Gå til innhold

Jippi........... Jeg er så blakk at jeg vurderer å rane banken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakker du om noe du ikke har peiling på? Jeg sikter til dette:

Det er mulig å få et ekstra tillegg som heter "ung ufør". Det er velkjent at uføretrygdede kan få dette, men langt mindre kjent at man kan få tilleggsytelsen selv om man bare mottar AAP.

Jeg går på det fordi jeg er syk.

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Jeg snakket om ung ufør. Er ikke hvem som helst som får det.

Anonym poster: 3723101bf92a080d59cfac0277f3d24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket om ung ufør. Er ikke hvem som helst som får det.

Nei, det er selvsagt ikke hvem som helst som får det, men med tanke på hva TS har fortalt i denne tråden, er det mye som tyder på at det kan lønne seg for henne å søke. Om hun kvalifiserer eller ei, er det jo bare TS/Nav som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder julegaver kan man jo og gjøre vennetjenester istedet for materielle gaver hvis det er mulig. Og som andre her sier det går an på være kreativ og lage noe.

Når det gjelder mat går det jo an hvis du er villig til å bake litt å legge opp et lager brødmat. En pose "ferdig-baking" av feks. brød skal være nok til to stk brød, og koster det samme eller mindre som et ferdig brød. Ofte får man et sunnere alternativ og. Kjekt å følge med i matkataloger og. Butikkene har iblant tikroners tilbud.

Når det gjelder et evt skifte av bolig, så lønner det seg ofte å sjekke annonsene i lokalavisen fremfor Finn, da de på finn ofte vet å ta seg betalt i leie.

Jeg vet hvor kjipt dårlig råd er. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på om man må sende inn det nye skattekorte når man har endret det til mindre prosent? Eller går det automatisk? Beklager jeg tok over tråden din ts, men det blir siste spørsmål.

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et eget søknadsskjema for ung ufør. Det skal egentlig søkes om samtidig som du søker om arbeidsavklaringspenger. På søknadsskjemaet for arbeidsavklaringspenger kan du krysse av for:

Jeg har en alvorlig og varig sykdom som jeg fikk før jeg fylte 26 år.

Dersom du ikke har fylt 36 år og fikk nedsatt arbeidsevnen din med minst 50 % på grunn av denne sykdommen før du fylte 26 år, kan du ha rett til spesialberegning etter "ung ufør"-regelen. Legg i så fall ved dokumentasjon fra spesialist.

Spesialisten må dokumentere at sykdommen er alvorlig og varig, og at du fikk den før du fylte 26 år.

Siden du ikke har gjort dette er nok det beste å skrive en egen søknad hvor du skriver at du søker om å få ung ufør-tillegget. Så må du huske å legge ved en spesialisterklæring som bekrefter at sykdommen din er alvorlig og varig, og at du fikk den før du fylte 26 år.

Anonym poster: 6c0f6c9cc6852dabed1cf375f1672eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å bo hjemme noen mnd?

Anonym poster: fca8ca48948383474dc9ffcaa6cf6213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Hvor mange "MÅ" du kjøpe gave til, ca alder på disse, og vet du om noen spesielle preferanser/interesser/hobbyer, så kom gjerne med disse også! :)

Så skal jeg komme med noen forslag til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantkort er det dyreste du kan ha! Et billig mobilabonement er bedre.

Anonym poster: 3392072ecb1a9e4ff3582f661ed52b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om man allerede har saker til inkasso, eller til trekk fra lønn/trygd.

Da er man ikke kredittverdig, og kan heller ikke få abonnement.

Også spørs det jo hvor mye man bruker telefonen..jeg bruker maks 300kr pr mnd, og har Telenor Mobil.

TS:

Jeg har vært i din situasjon, og jobber med å komme med ut av det selv.

Jeg husker aå altfor godt den tankegangen du sitter fast i nå, og det er helt jævlig.

Det er egentlig ingen tips jeg kan komme med som ikke allerede er gitt, men jeg vil repetere det Vantlers (...? ) sa: Husk å unne deg selv noe også, det skal gå rundt psykisk så vel som fysisk.

Skriv gjerne en pm om du trenger noen å bare skrive med. Det ordner seg, men det er en jævla tung vei å gå, det skal jeg ikke legge skjul på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om man allerede har saker til inkasso, eller til trekk fra lønn/trygd.

Da er man ikke kredittverdig, og kan heller ikke få abonnement.

Også spørs det jo hvor mye man bruker telefonen..jeg bruker maks 300kr pr mnd, og har Telenor Mobil.

TS:

Jeg har vært i din situasjon, og jobber med å komme med ut av det selv.

Jeg husker aå altfor godt den tankegangen du sitter fast i nå, og det er helt jævlig.

Det er egentlig ingen tips jeg kan komme med som ikke allerede er gitt, men jeg vil repetere det Vantlers (...? ) sa: Husk å unne deg selv noe også, det skal gå rundt psykisk så vel som fysisk.

Skriv gjerne en pm om du trenger noen å bare skrive med. Det ordner seg, men det er en jævla tung vei å gå, det skal jeg ikke legge skjul på.

Takk for forståelse. Og til dere andre :klemmer: ca 12 dager til møtet nå, tror jeg, så jeg er ganske spent på hva som blir sagt der...............

Jeg bruker ca 50kr på kontantkort pr.mnd, så jeg sverger til det ;)

TS: Hvor mange "MÅ" du kjøpe gave til, ca alder på disse, og vet du om noen spesielle preferanser/interesser/hobbyer, så kom gjerne med disse også! :)

Så skal jeg komme med noen forslag til deg!

MÅ ja.... hufffffff...

-Guddatter (2år)

-Lillebror (20år)

-Far + kone

-Mamma

-Stefar

-Mormor

-Kusine (29år)

-Mannlig bestevenn (35år)

-Kjæreste (35år)

Nabo x2 (Begge mellom 45 og 65 år)

Du har ikke mulighet til å bo hjemme noen mnd?

Anonym poster: fca8ca48948383474dc9ffcaa6cf6213

Definitivt ikke............

TS

Anonym poster: 839d5c8c6edd5e383dc84bfc9c20a97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

1000kr kan være mye for noen som allerede er fattige, det vet jeg, men man kan fint ordne gaver til de menneskene du nevner over her for max 1000kr om man er litt kreativ.

Nå er det kanskje litt sent da det ikke er lenge igjen til jul, men et tips er å kjøpe gaver hele året.

Jeg finner noe på tilbud og kjøper det dersom jeg ser at dette er noe som kan gis bort i gave, om det så er i januar og det skal gis til jul, eller om en person har bursdag om 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ja.... hufffffff...

-Guddatter (2år)

-Lillebror (20år)

-Far + kone

-Mamma - sammen med stefar

-Stefar - sammen med mor

-Mormor

-Kusine (29år) - dropp

-Mannlig bestevenn (35år) - dropp

-Kjæreste (35år) -dropp

Nabo x2 (Begge mellom 45 og 65 år) - dropp

Anonym poster: af21a262ca2975c95b960a187598dadd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikkje høve til å flytte inn med kjærasten din for ei stund då?

Anonym poster: 1337ba89fc87dbe34b78cf0cd6b13be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikkje høve til å flytte inn med kjærasten din for ei stund då?

Anonym poster: 1337ba89fc87dbe34b78cf0cd6b13be7

Ja, hvorfor kan ikke han hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange plusser til innleggene til antlers.

Jeg har nettopp vært igjennom det samme, og kommet styrket ut på alle måter. Men veien å gå var lang, tung og smertefull.

Som antlers sier at det å unne seg noe godt oppi all elendigheten er alfa omega for å holde hodet over vannet. Det kan faktisk være det eneste som kan redde deg fra å gå ned mentalt i de mørkeste stundene.

Gjeldsrådgiverne er der for å hjelpe deg, de dømmer ikke. Uansett hvor ille du har det er det alltid håp. Vær ærlige med dem, også om hvordan du føler det.

Masse lykke til

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg av å lese denne tråden.

Er det virkelig så elendige forhold når man er syk i Norge?

All ære til dere som står igjennom det, virkelig. Og til deg Antlers som har så mye å bidra med.

Jeg har ikke så mange gode tips dessverre, jeg har bare veldig lyst til å hjelpe til, på et eller annet vis!

:klem:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest blah blah

Det er ikke så elendig for alle.

Er man heldig å ha hatt en godt betalt jobb før man ble syk, så får man en grei utbetaling i AAP/uføretrygd.

Kjenner en som hadde en slik jobb før han ble alvorlig skadet og ufør resten av livet, og han får utbetalt 27.000kr

Men så har man slike som meg (og TS kanskje) som hat tjent lite eller ingenting og dermed får utbetalt minstesats som er ca 8000,- pr mnd. Og avhengig av hvor i landet man bor og hvor mye hjelp man får så kan det være ekstremt vanskelig å få endene til å møtes

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg av å lese denne tråden.

Er det virkelig så elendige forhold når man er syk i Norge?

All ære til dere som står igjennom det, virkelig. Og til deg Antlers som har så mye å bidra med.

Jeg har ikke så mange gode tips dessverre, jeg har bare veldig lyst til å hjelpe til, på et eller annet vis!

:klem:

Forholdene er ikke så ille om man er syk nei. TS har gjeld hengende over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man heldig å ha hatt en godt betalt jobb før man ble syk, så får man en grei utbetaling i AAP/uføretrygd.

Kjenner en som hadde en slik jobb før han ble alvorlig skadet og ufør resten av livet, og han får utbetalt 27.000kr

Men så har man slike som meg (og TS kanskje) som hat tjent lite eller ingenting og dermed får utbetalt minstesats som er ca 8000,- pr mnd. Og avhengig av hvor i landet man bor og hvor mye hjelp man får så kan det være ekstremt vanskelig å få endene til å møtes

Har man en alvorlig sykdom før fylte 26 år har man rett på mer.

Selv har jeg aldri jobbet, men har utbetalt ca 14 000,- etter skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir uføretrygdet som 50 åring, har nedbetalt hus, hytte og bil, er gift, stort sosial nettverk, så sitter man ganske bra i det egentlig i forhold til andre.

De som er 24 år, eier ikke nåla i høystakken, sitter der med høy husleie, uten kjæreste, familie som har misbrukt en som gjør at en har måtte kutte de ut, få til ingen venner. De er alene både bokstavelig og følsesmessig, legg til lite penger, pluss at det er veldig vanskelig å få seg venner når man er syk... Det er denne gruppen som sliter fordi de fikk aldri bygd seg opp på den måten alle andre gjør.

Anonym poster: 9017d26bf959c1303e020b635ba38297

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...