AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg stusser over noe ang. en regning mine foreldre har fått. Slik jeg forstår det har naboen deres hatt en kloakklekkasje (har ikke alle detaljer) på sin eiendom. Regningen for arbeidet som har blitt utført på hans eiendom har han fordelt på sine nærmeste naboer, blant annet mine foreldre. Regningen til mine foreldre er på nesten 30 000. Jeg har sagt til dem at de ikke må betale for dette, da lekkasje ikke har noe med deres eiendom å gjøre. Hva er riktig? Kan en nabo gjøre slikt? Er det regler som gjelder for dette med kloakken? Anonym poster: 4b2fa9a214f64c48b7632eba036e500c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #2 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det er helt umulig for noen her inne å svare på. De må ta kontakt med de som har sendt regningen. Anonym poster: 7a15fb0cdf1fa82e83924d518ff90f31 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 2. oktober 2012 #3 Del Skrevet 2. oktober 2012 Ute på tynn is nå, men kjenner noen som var i nesten? samme situasjon. Kloakklekasje hos naboen, det ble oppdaget en feil/mangel med kloakksystemet, som måtte utbedres, tror kommunen? forlangte det, for at det skulle være godkjent? Da måtte alle naboene som var knyttet til samme kloakknett være med å betale for utbedringen, men der ble dem snakka med før arbeidet begynte. Men, hvis jeg forsto det riktig, så måtte dem enten være med, eller så ble huset uten godkjent avløp, å da kunne kommunen forlange dem flytta, eller'no slikt. Som sagt, tynn is! Men, kan det være noe slikt? Kanskje foreldrene dine bør undersøke saken? Finne ut hvem-hva-hvorfor-hvordan og alle andre slike ting. Men, uansett, naboen burde virkelig snakka med dem før han påførte dem en slik utgift, uansett om dem hadde et valg eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #4 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det lille jeg vet foreløpig er at regningen kom i postkassen etter at jobben var gjort. Ingen kommunikasjon mellom naboen og de andre før regningen kom. Lekkasjen skal ha vært lokal hos naboen, og kloakksystemet er ikke tilkoblet huset til mine foreldre. Jeg skal selv undersøke nærmere, å få mer informasjon om saken. Men synes det er rart at slike regninger bare kan komme uten noen form for varsel. Anonym poster: 4b2fa9a214f64c48b7632eba036e500c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 2. oktober 2012 #5 Del Skrevet 2. oktober 2012 Tja, det blir jo bare tipping for oss hva dette er for noe. Dersom dette er naboens eget kloakkanlegg, som dine foreldre ikke har noen tilknytning til, skal de selvsagt ikke betale noe. Men ofte er det felles kloakk-/vannanlegg i nabolag, som igjen er knyttet til kommunens anlegg - sikker på at det ikke er noe sånt? I så fall stiller ofte kommunen krav om kapasitet, og alle er økonomisk ansvarlig ved utbedringer, som i andre sameier. Men også da bør det selvsagt være en felles beslutning - med mindre det var akutt kan ikke én av sameierne gå ut og bestille service/utbedringer i en slik størrelsesorden uten avklaring eller tidligere fullmakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 2. oktober 2012 #6 Del Skrevet 2. oktober 2012 Uansett hvem sitt kloakkanlegg det er gjort arbeid på skulle det vært avklart med dine foreldre før arbeidet ble utført. Dette følger direkte av norsk lov. Da skulle de vært involvert i valg av leverandør, og innhenting av pristilbud. Dersom fakturaen i tillegg kommer fra naboen, slik du beskriver, er dette bare tull. Man skal aldri betale en regning som ikke står i ens eget navn, med mindre det følger av klare avtaler som er gjort i forkant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Del Skrevet 2. oktober 2012 TS, jeg håper du oppdaterer oss om denne saken, det høres jo helt vilt ut. Anonym poster: 71ff8cd1445433435209f906aabeab52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #8 Del Skrevet 2. oktober 2012 TS her Jeg skal holde dere oppdatert. Fikk litt mer informasjon, det kan se ut til at det er naboen som selv har forårsaket lekkasjen. Mer vet jeg ikke, men regner med å få grundig informasjon senere. Foreløpig er mine foreldre enig i at de ikke skal betale noe før jeg har fått sett på dette. Anonym poster: 4b2fa9a214f64c48b7632eba036e500c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #9 Del Skrevet 2. oktober 2012 Frekkhetens nådegave... Dette firmaet, har de utstedt en regning til foreldrene dine eller er det kun naboen selv som har tatt sin egen regning og fordelt den på naboene uten at firmaet vet det? Anonym poster: 71ff8cd1445433435209f906aabeab52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 2. oktober 2012 #10 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hva sier de andre naboene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 2. oktober 2012 #11 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Dersom lekkasjen går utelukkende på naboens eget kloakknett, samt at han selv er skyld i lekkasjen, skal regningen i sin helhet selvsagt betales av ham. Dine foreldre skal gud hjelpe meg ikke betale for utbedringer på andres eiendom - det blir som om jeg skulle sendt regning til naboen når sluket i dusjen min ble tett pga jeg ikke har giddet å tatt opp hår etter meg, f.eks. Not happening. Dersom fakturaen kommer fra naboen kan dere fint gi den tilbake dit den kom fra. Og dette punktet er VIKTIG - hvem står som avsender av fakturaen? Firmaet eller naboen? I tillegg har det ikke vært noen kommunikasjon om dette i forkant, ingen varsler eller kommunalt ansatte på døra, som vil tilsi at kommunen også anser dette som en sak mellom dem og naboen, hvor dine foreldre samt andre naboer ikke skal innblandes. Altså er det ingenting som tilsier at noen av naboene skal måtte betale en eneste krone her. Send regninga i retur og ta kontakt med de naboene samt kommunen. Endret 2. oktober 2012 av Strixvaria 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blah blah Skrevet 2. oktober 2012 #12 Del Skrevet 2. oktober 2012 Man kan da ikke drive å sende ut regninger til ele nabolaget ETTER at jobben allerede er blitt utført, og iallefall IKKE dersom dette er en lokal skade innenfor hans tomtegrenser forårsaket av ham selv. Jeg hadde jo aldri sendt regninga til naboen om jeg hadde tettet kloakken med bind (som jeg ser mange her inne kaster i do!!). Makan til frekkhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #13 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg skal ta med meg mannen min på luksusferie til Thailand og sende regningen til naboene (unnskyld, måtte bare) Anonym poster: 71ff8cd1445433435209f906aabeab52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 2. oktober 2012 #14 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg skal ta med meg mannen min på luksusferie til Thailand og sende regningen til naboene (unnskyld, måtte bare) Anonym poster: 71ff8cd1445433435209f906aabeab52 HiHi xD Lurer på om naboene her tar sin del av regninga på dreneringa av huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 3. oktober 2012 #15 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Her er det nok lurt å gå en runde for å snakke med naboene og spesielt han som har sendt fakturaene. Deretter kanskje følge opp med et brev for å få fakta på bordet - begge veier. Kommunen sitter vel på info om ansvarsområder, men sånt er ofte gjenstand for krangling Endret 3. oktober 2012 av slask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå