Gå til innhold

Bosette seg og få barn på et sted man ikke liker dialekta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne du bosatt deg og fått barn på et sted du ikke liker dialekta?

Jeg har dette dilemmaet, og ja, jeg vet det høres veldig teit ut. Problemet er at dette stedet er det som er mest naturlig for meg og samboeren min å slå oss til ro på, men der snakker de den mest grusomme dialekta jeg vet om. En ting er å høre andre snakke den, men om våre kommende barn skal snakke den også? Tanken er forferdelig.

Jeg vil ikke si hvilken dialekt det er snakk om, det er ikke dialekta i seg selv jeg vil diskutere :)

Anonym poster: f2312e9fed01a894254046c77b3016e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg anser det som uaktuelle steder å bo,der jeg ikke liker dialekten så ingen problemstilling jeg har egentlig. men jeg skjønner godt det. hadde vridd av meg hode om ungene mine snakket trondheims dialekt eller noe slikt. hadde valgt å bosette meg et sted hvor de får en dialekt jeg tåler:)

Anonym poster: 4fd92d32dcb3d29f5b25db0be4d35dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg hadde dødd skulle ungene mine snakket trøndersk. Jeg hadde også dødd måtte jeg bodd der, så egentlig er det ikke realstisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg såå godt! Selv om jeg syns det er superteit, så er jeg litt glad for at jeg og mannen flyttet vekk fra toten før vi fikk barn (ingen av oss er derfra, snakker oslodialekt begge to)..

Anonym poster: 75f7bd83217a68936072ae1077102308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg noen gang skal ha barn, skal de hvertfall ikke snakke noen form for vestlending. Så nei, hadde ikke bosatt meg et sted med en dialekt jeg ikke liker for å oppdra barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Alt utenfor ring 3 er uaktuelt, bare bønde dialekter og hvalfanger dialekter der :danse:

Jeg har faktisk blit noe bedre på dette, før likte jeg så godt som ingen dialketer utenfor nærområdet i oslo, men har senere fått noe sansen for sørlands dialekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg kommer aldrialdrialdri til å bli kjæreste med en som er fra rogaland/sørlandet, MED MINDRE han kunne lagt om til en annen dialekt. Synes dialekten er helt forferdelig grusom, og har lyst å spy når jeg hører på den.. Har nesten lyst til å slå ned alle fra dette området, kun for å slippe å høre på det skvipet som kommer ut av kjeften.

.. Altså, nei, det kunne jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg blir nesten litt sjokkert av å lese denne tråden, har dialekten så mye å si, så lenge barna kan ordlegge seg riktig? Jeg syns det er noe sjarmerende med alle dialektene vi har i landet, jeg får i hvert fall ikke lyst til å slå folk og blir ikke dårlig av å høre en annen dialekt enn min egen. Jeg snakker forøvrig oslo-dialekt, og jeg syns det er noe fint med alle dialektene.

Anonym poster: 03970f3f4f2783acf4fd8089df998e7d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Må si at jeg blir nesten litt sjokkert av å lese denne tråden, har dialekten så mye å si, så lenge barna kan ordlegge seg riktig? Jeg syns det er noe sjarmerende med alle dialektene vi har i landet, jeg får i hvert fall ikke lyst til å slå folk og blir ikke dårlig av å høre en annen dialekt enn min egen. Jeg snakker forøvrig oslo-dialekt, og jeg syns det er noe fint med alle dialektene.

Anonym poster: 03970f3f4f2783acf4fd8089df998e7d

Jeg tror nok noen ikke er helt seriøse her :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke vestlandet med skarre r`er som river og sliter øret som sandpapir. Hadde aldri holdt ut. Haugesund er verst.

Endret av auto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært noe problem for meg.

Synes ingen dialekter er direkte stygge, noen rundt Stavanger er litt slitsomme og høre på bare..

Ungen min snakker østlandsk og jeg trøndersk-ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For et stort problem :scorpis:

Anonym poster: 00c83bb785f396bd46fc157c2bef2dbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Kunne jeg aldri gjort. Hvis jeg noen gang skulle hatt barn ville jeg unngått nord-Norge, Trøndelag, Bergen og sørlandet. Takler ikke de dialektene, skjærer i mina öron! Stavanger og Haugesund syns jeg er litt søtt da.. men helst ville jeg at mine barn snakka svensk.. det hadde vært kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...