Gå til innhold

Bosette seg og få barn på et sted man ikke liker dialekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Jeg skulle til å si at jeg ikke ville latt dialekten avgjøre noe som helst, men når jeg begynte å tenke på det så kunne jeg aldri bodd på det stedet jeg aldri husker hva heter. Dialekten i seg selv er egentlig ganske artig, men likevel.

Aner ikke noen klarer å gjette, men de sier blant annet søppeldunken, altså går opp på "søppel" og kraftig ned på "dunken", og har generelt et veldig artig tonefall. Eneste grunnen til at jeg ikke tåler den er noen kjipe opplevelser i barndommen med noen som hadde den dialekten.

Resten av landet er dog ikke et problem tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RompeRusk

Jeg skulle til å si at jeg ikke ville latt dialekten avgjøre noe som helst, men når jeg begynte å tenke på det så kunne jeg aldri bodd på det stedet jeg aldri husker hva heter. Dialekten i seg selv er egentlig ganske artig, men likevel.

Aner ikke noen klarer å gjette, men de sier blant annet søppeldunken, altså går opp på "søppel" og kraftig ned på "dunken", og har generelt et veldig artig tonefall. Eneste grunnen til at jeg ikke tåler den er noen kjipe opplevelser i barndommen med noen som hadde den dialekten.

Haha, kan høres ut som sunnmørsk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at dersom jeg kunne velge helt fritt hvor jeg skulle oppdra barnet mitt, ville de viktigstse kriteriene vært:

Er det et trygt område?

Finnes det jevnaldrene barn i nabolaget?

Har de gode skoler på stedet?

Hvordan er fritidstilbudene på stedet? Osv...

Dialekten på stedet ville ikke engang fått plass på listen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker faktisk en del på dialekt, de stedene der de snakker fint frister det mye mer å bosette seg. Jeg skal ikke ha barn, men orker ikke å bo et sted omgitt av folk som snakker helt grusomt.

Anonym poster: c2a74c69ff336cb5480427b3c2847273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Brønnysund, tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier da ikke søppel på Sunnmøre!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Nope, ikke sunnmøre. Ikke nordover heller. Jeg tror ikke dere skjønner hvor kraftig dette tonefallet jeg snakker om er, det er helt latterlig utpreget. Da jeg var lita trodde jeg det var et tullespråk, og jeg bor ikke langt fra Sunnmøre så jeg er vant til litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Sier da ikke søppel på Sunnmøre!

Neivel? Søppel er like utbredt som boss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Sier "søppeldunken" i Nord-Norge også. Trodde det var ganske vanlig, jeg.

Jeg sier også søppeldunken, det er tonefallet som er uvanlig, ikke ordet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toten/hedmark- dialekt kanskje? Det er ihvertfall en dialekt jeg tenker på som artig. Eldar Vågan snakker sånn blant annet.

Ellers så har jeg vel gjort akkurat det - bosatt meg et sted jeg egentlig ikke liker dialekten. Skal sies at dialekten ikke er vesentlig annerledes enn der jeg kommer fra - men de har et litt annet tonefall og uttale på enkelte ord her som jeg ikke synes er så pent.

Men man blir vant til det meste - og jeg bryr meg lite om det idag :) selv om jeg håper at mine barn ikke får en veldig brei utgave av dialekta :sjenert: og det kan jeg aldri tenke meg at de får heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt veldig lite lyst til å hatt barn som snakket : trøndersk, alt i Norge, Stavanger eller utprega sørlandsdialekt.

Anonym poster: 2f8c77ffa4fd28ed9e983af2f0d50321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde hatt veldig lite lyst til å hatt barn som snakket : trøndersk, alt i Norge, Stavanger eller utprega sørlandsdialekt.

Alt i nord-Norge*

Nesten ingenting igjen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Nesten ingenting igjen?

Oslo så klart, eneste stede i hele norge som er verdt noe som helst, resten er bønder, sauer og flått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Oslo så klart, eneste stede i hele norge som er verdt noe som helst, resten er bønder, sauer og flått.

Og vestlandet! Wohooo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet, eller rundt oslo, er veldig sjelløst. Jeg hadde ikke dødd om ungene snakket slik, men det hadde vært trist.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...