Gå til innhold

Tanngnissing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med tanngnissing og det at jeg biter sammen tennene kjempehardt. Gjør det 90% av tiden jeg er våken, og veldig ofte i søvne.

Finnes det noen måte å slutte med det på? Jeg tar meg jo i det hele tiden, men har enda ikke greid å distrahere meg selv nok til å slutte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nylig fått bittskinne hos tannlegen. Det er så bra! Plutselig så har jeg ikke vondt å nakken eller er støl i kjeven.

Skrevet

Altså til bruk om natten.

Skrevet

koster biteskinne mye? Jeg gnisser også tenner :/

Skrevet

600 hos offentlig tannlege.

Fysioterapeut kan også hjelpe til med å løsne kjevemuskulatur.

Skrevet

Samboer gnisser så sykt mye tenner at det er helt vannvittig. Jeg våkner av det om natten. Han har også biteskinne, men problemet hans er at 1) Det gjør vondt for han å bruke den (og han klager sjeldent), og 2) Man kan visst få store problemer med hull i tennene selv om man pusser både tenner og skinne godt hver kveld, samt skyller munnen og dypper skinnen i munnskyllevann. Dette pga syren i spyttet ikke kommer til tennene pga skinnen..

Så han tør rett og slett ikke å bruke den lengre.

Anonym poster: 90d3b3423c40f304a9afcd621e20da44

Skrevet

Er det ikke mulig for han å få tilpasset skinnen bedre? Min tannlege slipte den med boret til det ikke gjorde vondt lengre å sette den på.

Skrevet

Jeg har også gjort dette i årevis og fikk mer og mer vondt i kjevemusklaturen. Faktisk så vondt at det kjentes ut som om jeg trengte en rotfylling. Kiropraktor behandlet det med å presse til muskelen slapp taket litt, men dette var bare en midlertidig løsning. Det eneste som hjelper (som jeg har funnet ut) er biteskinne fra tannlegen. Denne er fantastisk god! Jeg bruker den også på dagtid av og til.

Stress gjør det verre, så ha fokus på å tømme hodet så ofte som mulig. Skriv lister, ikke utsett ting du kan gjøre nå.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg gnisset også tenner.... mye, kraftig og høyt.

Hos meg var årsaken at bittet mitt ikke var slik det skulle (definert som "basalt åpent") og kjeven ble veldig sliten og med anspente musker i kjeven.

Etter operasjon ble det brått slutt på gnissingen, den slitne kjeven og de anspente musklene.

Det jeg forsøker å si er at det kan være lurt å få sjekket ut skikkelig hva som kan være årsaken til gnissingen.

- stress kan bidra ja, men kjøp nå ikke en mye fortalt forklaring om at "kvinner i din alder gnisser ofte tenner fordi de er så stresset/de klarer ikke slappe av/de bryr seg for mye" og en hel haug med annen mumbo-jumbo.

Bare si du vil ha en second opinion og krev å bli henvist videre dersom du ikke blir tatt alvorlig.

Skrevet

Er det ikke mulig for han å få tilpasset skinnen bedre? Min tannlege slipte den med boret til det ikke gjorde vondt lengre å sette den på.

Jo den er tilpasset, men det hjelper likevel ikke fordi tenner hele tiden beveger på seg. Og den skinnen er jo helt hard. Men det skal visst gå an å få tak i myke skinner, men da må man betale for alt selv og den varer ikke like lenge.

Men så er det jo dette med hull i tennene også..

Skrevet

Man kan visst få store problemer med hull i tennene selv om man pusser både tenner og skinne godt hver kveld, samt skyller munnen og dypper skinnen i munnskyllevann. Dette pga syren i spyttet ikke kommer til tennene pga skinnen..

AA..

Har du noe skriftlige undersøkelser eller noe slikt som kan bekrefte det du skriver om at

"Man kan visst få store problemer med hull i tennene selv om man pusser både tenner og skinne godt hver kveld, samt skyller munnen og dypper skinnen i munnskyllevann. Dette pga syren i spyttet ikke kommer til tennene pga skinnen.."

Jeg leter etter dokumentasjon på at tannskinne kan være årsak til stort økende tall hull /tannskader.

Jeg gnisser og tannlegen ordnet med tannskinne. Fikk svært klar beskjed om å tvinge meg til å bruke den VÆR natt. Det gjorde jeg i 5 år.

Var ekstra nøye med tannpuss, tanntråd og munnskyll morgen og kveld.

Tannskinnen ble vasket og renset etter alle kunstens regler.

Jeg HADDE flotte tenner og svært sjeldent hull.

Etter 2 år hadde jeg 3 hull.

Etter 3 år med tannskinne hadde jeg plutselig 8 hull. Pga. økende kjeveplager og mangel på tid fra legen, tok det 1 1/2 år før alle var tettet.

3 tenner knekte underveis i denne perioden. 2 av de knakk i det jeg tok på meg skinna på kvelden

Etter 4 1/2 år fikk jeg enda et sjokk 12 hull :-0

2 av dem måtte rotfylles (aldri rotfylt tidligere i mitt liv)

Og enda 2 tenner til knekte.

Så fra å ha fine sterke tenner med få hull.

Gikk jeg til 21 hull (2 rotfylt) og 5 knekte tenner de siste 3 årene.

Jeg har tatt alt av prøver. Spyttprøve, infeksjon, betennelse, skjøgren osv. Alt er ok med det.

ENESTE årsak som er igjen at det er på grunn av tannskinna.

Men det nekter tannlegen for.

Skylder heller på at jeg har et elendig tannstell. Men når jeg pusser tennene på riktig måte morgen og kveld + munnskyll(av og til oftere også om jeg skal ut på noe)

Tanntråd er i flittig bruk morgen og kveld og etter måltidene der ting setter seg fast. Noe bedre tannstell tror jeg en må lete lenge etter.

SKINNA HAR JEG KASTET NÅ.

Velger heller tann-gnissing en å sitte mnd vis i tannlegestolen og borre tenner.

Skrevet

Jeg har et problem med tanngnissing og det at jeg biter sammen tennene kjempehardt. Gjør det 90% av tiden jeg er våken, og veldig ofte i søvne.

Finnes det noen måte å slutte med det på? Jeg tar meg jo i det hele tiden, men har enda ikke greid å distrahere meg selv nok til å slutte..

Bruker du tyggegummi? Det er i hvert fall drepen for mine kjever, og fører til at jeg gnisser enda mer i våken tilstand enn jeg pleier. Ellers bruker jeg også tannskinne, betalte 1200 for den hos privat tannlege. Den var skikkelig ubehagelig å bruke den første uka, men så gikk det seg til, og nå er den nesten deilig å bruke. Hadde ikke fått noen hull etter å ha brukt den hver natt i et år, men om jeg begynner å få mange hull må jeg nok gå noen runder med meg selv. Hull i tennene eller konstant hodepine pga spente kjevemuskler? Ikke en lett avgjørelse :/

Skrevet

Samboer gnisser så sykt mye tenner at det er helt vannvittig. Jeg våkner av det om natten. Han har også biteskinne, men problemet hans er at 1) Det gjør vondt for han å bruke den (og han klager sjeldent), og 2) Man kan visst få store problemer med hull i tennene selv om man pusser både tenner og skinne godt hver kveld, samt skyller munnen og dypper skinnen i munnskyllevann. Dette pga syren i spyttet ikke kommer til tennene pga skinnen..

Dette har jeg aldri hørt før, er det dokumentert? eller er det av erfaring? eller er det tannlegen som har sagt det?

Hvis det er tilfelle, kan det være slik at dersom man har stor spyttproduksjon, minsker det faren for hull

selv om man bruker bittskinne?

Skrevet

AA..

Har du noe skriftlige undersøkelser eller noe slikt som kan bekrefte det du skriver om at

"Man kan visst få store problemer med hull i tennene selv om man pusser både tenner og skinne godt hver kveld, samt skyller munnen og dypper skinnen i munnskyllevann. Dette pga syren i spyttet ikke kommer til tennene pga skinnen.."

Jeg leter etter dokumentasjon på at tannskinne kan være årsak til stort økende tall hull /tannskader.

Jeg gnisser og tannlegen ordnet med tannskinne. Fikk svært klar beskjed om å tvinge meg til å bruke den VÆR natt. Det gjorde jeg i 5 år.

Var ekstra nøye med tannpuss, tanntråd og munnskyll morgen og kveld.

Tannskinnen ble vasket og renset etter alle kunstens regler.

Jeg HADDE flotte tenner og svært sjeldent hull.

Etter 2 år hadde jeg 3 hull.

Etter 3 år med tannskinne hadde jeg plutselig 8 hull. Pga. økende kjeveplager og mangel på tid fra legen, tok det 1 1/2 år før alle var tettet.

3 tenner knekte underveis i denne perioden. 2 av de knakk i det jeg tok på meg skinna på kvelden

Etter 4 1/2 år fikk jeg enda et sjokk 12 hull :-0

2 av dem måtte rotfylles (aldri rotfylt tidligere i mitt liv)

Og enda 2 tenner til knekte.

Så fra å ha fine sterke tenner med få hull.

Gikk jeg til 21 hull (2 rotfylt) og 5 knekte tenner de siste 3 årene.

Jeg har tatt alt av prøver. Spyttprøve, infeksjon, betennelse, skjøgren osv. Alt er ok med det.

ENESTE årsak som er igjen at det er på grunn av tannskinna.

Men det nekter tannlegen for.

Skylder heller på at jeg har et elendig tannstell. Men når jeg pusser tennene på riktig måte morgen og kveld + munnskyll(av og til oftere også om jeg skal ut på noe)

Tanntråd er i flittig bruk morgen og kveld og etter måltidene der ting setter seg fast. Noe bedre tannstell tror jeg en må lete lenge etter.

SKINNA HAR JEG KASTET NÅ.

Velger heller tann-gnissing en å sitte mnd vis i tannlegestolen og borre tenner.

Uff, ja enkelt skal det ikke være...

I og med at du har en del hull har jeg spørsmål relatert til dette:

Har en del reparasjoner jeg må igjennom samt gnisser litt tenner, så spørsmålet er om du har råd og gi meg ang. hvilket fyllingsmateriale er det som varer lenge? og som tåler litt gnissing best?

Og hvordan går det nå uten skinne?

Tusen takk for svar!

Skrevet

Høres rart ut at noen får hull i tennene av å bruke bittskinne på natta... Spyttproduksjonen er jo laber da uansett, og om tennene er godt rengjort før bittskinnen tas på og attpåtil blir rengjort rett etter at den blir tatt av igjen på morgenen, burde det jo ikke bli hull.

Anonym poster: 43154cd2d92ac0c23e87ecc44db80864

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt før, er det dokumentert? eller er det av erfaring? eller er det tannlegen som har sagt det?

Hvis det er tilfelle, kan det være slik at dersom man har stor spyttproduksjon, minsker det faren for hull

selv om man bruker bittskinne?

Uff, ja enkelt skal det ikke være...

I og med at du har en del hull har jeg spørsmål relatert til dette:

Har en del reparasjoner jeg må igjennom samt gnisser litt tenner, så spørsmålet er om du har råd og gi meg ang. hvilket fyllingsmateriale er det som varer lenge? og som tåler litt gnissing best?

Og hvordan går det nå uten skinne?

Tusen takk for svar!

Høres rart ut at noen får hull i tennene av å bruke bittskinne på natta... Spyttproduksjonen er jo laber da uansett, og om tennene er godt rengjort før bittskinnen tas på og attpåtil blir rengjort rett etter at den blir tatt av igjen på morgenen, burde det jo ikke bli hull.

Anonym poster: 43154cd2d92ac0c23e87ecc44db80864

AA 1

De fleste tannlegene vill ikke vedkjenne seg at det er tannskinna som er selve ÅRSAKEN til at en stor mengde hull. (er bare 1 tannlege som har vært enig,, men ganske tilbakeholden)

For min del har jeg gått gjennom alle tenkelige andre undersøkelser av andre ting som kunne vært årsak. Men ungen utslag på noe. Er KUN tannskinna som er endringen de siste årene, fra 0 hull til 21 på få år, tross i svært god rengjøring av tenner/munn og årlig oppfølging av tannlege. (Siste året fra 0 til 12 hull på bare 1 år altså)

Jeg har normal/god spyttproduksjon i følge testen. Så det hjalp ikke meg noe særlig.

AA 2

Hvilke tannmateriale de bruker på meg tror jeg er det vanlige hvite fyllet. Er ikke selve fyllingene jeg har problem med så faller ut og knekker. De 5 tennene som er knekt biter av er fra selve tennene. 3 av fortennene knakk i det jeg tok på meg tannskinna. Ellers er jeg jo ikke en tannlege så det kan jeg ikke svare på om hvilke materiale som egner seg best.

Hvordan det går uten skinne... Med tannskinna skånet jeg nok tennene oppe i munnen for slitasje. En gnager fremdeles tenner så det holder med skinna var min erfaring. Løser ikke problemet, men forhindrer slitasje oppe i munnen altså.

Men tennene nede ble jo fremdeles slipt ned. Resultatet av å ha brukt tannskinna i 5 år har da blidt at tennene oppe og nede ikke passer sammen lengre når jeg IKKE bruker skinna. Biter aldri sammen på dagtid, det er så ubehagelig når alt føles feil i munnen. Det har vært 1 av bakdelene.

En annen ting jeg fant ut etter jeg sluttet med skinna, var at jeg faktisk gnagde mer tenner MED skinna en uten. Det var et fremmedlegeme i munnen kroppen jobbet med å få bort virket det som. Gnagde så mye at jeg holdt mannen min våken på natten (et forferdelig bråk)

Overvaskende nok mener mannen min nå at han ikke har hørt noe som helst tanngnissing på de 5 mnd jeg har gått helt uten skinna. Men merker det godt på kjeven på morgenen at jeg ikke er øm, sliten og sår lengre.

Blir jo feil å bare fokusere på å redusere slitasjen uten å gjøre noe med selve problemet. Er som å ta smertestillende for tannverk i lang tid,,, mens det som hjelper er å gå til tannlege å borre hullet. Ganske logisk egentlig

Derfor har jeg prøvd ut akkupuntur, triggepungts masarsje og Osteopat for å gå rett på årsaken til problemet og forsøke løse det den veien. IKKE alle på en gang selvfølgelig. Men alle disse -kan- ha erfaring med slike ting og kan behandle det. (det må en undersøke før en prøver, ikke alle har spesialisert seg)

Osteopat var veldig mild, men jeg har fått trigemusnevralgi i tillegg, etter en hardhendt tannlege, så det ble litt mye reaksjoner etterpå av det synes jeg.

Akupunktur fungerte vesentlig bedre (også på trigemus) Det fikk muskulaturen til å roe seg ned.

Triggepungt behandling samtidig har letter på svært mye av plagene.

Er også nøye på å gjøre kjeveøvelser flere ganger om dagen. Sluttet helt med tyggegummi, tygge harde ting og biter aldri tennene helt sammen på dagtid. Er en jobb i starten med å huske på å slappe av i kjeven på dagtid, men det blir en vane til slutt.

Det en gjør på dagtid påvirker en på natten. En merker jo godt at en gnisser mer i stressede perioder.

Prøver en ut slik behandling er det veldig viktig at en undersøker grundig om behandleren først. Enkelte er ikke flinke og en kan fort ende opp med "evighets behandling" uten å få hjelp. Har en ikke merket noe bedring etter 2-3 behandlinger er det gjerne feil behandlingsform for akkurat deg. Er det seriøse behandlere sier, og det stemmer ganske så bra etter min erfaring.

AA3

Joda en har spyttproduksjon på natten også. En pusser og vasker etter alle kunstens regler. Ofte når en har skinne er en enstra nøye med tannstellet også.

Men du merker sikkert på morgenen selv (også om du ikke har skinne) at det er en litt vondt smak sur smak i munnen. Godt å få pusset tennene da.

MED skinne som en har oppe i munnen lagres surt spytt i munnen i timesvis. Dette siden skinna naturlig nok har hulrom der tennene skal være. Det er ikke like god sirkulasjon av spytt i munnen som uten skinna, det sier seg jo selv.

Når jeg tok av skinna på morgenen og jeg ikke fikk med alt spyttet fra munnen var detsvert så sur og ekkel smak.. nærmest som eddik. Orket ikke engang lukke munnen og måtte pusse tennene tvert. En kan jo bare tenke seg til at tennene har ligget å vasset i det sure spyttet timesvis på natten hva det gjør med tennene.

En er jo ikke oppe i løpet av natten og pusser vekk dette...

Etter jeg sluttet med skinna er egentlig det beste av alt å slippe denne sure intense smaken på morgenen. Er jo naturlig litt surt, men ikke i nærheten av hva det var med skinna.

Men det er jo et valg en må ta. Tror nok skinna er kjekk for å forhindre slitarsje en kortere periode. Men forhindrer ikke at en fremdeles gnager. Det bør en heller få løst opp andre steder. Hvilke behandling må en nesten bare prøve ut selv.

Men med den erfaringen jeg har fikk etter 5 års bruk, vær natt, ønsker jeg IKKE anbefale andre å gjøre det samme. JEG tror det er årsak til alle hullene og knekte tennene jeg har fått, siden det ikke finnes andre forklaringer på det.

Skulle gjerne vært i kontakt med andre som har brukt tannskinne fast over lang tid, for å høre om deres erfaring. Det hadde også vært kjekt å finne dokumentasjon på dette, slik at en kan forhindre at andre ødelegger tennene sine på samme måte.

Skrevet

Tusen takk for konstruktiv debatt, folkens!

Jeg har ingen nakke-, kjeve- eller hodesmerter på grunn av dette, det eneste problemet mitt er at jeg presser tennene så hardt sammen at det føles ut som om de skal løsne, i tillegg til at jeg gnisser de i stykker. Har veldig svake tenner, vet ikke om det er på grunn av gnissing og klemming eller om jeg bare er født sånn. Uansett gjør ikke gnissingen det noe bedre!

Jeg kan jo ikke gå med tannskinne hele dagen, i hvert fall ikke når jeg er på jobb.. Hypnose kanskje? :P

Skrevet

Dersom gjest knakk tre tenner bare ved å ta på skinnen, så vil jeg påstå det er noe galt med tennene i utgngspunktet.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tusen takk for konstruktiv debatt, folkens!

Jeg har ingen nakke-, kjeve- eller hodesmerter på grunn av dette, det eneste problemet mitt er at jeg presser tennene så hardt sammen at det føles ut som om de skal løsne, i tillegg til at jeg gnisser de i stykker. Har veldig svake tenner, vet ikke om det er på grunn av gnissing og klemming eller om jeg bare er født sånn. Uansett gjør ikke gnissingen det noe bedre!

Jeg kan jo ikke gå med tannskinne hele dagen, i hvert fall ikke når jeg er på jobb.. Hypnose kanskje? :P

Jeg synes du skal be tannlegen din om en henvisining til utredning hos kjeveortoped jeg.

Det skal jo ikke være slik som du har det nå, og da kan kjeveortopeden være t bra sted å begynne.

Dersom du har en tannlege som forstår problemet ditt så vil h*n hjelpe med å 'dytte' i systemet.

Skrevet

Dersom gjest knakk tre tenner bare ved å ta på skinnen, så vil jeg påstå det er noe galt med tennene i utgngspunktet.

I de 40 årene i forkant, FØR tannlegen ordnet med tannskinne.

Hadde jeg svært lite hull og ingen tannhalser. Hadde aldri knekt en eneste tann, ingen tannskader, tannkjøttsykdommer eller noe som helst plager i munnen.

Hadde sterke, flotte og hvite tenner jeg var svært stolt av.

Kunne gå årevis mellom vær gang tannlegen fikset på en gammel fylling fra barneskole som begynte bli litt dårlig, eller bare noe småtterier som egentlig ikke trengte tas, men slik for sikkerhets skyld, får å ha gjort noe.

Etter 2 år med tannskinne startet plutselig problemene med tennene.

Med så gode tenner i forkant og så godt som jeg alltid har stelt med renhold av tenner, munn og så tannskinna er ikke dårlig renhold årsak.

Har som sagt tatt alle tenkelige prøver for å se om det er andre årsaker, uten at det har gitt noe forklaring. Ikke bruker jeg noe form for medisiner heller.

Det ENESTE som gjenstår nå, er at tannskinna er selve ÅRSAKEN til mine tann/munn-problemene.

Er også derfor jeg skriver her for å forhåpentligvis påvirke til at andre skal bli obs på dette og ikke få like store problemer som jeg alt har fått.

Tannskinne er sikkert greit for en -kortere periode-. Men langtidsbruk vær natt over mange år KAN gjøre stor skade. Jeg unner ingen å få så dårlige tenner som jeg har fått. Bare i år har jeg en tannlegeregning på over 30 000,- men har flere undersøkelser og behandlinger igjen, så det blir antakelig mer før året er omme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...