Gjest Poirot Skrevet 27. februar 2004 #21 Del Skrevet 27. februar 2004 Mener du å si Poirot at dersom man "kaster" barna ut av hjemmer av ulike årsaker kan barnet gå til søksmål? For hva? Økonomisk støtte? Greit nok - så kan jeg si.. Jeg betaler din utdannelse, din mat og husly - men du får fortsatt ikke bo under mitt tak! - hva da? Jeg kan selvsagt droppe den unge på trappa til barnevernet - si at de får ta over for jeg er ferdig... Uansett - jeg kan kaste barnet ut.... Ingen rett kan dømme meg til å ta barnet hjem - ingen kan si at det er min plikt... (satt på spissen.. og ikke nødvendigvis noe jeg ville støttet - bare for å presisere det..) Ja, barnet kan saksøke deg, og det er faktisk også blitt gjort. De kan saksøke deg for mangel på forsørging. Om du velger å betale hybel et annet sted for barnet, og barnet er i stand til å klare seg selv (går eks ikke med en 13-åring), er det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. februar 2004 #22 Del Skrevet 27. februar 2004 Mener du å si Poirot at dersom man "kaster" barna ut av hjemmer av ulike årsaker kan barnet gå til søksmål? For hva? Økonomisk støtte? Greit nok - så kan jeg si.. Jeg betaler din utdannelse, din mat og husly - men du får fortsatt ikke bo under mitt tak! - hva da? Jeg kan selvsagt droppe den unge på trappa til barnevernet - si at de får ta over for jeg er ferdig... Uansett - jeg kan kaste barnet ut.... Ingen rett kan dømme meg til å ta barnet hjem - ingen kan si at det er min plikt... (satt på spissen.. og ikke nødvendigvis noe jeg ville støttet - bare for å presisere det..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. februar 2004 #23 Del Skrevet 27. februar 2004 Har svart på det du spør om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kittykat, ikke innlogget Skrevet 27. februar 2004 #24 Del Skrevet 27. februar 2004 Har man fått barn, så har man fått barn. Man kan ikke bare dumpe barna på trappen når de er 16 eller 18 år bare fordi man ikke vil ha de hjemme lenger og de er så store at de kan nå sørge for seg selv. Når man får barn, så tar man på seg det ansvaret som følger. Til den dagen de flytter ut - enkelt og greit. Jeg kommer aldri i livet til å kaste mine barn ut på gaten, hvorfor skulle jeg det? Det er mine barn og mitt ansvar. Aldri i livet om jeg overlater mitt ansvar til andre eller overlater mine barn til seg selv uten at de har et sted å bo, jobb og inntekt o.l. ( når de er i alderen 16/18 år altså ). Kaster man barna sine ut, så er det noe galt fatt. Særlig hvis man sier at man ikke vil ha dem boende hos seg lenger. Det er nå min oppfatning..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 27. februar 2004 #25 Del Skrevet 27. februar 2004 Har man fått barn, så har man fått barn. Man kan ikke bare dumpe barna på trappen når de er 16 eller 18 år bare fordi man ikke vil ha de hjemme lenger og de er så store at de kan nå sørge for seg selv. Når man får barn, så tar man på seg det ansvaret som følger. Til den dagen de flytter ut - enkelt og greit. Jeg kommer aldri i livet til å kaste mine barn ut på gaten, hvorfor skulle jeg det? Det er mine barn og mitt ansvar. Aldri i livet om jeg overlater mitt ansvar til andre eller overlater mine barn til seg selv uten at de har et sted å bo, jobb og inntekt o.l. ( når de er i alderen 16/18 år altså ). Kaster man barna sine ut, så er det noe galt fatt. Særlig hvis man sier at man ikke vil ha dem boende hos seg lenger. Det er nå min oppfatning..... I Norge i dag kan man faktisk det... Man kan når som helst velge bort barna sine. Men da har barnevernet plikt til å overta, og takk og lov for det. Jeg skjønner hva du mener, tror jeg. Og er helt enig. Har man først satt barn til verden, BURDE man ta ansvar for det barnet. Ikke bare til fylte 18 år, men så lenge barnet har behov for det. Om man er mor til en på 30, og h*n trenger hjelp til noe, burde man jo i det minste ønske å hjelpe. (Tenker ikke nødvendigvis på økonomi og slike ting. Men hjelp/støtte i vabnskelige situasjoner...) Og som foreldre er det ens ansvar å oppdra barnet slik at det takler livet, og er til å leve med. Det er ikke dermed sagt at man klarer det. Det er jo mange fallgruver for barn, og det er ikke bare oppdragelsen i hjemmet som former en person. Men velger man å få barn, velger man også å ta ansvar. Å kaste barnet sitt ut på gata er ingen løsning. Jeg vil kalle det omsorgssvikt!!! Om man ikke takler barnet sitt selv, bør man i det minste ta kontakt med barnevernet, slik at barnet får dekket de behovene det har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 27. februar 2004 #26 Del Skrevet 27. februar 2004 Kaster man barna sine ut, så er det noe galt fatt. Særlig hvis man sier at man ikke vil ha dem boende hos seg lenger. Klart at det da er noe galt fatt!! Men ikke nødvendigvis hos foreldrene. Har du en 16-åring på 1,80 som jevnlig banker opp familien kan det bli vel tøft innimellom. Men som sagt må man da koble inn barnevernet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2004 #27 Del Skrevet 28. februar 2004 Klart at det da er noe galt fatt!! Men ikke nødvendigvis hos foreldrene. Har du en 16-åring på 1,80 som jevnlig banker opp familien kan det bli vel tøft innimellom. Men som sagt må man da koble inn barnevernet. Ikkesant! Jeg gikk på sol.no søkte på problembarn og fant blandt annet dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d155613.htm ganske interessant, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå