AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei, jeg har nylig fått tilgang til en sum penger slik at jeg kan nå betale ned alt jeg skylder i lånekassa med en gang. Hvordan går jeg frem for å få en enkeltregning (?) til å betale ned alt med en gang? Anonym poster: 97622a76060de8ab2b41b450fda60c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #2 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg betalte alt på en gang, da betalte jeg bare inn den summen det sto i oversikten over min samlede gjeld. Litt senere fikk jeg brev om at jeg var gjeldsfri. Anonym poster: 6603c3bd1cdf432ba0c607ed9895236b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #3 Del Skrevet 2. oktober 2012 Du må kontakte lanekassen. Prøv lanekassen.no, du kan også ringe men det kan være litt kø av og til. Vær obs på at dersom det dreier seg om et større studie lån er det ikke alltid det svarer seg å betale hele lånet ned. Vet om folk som ville gjøre det som betalte ekstra i renter som lånekassen skulle hatt osv. Det kan være greit å ha studielån, da får man mindre skatt og det er også et av de "billigste" lån man kan ha. Anonym poster: c2c4157bf6e33974722e15e80ffc732f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idril_M Skrevet 2. oktober 2012 #4 Del Skrevet 2. oktober 2012 Finn KID-nummeret og restsum på din side hos lanekassen.no og legg inn en vanlig regningsbetaling i nettbanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 2. oktober 2012 #5 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det er dumt å betale ned all gjeld. Jeg er enig i at det HØRES fornuftig ut, i en idiell verden, men verden i dag er nå engang slik at det er meningen at man skal ha gjeld. Er det ikke bedre å ha egenkapitalen til f.eks boligkjøp? Boligkjøp i dag krever 15% egenkapital, og da ingenting koster under 2 millioner så krever det uansett egenkapital på minimum 300,000 kroner. Med mindre du har studielån på 100,000 eller mindre og over 500,000 i egenkapital så ville jeg aldri i verden funnet på å slette studielånsgjelda. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #6 Del Skrevet 2. oktober 2012 Dersom du ikke har bruk for pengene til egenkapital eller har noen annen gjeld, så kjør på. Ellers ville jeg ikke gjort det, da det er så gode betingelser på Lånekasselånet. Anonym poster: f19c83d1a9488bddf34332ed0bfd3fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 2. oktober 2012 #7 Del Skrevet 2. oktober 2012 Som de andre her sier: Så lenge du ikke ellers er gjeldfri og ikke har noen planer om å ta opp videre lån i fremtiden er studielånet det dummeste du kan velge å betale ned. Bortsett fra det er det vel bare å bruke samme KID-nummer som du bruker til de ordinære regningene, dette er det samme gjennom hele nedbetalingstiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 2. oktober 2012 #8 Del Skrevet 2. oktober 2012 Renta i lånekassen er rekordlav. Sammen med skattefradraget gjør det det nesten billigere å ha gjeld enn å ha formue. Planlegger du å kjøpe bolig, bil eller lignende? Og ta opp lån for å klare dette? I så tilfelle bør du ikke betale ned gjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #9 Del Skrevet 2. oktober 2012 TS her. Jeg har rundt 200 000 i studiegjeld. Jeg ser at ifølge lånekassa vil beløpet bli totalt 280 000 hvis jeg følger nedbetalingsplanen istedenfor å betale ned alt på engang. Kan det seriøst stemme at det lønner seg å ha gjeld istedenfor å være gjeldfri? Anonym poster: 97622a76060de8ab2b41b450fda60c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 2. oktober 2012 #10 Del Skrevet 2. oktober 2012 Har du annen gjeld (bolig, bil, forbrukslån), eller planlegger å ta opp lån på noe tidspunkt i fremtiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 2. oktober 2012 #11 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) TS her. Jeg har rundt 200 000 i studiegjeld. Jeg ser at ifølge lånekassa vil beløpet bli totalt 280 000 hvis jeg følger nedbetalingsplanen istedenfor å betale ned alt på engang. Kan det seriøst stemme at det lønner seg å ha gjeld istedenfor å være gjeldfri? Anonym poster: 97622a76060de8ab2b41b450fda60c87 Altså..Du betaler jo rente på gjelda, men for det første er renten på studielånet svært lav i motsetning til f.eks et boliglån (som du helt sikkert vil ha når du er ferdig med studiene..som du kanskje er allerede?). Du får dessuten trekket av noe av lånet på skatten. Med andre ord, gjeld til lånekassen er et svært billig lån, mye billigere enn boliglån og MYE billigere enn billån. Derfor er det bedre å bruke egenkapitalen til å betale for enten bolig eller bil. Dessuten forrenter pengene seg når de står i banken, rikignok ikke SÅ mye, men om du har 300,000 med 3,4 % rente så er det tross alt nesten 10,000 i året. Det dekker til og med to innbetalinger til lånekassa da, som du kan betale bare med forrentelsen av pengene du har i banken. INGEN anbefaler å nedbetale studielånsgjelda med mindre du ikke har planer om andre lån, eller om du f.eks allerede eier en 100% nedbetalt bolig, og det er en grunn til nettop det, og den har jeg forklart over her Endret 2. oktober 2012 av Darthoven 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #12 Del Skrevet 2. oktober 2012 Husk at bankene nå krever 15% egenkapital ved boligkjøp. Dumt å betale ut studielånet, også får du ikke kjøpt bolig fordi du mangler egenkapital... Anonym poster: f19c83d1a9488bddf34332ed0bfd3fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 2. oktober 2012 #13 Del Skrevet 2. oktober 2012 Du bør undersøke rentebetingelsene på de ulike spareordningene. Du kan tjene mye på å undersøke en del og ikke bare betale ned fordi du har fått mange penger. Om du er ung kan du bruke noen av pengene på BSU hvert år, spare til pensjon osv. Om du ikke eier nedbetalt egen bolig kan det godt være at det lønner seg å sette beløpet inn på sparekonto og senere bruke pengene som egenkapital til bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 4. oktober 2012 #14 Del Skrevet 4. oktober 2012 Gjeld er gjeld uansett, så jeg ville bli kvitt det. GOdt valg at du bestemte deg å nedbetale gjelda. Da slipper du å betale rentene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #15 Del Skrevet 5. oktober 2012 Å betale ned studielånet før man er 100% gjeldfri andre steder - og uten planer for å noen gang få gjeld igjen er IDIOTI! Et raskt søk på nettet burde gi mange treff fra kompetente økonomer som mener det samme. Studielånet er personlig med betingelser ingen andre gir en. Dør man, forsvinner studielånet. Blir man ufør vil studielånet i de fleste tilfeller forsvinne. Ved sykdom kan man slippe renter i sykdomsperioden. Plussplusspluss. Anonym poster: 2a0258511fa9261af36a6f63209e65d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #16 Del Skrevet 5. oktober 2012 Regner med du ikke bor i Finnmark eller Nord-Troms, men må spørre likevel. Gjør du det? I så fall ville jeg ALDRI funnet på å betale ned på studielånet da dette så og si betaler seg selv ved nedskrivning en gang i året. Anonym poster: 98bd4e7815c03aa16ed1dfce7e59b43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 5. oktober 2012 #17 Del Skrevet 5. oktober 2012 TS her. Jeg har rundt 200 000 i studiegjeld. Jeg ser at ifølge lånekassa vil beløpet bli totalt 280 000 hvis jeg følger nedbetalingsplanen istedenfor å betale ned alt på engang. Kan det seriøst stemme at det lønner seg å ha gjeld istedenfor å være gjeldfri? Anonym poster: 97622a76060de8ab2b41b450fda60c87 Over hvor lang tid går nedbetalingsplanen? La oss si over ti år. Dersom du setter 200 000 inn på en bankkonto i dag, og renta i snitt er 4% (ikke urealistisk). Da vil du etter ti år ha 200000*1.04^10 kr på kontoen, = 296000 kr. Du ser altså at i dette eksempelet lønte deg seg å heller spare pengene enn å betale til lånekassen. I tillegg ville du ha større personlig likviditet med disse pengene på konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #18 Del Skrevet 5. oktober 2012 Gjeld er gjeld uansett, så jeg ville bli kvitt det. GOdt valg at du bestemte deg å nedbetale gjelda. Da slipper du å betale rentene. For å ta et tenkt scenario: TS betaler ned hele studielånet. Hurra! Gjeldsfri! Et år eller to etterpå vil TS kjøpe hus/leilighet, og må ta opp et dyrt huslån (mye dyrere enn studielån) samtidig som h*n kanskje ikke har startkapital. Ergo: Boligdrømmen i dass fordi h*n var så "lur" å kvitte seg med gjelda. Så nei, det er ikke alltid så lurt å kvitte seg med gjeld. Iblant må man tenke litt taktisk. Her må vi ha mer info fra ts før vi kan svare på hva som er mest lønnsomt i dette tilfellet. Anonym poster: 7b70a7352fa095339ef408c18f5cdf01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest myr Skrevet 6. oktober 2012 #19 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg ville heller brukt det til å betale ned annen gjeld, eventuelt satt det på konto og brukt det til egenkapital ved huskjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå