Gå til innhold

Bosette seg og få barn på et sted man ikke liker dialekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så fan av dialekten her jeg bor, men nå er det her vi har endt opp og jeg må bare regne med at våre fremtidige barn kommer til å snakke slik de gjør her. Husker vi tulla litt med det før vi flytta hit, men nå som det faktisk kommer til å skje satser jeg bare på at jeg blir glad i barna mine uansett, og at det som jo tross alt teller er hva de sier og ikke hvordan de sier det. :)

Endret av Øydis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha, trodde ikke det fantes flere der ute som tenkte det samme som meg!

Vi bodde i Trondheim når barna våre ble født. Elsker byen av hele mitt hjerte, men det var tre grunner til at vi flyttet fra Trondheim og "hjem".

1. Vi ville bo nærmere familien.

2. Sinnsykt dyrt å bo der, ville aldri klart å kjøpe oss enebolig mens ungene er små.

3. Ville ikke at ungene skal snakke trønderdialekt, men heller ha samme talemål som meg og pappen.

Er vi teite? Kanskje det, men det er viktig for meg. Men det var ikke hovedgrunnen til at vi flyttet da! Ikke i det hele tatt..

Ville bare fortelle at du ikke er den eneste som tenker slik:)

Anonym poster: 4610f1bd3abad2ab72178899343f83bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke vestlandet med skarre r`er som river og sliter øret som sandpapir. Hadde aldri holdt ut. Haugesund er verst.

Eyh! Eg snakke Haugesundsk :D

Anonym poster: a9eb41aad7fdc4a82c50e33404b5ba1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Selv ønsker jeg at mine barn skal prate slik som jeg prater. Men jeg vet om mange barn som prater dialekt på skole og med venner, og når de er hjemme legger de om til dialekten til foreldrene.

Selv vokste jeg opp på to forskjellige steder i Norge gjennom barneårene og tenårene, men foreldrene mine pratet bokmål, og det gjorde både jeg og mine søsken.

Nå bor vi i bokmål-land igjen, og jeg har alltid holdt på bokmålen, men har fått god forståelse for dialekter ;)

Så sånn sett kan det hende at barna dine prater som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utenfor ring 3 er uaktuelt, bare bønde dialekter og hvalfanger dialekter der :danse:

Jeg har faktisk blit noe bedre på dette, før likte jeg så godt som ingen dialketer utenfor nærområdet i oslo, men har senere fått noe sansen for sørlands dialekt.

Dessuten fanger de fisk og bruker hester istedenfor biler :( Gale mennesker! Har hørt at de bor i huler istedenfor hus også.

Endret av Evilposelos
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Dessuten fanger de fisk og bruker hester istedenfor biler :( Gale mennesker! Har hørt at de bor i huler istedenfor hus også.

Du glemte å nevne de har sex med sauer(og famlien sin) :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er faktisk noe jeg aldri har tenkt over før jeg så dette innlegget.. Nå fikk jeg plutselig enda mer å tenke på når det kommer til det stor flytteprosjektet mitt. Har jo alltid hatt en plan om å flytte laaaangt unna, men nå må jeg innse at hvis jeg skal ha barn på den plassen må det evnt. bli nordover. Hadde vært en drøm om barnet hadde blitt nordlending da:p Liker ikke andre dialekter enn min egen(og det er kun for at det er den jeg er vant med, for trøndersk er ikke særlig vakkert), og alle dialekter nord i landet(men da sett bort i fra Brønnøysund..).

Så da er vel flytting sørover blitt ganske uaktuelt nå etter denne tråden dukket opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er jeg som tenker på dette :)

Til dere som drar inn dette med at friske barn er det viktigste - selvfølgelig er det det! Men det er jo ikke enten eller, er det vel? Friske barn med irriterende dialekt eller syke barn med fin dialekt?

Nå er Ålesund utelukket for godt! :fnise:

TS

Anonym poster: f2312e9fed01a894254046c77b3016e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo så klart, eneste stede i hele norge som er verdt noe som helst, resten er bønder, sauer og flått.

Å glem ikke at alle menneskene er innavlet på en måte, så alle mennesker på små plasser utenfor Oslo er i slekt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er jeg som tenker på dette :)

Til dere som drar inn dette med at friske barn er det viktigste - selvfølgelig er det det! Men det er jo ikke enten eller, er det vel? Friske barn med irriterende dialekt eller syke barn med fin dialekt?

Nå er Ålesund utelukket for godt! :fnise:

TS

Anonym poster: f2312e9fed01a894254046c77b3016e7

Det skjønner jeg godt. Satt og tenke på denne tråden i går og fant ut at ålesund kommer på andre plass etter trønderområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg har vært trønder (fra Trondheim) i førti år, og ikke én gang har jeg hørt kommentarer fra folk som ikke liker dialekten.

Det må jammen være en latterlig opphopning her på KG... :roll:

Anonym poster: 67642baca575da4a9b9dc6eaf31cfd45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ganske mange irl som ikke liker trøndersk. De tør bare ikke si det til deg. Men det finnes jo mildere former for trøndersk også, som ikke skjærer like mye i ørene. Akkurat som bergensk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange barnløse!

Jeg er som sagt over trønder selv, men vi bodde i hhv Bergen og Oslo da ungene ble født. Faren snakker nærmest riksmål. Da ungene begynte å snakke, snakket de trøndersk. Etterhvert ble det Oslomål på dem (barnehagen). Det skjedde så gradvis at jeg ikke la merke til det. Faktisk så tenkte jeg aldri over hvordan ungene snakket, mtp dialekt. Da de var rundt skolealder, flyttet vi til Trondheim. Etter et par år slo den eldste om - over natta. Det var veldig snålt, jeg syntes rett og slett det var ubehagelig. Det var ikke ungen min som snakket, liksom... Nå har det gått noen år, og jeg har fullstendig vent meg til det. Noen ganger, når ungen snakker med slekt eller venner fra Østlandet, blir det Oslomål igjen. Da protesterer jeg. Det høres helt snålt ut. Den yngste har ikke blitt trønder, snakker fortsatt bokmål men med noen trønderske ord og litt tonefallavvik ift. Osloboere. Nå tenker jeg overhodet ikke over hvordan ungene snakker.

Kjenner en familie fra Ålesund med tre barn, de flyttet derfra til Trondheim for fem år siden, da den eldste var seks. Den eldste holder på Ålesundsdialekten, nr. to som nå er sju snakker bokmål (eget påfunn, i følge foreldrene) og den yngste snakker trønder.

Poenget? Når du får barn, kommer du etter all sannsynlighet ikke til å tenke over hvilken dialekt barna dine snakker. Det blir en del av dem. Du kommer til å glemme at om "dialekter jeg hater", det blir helt irrelevant og uviktig. Ikke fordi det er så faaaantastisk å bli forelder (det kan man jo også mene at det er, selvfølgelig), men fordi du rett og slett ikke tenker over det. Måten barnet snakker på, blir en del av barnet. Jeg vedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om ganske mange irl som ikke liker trøndersk. De tør bare ikke si det til deg. Men det finnes jo mildere former for trøndersk også, som ikke skjærer like mye i ørene. Akkurat som bergensk.

Tja. Jeg tror da vitterligen ikke at jeg har møtt så mange tannløse mennesker i løpet av førti år, at jeg aldri skal ha hørt noen slumpe til å kommentere hat i retning av trønderdialekten.

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke er overbegeistret for bergensdialekten selv, sånn på generell basis, men jeg kjenner opptil flere bergensere som jeg elsker å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg flyttet til Stord da mini var ha,vannet og bodde der i flere år. Jeg tenkte stadig på dialekten hennes og la merke til det, og rettet en del, når hn kom med nye ord. Så det er tull å si at det ikke er viktig for alle. Storddialekten er til og med fin, i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg tror da vitterligen ikke at jeg har møtt så mange tannløse mennesker i løpet av førti år, at jeg aldri skal ha hørt noen slumpe til å kommentere hat i retning av trønderdialekten.

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke er overbegeistret for bergensdialekten selv, sånn på generell basis, men jeg kjenner opptil flere bergensere som jeg elsker å høre på.

Jeg er selv bergenser og syns enkelte variasjoner av dialekten rett g slett er grusom. Sånn tjuaguttbergensk er fæl og iallfall karoline kruger penbergensk. Selv snakker jeg littegrann avslepent etter mange år borte og det er jeg fornøyd med, når jeg først snakker bergensk. Men jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at mange misliker dialekten selv om ingen har sagt det opp i ansiktet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm. Når jeg tenker på det, så er det en del dialekter jeg ikke vil at ungene mine skal ha. Men det henger veldig sammen med hvor det kan være aktuelt å bo også, så det er kanskje ikke selve dialektene som er det verste.

Selv ville jeg holdt meg unna alle -markene (Finnmark, Telemark, Hedmark), Bergensdialekta er like jævlig som byen i seg selv og helt uaktuell (men ikke nødvendigvis alle vestlandsdialekter), Trondheim (men ikke nødvendigvis diverse fra Nord- og Sør-Trøndelag ellers). Stavanger og de fleste andre sørvestlige, eller sørlige, dialekter. Ned mot svenskegrensa ala Halden, Fredrikstad og Sarpsborg høres teit ut, det samme gjelder visse andre østlandsdialekter. Det verste ville vel egentlig bli å få en unge som snakker kebabnorsk.

Shoot me!

Anonym poster: e818b1350e70fe563187edae05d0e87a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldrialdrialdri til å bli kjæreste med en som er fra rogaland/sørlandet, MED MINDRE han kunne lagt om til en annen dialekt. Synes dialekten er helt forferdelig grusom, og har lyst å spy når jeg hører på den.. Har nesten lyst til å slå ned alle fra dette området, kun for å slippe å høre på det skvipet som kommer ut av kjeften.

.. Altså, nei, det kunne jeg aldri gjort.

Du glemte å nevne de har sex med sauer(og famlien sin) :laugh:

Å glem ikke at alle menneskene er innavlet på en måte, så alle mennesker på små plasser utenfor Oslo er i slekt

Her var det mye hat. :tristbla:

Anonym poster: f49600f6aace3169f33010d4b71d2e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Du kan jo kanskje fikse det da, la barnet ha så lite kontakt med barn som har den dialekten du ikke liker, og sett barnet foran tv i 12 om dagen, med programer der de snakker den dialekten du vil barnet skal burke. Så ordner nok alt seg.. :danse:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hmmmm. Når jeg tenker på det, så er det en del dialekter jeg ikke vil at ungene mine skal ha. Men det henger veldig sammen med hvor det kan være aktuelt å bo også, så det er kanskje ikke selve dialektene som er det verste.

Selv ville jeg holdt meg unna alle -markene (Finnmark, Telemark, Hedmark), Bergensdialekta er like jævlig som byen i seg selv og helt uaktuell (men ikke nødvendigvis alle vestlandsdialekter), Trondheim (men ikke nødvendigvis diverse fra Nord- og Sør-Trøndelag ellers). Stavanger og de fleste andre sørvestlige, eller sørlige, dialekter. Ned mot svenskegrensa ala Halden, Fredrikstad og Sarpsborg høres teit ut, det samme gjelder visse andre østlandsdialekter. Det verste ville vel egentlig bli å få en unge som snakker kebabnorsk.

Shoot me!

Anonym poster: e818b1350e70fe563187edae05d0e87a

Det beste for deg må være å flytte utenlands om du har eller får barn. Du synes jo alle norske dialekter er fæle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...