Gå til innhold

Kalorier.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange kalorier skal man få i seg daglig når man er i vanlig aktivitet hver dag?

Trener lett to tre dager i uken. Skal ikke ned i vekt men vil gjerne holde vekten jeg har i dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Sjekk ut en BMR kalkulator, bare google :)

Skrevet

Hvor mange kalorier skal man få i seg daglig når man er i vanlig aktivitet hver dag?

Trener lett to tre dager i uken. Skal ikke ned i vekt men vil gjerne holde vekten jeg har i dag.

Det er umulig å si basert på så lite som du sier om deg selv. Selv om du oppga alder, høyde, vekt, fettprosent (må måles med ordentlig utstyr, kan ikke måles på egenhånd) og mer nøyaktig hvor lenge du trente med hvilken puls, ville det allikevel være umulig å gi noe mer enn et svært omtrentlig svar.

De såkalte BMR-kalkulatorene er beregnet på et gjennomsnittsmenneske. De fleste forbrenner mer eller mindr enn det tallet en slik kalkulator gir. Jeg kan jo ta meg selv som eksempel: Jeg er 180 cm høy, sykler 3-400 km i uka pluss litt annen trening, veier 75-80 kg (rundt 75 i sykkelsesongen, rundt 80 om vinteren). En gang prøvde jeg en slik kalkulator, og den kom til at jeg skulle spise ca. 3000 kcal om dagen. Hvis jeg skulle spist så lite ville jeg sulta i hjel. Jeg spiser litt under 5000 kcal om dagen. I følge de fleste kalkulatorer og standard-oversikter skulle det gi overvekt for en på min størrelse, men jeg har genetisk høy forbrenning, pluss at jeg er i mye aktivitet, derfor er 5000 kcal passe.

Du har jo uansett fasitsvaret: Baderomsvekta. Du ser jo om du går opp, ned eller holder deg stabilt, så er det bare å justere mat og/eller treningsmengden deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...