Gå til innhold

Jippi........... Jeg er så blakk at jeg vurderer å rane banken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du bare utbetalt 8000 i mnd på AAP så har du veldig høyt skattetrekk! Jeg har tabelltrekk, minstesats AAP og har ca 10 500 kroner utbetalt. Muligheter for å sette ned forskuddstrekk?

Anonym poster: fb1739d59f38dcdb726def4ea359168e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blah blah

Har du bare utbetalt 8000 i mnd på AAP så har du veldig høyt skattetrekk! Jeg har tabelltrekk, minstesats AAP og har ca 10 500 kroner utbetalt. Muligheter for å sette ned forskuddstrekk?

Anonym poster: fb1739d59f38dcdb726def4ea359168e

Ikke så unormalt.

Jeg får også minstesats, men trekkes det mer skatt så får jeg baksmell (ja jeg har prøvd), så jeg får også utbetalt rundt 8000kr pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det må være mulig å finne et billigere sted å bo.. med mindre det du har nå er et veldig fint sted der du får mye for pengene ville jeg vurdert å finne noe mindre og billigere, eventuelt bo en periode i kollektiv for å få betalt ned gjeld. Skjønner at det er litt kjipt hvis du er voksen da men det er kanskje verdt det om du klarer å spare litt?

Har du mange venner som drikker øl? Inviter til vorspiel og pant flasker dagen etter ;) Hvis du ikke er for syk til det kan du kanskje som noen foreslo over her gå turer med hunder på formiddagen eller liknende for å tjene bittelitt (vet ikke hvor mye man får lov å tjene ved AAP uten at det går ut over støtten)

Hvis du er bekymret for julegaver, begynn å let på nettet allerede nå etter ting som kan lages billig, kanskje du kan gi bort innrammede fotografier, hjemmelaget bakst/mat eller annet som er personlig men ikke så dyrt? Det er også lov å si til venner osv at du ikke ønsker å bytte julegaver i år pga. økonomi, jeg ville iallfall ikke blitt sur om en venn jeg pleide å gi gave til sa det til meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Når du leverer inn selvangivelsen, pass på å søke om skattebegrensing. http://www.skatteeta...=194337#x194337 . Jeg hadde aldri hørt om dette, men en venninne mente jeg kunne ha rett på det, så da søkte jeg. Og gjett hva! Jeg fikk tilbake rundt 25000 på skatten. Hadde jeg ikke søkt, ville jeg fått rundt 3000 kr. Det jeg dessverre ikke visste da, var at dette også kan ha tilbakevirkende kraft, slik at de siste års ligninger blir vurdert på nytt. Da snakker vi nok penger til at du kanskje kan kvitte deg med gjelden. Vær for all del forberedt på avslag, men du taper ingenting på å søke.

Vet du hvordan man søker om skattebegrensing med tilbakevirkende kraft? :) Jeg finner ikke ut av det på Skatteetatens sider

Anonym poster: 5aff8252b4ea6fac6ddfae3c3490c202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan man søker om skattebegrensing med tilbakevirkende kraft? :) Jeg finner ikke ut av det på Skatteetatens sider

Anonym poster: 5aff8252b4ea6fac6ddfae3c3490c202

Det skal jo godt gjøres å finne noe lettfattelig hos skatteteaten.no, eller hos nav.no :fnise:

Jeg ringte nettopp for å høre med en venninne som jeg vet har søkt om dette, og hun sa følgende:

"Jeg søker om skattebegrensning med tilbakevirkende effekt, i henhold til paragraf 17-4 i lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven)."

Føres inn under tilleggsopplysninger i selvangivelsen (post 5?)

Edit: Fjernet et lass med skrivefeil.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i noe tilsvarende situasjon.

Jeg klarte meg fordi jeg gjorde noen trekk.

Vinterhalvåret så hadde jeg 10 grader i leiligheten sånn at vannrørene ikke skulle fryse. Varmet kun opp et rom. Det betydde selvfølgelig at jeg ikke kunne ha besøk.

Måtte jeg et ærend til byen så sørget jeg for at det var kort slik at jeg kunne dra på samme bussbillett hjem igjen.

Jeg skaffet meg en svart jobb. Vasking privat. Jeg hadde en skade som gjorde at jeg da var dårlig noen dager, men de kronene var gull verdt. Barnepass er ikke en tung fysisk jobb og gir også noen kroner. Snart julebordtid og da trenger mange barnevakt over natta.

Anonym poster: 1c57a483675eae3f427da5518d56c2e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper at du kanskje får slettet litt gjeld etter møtet og kommer til en slags ordning iht til nedbetaling.

Bare det å få struktur på pengene, selv om du har veldig lite av dem, hjelper veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheten til å flytte til en billigere leilighet? Har du bil? I så fall, har du lån på den, er den verdt noe om du selger den? Da ville du i så fall bli kvitt lån og forsikringssum.

Tv-en var det vel ikke så mye å spare på å si opp, men så fort det lønner seg, ville jeg sagt opp kanalene, for å få spart litt inn.

Har du abonnoment på telefonen? Kan du i så fall bytte til kontantkort? Det koster jo ikke noe i mdn, men folk har fremdeles mulighet til å nå deg. Internett, er du avhengig av den?

Ikke bruk strøm med mindre det er helt nødvendig. Ikke kjør oppvaskmaskina med to kopper i, ikke dusj en halvtime tre ganger om dagen, ikke vask klær med 1/4 full maskin, heng klærne til tørk i stedenfor trommel, skru av lys når du ikke er i et rom osv. Er jo ikke hinsides summer å spare her, men alle monner drar.

Lag en ukesmeny, prøv også å handle inn slik at du kan bruke restemat og slikt. Feks kylling, ris og salat den ene dagen, også noe annet med salat den andre dagen, slik at du kan bruke opp maten, i stedenfor å kaste den. Man sparer faktisk ganske mye på å lage en ordentlig meny for litt tid fremover, og å handle smart. :)

Har du noe annet av verdi du kan selge? Låne penger av noen? Ikke kjøp mat, tyggis, lunsj, drops, kaffe osv spontant på butikken eller kiosk. En kopp kaffe til 20 kr om dagen i en måned er faktisk rundt 600 kr! Slike småbeløp som "bare en kaffe" eller "bare en tyggis" er j... dyre i lengden. Kok kaffe på morgenen, ta med deg når du går ut. :)

Og sist, men ikke minst; Prøv å lag en avbetalingsplan med de du skylder penger. (og har du mulighet til å låne rentefrie penger av noen, kan det være en flott løsning. Sørg bare for at det er noe du stoler godt på, og som stoler på deg, og at de har mulighet til låne ut pengene litt over tid). Det verste man kan gjøre, er å lukke øya å håpe at problemet forsvinner. Jeg har selv måtte hatt avbetalingsplan med strømselskapet mitt, og når jeg bare ringte inn å forklarte, gikk det overraskende greit å få til en løsning.

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til, jeg vet selv hvor kjipt det er å sitte å ikke ha råd til noen ting, og hvor kjipt det er å måtte si i fra seg ting, stramme inn osv pga dette, men slikt pleier å ordne seg til slutt, om man jobber for det. :)

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men tenkte i alle fall at jeg kunne prøve å komme med de tipsene jeg hadde. Husker jeg selv syntes det så utrolig mørkt ut i en periode, men det løste seg over tid, så prøv å hold ut!

Masse lykke til! :)

Anonym poster: aa0ee3a40df3626e3cde8aa1fccd5f3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo godt gjøres å finne noe lettfattelig hos skatteteaten.no, eller hos nav.no :fnise:

Jeg ringte nettopp for å høre med en venninne som jeg vet har søkt om dette, og hun sa følgende:

"Jeg søker om skattebegrensning med tilbakevirkende effekt, i henhold til paragraf 17-4 i lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven)."

Føres inn under tilleggsopplysninger i selvangivelsen (post 5?)

Edit: Fjernet et lass med skrivefeil.

Tusen takk :klemmer: Det skal ikke være lett, nei :fnise:

Anonym poster: 5aff8252b4ea6fac6ddfae3c3490c202

Anonym poster: 5aff8252b4ea6fac6ddfae3c3490c202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor deg jo i hjel. Flytt i kollektiv eller finn noen å leie leilighet sammen med - da deler dere jo også TV-kanaler, strøm og lisens etc.

På kort sikt får du kontakte kreditorene og gi beskjed om situasjonen din og få litt veiledning. Blant annet bør du få veiledning i å tenke langsiktig, dette kan jo ikke ha kommet som en overraskelse på deg?

Anonym poster: 3ae782a6d47a0366857af08e6631fe97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har besøket dratt...

(...)

Små ting som gjør deg glad (innen rimelighetens grenser) er positivt, for du skal nemlig sørge for mer enn at det bare går rundt økonomisk sett - du må også huske å passe på at det går rundt psykisk.

Jeg siterer bare begynnelsen og slutten på innlegget ditt, Antlers. Du må være et veldig godt menneske. Og lykke til, TS, det vil gå bra. Jeg har aldri hatt det så vanskelig økonomisk som deg, men jeg var ikke langt unna.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer bare begynnelsen og slutten på innlegget ditt, Antlers. Du må være et veldig godt menneske.

Takk for hyggelige ord :)

At jeg er et godt menneske er det vel heller delte meninger om, men jeg føler i alle fall et stort behov for å hjelpe de som sliter med å få endene til å møtes, og de som ikke har det så bra psykisk. Jeg har opplevd begge deler selv, så om noen av mine erfaringer (eller kanskje et par oppmuntrende ord) kan hjelpe - om så bare bittelitt - kunne ingenting vært bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Takk for tilbakemld :klemmer:

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan på det jeg husker ;)

Jeg har ikke bil, bruker mest stearinlys som oppvarming, har ikke oppvaskmaskin, bruker kontantkort, er avhengig av internett siden jeg skal studere hjemmefra fom. november og utover (studiekompetanse. Men utdanner meg innen noe jeg ikke belaster min "skade" på. Vil ikke utdype det mer..

Jeg bor et fantastisk sted, landlig og rolig, som passer bra da jeg har katt. (og nei, katten BLIR i hus med meg) Kunne ikke flyttet i kollektiv, også pga min skade og grunn til å gåpå AAP. Det ser ikke ut som en midlertidig situasjon foreløpig da jeg har vært i "systemet" i 10 år. Om skolen går til helvete (unnskyld ordbruket), så blir jeg mest sannsynlig varig ufør.

Du som skrev du var flink på billige og gode julegaver, jeg vil veldig veldig gjerne ha tips :)

Anonym poster: 839d5c8c6edd5e383dc84bfc9c20a97c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minstesats og får nesten 10.000 kr i mnd. Hvorfor får du kun 8000?

Anonym poster: 89c740802112efb258b0c8c3a5cd0280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn, da har besøket dratt...

-AAP er din hovedinntekt. Er det noe som kan gjøres i forhold til det? Nå trenger du ikke legge ut om sykdomshistorie her om du ikke føler for det, men avhengig av hva du sliter med, kan du ha rett på ekstra økonomisk støtte/hjelpemidler. Med 8000 utbetalt så har du vel minstesats. Det er mulig å få et ekstra tillegg som heter "ung ufør". Det er velkjent at uføretrygdede kan få dette, men langt mindre kjent at man kan få tilleggsytelsen selv om man bare mottar AAP. Egentlig skal det automatisk sjekkes om du har rett på dette, men det gjør de sjelden. http://www.nav.no/Ar...jon/Unge uføre Får du dette innvilget får du også sannsynligvis etterbetalt endel.

Jeg finner ikke skjema for det. Hvordan søker man det?

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke skjema for det. Hvordan søker man det?

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Du må snakke med saksbehandleren din. Det er h*n som skal søke for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke skjema for det. Hvordan søker man det?

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Er ikke bare til å søke om det. Man skal være født ufør eller ha blitt 50% ufør før fylte 26 år. Du må også ha en alvorlig sykdom for å få det.

Anonym poster: 3723101bf92a080d59cfac0277f3d24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare til å søke om det. Man skal være født ufør eller ha blitt 50% ufør før fylte 26 år. Du må også ha en alvorlig sykdom for å få det.

Anonym poster: 3723101bf92a080d59cfac0277f3d24e

Snakker du om noe du ikke har peiling på? Jeg sikter til dette:

Det er mulig å få et ekstra tillegg som heter "ung ufør". Det er velkjent at uføretrygdede kan få dette, men langt mindre kjent at man kan få tilleggsytelsen selv om man bare mottar AAP.

Jeg går på det fordi jeg er syk.

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...