Gå til innhold

Han jeg leier av krever ikke depositum...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i en leilighet på 5000 kr i mnd i juni. Eieren som leier den ut til meg har vært utrolig grei og enkel å ha med å gjøre og han syns heller ikke det er så viktig med depositum. Vi ble enige om hvilken dato jeg skulle betale leia og det er den 15. tilpasset etter når jeg får lønning. Utrolig greit! Og jeg kan ikke klage.

Men jeg har likevel inistert på å ordne en depositumkonto, bare for å være på den sikre siden. Depositumet er på 10 000 kr (2xleia) Men jeg har ikke ordnet noe ennå og eieren sier ingenting fortsatt. Jeg hadde 9000 kr der til å begynne med, klarte å spare opp til 10 000 på noen uker, men så ble hunden syk og jeg måtte ut md et par tusen i all hast og hadde ikke noe annet valg enn å ta fra depositumpengene, som jeg kaller det. (De er jo ikke det offisielt ennå) Så nå har jeg 6000 kr der.

Og siden eieren har sagt at depositum virkelig ikke er nødvendig, burde jeg fortsette å holde av penger der eller er det litt bortkastet? Jeg kan for eksempel heller bruke de på kjøretimer eller andre viktige utgifter? Jeg har det ganske trangt med økonomi de nærmeste månedene framover og har lenge lurt på hvordan jeg skal få råd til en vinterjakke til meg selv og julegaver som det ikke er lenge til man må handle...

Noen tanker om hva jeg burde gjøre med pengene?

Anonym poster: effb8d5919238150c1f1c18456ad5f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få det skriftlig så du SER at det ikke kreves depositum . Det er jo ikke absolut alle utleiere som vil ha det , greitt det er NOEN som er greie . :)

Anonym poster: eae7cef1e350052664c7ad4bc793f23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det du skal bo der da? Om du etter hvert flytter derfra og skal leie et annet sted, er det lurt å ha depositumspenger, siden de aller aller fleste krever dette.

Om du tenker å bo der i flere år og i tillegg virkelig trenger penger, må du jo vurdere selv hva du ønsker å prioritere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel bo her i minst ett år. Så altså ihvertfall fram til juni 2013. Om det blir lenger er jeg ikke sikker på.

Jeg tror virkelig ikke han vil kreve depositum når jeg flytter ut heller, men jeg liker å være på den sikre siden uansett... bare det at det er litt vemodig å se pengene bare stå der og lure på om de i det hele tatt blir brukt til depositum. Spesielt nå som jeg har litt dårlig råd.

Aah dilemma! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel bo her i minst ett år. Så altså ihvertfall fram til juni 2013. Om det blir lenger er jeg ikke sikker på.

Jeg tror virkelig ikke han vil kreve depositum når jeg flytter ut heller, men jeg liker å være på den sikre siden uansett... bare det at det er litt vemodig å se pengene bare stå der og lure på om de i det hele tatt blir brukt til depositum. Spesielt nå som jeg har litt dårlig råd.

Aah dilemma! :P

Selvfølgelig kan han ikke kreve depositum når du flytter.

Bare vær glad du slipper depositumet, skjønner ikke hva du stresser for.

Anonym poster: 81c891b72d124cb1b795ff7197632b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt lurt å være på den sikre siden da, tenker jeg?... Men jeg kom på at jeg ikke trenger å ta alle pengene med en gang, men bare ta det jeg virkelig trenger og evt. legge tilbake penger igjen når jeg har mulighet til det. Da går det på en måte aldri tomt, men det går ikke oppover heller. Skal prøve å minst 6000 kr der hele tiden. Kan se på det som nødpenger/backup penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør ham i kveld eller i morgen om du innen en viss frist kan få det skriftlig at han ikke vil kreve noe depositum av deg. Så ordner dere en kopi av dette slik at begge parter har papir på det.

Om han likevel vil ha depositum bør dere ha det på en felles konto som dere begge kan ha tilgang til. Ikke en som bare du ser. Jeg tror også det finnes slike kontoer der begge må være tilstede for å ta ut penger fra denne? I så fall er dette det idéelle.

Dersom han over hodet ikke er interessert i å ha depositum vil jeg likevel råde deg til å spare disse pengene. Se på dem som depositumpenger til det neste stedet du skal leie siden de aller fleste utleiere krever dette.

Anonym poster: e453df795af360e0cad997a19446071b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er klokt å ha en sånn konto, men hva med å heller regne det som en sparekonto som kun brukes når det er helt nødvendig? ;) Og utgifter hvis du ødelegger noe i leiligheten og må erstatte går jo også som helt nødvendige ting. Jeg har sparekonto som jeg absolutt IKKE bruker hvis jeg får lyst på nye klær eller det er trangt på matbudsjettet (man har alltids knekkebrød i skapet eller noe rester i fryseren), men som kun går til helt helt nødvendige ting. Har en annen sparekonto der jeg sparer til klær, ferie, og annet hyggelig :)

Totalt Off Topic; Ang hunden; har du ikke veterinærforsikring, eller var det egenandelen som ble på noen tusenlapper alene?

Anonym poster: ed5e3e95e07d6feb57c698aef7c4984f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt lurt å være på den sikre siden da, tenker jeg?... Men jeg kom på at jeg ikke trenger å ta alle pengene med en gang, men bare ta det jeg virkelig trenger og evt. legge tilbake penger igjen når jeg har mulighet til det. Da går det på en måte aldri tomt, men det går ikke oppover heller. Skal prøve å minst 6000 kr der hele tiden. Kan se på det som nødpenger/backup penger.

Har du forstått hva depositum er?

Da er det ikke depositum til han, da blir det jo bare en sparekonto for deg selv (noe som er lurt å ha).

Anonym poster: 81c891b72d124cb1b795ff7197632b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få det skriftlig just in case:) Jeg og min samboer har heller ikke lagt ut for depositum for huseier mente vi var så søte :fnise:

Anonym poster: d3798be4851a845234ef81bb1e3d95b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Joda, vi har ordnet leiekontrakt. Bare ikke depositum, ettersom det ikke var så viktig for han. Jeg kunne ordne det på egenhånd hvis jeg ville.

Men som noen av dere nevner, og som jeg også tenkte selv så kan de pengene heller være sparepengene mine til nødvendigheter/kriser osv. Greit å ha. Og også til eventuell neste leilighet som krever depositum da.

Og joda, jeg har forsikring på hunden hvis det var det du mente! Men det gjaldt ikke sist gang, der måtte jeg ut med egne penger. Forsikringen dekker større utgifter, som operasjon eller død eller noe. Såvidt jeg har skjønt. Dette var mer småting som helsesjekk og smertestillende + klipping av negler etc. Ble fort et par tusen. Nesten 3000.

Men jeg er glad jeg spurte! Nå vet jeg litt mer hva som er lurest å gjøre med pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda, jeg har forsikring på hunden hvis det var det du mente! Men det gjaldt ikke sist gang, der måtte jeg ut med egne penger. Forsikringen dekker større utgifter, som operasjon eller død eller noe. Såvidt jeg har skjønt. Dette var mer småting som helsesjekk og smertestillende + klipping av negler etc. Ble fort et par tusen. Nesten 3000.

Hehe, skjønner :) Ikke billig med vet. Har selv hatt hund med forgiftning før forsikringen var gyldig (karantenetid på 10 dager virket kort.. når hunden ble syk dagen etter jeg bestilte forsikring..var de 10 dagene altfor lange ;) ), og der røyk julegavebudsjettet ;)

Anonym poster: ed5e3e95e07d6feb57c698aef7c4984f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...