Gå til innhold

Hva har jeg egentlig råd til? (Leie bolig)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye penger jeg egentlig har råd til å betale for å leie leilighet.

Jeg prøver å sette opp et budsjett, men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg egentlig bruker. Hva er virkelig nødvendig, hva kan jeg klare meg uten, og hva koster ting egentlig?

Jeg har veldig lav inntekt, og ønsker å spare litt (egenkapital med tanke på boligkjøp i fremtiden). Samtidig vil jeg gjerne bo ok, jeg trenger slettes ingen luksus men jeg vil ha det fint rundt meg.

Er det noen som har gode tips til hvordan man setter opp et budsjett når man er i en slik situasjon som meg? Jeg har ingen tall å gå ut i fra med tanke på tidligere forbruk.

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du sparebank1? I så fall har de jo fått en ny greie når du logger inn på nettbanken har du oversikt over akkurat hva du har brukt penger på den siste måneden, hvor mye, osv. Det er liksom delt inn i forskjellige poster, type: Mat og husholdning, klær, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du sparebank1? I så fall har de jo fått en ny greie når du logger inn på nettbanken har du oversikt over akkurat hva du har brukt penger på den siste måneden, hvor mye, osv. Det er liksom delt inn i forskjellige poster, type: Mat og husholdning, klær, osv.

Min økonomiske situasjon nå kan ikke sammenlignes med hvordan den blir dersom jeg skal betale for bolig i tillegg, og derfor blir dette helt feil tall å gå ut i fra.

hvor mye har du i inntekt da ? (netto)

Ca 10 700 kroner (pluss bostøtte, rundt 1500 kroner avhengig av hvor dyrt jeg leier).

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min økonomiske situasjon nå kan ikke sammenlignes med hvordan den blir dersom jeg skal betale for bolig i tillegg, og derfor blir dette helt feil tall å gå ut i fra.

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

Jeg syns ikke det. Du vil jo få oversikt over hva du faktisk bruker på andre ting enn bolig. Deretter kan du se hvor du kan kutte, og hvor mye du sitter igjen med til bolig. Men glem det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nettbanken kan du søke frem på søkeord, eller gjøre det manuelt.

Jeg fant bl.a ut at jeg bruker mindre på endel enn jeg trodde, men mer på mat f.eks.

Du kan også ta utgangspunkt i Sifos modell, der har de gjennomsnitt for ulike type husholdninger(antall barn osv).

Anonym poster: 3db247322e831bf7e0b3cec59b6e76c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 10 700 kroner (pluss bostøtte, rundt 1500 kroner avhengig av hvor dyrt jeg leier).

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

da vil jeg si du har råd til å leie for ca 5000 (ikke inkl. strøm). regn 1000 til strøm og 3000 til mat, så har du mulighet til å spare en del, samt ha en del til overs pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det. Du vil jo få oversikt over hva du faktisk bruker på andre ting enn bolig. Deretter kan du se hvor du kan kutte, og hvor mye du sitter igjen med til bolig. Men glem det da...

Jeg er enig i at dette er et godt verktøy dersom jeg hadde hatt den samme økonomiske situasjonen nå som jeg vil få når jeg skal leie bolig, men siden jeg ikke har det så blir det veldig feil for meg.

da vil jeg si du har råd til å leie for ca 5000 (ikke inkl. strøm). regn 1000 til strøm og 3000 til mat, så har du mulighet til å spare en del, samt ha en del til overs pr mnd.

Det er noe slikt jeg har tenkt selv også, men jeg lurer jo på hvor mye oppover jeg kan strekke meg. Det er vanskelig å finne et sted å bo, så jo mer penger jeg har til rådighet, jo større sjanse er det for å finne noe. Et budsjett er jo viktig, men det er vanskelig å vite hva jeg bruker på andre ting enn mat og mobiltelefon.

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe slikt jeg har tenkt selv også, men jeg lurer jo på hvor mye oppover jeg kan strekke meg. Det er vanskelig å finne et sted å bo, så jo mer penger jeg har til rådighet, jo større sjanse er det for å finne noe. Et budsjett er jo viktig, men det er vanskelig å vite hva jeg bruker på andre ting enn mat og mobiltelefon.

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

jeg ville hvertfall ikke leid "over evne". bedre å penger til overs hver mnd siden du planlegger boligkjøp på sikt. sparer du i BSU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunkt i SIFO sitt budsjett, også struper du der du føler det er alt for mye (møbler, klær, transport bl.a)

http://script.sifo.n...rd/standard.cgi

Anonym poster: e28684f5208cbeef4bb25632494d358e

Takk for tips! Men ser at de foreslår alt for høye summer på det aller meste, både klær, personlig pleie, reise og telefon/media - jeg kan klare meg med vesentlig mindre på alle de postene.

Anonym poster: 917032a9b6671b99ed09ec725739b7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...