Gå til innhold

For lite lønn fra arbeidsgiver - hvor skal man klage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber på en matbutikk, og vi får ikke betalt pause. Vi har ikke lov å forlate arbeidsplassen, og må ofte avbryte pausen for å ta kø/post osv. I tillegg får vi ikke betalt etter stengetid, selv om oppgjør må gjøres etter at butikken er stengt.

Ingen av oss som jobber der er organiserte, så jeg lurer på hvor vi eventuelt kan klage for å få fått lønna vi har krav på da sjefen nekter og gi oss lønnet pause osv..

Anonym poster: 7cf29ecd1e7e6042fcf0dfbec24d37fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler dere å organisere dere. Ellers er det vel arbeidstilsynet neste?

Anonym poster: 9b79731b97e1f33ed614bc861456e751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvis situasjonen er slik du beskriver, nemlig at sjefen fordeler lønn etter eget forgodtbefinnende og et slags misforstått sosialt ansvar, må du selvsagt klage med en eneste gang.

 

Lønnsøkning og bonus skal skje på grunnlag av den ansattes arbeidsmengde, oppgaver, ansvar, ansennietet eller spesielle betydning for bedriften, overhodet ikke på grunnlag av den ansattes privatliv eller privatøkonomi.

 

Utjevning av økonomiske forskjeller er det statens beskatning av inntekt som har ansvaret for. Arbeidsgiver skal kun betale ut lønn etter hva som foregår på selve arbeidsplassen.

 

(For øvrig synes jeg det er ganske utrolig at din sjef ikke har fått med seg at en kvinne i 2015 ikke bør gjøre seg avhengig av sin manns økonomi!)

 

Kontakt arbeidstilsynet.



Anonymous poster hash: 64701...464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis situasjonen er slik du beskriver, nemlig at sjefen fordeler lønn etter eget forgodtbefinnende og et slags misforstått sosialt ansvar, må du selvsagt klage med en eneste gang.

 

Lønnsøkning og bonus skal skje på grunnlag av den ansattes arbeidsmengde, oppgaver, ansvar, ansennietet eller spesielle betydning for bedriften, overhodet ikke på grunnlag av den ansattes privatliv eller privatøkonomi.

 

Utjevning av økonomiske forskjeller er det statens beskatning av inntekt som har ansvaret for. Arbeidsgiver skal kun betale ut lønn etter hva som foregår på selve arbeidsplassen.

 

(For øvrig synes jeg det er ganske utrolig at din sjef ikke har fått med seg at en kvinne i 2015 ikke bør gjøre seg avhengig av sin manns økonomi!)

 

Kontakt arbeidstilsynet.

Anonymous poster hash: 64701...464

 

 

Oi, jeg postet svaret i feil tråd! 

 

Ignorer dette, det skulle postes i en annen tråd om urettferdig lønn, jeg hadde to faner oppe samtidig og blingset :P

Anonymous poster hash: 64701...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...