Gå til innhold

Finnes d hormonell prevansjon som ikke ødelegger sexlysten?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ei som vil være kååååt!!!

Jeg er ei jente på 22 år uten barn og med samboer, som sliter med sexlysten. For et 2-3 år siden hadde jeg "alltid" lyst, både når jeg var sammen med min nåværende samboer og når jeg var alene. Jeg føler at jeg at jeg har mistet litt av meg selv, og vil ha denne delen tilbake. Det er jo så deilig å være kåt!

Jeg mistenker at det er p-pillene mine sin skyld. De siste to årene har jeg nemlig gått på Diane og Yasmin, mens jeg gikk på Trionetta før (da jeg var så kåt). Jeg vil ikke gå tilbake til Trionetta fordi de gav meg så mye store stygge kviser. Så nå undrer jeg om det er noen andre som kjenner seg igjen i situasjonen min og har samme erfaringer med p-piller? Og er det noen som vet om noen annen prevensjon som er bedre på dette området? F. eks. p-ringen??? Har noen erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare gått med p-ringen i tre uker - men har merket at lysten har gått ned. Heldigvis har den tatt seg litt opp de siste dagene, men det pleier den likevel før mensen. Så ennå er jeg så ny på den at jeg aner ikke hvordan det vil komme til å bli fremover.

*følge med om andre har gode tips å komme med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun som vil bli kåt ;)

Tusen takk for svar!

Jeg har faktisk gått på Trionetta før (2,5 år siden), men sluttet fordi jeg trodde de gav meg store kviser og vektøktning. Så jeg begynte på Diane og deretter Yasmin, det jeg går på nå. De er veldig bra for huden og skal gi lite bivirkninger. Men i gjengjeld er jo sexlysten min på bunn. Nå som du sier at du har fin sexlyst med Trionetta, lurer jeg på om jeg skal prøve meg på dem igjen. De står jo fortsatt i skapet... Når jeg tenker meg om husker jeg jo at jeg ikke merket noe endring i sexlysten da jeg begynte på Trionetta (som 15-åring, vel og merke).

Har du merket noe til kviser og vekt øktning etter at du begynte på Trionetta, Virgo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Litt forvirra* :oops:

Jeg bruker p-ringen jeg nå. Jeg har ikke brukt p-piller. Det var igrunnen det jeg mente å få frem, men kanskje det ble rotete? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins nok ingen slike midler nei.

En av grunnene til at jeg kuttet ut hormonprevasjon.. (I tillegg til kviser, opp i vekt, humør på lik linje med en berg og dalbane osv..)

Og lysten.. den er på vei opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormoner er hormoner, Suzy..Desverre :(

jeg vet da at hormoner er hormoner jordbær :ler: , men denne har ikke hatt noen hormon-bivirkninger for meg. Ikk ehar jeg gått opp i vekt, ikke mere kviser ikke mindre sexlyst...

Årsaken er at hormonene er lavdose og virker lokalt - altså i livmora og ikke i hele resten av kroppen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er veldig vanskelig å si, fordi en vanlig bivirkning av hormonell prevansjon er enten nedsatt eller økt sexlyst. Anbefaler deg vel egentlig å bare prøve forskjellige merker (hvis du tar p-piller) for å prøve deg fram. Selv har jeg vært heldig, fikk økt sexlyst av p-plasteret. Dette varierer altså veldig fra person til person, så om du ville oppleve det samme, er ikke godt å si. Men det kan jo ikke skade å prøve? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet da at hormoner er hormoner jordbær :ler: , men denne har ikke hatt noen hormon-bivirkninger for meg. Ikk ehar jeg gått opp i vekt, ikke mere kviser ikke mindre sexlyst...

Årsaken er at hormonene er lavdose og virker lokalt - altså i livmora og ikke i hele resten av kroppen :wink:

Nei, men det er flott for deg! :)

Tenkte mer genereltsett på bivirkninger som er dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er flott for deg! :)

Tenkte mer genereltsett på bivirkninger som er dokumentert.

Skjønte at det var det du tenkte på.

Jeg har brukt p-piller tidligere og mista all lyst - hormonspiralen har ikke fungert slik for meg.

Har du prøvd den og hatt bivirkninger? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp vært hos legen og fått byttet fra Yasmin til det nye p-plasteret, av bl.a samme grunn. Men det er litt tidlig å si om jeg merker noe forbedring allerede (begynner på plasteret idag). Men det var iallefall legens anbefaling (ikke SÅ store hormon"doser" i plasteret).

Så vi får vente i spenning og se...

Det kunne jo kanskje vært en ide for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å fortell mer om p-plasteret! Jeg har akkurat samme problem som deg "vil bli kåt"! Jeg er 21 og bruker Microgynon p-piller. De gir meg masse kviser, vektøkning (6 kg på 6 mnd) og jeg eier ikke sexlyst!

Jeg har fått råd om å prøve Diane eller Synfase!

Noen som har prøvd Synfase??

jeg vil gjerne vite mer om P-plasteret! Sitter det virkelig så godt at du kan dusje normalt etc? Er så skeptisk til ting med lim........ i hvertfall når det er så viktige ting med lim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er klar over at microgynon ikke blir anbefalt som ppiller lengre?

Jeg fikk strekkmerker over hele magen på en uke, av dem. :evil:

Fastlegen min sa "HVEM SØREN HAR GITT DEG DE PILLENE?! De sluttet vi å bruke for ppiller for 20år siden. De har så mye hormoner at vi bruker den stortsett bare som angrepiller!!" Skal også nevnes at jeg gikk til den andre legen for å få prevansjon etter psprøyta, som jeg ikke tålte og ville ha en "ny" type ppiller med mindre hormoner i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun som vil bli kåt

Jeg har gått på Diane før og de er veldig fine for huden, men de er visst ikke så bra for leveren. Yasmin skal visst være bra for huden de også. Jeg har brukt begge to i lange perioder (går nå på Yasmin), men som sagt finne noe nytt som hjelper på lysten. Når man ikke har lyst går det jo utover hele forholdet med kjæresten min, synes jeg. Noen som er enige??? Jeg vil være meg selv sånn som jeg kjenner meg, og vise den siden til kjæresten min.

Nå har jeg bestilt time for rådgiving hos legen min, så jeg håper han kommer med noen gullkorn. Dere sier at p-plasteret er bra??? Og hormonspiral? Men spiral kan man vel ikke bruke før man har fått barn??? Hva med p-ring, da? Jeg synes det høres mest interessant ut og mest fornuftig, men tydeligvis er det ikke så bra for lysten det heller? Men p-plaster altså?

Tusen takk for alle svar og all respons. Jeg synes det er kjempe kjekt å få utvekslet litt erfaringer med dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-plaster funker greit, men jeg syns den svir litt.

Sitter på som bare det, ikke noe å bekymre seg over!

Trodde det skulle bli merker på huden etter å hya brukt det, men det er det heller ikke!

Jeg har heller ikke merket noe om at jeg har fått mindre sexlyst av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...