Gå til innhold

Når begynne med pottetrening?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De aller fleste barna i dag slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år. Selvfølgelig er det meget individuelt når et barn er klar for å slutte med bleier, så noe fasit svar finnes ikke.

For at et barn skal bli tørr må de fysiske forutsetningene være på plass, altså at barnet er i stand til å kjenne at h*n må tisse eller bæsje, og deretter at h*n er i stand til å holde igjen litt. Er ikke dette på plass så hjelper det ikke å trene.

Et annen del er det psykiske aspektet. Barnet må selv føle at det har kontroll på blæren og tarmen, og at h*n har tro på på at det skal gå bra å gå uten bleie. Også har du modenheten psykisk da, om barnet selv ikke vil slutte med bleier riktig enda, ja så kan det bli en kamp mellom barn og foreldre. Forldrene vil ha barnet til å gjøre fra seg på do, mens ungen vil ha bleie på og gjøre fra seg der.

Mitt personlige syn på dette med bleieslutt, er at dette kan barna fint styre selv. Alle barn vil før eller siden slutte med bleier, og den dagen de bestemmer seg for det, ja da slutter h*n uten særlig uhell av noen slag. Det vi forldre bør gjøre underveis er å legge forholdene til rette for å trene og til å oppfordre til å gå po do når vi vet at de kan beherske dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble satt på potten føøøør hun var 1 år. Når nr.2 kommer på samme tdspunkt hver dag, så er det bedre at det kommer i potta enn i bleia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynnte ikke med noe do trening før hun var 2 år og jeg så at hun hadde innteresse for å slutte med bleien....

så man må se barnet ann....og hva som er best for ditt barn....

jeg har aldrig hatt henne på potten,men hun er nå bleie fri og har vet det snart i 1 år.....

hun er tre år og 4 månder nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Min datter ble satt på potten føøøør hun var 1 år. Når nr.2 kommer på samme tdspunkt hver dag, så er det bedre at det kommer i potta enn i bleia.

Greit nok, du som mor vet når det skal skje og slipper å skifte bæsjebleie ved å sette barnet på potta :-) Men ungen er jo ikke tørr av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden: Jeg mener å ha hørt at gutter blir seinere "bleiefrie" enn jenter. Stemmer det?

Har også hørt at dette skal være tilfellet, men selvsagt er det individuelle tilfeller ute å går her som på andre områder. Nå om dagen syns jeg at jeg oftere og oftere kan se jenter på 3 år eller eldre med bleie i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...