AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #121 Del Skrevet 1. oktober 2012 Skal ikke gå på universitet jeg? har aldri sakt det jeg? skal gå høyskole jeg, og der har de ferie! Jeg sier bare at du kan ikke regne med å ha både høst- og vinterferie. Du må også være forberedt på at du må bruke mye av tiden i feriene på skolearbeid. Særlig siden du kommer fort til å bli hengende etter. Anonym poster: 5b91108246e2909f36e0acc00d01a497 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 1. oktober 2012 #122 Del Skrevet 1. oktober 2012 Skal ikke gå på universitet jeg? har aldri sakt det jeg? skal gå høyskole jeg, og der har de ferie! Har jeg forstått deg riktig når sier du belager deg på å kun jobbe i feriene når du begynner på høyskolen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 1. oktober 2012 #123 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg sier bare at du kan ikke regne med å ha både høst- og vinterferie. Du må også være forberedt på at du må bruke mye av tiden i feriene på skolearbeid. Særlig siden du kommer fort til å bli hengende etter. Anonym poster: 5b91108246e2909f36e0acc00d01a497 I tillegg er det ikke sikkert at arbeidsplassen har behov for folk i høstferien og vinterferien, men det kommer jo an på hvor man jobber da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #124 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hadde aldri høst og vinterferie når jeg gikk på høgskolen. Anonym poster: 335541d7eb9964593a799d92f30f9199 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #125 Del Skrevet 1. oktober 2012 Slett ikke alle høgskoler har studieuker på høst og vinter. På de høgskolene man har dette, så forventes det at man jobber med fagene disse ukene, og det er gjerne innlevering av gruppearbeid og semesteroppgaver. Ofte varer også eksamensperioden før jul frem til rundt 20.-22. desember, og vårsemesteret begynner rundt 5.-7. januar. Eksamensperioden før sommeren varer gjerne til rundt 25. juni og høstsemesteret begynner igjen rundt 15. august. Anonym poster: 1f0b71573e2cd294dbb48e2f969738e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 1. oktober 2012 #126 Del Skrevet 1. oktober 2012 Skal ikke gå på universitet jeg? har aldri sakt det jeg? skal gå høyskole jeg, og der har de ferie! Det er ikke vanlig med høst- og vinterferie på høgskoler, TS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 2. oktober 2012 #127 Del Skrevet 2. oktober 2012 Ingen av de jeg kjenner som går på høyskoler har høst- og vinterferie. Flere av dem har også superkort juleferie + at det forventes at de jobber med oppgaver og leser de få dagene de faktisk har fri. Høyskole er ingen dans på roser, for å si det slik. Det er fulle skoledager hvor det forventes at man stiller forberedt hver eneste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #128 Del Skrevet 2. oktober 2012 Beklager ts, men du er jo helt.. Tett.....!!! det virker ikke som du tar innover deg noe av det folk skriver her!! Anonym poster: 851d03aab4eb72b55fa47341dade0221 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hellokitty Skrevet 2. oktober 2012 #129 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Sosial støtte. Endret 2. oktober 2012 av hellokitty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 2. oktober 2012 #130 Del Skrevet 2. oktober 2012 Sosial støtte. Hun er lærling. Da får hun ikke sosialstønad. For hun kan ta opp studielån i tillegg til at hun etterhvert har en helt levbar lønn, høyere enn hva studenter har utbetalt i lån og stipend på høyere utdanning. Naturligvis kan hun ikke få sosialstønad. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hellokitty Skrevet 2. oktober 2012 #131 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hun er lærling. Da får hun ikke sosialstønad. For hun kan ta opp studielån i tillegg til at hun etterhvert har en helt levbar lønn, høyere enn hva studenter har utbetalt i lån og stipend på høyere utdanning. Naturligvis kan hun ikke få sosialstønad. Sorry meg for at jeg ikke viste det da!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'amie Skrevet 2. oktober 2012 #132 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei TS! Hvilke utgifter har du i dag? Med 12 000kr i måneden burde du klare å få dette til å gå rundt. Du må bare bli litt bevisst rundt egne vaner, og hva man trenger/ikke trenger. Hvor mye bruker du på ...? Mat til deg selv Mat og forsikring til hundene Nødvendig utstyr til hundene Leie til dine foreldre Hvor mye koster leiligheten du har fått tilbud om? Strøm i tillegg? Innboforsikring må du også ha. Bensin/diesel Forsikring til bilen Reperasjonskostnader/årsavgift/osv. i gjennomsnitt Klær og sko NRK-lisens? Røyker eller drikker du mye? Trenger du det? Hvilke andre utgifter har du? Kan du endre til et billigere telefonabonnement? Billigere forsikring til hundene og bilen? Kan du sykle mer enn du gjør nå? Hvis du flytter til sentrum, må du kjøre bil til jobb da? Kan du sykle/gå istedet? Hvilke utgifter er du villig til å fire litt på, for å kunne bruke mer på noe annet? I fjor brukte jeg 1200kr på mat i måneden. Det er trangt, bare hjemmelaget mat, og jeg baker eller kjøper to-liters is istedet for godteri. I år har jeg et budsjett på 2000kr til mat, men klarer ikke bruke det opp. Du burde med andre ord kunne budsjettere med 1200-1500kr til mat til deg selv. Syns det er litt vanskelig å gi deg gode tips, når vi vet så lite om situasjonen din. Tenk gjerne nøye gjennom disse punktene, og prøv å lage et budsjett til deg selv. Du kan titte litt på budsjettkalkolatoren til SIFO, men noen av utgiftene trenger ikke være så høye, og noen må være litt høyere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syden Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #133 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei TS! Hvilke utgifter har du i dag? Med 12 000kr i måneden burde du klare å få dette til å gå rundt. Du må bare bli litt bevisst rundt egne vaner, og hva man trenger/ikke trenger. Hvor mye bruker du på ...? Mat til deg selv Mat og forsikring til hundene Nødvendig utstyr til hundene Leie til dine foreldre Hvor mye koster leiligheten du har fått tilbud om? Strøm i tillegg? Innboforsikring må du også ha. Bensin/diesel Forsikring til bilen Reperasjonskostnader/årsavgift/osv. i gjennomsnitt Klær og sko NRK-lisens? Røyker eller drikker du mye? Trenger du det? Hvilke andre utgifter har du? Kan du endre til et billigere telefonabonnement? Billigere forsikring til hundene og bilen? Kan du sykle mer enn du gjør nå? Hvis du flytter til sentrum, må du kjøre bil til jobb da? Kan du sykle/gå istedet? Hvilke utgifter er du villig til å fire litt på, for å kunne bruke mer på noe annet? I fjor brukte jeg 1200kr på mat i måneden. Det er trangt, bare hjemmelaget mat, og jeg baker eller kjøper to-liters is istedet for godteri. I år har jeg et budsjett på 2000kr til mat, men klarer ikke bruke det opp. Du burde med andre ord kunne budsjettere med 1200-1500kr til mat til deg selv. Syns det er litt vanskelig å gi deg gode tips, når vi vet så lite om situasjonen din. Tenk gjerne nøye gjennom disse punktene, og prøv å lage et budsjett til deg selv. Du kan titte litt på budsjettkalkolatoren til SIFO, men noen av utgiftene trenger ikke være så høye, og noen må være litt høyere. Dette var ett godt tips, skal ta det med meg vidre tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 3. oktober 2012 #134 Del Skrevet 3. oktober 2012 Oida, for en uhyggelig tråd. Du, Syden. Når folk sier at du ikke har råd til å ha hundene mener de at totalen boutgifter, husholdningsutgifter, matutgifter, transportutgifter og utgifter til hundeholdet blir for mye for deg. Av alle disse utgiftene er det kun hundeholdet ditt som er frivillig. Altså har du egentlig ikke råd til hundene per i dag, om du vil flytte ut. Blir du boende hjemme har du derimot råd til dem. For å illustrere kan jeg jo komme med et eksempel. La oss si at jeg hadde reising som hobby. Dro på minst fire reiser i året, og brukte en del tusen kroner på dette. Jeg bodde fortsatt hjemme, men ville gjerne flytte ut. Fant ut at jeg ikke hadde råd til å betale husleie og andre utgifter, og spurte her inne om jeg kunne få noen form for støtte av NAV. Å slutte å reise var uaktuelt, for det var hobbyen min. Nå mener jeg absolutt ikke at dette er det samme som din situasjon, for kjæledyr blir fort som familiemedlemmer og man knytter seg veldig til dem. Så jeg sier ikke at det eneste riktige er at du selger hundene dine, absolutt ikke. Men etter å ha lest eksempelet mitt over skjønner du kanskje bedre folks reaksjoner her inne, selv om noen har vært unødvendig krasse/frekke mot deg. For jeg er enig i at det kan være et dumt valg å skaffe seg to hunder før man har en stabil økonomi og et sted å bo. Men gjort er gjort. Angående menneskerettighetsdiskusjonen kommer det vel ganske klart fram at Syden og The Kitten snakker forbi hverandre. Virker ikke som at Syden er helt inneforstått med hva ordet betyr, og så harselerer The Kitten noe veldig over dette. Uansett, for å prøve å være litt hjelpsom her, Syden… Jeg vet ikke hvorvidt du kan få noen form for støtte. Prøv å snakke med NAV og boligkontoret for å høre hva de sier. Men vær forberedt på at du kanskje ikke får noe. Angående boutgifter så høres en leie på nærmere 10 000 kr utrolig dyrt ut for meg. Jeg bor i Bærum, en ganske dyr kommune å bo i, men har likevel vært så heldig å karre til meg en superfin leilighet på 34 kvm til 4500 kr i måneden inkl. kabel-TV og bredbånd. Strøm blir vel gjennomsnittlig på 5-600 kr i måneden. Jeg har nok vært veldig heldig med en så fin leilighet med såpass bra beliggenhet til denne prisen, men likevel, synes det høres rart ut at du ikke finner noe billigere enn den du har funnet nå. Er det noen krav du kan fire på? Bo trangere? Bo i kollektiv? Et normalt matbudsjett inkl. husholdningsartikler tror jeg ligger på omkring 2000 kr, men du kan nok fint klare deg på omkring 1500 kr om du er veldig nøye på hva du kjøper. Jeg tror jeg lever på omkring 1600-1700 i måneden når det gjelder mat og husholdningsartikler, og jeg prøver ikke hardt en gang Å leve på 1000 kr i måneden tror jeg derimot ikke du klarer, det høres ut som et veldig urealistisk budsjett og vil nok gå på helsa di løs. I mine øyne skal det fint gå an å leve på 12 000 kr i måneden så lenge man lever billig. Men om du er uenig så hadde det vært veldig interessant å se ditt eksempel på et månedsbudjsett slik det blir når du flytter ut! For da får vi et bedre innblikk i dine utfordringer i økonomien, og kan lettere gi tips. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syden Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter #135 Del Skrevet 3. oktober 2012 Oida, for en uhyggelig tråd. Du, Syden. Når folk sier at du ikke har råd til å ha hundene mener de at totalen boutgifter, husholdningsutgifter, matutgifter, transportutgifter og utgifter til hundeholdet blir for mye for deg. Av alle disse utgiftene er det kun hundeholdet ditt som er frivillig. Altså har du egentlig ikke råd til hundene per i dag, om du vil flytte ut. Blir du boende hjemme har du derimot råd til dem. For å illustrere kan jeg jo komme med et eksempel. La oss si at jeg hadde reising som hobby. Dro på minst fire reiser i året, og brukte en del tusen kroner på dette. Jeg bodde fortsatt hjemme, men ville gjerne flytte ut. Fant ut at jeg ikke hadde råd til å betale husleie og andre utgifter, og spurte her inne om jeg kunne få noen form for støtte av NAV. Å slutte å reise var uaktuelt, for det var hobbyen min. Nå mener jeg absolutt ikke at dette er det samme som din situasjon, for kjæledyr blir fort som familiemedlemmer og man knytter seg veldig til dem. Så jeg sier ikke at det eneste riktige er at du selger hundene dine, absolutt ikke. Men etter å ha lest eksempelet mitt over skjønner du kanskje bedre folks reaksjoner her inne, selv om noen har vært unødvendig krasse/frekke mot deg. For jeg er enig i at det kan være et dumt valg å skaffe seg to hunder før man har en stabil økonomi og et sted å bo. Men gjort er gjort. Angående menneskerettighetsdiskusjonen kommer det vel ganske klart fram at Syden og The Kitten snakker forbi hverandre. Virker ikke som at Syden er helt inneforstått med hva ordet betyr, og så harselerer The Kitten noe veldig over dette. Uansett, for å prøve å være litt hjelpsom her, Syden… Jeg vet ikke hvorvidt du kan få noen form for støtte. Prøv å snakke med NAV og boligkontoret for å høre hva de sier. Men vær forberedt på at du kanskje ikke får noe. Angående boutgifter så høres en leie på nærmere 10 000 kr utrolig dyrt ut for meg. Jeg bor i Bærum, en ganske dyr kommune å bo i, men har likevel vært så heldig å karre til meg en superfin leilighet på 34 kvm til 4500 kr i måneden inkl. kabel-TV og bredbånd. Strøm blir vel gjennomsnittlig på 5-600 kr i måneden. Jeg har nok vært veldig heldig med en så fin leilighet med såpass bra beliggenhet til denne prisen, men likevel, synes det høres rart ut at du ikke finner noe billigere enn den du har funnet nå. Er det noen krav du kan fire på? Bo trangere? Bo i kollektiv? Et normalt matbudsjett inkl. husholdningsartikler tror jeg ligger på omkring 2000 kr, men du kan nok fint klare deg på omkring 1500 kr om du er veldig nøye på hva du kjøper. Jeg tror jeg lever på omkring 1600-1700 i måneden når det gjelder mat og husholdningsartikler, og jeg prøver ikke hardt en gang Å leve på 1000 kr i måneden tror jeg derimot ikke du klarer, det høres ut som et veldig urealistisk budsjett og vil nok gå på helsa di løs. I mine øyne skal det fint gå an å leve på 12 000 kr i måneden så lenge man lever billig. Men om du er uenig så hadde det vært veldig interessant å se ditt eksempel på et månedsbudjsett slik det blir når du flytter ut! For da får vi et bedre innblikk i dine utfordringer i økonomien, og kan lettere gi tips. Tusen takk for svar, og ett nyttig svar, nå skjønner jeg faktisk litt mer Og hundene mine kommer jeg ALDRI til og kvitte meg med, de er like mye verd hos meg sånn som ungene til andre folk er for dem, så de er ikke noe jeg kvitter meg med:) enste kravet jeg har for bolig, er at det er tillat og ha hunder der, og at det ikke mer muggel hus! Har sakt at jeg ikke skal ha den leiligheten, Skal forhåpenltigvis flytte sammen med ei venninne, så vi skal dele på husleia, så kommer ikke til og søke om noe som helst av støtte så får helle vente til lønna stiger, om ikke så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #136 Del Skrevet 3. oktober 2012 Skal ikke gå på universitet jeg? har aldri sakt det jeg? skal gå høyskole jeg, og der har de ferie! Høgskolen jeg går på har 100% obligatorisk oppmøte, så der er det ikke bare å forme sin egen hverdag. Vi har 2 uker juleferie, og en uke påskeferie, ellers ingen andre ferier. 1 studiedag i uka. Har aldri hørt om noen høgskoler som har både høstferie og vinterferie, det er nok bare på barneskolen. Anonym poster: 930abab35bf2dc34195a47067b0dcc88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå