AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #1 Del Skrevet 6. oktober 2012 Hei! Jeg holder på med en fyr nå, og jeg har merket hver eneste gang at han har en del merkelige muskelrykninger. Han strammer kanskje en liten del av armen/magen/skulderen, hånden VELDIG ofte, spesielt hvis jeg ligger inntil han, og det er ikke for å briefe med muskler, altså. Det er ikke bare en gang i blant, men veldig ofte. Han hoster sånne små host/noen ganger kremter han - veldig ofte. Jeg spurte om han var forkjølet en gang, men det var han visst ikke. Denne hostingen har nå vedvart. Han kan også komme med en spesiell lyd, den høres ikke veldig spesiell ut, mer som et slags sukk, i situasjoner hvor det ikke er spesielt naturlig å sukke. Et nært familiemedlem har ADHD og Tourettes, og med det vet jeg litt om det. Han har ganske tydelige tics, kan begynne å skrike(veldig fælt å høre på) og røre fryktelig på hodet sitt, men han jeg holder på med har mer "naturlige" rykninger, selv om det virker merkelig. Derfor lurer jeg: har han ADHD/Tourettes? Jeg vet at verken jeg eller dere kan sette en diagnose på han, men hadde vært interessant å se hva dere tenker. Jeg har ikke merket noe til at han er veldig urolig/hyper(han kan jo ha tatt medisin), men kanskje at han klikker lett på småting. Ikke noe som har angått meg, men hvis det ikke er noe på tv'en eller lignende kan han småklikke litt. Om han mister noe på gulvet(som ikke har noe betydning, ikke en telefon, men kanskje en avis) blir han også unødvendig småsint. Om han har det synes jeg kanskje det er litt rart at han ikke har fortalt det, for disse bevegelsene er ganske påfallende. Jeg kan absolutt forstå at det ikke er noe man slenger ut av seg til øst og vest, og at det kanskje kan være forbundet med skam(?), men som sagt, det er ganske påfallende.. Jeg har heller ikke spesielt lyst til å spørre han om hva dette er, da jeg er veldig redd for å såre noen eller få noen til å føle seg ubekvem med at jeg spør. Kanskje han ikke er klar over det selv engang. Det virker nesten sånn, faktisk. Jeg bare later som ingenting. Det gjør meg ingenting altså, jeg blir bare litt "bekymret" for hva det kan være, for det jeg er 110% sikker på, er at det ikke er helt normalt! Han både studerer heltid og jobber, og virker som om han fungerer bra i hverdagen. Men nå har vel ikke alle med ADHD eller Tourettes store problemer i hverdagen heller. Hadde vært fint med noen tanker om dette! På forhånd takk! Anonym poster: 0ac4f11137a12a4552e0a62420f19b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 6. oktober 2012 #2 Del Skrevet 6. oktober 2012 Han trenger ikke være hyper/urolig om han har Tourettes. Broren min har tourettes og det merkes bare på tics slik som du beskriver her, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #3 Del Skrevet 6. oktober 2012 Noen har både ADHD og Tourettes ja, men man må ikke ha begge deler, jeg har ADHD men har ikke ticks, har ikke Tourettes. At han blir lett sint pga småting trenger ikke ha noe med ADHD å gjøre, jeg blir det ikke selv men har store problemer i arbeidslivet og hverdagen pga konsentrasjonsvanskene og uroen i kroppen min. Spør han da! Jeg skjønner ikke at folk klarer å være i forhold/ha noe på gang uten å være åpne med hverandre. Han må jo skjønne at du spør da det er veldig merkbart (ifølge det du beskriver). Hvis han blir fornærmet så bør han tenke seg om, fordi alle som omgår han må jo merke dette og da er det naturlig å ville vite hvorfor. Hvis en fremmed spør han på butikken så skjønner jeg at han blir fornærmet, men når den han er forelsket i spør så burde han ikke bli fornærmet. At han ikke har sagt noe selv tyder på at han antakelig skjemmes, men han burde jo kunne fortelle deg om dette. Hvor lenge har dere kjent hverandre? Du kan jo vente noen uker eller mnd til med å spørre, er jo ingen hast Så spør han etterhvert når dere er alene, vi kan ikke hjelpe deg Anonym poster: 19268e25cb15c6fd68add542064157ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #4 Del Skrevet 6. oktober 2012 Han trenger ikke være hyper/urolig om han har Tourettes. Broren min har tourettes og det merkes bare på tics slik som du beskriver her, Nei, jeg bare vet at mange med ADHD er ekstra hypre/urolige. Men nå er vel ikke ADHD og Tourettes det samme, og kanskje har man ikke tics når man har ADHD heller. Vet ikke nok om dette, beklager. -TS Anonym poster: 9bf3f232e404653cd9d1ef6ec1bab58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #5 Del Skrevet 6. oktober 2012 Man kan ha tics uten å ha Tourette også. Det virker jo som han fungerer fint, som du sier, så da ville jeg faktisk ikke brydd meg så mye. Når du begynner å kjenne ham bedre kan du jo spørre forsiktig om ticsene, men det er ikke sikkert han er klar over hvor mye han ticser. Anonym poster: d596a426d5a15e148950fb1c37ad7bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #6 Del Skrevet 6. oktober 2012 Tourettes/tics er kraftig underdiagnostisert, så mange går rundt med tics uten å ha en diagnose. Kanskje han har slått seg til ro med at han bare er slik. Anonym poster: b051a89d4bc1960de4e957395adf6eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Del Skrevet 6. oktober 2012 Går han på anabole steorider? Man kan få tics av det. Anonym poster: 88d6fe6e4aaa2aca05c4468dc333c52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. oktober 2012 #8 Del Skrevet 6. oktober 2012 Det er ganske vanleg å ha tics. Han kan godt ha tourettes. Mange med epilepsi har óg muslkelspasmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #9 Del Skrevet 6. oktober 2012 Går han på anabole steorider? Man kan få tics av det. Anonym poster: 88d6fe6e4aaa2aca05c4468dc333c52e Nei, det vet jeg at han ikke gjør..-TS Anonym poster: 9bf3f232e404653cd9d1ef6ec1bab58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 6. oktober 2012 #10 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg aner ikke, men noe av det syns jeg høres ut som OCD... Spesielt det at han kremter, småhoster og strammer en del av hånden. Jeg kjenner en som er helt lik, og han har OCD. Hvis det er grunnen kan det være han du kjenner blir sint for det som virker som småting fordi det for han er ting som skaper kaos hvis ikke det er riktig rekkefølge osv. Og det er veldig skambelagt å slite med OCD, dessverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #11 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg aner ikke, men noe av det syns jeg høres ut som OCD... Spesielt det at han kremter, småhoster og strammer en del av hånden. Jeg kjenner en som er helt lik, og han har OCD. Hvis det er grunnen kan det være han du kjenner blir sint for det som virker som småting fordi det for han er ting som skaper kaos hvis ikke det er riktig rekkefølge osv. Og det er veldig skambelagt å slite med OCD, dessverre... Det kan absolutt være, når du sier det. Synes du det hadde vært slemt/rart(siden jeg ikke vet noe om det ennå) å spørre rett ut: "Har du OCD?"? -TS Anonym poster: 9bf3f232e404653cd9d1ef6ec1bab58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 6. oktober 2012 #12 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg tror han ville synes det var flaut, ja... Men spiller det egentlig noen rolle hva det er? Altså, må du absolutt vite det nå? Hadde det vært meg, ville jeg oversett alle slike ting han gjorde, så han ikke følte at du fulgte med på alt han gjorde. Så føler han seg kanskje til slutt mer komfortabel rundt deg, og så forteller han kanskje selv hva det er når han føler seg klar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #13 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg ville spurt, men gjort det helt klart at jeg hadde et helt åpent og naturlig forhold til det - uten å nevne diagnoser. Bare si at du har nært bekjente som har liknende varianter, og ble litt nysgjerring på om det er tilfeldig, eller om det er noe han vet om fra før. Og selvsagt, at du håper det ikke er ubehagelig for han at du spør. Anonym poster: 4a34e68006c385efcddad14ca0f5972e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 6. oktober 2012 #14 Del Skrevet 6. oktober 2012 kan jo være en uvane han har da.. jeg har hatt uendelig uvaner opp igjennom åra. Da jeg var yngre kremtet jeg hele tiden, plystret med nesa, lagde grimaser, lagde lyder for de ikke lagde rett lyd osv. og jeg gjorde også ting med kroppen. trenger ikke være verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #15 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg tror han ville synes det var flaut, ja... Men spiller det egentlig noen rolle hva det er? Altså, må du absolutt vite det nå? Hadde det vært meg, ville jeg oversett alle slike ting han gjorde, så han ikke følte at du fulgte med på alt han gjorde. Så føler han seg kanskje til slutt mer komfortabel rundt deg, og så forteller han kanskje selv hva det er når han føler seg klar. Du har rett i det. Jeg er som sagt ikke interessert i å få noen til å føle seg ydmyket/flaue, men jeg vet at omtrent hvem som helst annen hadde spurt han rett ut der og da hva disse bevegelsene og den gjentatte hosten/kremtingen er. Jeg tenker bare litt lenger, for jeg er så og si helt sikker på at det ligger noe "ekstraordinært" bak. Det virker egentlig ikke som om han er klar over det, men ja, jeg får bare avvente det og se om han forteller meg noe! -TS Anonym poster: 9bf3f232e404653cd9d1ef6ec1bab58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. oktober 2012 #16 Del Skrevet 6. oktober 2012 Spør ham? Jeg tenkte automatisk "Tourettes" da jeg leste beskrivelsen, for det passet veldig godt på en jeg kjenner som har det syndromet. Han har ikke så mye rykninger, men desto mer "lyd-ticks" a la kremting og andre ufrivillige lyder. Husker jeg ble litt "skremt" første gang jeg møtte ham, ettersom jeg var ganske ung og aldri hadde hørt om Tourettes før . Litt pinlig å tenke på nå. Det gikk likevel ganske fort å venne seg til tics'ene så når jeg treffer ham nå så tenker jeg aldri over det lenger. Jeg regner det som en naturlig del av ham og hans væremåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murder Skrevet 6. oktober 2012 #17 Del Skrevet 6. oktober 2012 Dersom han har tourettes kan det kanskje bidra til å forklare hvorfor han klikker for småting. De med tourettes må bruke utrolig mye krefter på å prøve å minimere ticsene sine i ofentligheten. Dersom uforventede ting skjer, og det kommer bråe, høye lyder kan de oppleve å miste kontrollen for et øyeblikk, og det kan jo komme til uttrykk som sinne. Har selv et søsken med tourettes, og personen er så flink til å undertryke tics (kroppslige) at man nesten ikke merker dem. Allikevel merker man liksom at "noe ikke stemmer", da vedkommede er veldig anspent og motorisk urolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 7. oktober 2012 #18 Del Skrevet 7. oktober 2012 Tror jeg ville vært forsiktig med å spørre noen rett ut om de har Tourettes eller lignende. Det er vel sånt som eventuelt vil komme frem etter hvert. Da er det vel bedre å spørre f.eks hvorfor det rykker i hånden hans, og om han har sjekket det opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #19 Del Skrevet 7. oktober 2012 jeg driver også å strammer muskler på ulike deler av kroppen. det syns ikke med mindre man ligger helt inntil meg eller noe. jeg har ikke tourettes men en psykisk lidelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #20 Del Skrevet 7. oktober 2012 dystoni?? nb: dette er en alvorlig lidelse Anonym poster: 0f8f5ac437e77a843ddce0c5b71d5aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå