fjollefrua Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Vi driver å henter inn litt tilbud på diverse lokaler hvor vi vil ha bryllupsfesten. Men i og med at vi skal ha lavbudsjettbryllup, så er det litt vanskelig å finne en linje å legge seg på. Jeg har aldri vært i ett bryllup, så vet ikke hva som er vanlig, og jeg hører så mye forskjellige meninger rundt omkring. Vi tenkte vi skulle ha koldtbord, da vi er 40 voksne og 10 barn. Litt lettere for barna å finne noe de vil spise. Bør man ha velkomstbuffet? Bør man ha nattmat? Bør man ha alkoholholdig velkomsdrink, eller virker det "snerpete" å ha kun mozell som velkomstdrink? Vi tenkte å spare inn litt på alkoholbudsjettet og ha 4 bonger til hver voksen og 3 til barna. Er det lite? Det er mulighet for å kjøpe mer drikke i baren selv når bongene er brukt opp. Ville du som gjest blitt skuffet over å komme til velkomstbuffet med frukt og kjeks med brus, kaffe og te? Koldtbord til middag, og kaker til dessert? Vi har regnet oss frem til 36000,- på det stedet vi har lyst til å ha det. Det er da inkludert * velkomstbuffet med frukt, kjeks, brus, kaffe, te. * Koldtbord til middag * Vi stiller med egne kaker (dessert) * musikkanlegg * de stiller med alt av dekketøy (duker, servietter, lys, osv) * nattmat (gryterett, pølser eller mer koldtbord) * 4 bonger alkoholholdig drikke til de voksne, og 3 brus til barna * lokalleie med rengjøring De har relativt rimelige priser på alkohol i baren eks: 45-65 kr for øl, 65-75 for vin, 75-95 for drinker og kaffe avec Greia er at budsjettet vårt er på 40000,- men vi får 8000,- av mamma til alkohol, og håper foreldrene hans også ønsker å spandere en liten slump (selv om det ikke kan forventes)
CathFoto Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Det kan være fint at gjstene får noe mat med en gang fordi det er ofte lenge siden man spiste sist når man endelig kommer til lokalet, men det trenger jo ikke være noe dyrt eller fancy. Men jeg ville foretrukket mat fremfor kjeks/frukt, særlig om det var alkoholholdig velkomstdrink. Kjipt om folk er fulle før maten, og det har jeg sett mer enn en gang som bryllupsfotograf. Lager du nok koldtbord så kan du servere restene som nattmat, eller evt ha sen middag, da er det mindre sjanse for at man blir sulten på natten. Jeg synes rester er en bedre plan. Har ikke noe å utsette på bongsystemet, er det inkl drikke til maten eller får man det utenom? Når det gjelder brus så er det lurt å i allefall ha farris som et alternativ. Kaffe, te og vann er også noe det er greit at gjestene slipper å betale for. Ellers hadde jeg syntes det var like bra med koldbord og kaker som noe annet, god mat er godt selv om det ikke nødvendigvis er fancy.
fjollefrua Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Det kan være fint at gjstene får noe mat med en gang fordi det er ofte lenge siden man spiste sist når man endelig kommer til lokalet, men det trenger jo ikke være noe dyrt eller fancy. Men jeg ville foretrukket mat fremfor kjeks/frukt, særlig om det var alkoholholdig velkomstdrink. Kjipt om folk er fulle før maten, og det har jeg sett mer enn en gang som bryllupsfotograf. Lager du nok koldtbord så kan du servere restene som nattmat, eller evt ha sen middag, da er det mindre sjanse for at man blir sulten på natten. Jeg synes rester er en bedre plan. Har ikke noe å utsette på bongsystemet, er det inkl drikke til maten eller får man det utenom? Når det gjelder brus så er det lurt å i allefall ha farris som et alternativ. Kaffe, te og vann er også noe det er greit at gjestene slipper å betale for. Ellers hadde jeg syntes det var like bra med koldbord og kaker som noe annet, god mat er godt selv om det ikke nødvendigvis er fancy. de 4 bongene tenkte vi å legge ved hver tallerken slik at de brukes til maten også. vielsen er kl 13, varer vel en times tid også tar det en time å kjøre til lokalet. så da er vel gjestene der ca kl 1500-1530. det er hotell der og jeg tenker at ca halvparten booker seg inn for overnatting og de kan jo ta seg en pust i bakken. vi ankommer sikkert i 16 tiden. vi tenkte middag ca 1800-1830 klarer folk seg i 5-6 timer uten mat? men får litt kjeks og frukt og ett glass brus eller musserende. eller ville dere ha forskjøvet middagen til kl 1700-1730og heller satset på nattmat? Endret 5. oktober 2012 av fjollefrua
CathFoto Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 de 4 bongene tenkte vi å legge ved hver tallerken slik at de brukes til maten også. vielsen er kl 13, varer vel en times tid også tar det en time å kjøre til lokalet. så da er vel gjestene der ca kl 1500-1530. det er hotell der og jeg tenker at ca halvparten booker seg inn for overnatting og de kan jo ta seg en pust i bakken. vi ankommer sikkert i 16 tiden. vi tenkte middag ca 1800-1830 klarer folk seg i 5-6 timer uten mat? men får litt kjeks og frukt og ett glass brus eller musserende. eller ville dere ha forskjøvet middagen til kl 1700-1730og heller satset på nattmat? Det blir ikke 5-6 timer uten mat med mindre de spiser 5 min før vielsen, som regel spiser man jo før man reiser hjemmefra, så da blir det fort 6-8 timer som er lenge. Har hotellet åpent så gjester kan få kjøpt noe mat i mellomtiden eller ligger sentralt så det er lett å få tak i mat så er kanskje kjeks og frukt ok. Er det eneste måten å få i seg i noe mat uten å måtte reise et stykke så bør dere ha noe mat. Vet ikke hvordan dere har tenkt det mtp bongenr, men om alle må reise seg opp for å stå i drikkekø under middagen så er ikke det så stas.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 synes 4 bonger er lite drikker. under hele kvelden.det holder jo så vidt til maten. Anonym poster: 8579a2a1453eea3ebe8d50ca3c7a4c50 4
Pingting Skrevet 5. oktober 2012 #6 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) bonger er greit, men jeg ville nok reagert på å måtte bruke de under middagen. Jeg kan ikke se for meg at det blir en enkel løsning - enten må alle stadig opp og gå til baren, eller så må serveringspetsonalet gå rundt bordet og plukke inn lapper mens de skjenker. Plutselig har gamle tante Olga glemt hvor hun la sine og må betale med kontanter, og denslags. Det blir ikke like avslappende som en vanlig middag. og - og må er det mulig jeg får litt tyn for dette - men førsteinnteykket mitt var at det virker mer gjerrig å gjøre det slik. jeg er fullstendig klar over at det i praksis ikke gjør noen forskjell. og jeg skjønner selvfølgelig at dere har et budsjett å holde dere til. Men det et på en måte noe med at man som gjest er vant til å få mat og drikke av vertskapet. med bonger under middagen kan det føles som om man "betaler" for det selv, om du skjønner hva jeg mener? Altså, det blir uansett ingen krise dette, jeg synes planene deres høres kjempefine ut - men jeg ville nok vurdert å la all drikke til maten være inkludert og så legge opp til at folk må kjøpe egen drikke etter middagen. særlig siden det pleier å gå 4 drinker under en slik middag uansett. Endret 5. oktober 2012 av Pingting 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 synes 4 bonger er lite drikker. under hele kvelden.det holder jo så vidt til maten. Anonym poster: 8579a2a1453eea3ebe8d50ca3c7a4c50 Enig i denne, litt stusselig og måtte bruke bonger på vin eller brus til maten. Anonym poster: 88cc76480b0c97d9e6036eb5872ddd8a 3
Gjest Adriane Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 Alt høres greit ut, bortsett fra at gjestene må bruke bongene sine til det de vil drikke til maten. Ikke bare er det særs upraktisk, men det virker også litt... merkelig? Drikke til maten syns jeg man bør servere uavhengig av bonger. Så får dere evt heller droppe bonger etterpå, eller kutte ned på antallet bonger etterpå. Som nevnt litt lenger opp her, bør også kaffe, te og vann være kostnadsfritt for gjestene. 2
Boudicca Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Bonger? Er vet vanlig å ha det i bryllup?
Biel Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 Vi hadde tapas-buffet. Veldig velykket! Etter middagen ble buffetbordet ryddet noe og gjort halvparten så stort og så stod faktisk resten av maten fremme under hele festen. Like før folk gikk hjem var de innom buffet enda en gang- og maten fikk dobbelt så mye skryt da, hehe For orden skyld, middagen startet kl 16, og varte til 19.30. Jeg ville nok heller ha fremskøvet middagen enn å servere kjeks og frukt. Vi fann en superbillig musserende vin som velkomstdrink. Tror den var kun 6% alkohol, så ingen kunne bli fulle på det lille glasset. Husker ikke hva den het, men de polet sa at det var den "alle" serverte som velkomstdrink- tror den kostet 65 kr flasken el noe. Det kan jo kanskje være noe? Litt usikker på bongene.. det er vel ikke vanlig å ha bonger under middagen, blir mye styr for servitørene. Kanskje dere heller kan gi de litt færre, kun til bruk etterpå?
Athene Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg hadde nok gjort som følger; Sørget for frukt + snacks + en aperitif mellom vielsen og middag. Det er lenge å gå uten mat. Kuttet ut bonger (jeg har aldri vært med på bonger til mat, eller bonger i bryllup overhodet). Server drikke til maten. Tre glass per person, rødt, hvitt eller øl. Og spander en avec til kaffen. De som ønsker mer kan kjøpe selv. Koldtbord er greit i et lavbudsjettbryllup. Men sørg for at resten av bryllupet står i stil. Jeg har vært med på bryllup der maten er dårlig og alkoholen er begrenset, men bruden skriver likevel kleskode galla og har kun ekstremt dyre gaver på ønskelista. Et av de koseligste bryllupene jeg var i har vært et lavbudsjettbryllup, skikkelig bygdebryllup med lav terskel og god stemning. Nattmat er supert, dersom du regner med det blir fest (nattmat før 24-00 tiden er unødvendig). Sodd eller pølser i brød fungerer supert i den type bryllup. Du finner ikke et sted med billigere drikke da? Dette bryllupet høres like dyrt ut som da jeg feiret 30 årsdagen min. Vi hadde omtrent det samme du du ramser opp (tapas, kaker i stedet for dessert, lokale, to servitører, renhold etc), og i tillegg hadde vi åpen bar til 50 gjester, hvorav ingen var barn. Leter man godt nok, og trekker på de vennetjeneste man kan, så finner man. 1
Evie Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg er enig med flere her.. dropp bongene til middagen. Det er veldig stusselig syns jeg. Det er bedre å ha gratis drikke til mat og så kan de betale selv etter kaffe avec...
Gjest Adriane Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 Bonger? Er vet vanlig å ha det i bryllup? Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men har selv fått det i et par bryllup jeg har vært i. Dette har da vært på hoteller med bar som må benyttes, og hvor brudeparet (?) gjerne vil spandere noe drikke på gjestene, men ikke har mulighet (råd til) å kjøre full bar. Da funker det jo med bonger
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2012 #14 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg hadde nok gjort som følger; Sørget for frukt + snacks + en aperitif mellom vielsen og middag. Det er lenge å gå uten mat. Kuttet ut bonger (jeg har aldri vært med på bonger til mat, eller bonger i bryllup overhodet). Server drikke til maten. Tre glass per person, rødt, hvitt eller øl. Og spander en avec til kaffen. De som ønsker mer kan kjøpe selv. Koldtbord er greit i et lavbudsjettbryllup. Men sørg for at resten av bryllupet står i stil. Jeg har vært med på bryllup der maten er dårlig og alkoholen er begrenset, men bruden skriver likevel kleskode galla og har kun ekstremt dyre gaver på ønskelista. Et av de koseligste bryllupene jeg var i har vært et lavbudsjettbryllup, skikkelig bygdebryllup med lav terskel og god stemning. Nattmat er supert, dersom du regner med det blir fest (nattmat før 24-00 tiden er unødvendig). Sodd eller pølser i brød fungerer supert i den type bryllup. Du finner ikke et sted med billigere drikke da? Dette bryllupet høres like dyrt ut som da jeg feiret 30 årsdagen min. Vi hadde omtrent det samme du du ramser opp (tapas, kaker i stedet for dessert, lokale, to servitører, renhold etc), og i tillegg hadde vi åpen bar til 50 gjester, hvorav ingen var barn. Leter man godt nok, og trekker på de vennetjeneste man kan, så finner man. Jeg er veldig uenig i at koldtbord kun passer i "lavbudsjettbryllup" altså :-). Det finnes ulike type koldtbord og jeg har vært i bryllup hvor koldtbordet bugner av deilig og ekslusiv mat. Det var på ingen måte et lavbudsjettbryllp ;-) 1
Athene Skrevet 6. oktober 2012 #15 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg er veldig uenig i at koldtbord kun passer i "lavbudsjettbryllup" altså :-). Det finnes ulike type koldtbord og jeg har vært i bryllup hvor koldtbordet bugner av deilig og ekslusiv mat. Det var på ingen måte et lavbudsjettbryllp ;-) Enig i at lavbudsjett er feil ord. Mindre formell er vel et riktigere ord. Man inviterer ikke med kleskode galla for å sende damer i lange kjoler til et koldtbord med selvbetjening... Jeg har vært i mange bryllup med koldtbord, og koser meg nesten hver gang. Men det gir en mye mindre formell setting. 1
Gjest Doh Skrevet 6. oktober 2012 #16 Skrevet 6. oktober 2012 Bonger er greit nok det, men de skal være i tillegg til drikke til maten og avec. Det er ikke noe lokale litt nærmere kirken dere kan bruke der dere kan ha med alkohol selv? Synes det er litt langt å ha festen en time unna kirken jeg, men kanskje jeg er pirkete.... Villa hatt middagen klokka 17, blir veldig seint å ha den 18-18.30
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #17 Skrevet 6. oktober 2012 tusen takk for mange svar. vi tenkte bonger til maten, fordi man uansett må reise seg for å hente mat. det er overhodet ikke galla som blir kleskode, da stedet vi lurer på er ett villmarksforum og festlokalet er en stor gamme. vi har lett etter lokale i nærheten, men stort sett alle har leiepris mellom 4000-7000. i tillegg kommer catering, musikk, rengjøring, dekketøy, osv. da havner vi jo fort opp i samme summen. hvis vi tar bort velkomstbuffet, nattmat og alkohol så har vi tilbud på under 18000,- for mat, lokalleie, rengjøring og dekketøy med duker, servietter og lys. det er jo egentlig ganske grei pris. servitørene kan uansett gå mellom bordene og hente drikke til gjestene og ta imot en evt bong! ulempen som flere har sagt til meg er at når noen vet at de får drikke til maten, men må betale etterpå, så heller man innpå under middagen. er ikke alle som er like flinke til å beherske seg desverre. Anonym poster: 24d8eeb46126a6d4558d4acc5a03534a
Gjest Doh Skrevet 6. oktober 2012 #18 Skrevet 6. oktober 2012 ulempen som flere har sagt til meg er at når noen vet at de får drikke til maten, men må betale etterpå, så heller man innpå under middagen. er ikke alle som er like flinke til å beherske seg desverre. Anonym poster: 24d8eeb46126a6d4558d4acc5a03534a Men så lenge man ikke setter frem alkoholen på bordet så er ikke dette no problem. Ett glass til forrett, to glass til hovedrett og evt ett glass til dessert er vanlig. Så setter man frem vann så folk kan ta så mye de vil av det. 5
fjollefrua Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #19 Skrevet 7. oktober 2012 Men så lenge man ikke setter frem alkoholen på bordet så er ikke dette no problem. Ett glass til forrett, to glass til hovedrett og evt ett glass til dessert er vanlig. Så setter man frem vann så folk kan ta så mye de vil av det. joda sant det, men i og med at vi skal ha koldtbord så blir det jo litt flyging frem og tilbake uansett. men føles vel kanskje ikke så gjerrig hvis vi dropper bongene. tenkte bare det ble vanskeligere for servitørene å ha kontroll på hvor mye folk drikker. vi er til vanlig ikke gjerrige og ønsker at folk skal ha en koselig da. men vi har ett budsjett på 40000 og det skal vi klare. ;-)
Athene Skrevet 7. oktober 2012 #20 Skrevet 7. oktober 2012 men føles vel kanskje ikke så gjerrig hvis vi dropper bongene. tenkte bare det ble vanskeligere for servitørene å ha kontroll på hvor mye folk drikker. Det vanlige i bryllup er at servitørene fyller glassene på gitte steder i måltidet. Til et koldtbord kan du oversette dette til tidspunkt. Servitørene fyller alles glass når de setter seg til bordet, deretter hvert 3. kvarter, eller noe slikt. Det er helt vanlig at enkelte blir sittende litt med tomme glass i slike settinger. Du har fått mange innspill, og alle er i mot bonger. Det er ikke oss du skal overbevise, så dersom du har bestemt deg er det jo bare å gå for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå