Gå til innhold

Jippi........... Jeg er så blakk at jeg vurderer å rane banken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ligger hele 5000kr i minus på husleien. Strømregningen må ALLTID utsettes, og så er det på igjen med en ny som må utsettes. Kvartal-betalingen på tv-kanaler osv gjør at jeg er 6000 i minus på husleien på mandag. (Husleien har gått over mange mnd altså. Alt fordi jeg mistet bostøtten i 3 mnd...

Jeg går på AAP, og KAN IKKE jobbe... I tillegg har jeg ca 60.000kr i gjeld utenom (ungdommens dumme dumme dumme utsettelser og dårlig moral på økonomi. Jeg er nå 30..

Skal på gjeldsrådgivning, og håper på LITT sletting av gjeld hverfall. Er livredd for å måtte i fengsel osv osv. Og ja, jeg sparer inn på alt som er mulig å spare inn på.

Dette sliter på meg hver dag, hver natt, og generelt hele tiden. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Spørre familie er helt uaktuelt.

Noen som er i en liknende situasjon eller vet noe jeg kan gjøre?

:sukk:

Anonym poster: 839d5c8c6edd5e383dc84bfc9c20a97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pust med magen nå, dette skal du klare! :klemmer:

Først og fremst: Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge lenger, så akkurat dèt skal du ikke bekymre deg for. Men det er klart du må betale det du skylder. Gjeldsordning tror jeg ikke du skylder nok til å få, og om så var så ville det uansett ikke lønt seg å kaste bort en slik "once in a lifetime mulighet" på et fillebeløp (for meg og deg er det en liten formue, men i gjeldssammenheng er 60000 for lite å regne).

Jeg har vært der du er nå, og for å komme seg ut av det må man rett og slett gjennom en forjævlig periode, hvor man forsaker ting man egentlig ikke skal måtte forsake, men sånn er det dessverre å være fattig. Midt i alt det vonde, føles det heldigvis litt godt å vite at man er på vei til å ordne opp i ting.

Det er kjempeflott at du tar tak i problemet. Kanskje får du noen gode tips på rådgivningsmøtet som kan lette litt på situasjonen. Om du får i stand en ordning om å sette gjelden på vent, eller å betale nærmest et symbolsk beløp pr måned, så er det helt essensielt at du ikke kløner det til her. Samme hvor ekkelt det er så må du åpne alle brev du får. Selv om du gruer deg aldri så mye, må du holde alle avtaler du har med inkassobyrå/firma. Hvis de ber deg ringe i februar for å høre om noe har endret seg, så må du ta den telefonen, selv om det føles som en uoverkommelig oppgave. Og om alt skulle skjære seg helt en måned, slik at du ikke får betalt - gi for guds skyld beskjed med det samme.

Så må du vurdere å gjøre ting du egentlig ikke er komfortabel med. Å ikke be familien om et lån er idioti, dersom du vet at det er en mulighet for at de kan hjelpe deg. Tro meg, jeg vet akkurat hvor kjipt det er, men det kan rett og slett være nødvendig.

Får besøk nå, så jeg skriver litt mer senere :)

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg sparer inn på alt som er mulig å spare inn på.

Jeg har et forslag til enda en ting du kan spare inn på.

Her må du kutte inn til beinet, TV-kanaler er en luksus du ikke kan unne deg.

Kvartal-betalingen på tv-kanaler osv gjør at jeg er 6000 i minus på husleien på mandag.

Anonym poster: 48be78d898f8b90c39d9a090932be21d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag til enda en ting du kan spare inn på.

Her må du kutte inn til beinet, TV-kanaler er en luksus du ikke kan unne deg.

Har enda et halvt år igjen av bindingstiden, så da er det jo like greit at jeg har kanalene eller hur.. :opplyser:

Takk for svar Antlers :klemmer: LITT bedre. Kanskje. Hvertfall en liten stund...

Kan ikke be mine foreldre da de faktisk ber meg (!!) om lån..

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda et halvt år igjen av bindingstiden, så da er det jo like greit at jeg har kanalene eller hur.. :opplyser:

Undersøk hva de tar i avbruddsgebyr i så fall, om det koster en formue beholder du kanalene, om det er en fillesum sier du opp og finner deg noe annet å gjøre enn å se på TV.

Når du sier TV-kanaler osv, hva legger du da i osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen nå, dette skal du klare! :klemmer:

Først og fremst: Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge lenger, så akkurat dèt skal du ikke bekymre deg for.

Som det sies over her er gjeldsfengsel for lengst avskaffet. I Norge har man det prinsippet at debitor ikke skal "flås til beinet". Uansett hvor mye gjeld du måtte ha, skal man ikke miste retten til et verdig liv, men hva som er et verdig liv er i alle høyeste grad et tolkbart begrep.

Uansett er det viktig at du betaler med hva enn du har. Litt er bedre enn ingenting.

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøk hva de tar i avbruddsgebyr i så fall, om det koster en formue beholder du kanalene, om det er en fillesum sier du opp og finner deg noe annet å gjøre enn å se på TV.

Når du sier TV-kanaler osv, hva legger du da i osv?

Beklager, "osv" kom bare med i setningen, er ikke noe osv, jeg er bare veldig stresset.

Jeg sjekket da jeg ringte for å finne ut nøyaktig hvor lenge deter igjen av bindingstiden, og da var det snakk om ca 200kr mindre alt i alt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Sender deg en klem :klem:

Vet akkurat hvordan du har det da jeg har vært i samme situasjon.

Hva får du av penger nå?

Om du går på AAP, så har du mest sannsynlig også krav på bostøtte. I tillegg til dette så kan du søke om å gå dekket strømregning. Vet ikke hvordan det fungerer i dag, men for 7-8 år siden så fikk jeg mulighet til å ta med strømregningen ned på sosialkontoret og søke om hjelp med den. Stort sett så gikk det helt fint hver gang (fikk avslag et par ganger på 2 år fordi det var sommer og regningen var lav)

Endret av blah blah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtte er ingenting å skryte av. Man får bare dekket 1/3 del av alt. Men det er noe penger iallefall.

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies over her er gjeldsfengsel for lengst avskaffet. I Norge har man det prinsippet at debitor ikke skal "flås til beinet". Uansett hvor mye gjeld du måtte ha, skal man ikke miste retten til et verdig liv, men hva som er et verdig liv er i alle høyeste grad et tolkbart begrep.

Uansett er det viktig at du betaler med hva enn du har. Litt er bedre enn ingenting.

Det som er den største delen av problemet er at jeg ikke har noe å betale av. To av sakene gikk til namnsmannen, og det ble begge ganger regnet ut at jeg ikke kan betale et mindre beløp pr mnd engang. Jeg lever helt på grensen til konkurs (om man kan kalle det det). Jeg eier heller ingenting, så ikke får jeg kvittet meg med noe av verdi heller....

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Bostøtte er ingenting å skryte av. Man får bare dekket 1/3 del av alt. Men det er noe penger iallefall.

Anonym poster: 70bbf0b43de33b1bff8decfe5eecdf9a

Bostøtte kan redde hverdagen betraktelig når man har så dårlig råd.

Jeg fikk 2000,- pr mnd i bostøtte og hadde en husleie på 3.700,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du prøver å ordne opp i dette rotet er bra om ikke annet. Det finnes jo nok av de akrobatene som desperat forsøker å flykte vekk fra Norges jurisdiksjon og lukker ørene når kreditor, med muligens kemneren i ryggen banker på døren.

Det du har i lån er absolutt ikke av de verste sakene som rullerer. Daglig er det flere hundre nordmenn med flere titalls millioner i gjeld som sliter alvorlig, om det er noe trøst. Du er ikke hovedmannen i T5PC, og du har heller ikke kjøpt Steen & Strøm med nullfinansiering. :)

Dette skal du klare.

Endret av Pene sko...
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en klem :klem:

Vet akkurat hvordan du har det da jeg har vært i samme situasjon.

Hva får du av penger nå?

Om du går på AAP, så har du mest sannsynlig også krav på bostøtte. I tillegg til dette så kan du søke om å gå dekket strømregning. Vet ikke hvordan det fungerer i dag, men for 7-8 år siden så fikk jeg mulighet til å ta med strømregningen ned på sosialkontoret og søke om hjelp med den. Stort sett så gikk det helt fint hver gang (fikk avslag et par ganger på 2 år fordi det var sommer og regningen var lav)

Takk for :klem: først og fremst.

Jeg får bostøtte igjen nå (som de forøvrig senket med 500kr), og disse pengene/pluss etterbetalingen går til ubetalte strømregninger som jeg prøvde å få dekket av sosialkontoret. Fikk blankt nei, og renten stiger.

Jeg får ca 8000 utbetalt i mnd, pluss bostøtte. Husleien ligger på 6500,-, og det er ganske lavt i forhold til andre leiligheter. Så har man jo alt utenom som må betales.. Ja, dere kan jo regne fint på det. Blir så ufattelig sliten av dette her.. Kriminalitet er det nærmeste jeg ser inntil jeg har forhørt meg på gjelds-møtet. Og selvsagt, svarene deres hjelper jo litt og :klemmer:

Det jeg gruer meg aller aller aller mest til er jo julen som kommer. ..... Faen :sukk:

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blah blah

Jeg ville forsøkt igjen ang dette med strømregningene.

De er pliktig til å hjelpe deg med slike ting så ikke strømmen blir stengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gruer meg aller aller aller mest til er jo julen som kommer. ..... Faen :sukk:

ikke bekymre deg for jula, du kan jo lage noe og gi det bort?

Strikk et skjerf, lag hjemmelagde drops, marsipankonfekt eller noe? :spise:

Hjemmelagde, personlige gaver :hjerte:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger hele 5000kr i minus på husleien. Strømregningen må ALLTID utsettes, og så er det på igjen med en ny som må utsettes. Kvartal-betalingen på tv-kanaler osv gjør at jeg er 6000 i minus på husleien på mandag. (Husleien har gått over mange mnd altså. Alt fordi jeg mistet bostøtten i 3 mnd...

Jeg går på AAP, og KAN IKKE jobbe... I tillegg har jeg ca 60.000kr i gjeld utenom (ungdommens dumme dumme dumme utsettelser og dårlig moral på økonomi. Jeg er nå 30..

Skal på gjeldsrådgivning, og håper på LITT sletting av gjeld hverfall. Er livredd for å måtte i fengsel osv osv. Og ja, jeg sparer inn på alt som er mulig å spare inn på.

Dette sliter på meg hver dag, hver natt, og generelt hele tiden. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Spørre familie er helt uaktuelt.

Noen som er i en liknende situasjon eller vet noe jeg kan gjøre?

:sukk:

Dagens gladnyhet til deg: Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge. :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sånn, da har besøket dratt...

Det du må fokusere på er hvilke muligheter du har. Selv små muligheter kan utgjøre en stor forskjell i det lange løp. Siden jeg ikke kjenner deg kan jeg jo ikke vite hva som faktisk er mulig å gjennomføre, så se på det som forslag.

-AAP er din hovedinntekt. Er det noe som kan gjøres i forhold til det? Nå trenger du ikke legge ut om sykdomshistorie her om du ikke føler for det, men avhengig av hva du sliter med, kan du ha rett på ekstra økonomisk støtte/hjelpemidler. Med 8000 utbetalt så har du vel minstesats. Det er mulig å få et ekstra tillegg som heter "ung ufør". Det er velkjent at uføretrygdede kan få dette, men langt mindre kjent at man kan få tilleggsytelsen selv om man bare mottar AAP. Egentlig skal det automatisk sjekkes om du har rett på dette, men det gjør de sjelden. http://www.nav.no/Ar...jon/Unge uføre Får du dette innvilget får du også sannsynligvis etterbetalt endel.

-Er det mulig å sette ned skatteprosenten, uten at du får baksmell? Dette bør du sjekke opp så fort som mulig. Om det så bare er 100 - 200 kr mer i måneden så er det 100 - 200 kr du trenger her og nå.

-Det er ikke akkurat lett, men det er mulig å få støtte om man har spesielle behov. Matintoleranse, eller spesielt sære størrelser i klær kan f.eks gi deg rett til ekstra økonomisk støtte. Kanskje ikke relevant for deg, men nevner det allikevel.

-Når du leverer inn selvangivelsen, pass på å søke om skattebegrensing. http://www.skatteeta...=194337#x194337 . Jeg hadde aldri hørt om dette, men en venninne mente jeg kunne ha rett på det, så da søkte jeg. Og gjett hva! Jeg fikk tilbake rundt 25000 på skatten. Hadde jeg ikke søkt, ville jeg fått rundt 3000 kr. Det jeg dessverre ikke visste da, var at dette også kan ha tilbakevirkende kraft, slik at de siste års ligninger blir vurdert på nytt. Da snakker vi nok penger til at du kanskje kan kvitte deg med gjelden. Vær for all del forberedt på avslag, men du taper ingenting på å søke.

-Du kan høre med sosialkontoret (eller Nav sosial som det vel heter nå?) om hjelp til å enten dekke strøm/husleie, eller om å få et rentefritt lån. Du skal jo strengt tatt klare deg med inntekten du har (som er mer enn nok ifølge dem :rolleyes: ), men i noen tilfeller hjelper de til om de ser at du ikke er blakk fordi du har brukt pengene på tull, og at det er noe du trenger for å komme over den verste kneika.

-Du betaler for mye i leie, sett i forhold til din inntekt. Hadde det vært 6500 inkludert strøm og internett hadde det vært greit nok, men slik er det jo ikke. Lettere sagt enn gjort, jeg vet, men vurder seriøst om du ikke kan flytte til en rimeligere leilighet. Tenk over hvor mye økonomien din ville bedret seg om du fant et sted til 5000 kr i måneden - alt inkludert, eller 4500 hvor du måtte betale strømmen selv. Slike leiligheter finnes det flere av, men man finner dem ikke om man ikke leter.

-Mat og dagligvarer kan du spare mye på. Billigst er ikke bestandig mest lønnsomt, så du trenger ikke automatisk styre unna alt det ikke står First Price på. To kjappe eksempler på det: Jeg fant fort ut at jeg faktisk brukte mer penger på toalettpapir når jeg kjøpte det billigste alternativet (fFirst Price), enn når jeg kjøpte det som var over dobbelt så dyrt (Serla maximeter). Kjøpte First Price dusjsåpe for å spare penger, men konsistensen var helt rar, så man måtte bruke mye mer såpe enn normalt for å i det hele tatt få vasket seg. Det skled liksom av kroppen før man rakk å gnikke. Selv om innkjøpsprisen er lavere, så sparer du altså ikke på det i lengden. I andre tilfeller lønner det seg å kjøpe det billigste. F.eks First Price håndsåpe (de fører også refillposer), som vasker like bra som andre såper, bare til en rimeligere pris. Omo er kanskje hakket bedre enn First Price vaskepulver og tøymykner, men mye, mye dyrere. Tøyet blir rent med First Price også.

-Denne bloggen har mange gode eksempler når det gjelder å lage god mat på minimalt budsjett: http://studenterhjem...agen-dag-7.html

Legg spesielt merke til innleggene fra 2011, for her er det mange gode tips (du finner forresten link til de andre innleggene i "leve for 10 kr dagen" i linken jeg postet).

-Julen er ofte en av de verste periodene for fattige. Litt fordi det kommer ekstra tydelig frem hvor lite penger man faktisk har, og litt fordi alle liksom skal være glade i julemåneden. Å sitte der med to tørre brødskiver mens man skammer seg fordi man ikke hadde råd til å kjøpe julegaver i år heller, er veldig, veldig sårt... Da jeg hadde samme inntekt som deg, kvalifiserte jeg til å motta juleesken fra Frelsesarmeen. Jeg har aldri blitt mer glad for en gave enn da jeg fikk den gråbrune pappesken av Frelsesarmeen. Den var stappfull av mat - skikkelig god mat, som sylte, ribberull, medisterkaker osv. - og hadde i tillegg en rekke "ufornuftige" ting i seg, som gløgg, konfekt, småkaker og pene servietter. Konfekten reddet meg fra skammen av å ikke ha noe å gi bort i gave, og småkakene gjorde at jeg hadde noe å by på når folk kom på besøk. Det var en veldig fin jul, selv om jeg på det tidspunktet egentlig var fattig. Du kan høre om du kvalifiserer til å bli skrevet opp på en slik liste, og da er det antageligvis Nav sosial du må ta kontakt med.

- Det siste tipset virker kanskje litt selvmotsigende, med tanke på det andre jeg skriver, men det er allikevel fryktelig viktig. Du må unne deg selv noen unødvendige ting. Å være fattig betyr ofte at man daglig har dårlig samvittighet, selv når man kjøper nødvendige ting. Det kan gå så langt at man begynner å kjefte på seg selv for at man har skjært for tykke brødskiver, eller brukt for mange tørk når man har vært på toalettet. Det er heller ikke gøy å måtte velge mellom brød og toalettpapir den siste uken før man får penger på konto. Men vet du hva? Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du kjøper deg en sjokoladeplate og en brus hver lørdag. Det er helt greit om du synes det er koselig å lese Se og Hør, og du skal ikke skamme deg for at du har klart å skrape sammen nok penger til å dra på kino hele to ganger i år ("makan til sløsing", liksom). Du er ikke en robot. Du er et menneske - og mennesker har behov for slike unødvendige ting innimellom. Det er faktisk verdt å sløse bort 25 kr på en kopp kaffe, dersom det bidrar til at du kommer deg ut og kan prate litt med en god venn. Små ting som gjør deg glad (innen rimelighetens grenser) er positivt, for du skal nemlig sørge for mer enn at det bare går rundt økonomisk sett - du må også huske å passe på at det går rundt psykisk.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvorfor du går på AAP, men har du f.eks mulighet til å ta noen "tenåringsjobber" (om jeg kan kalle det det?) Gå tur med hunden til en nabo på dagen f.eks? Sitte barnevakt for noens barn om kvelden da barna sover.

Jeg vet ikke hvor syk du er og hva du orker, men om du kan tjene en 200-lapp her og en 200-lapp der så hjelper det jo. Alle monner drar.

Og Antlers har jo også kommet med masse gode tips.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke så veldig mye å bidra med...

Annet enn at jeg er veldig flink til å finne billige, fine gaver, hvis du trenger tips med tanke på julen? :sjenert:

Jeg ville mest bare gi deg en klem! :klemmer:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette forhåpentligvis er en midlertidig situasjon, ville jeg bodd så billig som mulig frem til jeg var à jour økonomisk. Da snakker jeg om å leie et rom i et hus eller en crappy hybel utenefor byen, bare fordi det er den enkleste måten å spare tusenlappene på.

Anonym poster: 6d2b5b48d84a0ed39e288e82fa9b8759

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...