Gå til innhold

Ørna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser et program på NRK der dama konsekvent sier "ørna" og "havørna". Dette hadde jeg aldri hørt før. Sier dere ørnen, som jeg har gjort i alle år, eller "ei ørn, ørna"?

Anonym poster: d1daefe6ef2331bf6ec771ce4c430a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dialekt?

Hun på tv snakker ellers bokmål.

Anonym poster: d1daefe6ef2331bf6ec771ce4c430a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier en ørn - ørnen. Ei ørn - ørna støtte jeg første gang på da jeg begynte på skolen, i den verste samnorsktida. Lærebøkene var fulle av merkverdigheter som ei ørn - ørna, og ei hud .- huda, Det var veldig annerledes enn språket jeg var vant med fra Barne-TV og bøker. For meg er dette dermed en slags "skolespråk", og derfor temmelig usexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg sier en ørn - ørnen. Ei ørn - ørna støtte jeg første gang på da jeg begynte på skolen, i den verste samnorsktida. Lærebøkene var fulle av merkverdigheter som ei ørn - ørna, og ei hud .- huda, Det var veldig annerledes enn språket jeg var vant med fra Barne-TV og bøker. For meg er dette dermed en slags "skolespråk", og derfor temmelig usexy.

Usexy skolespråk? Nå har jeg hørt det, også. Er ikke det bra, da? Kan det ikke være en arena fri for sex? :)

Til topic: Jeg sier en ørn-ørnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ørna. Jeg er fra Nord-Norge og kjenner ingen med samme dialekt som sier ørnen. For øvrig er både ørna og ørnen lov i følge norsk ordbok.

Anonym poster: 28190a40fa79767cbca0b02dbc966210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ørna. Jeg er fra Nord-Norge og kjenner ingen med samme dialekt som sier ørnen. For øvrig er både ørna og ørnen lov i følge norsk ordbok.

Anonym poster: 28190a40fa79767cbca0b02dbc966210

Jepp, signerer på denne.

Anonym poster: 298f2414956c07628141559162717242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier en ørn - ørnen. Ei ørn - ørna støtte jeg første gang på da jeg begynte på skolen, i den verste samnorsktida. Lærebøkene var fulle av merkverdigheter som ei ørn - ørna, og ei hud .- huda, Det var veldig annerledes enn språket jeg var vant med fra Barne-TV og bøker. For meg er dette dermed en slags "skolespråk", og derfor temmelig usexy.

Tsssss. Skjerp deg 'a. Samboeren min sier ei ørn - ørna, og hun er ganske sexy, skal jeg si deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten et spennende tema, hvordan ulike dialekter bruker ulike genus. Nordlendinger sier f.eks., ei ørn, som nevnt; men også "et do - doet". Sørlendinger sier "ei gang - ganga". Selv sier jeg "en (ei) dialekt - dialektA".

Flere som vil dele slike perler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg sier "et do". Men "en do" hvis jeg skal snakke litt pent.

Og hehe, jeg har ikke noe mot at folk sier "ei ørn". Det er nemlig samnorsk, hvor absolutt alle ord som kan være hunkjønn er hunkjønn, jeg har noe mot. (Og dette er utelukkende synsing og en høyst subjektiv oppfatning fra min side, altså. For i motsetning til veldig mange andre, mener jeg på ingen måte at mine personlige oppfatninger om hva som er 'fint' og hva som er 'stygt' skal ligge til grunn for hva slags språkbruk man skal akseptere sånn generelt sett, eller hva som skal anses som korrekt. Der er det selvfølgelig helt andre kriterier enn synsing og følelser som skal anvendes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tsssss. Skjerp deg 'a. Samboeren min sier ei ørn - ørna, og hun er ganske sexy, skal jeg si deg!

Ga deg en pluss på denne - ikke fordi jeg kjenner samboeren din og synes hun er sexy, men fordi du fikk meg til å le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...