Gå til innhold

Vaksine eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min bomma på leken, og jeg fikk ei tann i fingern. Har fått et lite sår (den røde flekken på bildet). Har også en rosa strek fra såret, og litt lenger inn på fingeren. Aner ikke hva det er. Eller om det var der tidligere?

http://i45.tinypic.com/2u9jrma.jpg

Vet ikke når tid sist jeg fikk stivkrampesprøyter... tror kanskje jeg fikk det som unge. Er 20 nå....

Råd??

Anonym poster: 054c510fc9fd5509ef185098dcd85db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp!? :(

Fikk forresten vi 92'ere stivkrampesprøyte på skolen egentlig?

Skrevet

Har fått noen sånne småskrammer gjennom ett hundeliv jeg og, men aldri tatt stivkrampe pga det. Men om det var lurt eller ei vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg tror du ikke trenger det, men jeg ville ringt legevakt og hørt med dem. Jeg tok stivkrampe i år da jeg fikk meg katt. Bedre å være på den sikre siden synes nå jeg :-)

Skrevet

Ja, det gjorde vi. Ihvertfall her i Vestfold.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

ikke for å skremme, for det er selvfølgelig ikke noe som skjer med de fleste, men moren min ble bitt av hunden deres da den var valp, bare en liten skramme som knapt nok syntes, hun fikk blodforgiftning.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Den som omgås dyr bør, for egen sikkerhets skyld, sørge for å ha gyldig stivkrampevaksine.

Stivkrampe er meget alvorlig, så den lille utgiften og det lille stikket synes jeg det er vel verd.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår at det er viktigere, men jeg bor langt unna legesenter og har ikke bil så det blir mye styr dersom jeg ikke trenger den... også tror jeg kanskje at jeg har fått den. Hvis vi 92'ere fikk denne sprøyten da vi var f.eks. 11-12 år gammel, holder det jo akkurat siden jeg er 20 ??? :)

Gjest suphadupha
Skrevet

Vi fikk i 6. klasse (i Vestfold)

Skrevet (endret)

du trenger ikke stivkrampesprøyte pga det der. stivkrampe er utrolig sjelden i norge, og rammer helst eldre mennesker som har vært i kontakt med jorb (bønder f eks).

du kan jo være litt obs på om du føler deg stiv eller krampeaktig i tyggemusklaturen (kjeven), og isåfall ta turen til legevakt.

men som noen sa over her, du burde uansett ta den, siden du har hund.

edit; legger til at det fra 1975 til 2006 ble meldt 42 tilfeller i landet. Det er 0 til 1 tilfelle per år.

Endret av Wednesday
Skrevet

Takk for ordentlig svar, Wedensday!! Føler meg mye bedre nå ... Skal følge med på såret, og formen ellers. Såret får jo oksygen hele tiden...

Skrevet

Takk for ordentlig svar, Wedensday!! Føler meg mye bedre nå ... Skal følge med på såret, og formen ellers. Såret får jo oksygen hele tiden...

vanskelig å se på bildet, men hvis du blør så press rundt og la det blø så mye som mulig.

går nok helt fint skal du se ! :)

Skrevet

vanskelig å se på bildet, men hvis du blør så press rundt og la det blø så mye som mulig.

går nok helt fint skal du se ! :)

Det blør ikke mer... blødde bare noen få dropper tidligere. Nå er det bare et lite "hakk" i huden på en måte. Siden det ikke er et blodig sår eller noe.

Skrevet

Grunnen til at stivkrampe er sjeldent her i Norge, er jo nettopp fordi vi vaksinerer oss mot det.

Stikksår, som gjerne er det man får av en spiss valpetann, er nettopp sånne sår hvor blant annet stivkrampe oppstår. Fordi sårene har liten overflate, og dermed lukker seg fort.

Om det er 5 år, eller mer, siden man fikk stivkrampevaksine, bør man ta ny vaksine ved bitt/sårskader hvor det er fare for infeksjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at stivkrampe er sjeldent her i Norge, er jo nettopp fordi vi vaksinerer oss mot det.

Stikksår, som gjerne er det man får av en spiss valpetann, er nettopp sånne sår hvor blant annet stivkrampe oppstår. Fordi sårene har liten overflate, og dermed lukker seg fort.

Om det er 5 år, eller mer, siden man fikk stivkrampevaksine, bør man ta ny vaksine ved bitt/sårskader hvor det er fare for infeksjon.

dette er (heldigvis!) bare tull!

Endret av Wednesday
Skrevet

Er det ikke 10 år den skal vare? Det står det i vaksinasjonskortet mitt.

Skrevet

dette er (heldigvis!) bare tull!

Jaha? Kanskje du kan utdype det litt mer?

Interessant å høre hvilken begrunnelse du har.

Skrevet

Hunden min er ikke valp, men den er veldig liten og har små tenner da.. Men såret ble ikke dypt. Det er bare det ytterste laget med skinn som er borte på en måte. Også en stripe med rødt fra såret og innover på fingeren... som minner meg mer om et skrapemerke på en måte..

Skrevet

den varer i 10 år, det er helt riktig. noen legevakter setter ny hvis det har gått 8 år eller mer, noen etter 5 for å være sikker, men dette gjelder helt andre kutt og sår enn det TS har :)

etter 5,8 eller 10 år er man forsatt til en viss grad beskyttet, men den er noe svekket og derfor velger man i noen tilfeller å sette en ny.

Skrevet

Det stemmer, men det anbefales å ta en ny ved fare for smitte (om det er 5år eller mer siden vaksinasjon). Som f.eks. ved bitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...