Gå til innhold

når mann har funnet en bedre pappa??

Char_lotte_mor

Anbefalte innlegg

jeg har en datter fra et tideligere forhold. hun har ikke hatt et forhold til sin biologiske far men kjenne min nye sammboer som sin pappa og alle lever godt med det....nå har vi snakket om at han gjerne skal adoptere henne og da lurere jeg på hva reglene sier.

Må man ha vært gift i x anntal år eller hva er reglene ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglene er vel egentlig at den virkelige faren fraskriver seg foreldreretten slik at din samboer kan adoptere. Det går ikke å ha mer enn en far, enten han er en del av livet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar.....

og får linken til lovgivninger om adopsjon.....

dette skal nokk gå bra har et posetivt sinn og vet at det er det enenste riktige at han adopterer.....

Jenten vår er nå litt over 3 år og har kjennt sin "fra" siden hun var 7 månder og selv tok hun insjativet til å kalle han pappa.....

den biologiske har ikke vist livs tegn fra seg siden hun var 6 månder så han gir vel en god blaffen.....

Er jo det at viss det hender meg noe så er jo ikke sammboeren min i noe retslig posisjon for å få ha foreldre retten så det er den ene grunnen for at vi nå diskuterer adopsjon og så er det for å ikke glemme kjærligheten dem to i mellom.....

jeg tror ikke at jeg vet hvor heldig vi er alltid......gud hvor mange netter jeg har grått for den lille som hadde en far som ikke brydde seg så kom sammboeren min flygene inn i livet vårt og jeg må jo si at det er ikke mange som tar et sånn ansvar uten at de er nøtt og jeg er så takknemmelig.....

nå skal jeg ikke sitte her og skryte i det uendelige....jeg er bare så lykkelig på min datters vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Stå på!!!

Jenta fortjener det. Husk Ibsens ord: Evig Eies Kun Det Tapte

Barnefaren vet ikke hva han går glipp av.

Stå på for jenta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er en stebarnsadopsjon du snakker om her, og det er for tiden den vanligste søknadstypen om adopsjon av norske barn, derfor har Barne, Ungdoms, og FAmilieforvaltningen (BUFA) laget noen greie sider som forklarer dette.

se på

http://bufa.no/index.php?shw=STEBARN

Der fremgår det at:

i) joda, man må være gift eller registrert partner, og man må kunne dokumentere minst 2 års ekteskap/partnerskap og like lang oppfostring av barnet, samboerskap forut for ekteskap kan tillegges vekt...

ii) hvis det er delt foreldrerett/foreldreansvar er man avhengig av et uttrykkelig samtykke fra den andre parten

iii) hvis man derimot ikke har delt ansvar, vil den andre parten ha rett til å uttale seg, og det vil ha betydning selv om man liker det eller ei (men du kan jo friste ham med at det blir slutt på bidragsbetaling...)

De heller til slutt kaldt vann i blodet på alle potensielle søkere med denne avrundingen:

"Det forhold at barnet har hatt lite kontakt med sin biologiske far i noen år, vil kunne endre seg over tid, og kontakten vil kunne bli gjenopptatt. Det er derfor lagt opp til en særlig restriktiv praksis når det gjelder stebarnadopsjon av barn under 12 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er i samme situasjon som deg , foruten at datteren min sin far er død.

Jeg har fått beskjed om at min samboer ikke kan adoptere før vi er gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...