Thalassos Skrevet 27. september 2012 #1 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg skal flytte med kjæresten min snart, og har vært så heldig å få en sinnsykt billig, stor leilighet i et borettslag. I forhold til lønna mi har jeg lyst til å regne ut hvor mye jeg har til overs, men fordi jeg aldri har bodd helt alene før, og tatt meg av alle utgifter, vet jeg ikke alle utgifter som kommer.. Så, det jeg lurer på er hva dere som bor i borettslag har av utgifter, og hva disse utgiftene går til. Håper noen vil svare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 27. september 2012 #2 Del Skrevet 27. september 2012 Husleie? Hva som er i den varierer fra brl, tror eg. Bor selv i ett, og om jeg husker ett så er det strøm/tv/rengjøring og slikt. Kanskje jeg misforstod spm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #3 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg bor i aksjelag da, men de følger ca samme lover så jeg svarer likevel Vi betaler jo fellesutgifter som går til felles strøm, parkering og vedlikehold utenfor leilighetene, alt eksternt trenger du vel ikke tenke på. Det spiller jo også en rolle om du leier møblert eller ikke, for om f.eks hvitevarene går i stykker så må du jo betale en hel del om du eier de selv. Våre utgifter: Eget strømutakk i garasje, vaskerom og til varmtvannstanken, strøm i leiligheten: gjennomsnittlig 1000 kr måneden. Bruker det sjeldent til oppvarming, men har varmekabler og bor i et gammelt trehus, så må supplere noe ganger. Ved til oppvarming: gratis, får av familie som eier skog Kabel-tv: 250 kr i måneden Internett (70ned/15opp): 550 kr ca Innbo og reiseforsikring: ca 150 kr Ellers har vi jo livsforsikring, uføreforsikring, telefonutgifter osv. Jobben sponser med 1000 for internett og telefon, og også halve livs- og uføreforsikringa. Det hjelper jo mye Anonym poster: ff6e6bcc504b7168e40d531f8abe8e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 27. september 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 27. september 2012 Jeg bor i aksjelag da, men de følger ca samme lover så jeg svarer likevel Vi betaler jo fellesutgifter som går til felles strøm, parkering og vedlikehold utenfor leilighetene, alt eksternt trenger du vel ikke tenke på. Det spiller jo også en rolle om du leier møblert eller ikke, for om f.eks hvitevarene går i stykker så må du jo betale en hel del om du eier de selv. Våre utgifter: Eget strømutakk i garasje, vaskerom og til varmtvannstanken, strøm i leiligheten: gjennomsnittlig 1000 kr måneden. Bruker det sjeldent til oppvarming, men har varmekabler og bor i et gammelt trehus, så må supplere noe ganger. Ved til oppvarming: gratis, får av familie som eier skog Kabel-tv: 250 kr i måneden Internett (70ned/15opp): 550 kr ca Innbo og reiseforsikring: ca 150 kr Ellers har vi jo livsforsikring, uføreforsikring, telefonutgifter osv. Jobben sponser med 1000 for internett og telefon, og også halve livs- og uføreforsikringa. Det hjelper jo mye Anonym poster: ff6e6bcc504b7168e40d531f8abe8e06 Tusen takk, det hjalp! Jeg leier av en i familien, så det er fullt møblert og vi betaler kun husleie til Obos, 2900,-. Det jeg lurer på er sånn vann -og avløpsavgift (??) eller noe, sånne ting.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 27. september 2012 #5 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Tusen takk, det hjalp! Jeg leier av en i familien, så det er fullt møblert og vi betaler kun husleie til Obos, 2900,-. Det jeg lurer på er sånn vann -og avløpsavgift (??) eller noe, sånne ting.. Den skal være inkludert i husleia. TV og internett bruker å være inkl. i obos-leiligheter. Men skal du ha ekstra kanalpakker, eller raskere internett, så må du så klart betale for det. Og TV-lisens. Den er ca 2600,- i 2012, og betales to omganger i løpet av året. Vi bor i obos-leilighet, og betaler ca 200-350 i strøm/mnd avhengig av når på året det er. Og vi betaler ekstra for vann, siden det er vannbåren varme (ikke det samme som kommunale avgifter, som du spurte om over her) Endret 27. september 2012 av Solbærsaft Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 27. september 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Den skal være inkludert i husleia. TV og internett bruker å være inkl. i obos-leiligheter. Men skal du ha ekstra kanalpakker, eller raskere internett, så må du så klart betale for det. Og TV-lisens. Den er ca 2600,- i 2012, og betales to omganger i løpet av året. Vi bor i obos-leilighet, og betaler ca 200-350 i strøm/mnd avhengig av når på året det er. Og vi betaler ekstra for vann, siden det er vannbåren varme (ikke det samme som kommunale avgifter, som du spurte om over her) Tv og internett er ikke inkludert, men det er ganske billig tror jeg. Får Get gjennom borettslaget Nrklisensen slipper vi unna fordi "vi ikke har tv", hehe. Hvor mye har dere som bor i borettslag i totalte utgifter hver måned? La oss si for 2 personer som spiser normale mengder med mat, ikke røyker eller snuser. Endret 27. september 2012 av Adegami Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 27. september 2012 #7 Del Skrevet 27. september 2012 Vi har felleskonto og overfører 2500,- hver. Lager matplan hver uke og handler inn det vi trenger en gang i uka. Da kjøper vi kun frukt og grønt utenom "hovedhandelen" og evt påfyll av melk og brød. I tillegg går alt av dopapir/såpe osv fra denne kontoen, og alt annet av fellesting. Denne måneden har vi brukt ca 3500,-. Det som blir til overs bruker vi på turer sammen. Anbefaler å opprette en felleskonto (En av dere lager en ekstra brukskonto i banken, og bestiller kort til denne. Så gjør du den andre til disponent over kontoen og bestiller kort til han/hun også. Kontoen blir synlig i begge to sin nettbank (hvis dere har samme bank). Da blir det ingen krangling om hvem som har brukt mest/minst penger på mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hergensheimer Skrevet 28. september 2012 #8 Del Skrevet 28. september 2012 kabel-tv. generellt vedlikehold av fasader og installasjoner, forsikring, vakthold, strøm (forhandles til laveste mulig pris)...og så er det dette varme vannet da....aner ikke hvor det kommer fra, bare at jeg kan sitte i dusjen hele dagen om så er. Ellers har de forhandlet seg til en del rabatter og prisavslag mht telefoni, byggvarer osv, ved fremvisning av medlemskort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 28. september 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 28. september 2012 Blir helt forvirret jeg.. Prøver liksom å sette opp en liste, men det er jo hundreogørten forskjellige ting! Det jeg kommer på, er: - Husleie - Strøm - Tv/ internett - Telefonregning (mobil) - Mat - Forsikring Skjønner liksom ikke om varmtvannet går under strøm osv. Jeg vet jeg virker mindre smart, men det er ikke så enkelt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 28. september 2012 #10 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg bor riktignok i aksjelag, men siden eieformen er svært lik borettslag uttaler jeg meg likevel. Foruten boliglån og fellesutgifter har jeg følgende kostnader relatert til bolig: * Nettleie og strøm - 200 kroner/mnd. * Get bredbånd - 579 kroner/mnd. * Kabel-TV (betaler ekstra for HD-kanaler) - 100 kroner/mnd. * Innboforsikring - 120 kroner/mnd. Det er alt. Skal dog skal sies at mye er inkludert i fellesutgiftene på 2900 kroner/mnd: * Oppvarming (vannbåren varme). * Varmtvann. * Byggforsikring. * Vann, avløp og renovasjon. * Nedbetaling fellesgjeld. * Løpende vedlikehold. * Fulltidsansatt vaktmester og assistent. * Trappevask. * Kabel-tv. * m.m. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 28. september 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 28. september 2012 Jeg bor riktignok i aksjelag, men siden eieformen er svært lik borettslag uttaler jeg meg likevel. Foruten boliglån og fellesutgifter har jeg følgende kostnader relatert til bolig: * Nettleie og strøm - 200 kroner/mnd. * Get bredbånd - 579 kroner/mnd. * Kabel-TV (betaler ekstra for HD-kanaler) - 100 kroner/mnd. * Innboforsikring - 120 kroner/mnd. Det er alt. Skal dog skal sies at mye er inkludert i fellesutgiftene på 2900 kroner/mnd: * Oppvarming (vannbåren varme). * Varmtvann. * Byggforsikring. * Vann, avløp og renovasjon. * Nedbetaling fellesgjeld. * Løpende vedlikehold. * Fulltidsansatt vaktmester og assistent. * Trappevask. * Kabel-tv. * m.m. Tusen takk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå