tulipangnageren Skrevet 5. oktober 2012 #1 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ja, jeg har ikke tenkt til å ha det, men jeg bare lurer på om det er tillatt? Tenker da på de som er lettere tilbakestående, ikke full downs og komplett ute av stand til å gjøre rede for seg, men en som klarer seg selv mer eller mindre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #2 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ville ikketatt sjansen. En kompis pulte en tilbakestående kjerring som bodde på hjem. 20 år gammel, men 10 i hodet. Etter den onsen, han traff henne på byen da vi var ute. Drita som han var, merka han ikke hvor retard hun var. Nuvel, etter den sexen,hvilket han skammer seg som faen over, ble han plaget av henne. Hun ville bli kjæresten hans. Hun terroriserte ham i flere uker, sendte sms,brev på Facebook, oppsøkte oss på byen osv. Da hun skjønte at han ikke ville ha henne, prøvde hun å si til de som passa henne på hjemmet at kompisen hadde voldtatt henne. Det var nok bevis på at det var hevn fordi han ikke vile ha forhold, så det gikk ikke. Det kunne fort blitt alvor, politi ble jo kontaktet og alt, de så alvorlig på det å misbruke/voldta retarden, heldigvis var det som sagt nok bevis. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 5. oktober 2012 #3 Del Skrevet 5. oktober 2012 " § 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år. På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming." Så spørs det så klart hva som må til for at det skal sies at man har utnyttet den psykiske utviklingshemmingen - det kommer an på graden av forståelse, hvem som har tatt initativ, nivået den andre er på og lignende. Uansett er det nok smartest å ikke ta risikoen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
micromaya Skrevet 5. oktober 2012 #4 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ville ikketatt sjansen. En kompis pulte en tilbakestående kjerring som bodde på hjem. 20 år gammel, men 10 i hodet. Etter den onsen, han traff henne på byen da vi var ute. Drita som han var, merka han ikke hvor retard hun var. Nuvel, etter den sexen,hvilket han skammer seg som faen over, ble han plaget av henne. Hun ville bli kjæresten hans. Hun terroriserte ham i flere uker, sendte sms,brev på Facebook, oppsøkte oss på byen osv. Da hun skjønte at han ikke ville ha henne, prøvde hun å si til de som passa henne på hjemmet at kompisen hadde voldtatt henne. Det var nok bevis på at det var hevn fordi han ikke vile ha forhold, så det gikk ikke. Det kunne fort blitt alvor, politi ble jo kontaktet og alt, de så alvorlig på det å misbruke/voldta retarden, heldigvis var det som sagt nok bevis. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e Dette tror jeg må være den styggeste måten jeg har hørt en mentalt utviklingshemmet bli omtalt, noen gang. Fy søren! (Synes egentlig du fortjener å bli kalt tilbakestående selv, men du høres mer dum og slem ut enn som så. De andre har i alle fall en grunn.) 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 5. oktober 2012 #5 Del Skrevet 5. oktober 2012 For et tilbakestående spørsmål. Naturligvis kan man ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 5. oktober 2012 #6 Del Skrevet 5. oktober 2012 Hvorfor skulle noen ønske det, tenker jeg.... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 5. oktober 2012 #7 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ville ikketatt sjansen. En kompis pulte en tilbakestående kjerring som bodde på hjem. 20 år gammel, men 10 i hodet. Etter den onsen, han traff henne på byen da vi var ute. Drita som han var, merka han ikke hvor retard hun var. Nuvel, etter den sexen,hvilket han skammer seg som faen over, ble han plaget av henne. Hun ville bli kjæresten hans. Hun terroriserte ham i flere uker, sendte sms,brev på Facebook, oppsøkte oss på byen osv. Da hun skjønte at han ikke ville ha henne, prøvde hun å si til de som passa henne på hjemmet at kompisen hadde voldtatt henne. Det var nok bevis på at det var hevn fordi han ikke vile ha forhold, så det gikk ikke. Det kunne fort blitt alvor, politi ble jo kontaktet og alt, de så alvorlig på det å misbruke/voldta retarden, heldigvis var det som sagt nok bevis. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e Noen har diagnose fysisk eller psykisk utviklingshemmet av rent medisinske årsaker. Der kan tilstanden forklares. Sånne som deg, AB, er utviklingshemmet i menneskelighet, empati og følelser. Hva er din forklaring? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gakkepus Skrevet 5. oktober 2012 #8 Del Skrevet 5. oktober 2012 Ikke er risiko jeg hadde begitt meg ut på. En voksen person som er tilbakestående, kan fortsatt være 10 år i hodet. Et sånt menneske må vernes og beskyttes, og eventuell omgang med en tilbakestående person kan være skadelig og traumatiserende Så svaret er: nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #9 Del Skrevet 5. oktober 2012 Unnskyld, selvsagt stygt å omtale henne som retard, beklager det sterkt, jeg tenkte med ræva og ikke hodet når jeg skrev innlegget, men innholdet ellers er reelt fremstilt. Det er som loven blir sitert her vanskelig å skille mellom at noen utnyttet den utviklingshemmede, eller ikke. Derfor bør man IKKE ta sjansen. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 5. oktober 2012 #10 Del Skrevet 5. oktober 2012 fy søren så mange kvalme og nedlatende setninger, ord og uttrykk på disse få innleggene som har kommet inn her allerede skal en lete lenge etter! Det er vel først og frem AB #2 jeg sikter til... det virker for meg at du tenker på mennesker med funksjonshemmning og/eller funksjonsnedsettelse som mindre verdt og en pest for samfunnet... Skam deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #11 Del Skrevet 5. oktober 2012 fy søren så mange kvalme og nedlatende setninger, ord og uttrykk på disse få innleggene som har kommet inn her allerede skal en lete lenge etter! Det er vel først og frem AB #2 jeg sikter til... det virker for meg at du tenker på mennesker med funksjonshemmning og/eller funksjonsnedsettelse som mindre verdt og en pest for samfunnet... Skam deg!! Jeg har beklaget, beklager igjen. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lala Skrevet 5. oktober 2012 #12 Del Skrevet 5. oktober 2012 Rent lovmessig er det vel ingen ting i veien for det, så lenge det er frivillig fra begge parter og ingen blir lurt eller utnyttet. Mennesker med utviklingshemning har like stor rett på et seksualliv som hvem som helst andre. Likevel, dersom man er "fullt oppegående" bør man vurdere om dette er rett å gjøre, om den andre parten (i dette tilfelle den med utviklingshemning) er i stand til å vite hvilken risiko man utsetter seg selv og den andre for, både med tanke på graviditet, kjønnsykdommer, voldtekt og annet. I tillegg kommer den sosiale biten både i forkant, under og i etterkant av sexen. Sett fra "den normales" side vil jeg si at det beste vil være å la vær, både for egen og den andres del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #13 Del Skrevet 5. oktober 2012 Spørsmålet som trådstarter stiller, må også vurderes motsatt: Kan voksne mennesker som er lettere tilbakestående, men som klarer seg selv mer eller mindre, ha sex med partner, eller må de for alltid klare seg med selvstimulering? Hvis ingen kan ha sex med personer som er lettere tilbakestående, kan nemlig ingen som er tilbakestående, ha sex med noen. I mine øyne er en slik konklusjon åpenbart feil. Men hvordan oppnå at sexen blir på den tilbakeståendes premisser og bygger på den tilbakeståendes lyst og evne til å forstå og nyte en seksuell relasjon? Anonym poster: 6e3ce7e56b3a40acc1d586a5f4306d58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 5. oktober 2012 #14 Del Skrevet 5. oktober 2012 Spørsmålet som trådstarter stiller, må også vurderes motsatt: Kan voksne mennesker som er lettere tilbakestående, men som klarer seg selv mer eller mindre, ha sex med partner, eller må de for alltid klare seg med selvstimulering? Hvis ingen kan ha sex med personer som er lettere tilbakestående, kan nemlig ingen som er tilbakestående, ha sex med noen. I mine øyne er en slik konklusjon åpenbart feil. Men hvordan oppnå at sexen blir på den tilbakeståendes premisser og bygger på den tilbakeståendes lyst og evne til å forstå og nyte en seksuell relasjon? Anonym poster: 6e3ce7e56b3a40acc1d586a5f4306d58 Nå er jo tilbakestående ofte på nivå med et barn (mentalt og følelsesmessig) så det kan vel argumenteres for at mange av de ikke vil ha et behov for sex og nærhet på samme måte som en som er fult utviklet. Men helt enig i din siste setning (altså at det er det som må tilstrebes). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lala Skrevet 5. oktober 2012 #15 Del Skrevet 5. oktober 2012 Nå er jo tilbakestående ofte på nivå med et barn (mentalt og følelsesmessig) så det kan vel argumenteres for at mange av de ikke vil ha et behov for sex og nærhet på samme måte som en som er fult utviklet. Men helt enig i din siste setning (altså at det er det som må tilstrebes). Uenig. Ja, de har kanskje samme mentale "kapasitet" som et barn. Men "barnslige" følelser trenger de såvisst ikke ha. Mennesker med utviklingshemninger føler glede, sorg, fortvilelse og lyst på samme måte som deg og meg. Legg på erfaringer som tilsvarer vedkommendes alder. Derfor blir uttalelsen "de er på samme nivå som et barn" helt feil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 5. oktober 2012 #16 Del Skrevet 5. oktober 2012 Unnskyld, selvsagt stygt å omtale henne som retard, beklager det sterkt, jeg tenkte med ræva og ikke hodet når jeg skrev innlegget, men innholdet ellers er reelt fremstilt. Det er som loven blir sitert her vanskelig å skille mellom at noen utnyttet den utviklingshemmede, eller ikke. Derfor bør man IKKE ta sjansen. Anonym poster: f14542c8d290f3c974af90367782c67e Fint at du i ettertid beklager ordbruken din! Da vil jeg også beklage at jeg angrep deg tidligere i tråden. Jeg ble bare så akutt illsint når jeg leste ordene dine. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2012 #17 Del Skrevet 5. oktober 2012 Tilbakestående er et svært vidt spektrum. Jeg jobber innenfor boliger for barn og ungdom hvor flere er lettere tilbakestående. Så lenge en ikke diskuterer for dypt med de, så går det ikke an å merke noe som helst på flere av de, og de er følelsesmessig normale. Jeg hadde ikke reagert på om noen hadde en ONS med de, og jeg kan faktisk se for meg enkelte av de i et forhold med "normale" når de vokser litt til. At de ville fungert sammen med noen som var svært intelligent og fokusert på det? Neppe. Men noen som har sansen for et enkelt liv, og ikke nødvendigvis skal plukke fra hverandre verdensøkonomien over middagsborddet ser jeg ikke andre problemer enn de vanlige + eventuelle sosiale stigma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #18 Del Skrevet 5. oktober 2012 Kan dere ikke slutte å bruke uttrykk som "tilbakestående" og "retards" om psykisk utviklingshemmede? Disse kallenavnene tilhører fortiden, den gang psykisk utviklingshemmede ikke skulle synes, og ble stuet vekk på instutisjoner. Hvorfor dette behovet for å være nedlatende ovenfor mennesker som ikke kan noe for at de er som de er? Anonym poster: ee4e3dc8979dddf6630d68ebf22555b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. oktober 2012 #19 Del Skrevet 5. oktober 2012 Fint at du i ettertid beklager ordbruken din! Da vil jeg også beklage at jeg angrep deg tidligere i tråden. Jeg ble bare så akutt illsint når jeg leste ordene dine. Du er klar over at det betyr tilbakestående på norsk, eller......? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. oktober 2012 #20 Del Skrevet 5. oktober 2012 Kan dere ikke slutte å bruke uttrykk som "tilbakestående" og "retards" om psykisk utviklingshemmede? Disse kallenavnene tilhører fortiden, den gang psykisk utviklingshemmede ikke skulle synes, og ble stuet vekk på instutisjoner. Hvorfor dette behovet for å være nedlatende ovenfor mennesker som ikke kan noe for at de er som de er? Anonym poster: ee4e3dc8979dddf6630d68ebf22555b7 Ok, deres majestet kongen, vi skal fjerne det fra ordboka med umiddelbar virkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå