likevel ikkje kravd at du har hatt arbeid tidlegare.

Attføringspengane skal erstatta inntekt som er falle bort eller manglande arbeidsinntekt. Storleiken på attføringspengane blir m.a. påverka av den tidlegare inntekta di, og om du forsørgjer barn. Inntektsgjevande arbeid ved sida av attføringspengane har dessutan tyding for storleiken på attføringspengane.

Du finner mer her: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=12908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men yrkesrettet attføring får du ikke om du ikke er i/planlegger yrkesrettet aktivitet. Altså: Er du for syk til å gå på skole, kurs, arbeidstrening e.l. kan du ikke få yrkesrettet attføring.

Medisinsk attføring er jeg ikke sikker på...

Uansett er det ikke aetat som behandler en søknad om attføring. Det er trygdekontor i samarbeid med lege. Jeg ville kontaktet trygdekontoret. De vil kunne svare på spørsmål ang. dette. (Når det gjelder yrkesrettet attføring, er det trygdekontoret som bestemmer om du kavlifiserer til dette, og søknad blir videresendt til aetat, som skal hjelpe deg ift. utdanning ut fra hvilken utdanning man har fra før, om man trenger omskolering osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med trygdekontoret nå,fikk tak på en saksbehandler som var så oppriktig at han faktisk fortalte hvordan allt fungerer....

så som sist nevnte så er det trygdekontoret i sammarbeid med lege som bestemmer om man får yrkesrettet atføring og man må da ikke ha jobbet eller være aktiv i utdannelse for å ha krav på dette.

ellers så må man ha dokementert grunnlag for at man har vært arbeidsufør i 52uker om man skal ha krav på medesinskatføring men da må man kunne vise til tapt inntekt pga sykdomstilstanden.

Tusen takk for svar :)

ser ut som at dette ordner seg også..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at ingen under 26 år skulle få attføring/rehabilitering nå da? :evil:

Kjempebra om du evt. får attføring, selv om jeg synes, kort fortalt, at attføring skal brukes til omskolering til de som har et yrke og ikke klarer det yrket de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at ingen under 26 år skulle få attføring/rehabilitering nå da?  :evil:  

Kjempebra om du evt. får attføring, selv om jeg synes, kort fortalt, at attføring skal brukes til omskolering til de som har et yrke og ikke klarer det yrket de har.

Det tror jeg ikke stemmer. Lillebror er 18, og har nettopp fått rehabilitering grunnet sykdom og tapt skolegang. (Dette blir sannsynligvis omgjort til yrkesrettet, da han nå er frisk nok til å gå på skole.) Det er jo mulig at det er slik som du sier, men at hans søknad ble levert FØR de nye reglene trådde i kraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...