Gå til innhold

Advokat hjelp!


Betty2

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har planer om å kjøpe huset til min sviger mor. vi skal få kjøpe det for godt under takst. men dette huset er en del av hannes fars arv. og siden jeg ikke går med noe annet enn 50/50 deling, så må vi finne en måte å løse dette med arv. vi vil da ha tak i en advokat, som kan hjelpe oss med papirarbeidet, både for arven men og kjøp av huset.

Er det noen som vet om en advokat jeg bør bruke? (bor i bergen) evt bør advokaten være spsialisert på arv eller hus kjøp, eller kan jeg bruke hvem som helst?

Og er det noen som vet ca hvor mye en advokat koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Vi betalte ca 7000 i forbindelse med huskjøp, testamente og samboerkontrakt. Og vi var vel inne hos advokaten i en halvtimes tid.

Vi gjorde det slik at jeg betalte 50% av verdien på huset til min samboer.

For deres del:

Han har vel ikke krav på farsarv enda så lenge mor lever? Det blir jo egentlig ikke relevant for kjøpet. Så i teorien blir det altså den prisen svigermoren din setter delt på to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel ikke krav på farsarv enda så lenge mor lever?

Nei, men moren kan jo velge å gi ham farsarven nå ved at hun selger huset til ham for en lavere verdi enn markedsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer har planer om å kjøpe huset til min sviger mor. vi skal få kjøpe det for godt under takst. men dette huset er en del av hannes fars arv. og siden jeg ikke går med noe annet enn 50/50 deling, så må vi finne en måte å løse dette med arv.

Det er jo ikke verre enn at han slipper å låne like mye som deg. Hans behov for å låne kapital reduseres tilsvarende arven han mottar.

La oss si at huset er verdt 2,6 millioner. Dere skal eie det 50/50. Du har egenkapital i form av bankinnskudd på 300 000. Da må du låne resten, som er 1 million. Han har egenkapital i form av bankinnskudd på 300 000 og farsarv på 500 000. Da må han låne 500 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hans familie ønsker, er at vi kjøper huset for en summ. la oss si 2,6 mill.

Hannes søsken vil avstå fra arven, men ønsker å gi min samboer arven, slik at han kan få etablert seg, huset har behov for en del renovering (litt er behov og litt er fordi vi vil lage bedre plan løsning) de ønsker også at vi skal lage en hage leilighet (i dag er den på loftet) som moren kan bo i. Familien hans ønsker at de pengenene vi kjøper huset for, skal moren la gå tilbake til oppussing av huset, men siden mye av de pengene er min sambores rettmessige arv, så er jeg blitt forespurt om å eie 1/3 del.

Jeg for min del, ønsker å gjøre som sistnevnte her oppe foreslo. At vi kjøper huset og går inn med 50/50 (altså 1,3 ) mil hver. og betaler 50/50 av oppussingen, der jeg må låne mer enn det han må (han kan bruke arven om han ønsker det) men da eier vi 50/50 hver.

Takker for alles tips, hvis noen har vært borti lignende situasjoner, så hadde det vært fint å høres dere løsninger på situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut som en vanvittig dårlig idé fra ende til annen!

Anonym poster: 246735b6ea3ed657423c4f4c5661ca35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en vanvittig dårlig idé fra ende til annen!

Anonym poster: 246735b6ea3ed657423c4f4c5661ca35

Har du et bedre forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at du må tenke deg godt om før du går inn i dette her.

Slikt blir det fort økonomisk kluss av, uansett løsninger. Arv der foreldre og søsken er i livet, overføring av verdier til annet enn markedsverdi og så videre ender skjeldent godt. Men det er supert at du vil kontakte advokat for å finne en best mulig løsning her, og har gode ideer om hvilke rettigheter du vil ha. Det er det best tenkelige utgangspunktet.

Videre vil det fort bli konflikter i det du har meninger om hvordan ting skal gjøres i huset. Det er jo "din manns og din svigermors" hus, selv om det kanskje ikke er slik på papiret vil det være mange følelser innblandet her. Er det ett minste tegn til gnisninger allerede skal jeg love deg at du kan gange de med 100 når overtagelse og oppussing er i gang.

Og kanskje det viktigste - det er en uskreven regel som sier at svigerforeldre bør kunne ta på seg yttertøy for å komme på besøk. Det å ha svigermor i samme hus høres ut som en usedvanlig dårlig ide, av flere grunner. Jeg har sett ett-par skrekkeksempler i vennegjengen. Gleden av å få lov til å bygge på svigers tomt har endt i bitre krangler, hus som har blitt solgt til langt under takst og økonomisk ruin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg håper på, er at vi kan finne en løsning der arven er oppe og ferdig før vi begynner å pusse opp og overtar huset (er dette i det hele tatt mulig?)

Det å ha svigermor i huset, blir nok ikke bare en dans på roser, men det blir hva vi gjør det til, og hvis jeg skal få være med min samboer. så ser det ikke ut til at jeg har så mye annet valg.

At konflikter lett kan oppstå, er jeg veldig inneforstått med, er derfor jeg vil kontakte advokat og ha alt på stell før vi gjør noe mer, slik at hvis ting blir helt ulevelig og ikke kan ordnes innenfor økonomiske og mennesklige grenser. så må vi gi slipp på ting (lettere sagt en gjort mest sannsynelig) og står vi først i den situasjonen, så er det greit at vi allerede har vært hos advokat, slik at ting kan ordnes lettest og ryddigst mulig (unngå rettsaker og forliksråd)

Slik jeg ser det, så må jeg finne i mye, for å få være med den jeg vil. men da gjør jeg det beste ute av situasjonen (selv om det sikkert virker som jeg er den ettergiveren her, så har jeg mine grenser og meninger) men nettopp fordi dette er en situasjon som fort kan bli komplisert, er jeg intresert i å høre om andres ideer og forslag til løsninger. andre her inne har gjerne tenkt på ting jeg ikke har kommet på. og da blir jeg glad hvis dere sier ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bedre forslag?

At du og samboer kjøper en annen bolig!

Anonym poster: 246735b6ea3ed657423c4f4c5661ca35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak alt det Athene skriver. I tillegg må du tenke på at dersom det skulle bli slutt mellom dere, slik at han skal kjøpe deg ut eller dere skal selge huset, vil din ‹‹svigermors›› borett har svært negativ effekt på verdien av boligen.

Anonym poster: 246735b6ea3ed657423c4f4c5661ca35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp hus slik at svigerforeldre er i gåavstand. Dere krangler allerede nå, og det kommer til å bli et helvete å ha henne i samme hus.

Anonym poster: f2a98b5abe1f25a944292b031aa24224

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

viss det er slik at det eneste alternativet er å kjøpe svigermors hus, så bygg det om innvendig, la svigermor få en leilighet i kjelleren - uten trapp opp til deres del, slik at skoene må på før hun tar turen til dere, (da kan den leiligheten leies ut etter hennes tid og kanskje også til bedre pris siden den er helt adskilt ) skal en del av kjelleren disponeres av dere så ha gjerne trapp til den delen , men ha hel vegg mot leiligheten,

det er ikke noe problem å få til vindfang, bod, bad, vaskerom med tørkeplass, stue kjøkken og to soverom på 70-80 kvm, tegn ut flere skisser og ta de med til en teknisk tegner eller arkitekt som kan fortelle hva som er lovlig og ikke (veldig mange pratiske løsninger er ikke lovlig , det vet jeg for jeg tegnet mitt hus selv, men de tegningene som ble sendt inn for godkjenning i byggesøknaden er arkitektens uttegning av mine tegninger med riktige mål og med arkitektens signatur, dette gjelder også hvordan dere vil bygge om deres del av huset)

ha avtaler på når dere kan gå i mellom , ha egen strømmåler i svigermors leilighet,

det var det jeg kom på i farten , men hvordan dette vil fungere kommer an på personligheten til dere alle

Anonym poster: 62507ac1c16468811866771dd8372ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp hus slik at svigerforeldre er i gåavstand. Dere krangler allerede nå, og det kommer til å bli et helvete å ha henne i samme hus.

Anonym poster: f2a98b5abe1f25a944292b031aa24224

Jeg har ikke skrevet noen plass at vi krangler i dag. vi krangler ikke i dag, selv om vi har ulike ønsker. Og vi bor allerede i gå avstand til svigrmor (5 min å gå), det har vi gjort i 2,5 år. og det har ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss det er slik at det eneste alternativet er å kjøpe svigermors hus, så bygg det om innvendig, la svigermor få en leilighet i kjelleren - uten trapp opp til deres del, slik at skoene må på før hun tar turen til dere, (da kan den leiligheten leies ut etter hennes tid og kanskje også til bedre pris siden den er helt adskilt ) skal en del av kjelleren disponeres av dere så ha gjerne trapp til den delen , men ha hel vegg mot leiligheten,

det er ikke noe problem å få til vindfang, bod, bad, vaskerom med tørkeplass, stue kjøkken og to soverom på 70-80 kvm, tegn ut flere skisser og ta de med til en teknisk tegner eller arkitekt som kan fortelle hva som er lovlig og ikke (veldig mange pratiske løsninger er ikke lovlig , det vet jeg for jeg tegnet mitt hus selv, men de tegningene som ble sendt inn for godkjenning i byggesøknaden er arkitektens uttegning av mine tegninger med riktige mål og med arkitektens signatur, dette gjelder også hvordan dere vil bygge om deres del av huset)

ha avtaler på når dere kan gå i mellom , ha egen strømmåler i svigermors leilighet,

det var det jeg kom på i farten , men hvordan dette vil fungere kommer an på personligheten til dere alle

Anonym poster: 62507ac1c16468811866771dd8372ae5

Det er i grunn slik vi hadde tenkt. stenge av 1 etg bygge det om til leilighet avskilt fra resten av hust. som i senere tid kan brukes til utleie leilighet til andre.

Takk for tips med arkitekt og tekninsk tegner.

Men kan jeg spøre, hvor mye koster en arkitekt? blir han/hun med under hele bygge prossesen, eller står de bare for tegningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...