Gå til innhold

Vaksine eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

den varer i 10 år, det er helt riktig. noen legevakter setter ny hvis det har gått 8 år eller mer, noen etter 5 for å være sikker, men dette gjelder helt andre kutt og sår enn det TS har :)

etter 5,8 eller 10 år er man forsatt til en viss grad beskyttet, men den er noe svekket og derfor velger man i noen tilfeller å sette en ny.

Sånn apropos og litt OT; jeg skar meg på fingeren mens jeg kuttet opp kyllingfilet i stad. Flaks at jeg tok stivkrampesprøyta for 3 uker siden :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden min er ikke valp, men den er veldig liten og har små tenner da.. Men såret ble ikke dypt. Det er bare det ytterste laget med skinn som er borte på en måte. Også en stripe med rødt fra såret og innover på fingeren... som minner meg mer om et skrapemerke på en måte..

Anonym poster: 054c510fc9fd5509ef185098dcd85db4

Det høres jo ikke ut som noe sår hvor det er noen fare, da :) Er noe annet om tanna har kommet dypt og såroverflaten er liten nok til å lukke seg fort.

Skrevet

Det stemmer, men det anbefales å ta en ny ved fare for smitte (om det er 5år eller mer siden vaksinasjon). Som f.eks. ved bitt :)

det er ikke slik at "det anbefales". kommer helt an på omstendighetene. som sagt, noen setter ny etter 5 år (ved kutt og skader), og noen etter 8.

Skrevet

Sånn apropos og litt OT; jeg skar meg på fingeren mens jeg kuttet opp kyllingfilet i stad. Flaks at jeg tok stivkrampesprøyta for 3 uker siden :)

high five! :) (men der også er sjansen for smitte omtrent ikke tilstede, så lenge kniven din var ren)

Skrevet

det er ikke slik at "det anbefales". kommer helt an på omstendighetene. som sagt, noen setter ny etter 5 år (ved kutt og skader), og noen etter 8.

Mhm... Som jeg skrev: Ved fare for smitte. Det er vel noe man vurderer utifra omstendighetene?

Skrevet

Mhm... Som jeg skrev: Ved fare for smitte. Det er vel noe man vurderer utifra omstendighetene?

nettopp :)

Skrevet

Hvis det viser seg at man har fått bakterier fra hundens munn, og man ser f.eks. at hånden hovner opp eller noe... kan man reddes, hvis man drar på legevakten med en gang?? Eller er løpet kjørt liksom, med en gang man er bitt??

Skrevet

high five! :) (men der også er sjansen for smitte omtrent ikke tilstede, så lenge kniven din var ren)

Nja, ren og ren. Den hadde jo skåret i rått kyllingkjøtt da... (men nå har jeg så mange vaksiner (pga reise) at jeg umulig kan bli syk de nærmeste åra :ler: )

Skrevet

Hvis det viser seg at man har fått bakterier fra hundens munn, og man ser f.eks. at hånden hovner opp eller noe... kan man reddes, hvis man drar på legevakten med en gang?? Eller er løpet kjørt liksom, med en gang man er bitt??

Løpet er ikke automatisk kjørt, men man har ikke de beste oddsene for å bli 100% om det har gått langt nok. Derfor skal man sørge for å ha vaksine, så slipper man å bekymre seg :)

Skrevet

det første du merker noe til er som jeg sa kramper i kjevene. oppsøker du lege med èn gang du skulle merke noe til det vil det mest sansynlig gå fint. (regner med du er ung og "frisk&rask ellers?)

sjansen for at alt dette skal skje deg er så godt som ikke-eksisterende.

du trenger ikke bekymre deg TS, det er bortkastet :)

Skrevet

Ja, jeg er helt frisk ellers... :) håper det. Takk for svar alle sammen!!

Skrevet

Nja, ren og ren. Den hadde jo skåret i rått kyllingkjøtt da... (men nå har jeg så mange vaksiner (pga reise) at jeg umulig kan bli syk de nærmeste åra :ler: )

Clostridium tetani (bakterien som gir stivkrampe) finnes ikke i kyllingkjøtt :)

Skrevet

Clostridium tetani (bakterien som gir stivkrampe) finnes ikke i kyllingkjøtt :)

Hmm.. en kollega fikk stivkrampesprøyta på legevakten når hun hadde gjort det samme for noen år siden :klo: Jaja..

Skrevet (endret)

Hmm.. en kollega fikk stivkrampesprøyta på legevakten når hun hadde gjort det samme for noen år siden :klo: Jaja..

det var nok ikke pga kyllingen, men pga kniven og kuttet i seg selv .hvis man uoppfordret oppsøker legevakt for å ta stivkrampe etter et uhell vil de uansett like gjerne sette en (selv om det strengt tatt ikke er nødvendig). :)

Endret av Wednesday
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg ble bedt om å dra på legevakten da hunden min nikket meg med tannen, dama skremte vannet av meg så jeg dro. Fikk sprøyten og legen sa det var bra jeg kom, men neste gang det skjedde så skulle jeg holde meg hjemme :fnise:

Søsteren min fikk nesten beinet maltraktert av en hund og hun fikk heller ikke stivkrampesprøyte (eller stivkrampe)

Skrevet (endret)

Jeg ble bitt av en pus i sommer, et bittelite punkteringssår i håndleddet. Visste det var stor infeksjonsfare, ringte legevakten som ba meg komme med en gang da det var 80% sjanse for infeksjon ved katte og hundebitt i armer og bein i følge sykepleieren på tlf. Etter to timer venting var jeg rød til midt på underarmen. Reiser endel så har alltid oppdatert stivkrampesprøyten, men måtte ta antibiotika fire ganger om dagen i ti dager.

Følte meg forresten som en idiot som satt på legevakten med verdens minste sår, men ble verre før det ble bedre og dag to klarte jeg ikke bøye håndleddet.

Endret av CathFoto
  • Liker 1
Skrevet

Nå har jeg fått smerter i venstre arm... ikke veldig vonde smerter, men litt ledd/muskelsmerter, og litt på undersiden av albuen. Og jeg friker jo ut siden jeg vet at jeg ble bitt for 3 dager siden!!! selv om at jeg egentlig ikke tror dette har noe med bittet å gjøre... Har ingen andre symptomer på stivkrampe. Jeg tror ikke dette er et symptom på stivkrampe en gang?? Ja, jeg er litt hypokonder!

Trenger jeg å bekymre meg?

Skrevet

Ring legen!

• Liker 1
Skrevet

Ring legen!

Virkelig?? Det virker liksom som at det ikke er noe, siden jeg er i kjempegod form ellers... jeg har ingen andre symptomer som sagt. Og dette er vel egentlig ikke et symptom på stivkrampe en gang.

Skrevet

Snakket med en sykepleier på legevakten, og hun sa at hun trodde jeg ikke trengte å bekymre meg for det. Så det er sikkert bare mer en belastningsskade etter pcbruken eller noe slikt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...