Gjest LoisLane Skrevet 25. februar 2004 #1 Del Skrevet 25. februar 2004 her jeg bor raser en debatt om hvor mange dager de minste (1.-4. klasse) skal gå på skolen. De har tradisjonelt hatt en fridag, men nå legger fru Clemet på en uketime undervisning, og skolen mener at det beste for ungene er å gå kortere dager og få "få drypp" hver dag. Mange foreldre (særlig førsteklasseforeldre) er veldig mot dette fordi fridagen forsvinner. Dessuten er det veldig upraktisk å få ungene hjem midt på dagen. Hvilke erfaringer har dere? Bør de små gå fire, fem eller seks timer? Bør de få lov til å ha en fridag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 25. februar 2004 #2 Del Skrevet 25. februar 2004 Alle de skolene jeg kjenner til har 5dagers uke, også for 1. klassinger. De har imidlertid korte dager, med tilbud om SFO før og etter. For meg høres det naturlig ut at det er skole hver dag. Jeg tror det er bedre med færre timer hver dag enn mange timer færre dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 25. februar 2004 #3 Del Skrevet 25. februar 2004 Jeg synes også det er helt greit med fem kortere dager fremfor fire litt lengre dager. Hva gjør foreldrene når ungene har fridag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 25. februar 2004 #4 Del Skrevet 25. februar 2004 Mange ordner seg en fridag selv for å være sammen med barna. Dette er blitt et veldig opphausset tema her, mange foreldre er utrolig sinte.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 26. februar 2004 #5 Del Skrevet 26. februar 2004 Vet at på "bygda" har det vært vanlig at barnetrinnet har en fridag i uken, men lengre dager. Jeg synes også det er bedre med kortere dager og heller SFO eller annen form for "pass". Barna må tidsnok lære seg at det er skole hver dag... Forresten er det ikke like enkelt å få seg en fridag i uka for oss foreldre, man må ha en forståelsesfull arbeidsgiver. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 26. februar 2004 #6 Del Skrevet 26. februar 2004 En fridag utgjør jo 20 % mindre lønn. Det er ganske mye det. Så lenge barna er førskolebarn kan man velge slikt selv. Når de begynner på skolen må man forsone seg med at de har 5 dagers uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 26. februar 2004 #7 Del Skrevet 26. februar 2004 Mange ordner seg en fridag selv for å være sammen med barna. Dette er blitt et veldig opphausset tema her, mange foreldre er utrolig sinte.... Redusert stilling er ikke bare - bare å få til for mange. Men jeg skjønner problemstillingen!!! Hadde jeg vært hjemmeværende eller jobbet deltid, hadde jeg nok synes det var flott å ha en hel dag sammen med ungene når de så små. Synes det event. ville være en løsning med fire skoledager (+ en hel SFO dag for de som jobber). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 26. februar 2004 #8 Del Skrevet 26. februar 2004 Synes det event. ville være en løsning med fire skoledager (+ en hel SFO dag for de som jobber). Det er slik vi har det nå. Men siden skolen er pålagt å legge på en ekstra time, vil det bli flere sekstimersdager for de små. Så valget står mellom fire lange dager eller fem kortere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 27. februar 2004 #9 Del Skrevet 27. februar 2004 Har alle 1.klasseforelddrene mulighet til å ta fri en gang i uken da??Kanskje det ikke er sånn, bare at dere skriker høyest? Tenkt på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 27. februar 2004 #10 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg har aldri hørt om noen skoler der 1. klasse har fire dager og ikke fem på skolen... Jeg skjønner at noen synes det er greit med en fridag, men jeg synes at det er bedre at barna er på skolen fem dager i uken. Det må også være lettere å koordinere i forhold til resten av skolen. Og så om det blir kortere dager for dem - har dere ikke mulighet til å sende barna på SFO etter skoletid? Barna er også ofte vant til å ha lange dager i barnehage, så jeg tror ikke de merker så stor forskjell på det å være på skolen en lang dag - men jeg tror det kommer til å være mange barn som blir skoleleie etter hvert. Jeg synes synd på dem som må tilbringe så mye tid i skolens lokaler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 27. februar 2004 #11 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg er også vant til femdagers uke, uansett alder. Til og med da jeg gikk i første, gikk vi alle fem dagene. Det er da helt greit, pluss at mor eller far ikke trenger å være hjemme med ungen en gang i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
achillea Skrevet 2. mars 2004 #12 Del Skrevet 2. mars 2004 Her i området har det også vært vanlig at 1-4 klasse har gått 4 dager i uken på skolen og hatt onsdagen fri. Dette er en lang tradisjon. Neste år ser det ut som om denne fridagen forsvinner for 3. og 4. klassen og det er litt synd. Kjempegreit å ha denne fridagen å slappe av på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå