Gå til innhold

Plikter Styret å gi meg bod?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har selveier, og da jeg kjøpte den, fulgte det med "bodplass", som i en skuff med lås på (ca. 4 m2). Den skuffen har jeg aldri brukt, for det er ikke plass til noe i den annet enn et par gensere eller lignende...

Har også under tiden leid ut denne leiligheten, og har selv flyttet inn først nå, med samboer og alt. Vi har skiutstyr, barnevogn, sykler og annet som folk pleier å ha.

Leiligheten er ikke veldig stor, så vi har ikke plass til fritidsutstyr inne i leiligheten...vi har også en liten baby, så vi behøver virkelig en bodplass.

De andre selveierne har hver sin bod (som i med dørog hengelås). Men det er visst ikke flere slike boder igjen, så bygården har opprettet gamle rom som "bodplasser". Jeg har fått tilbud om en slik, men da vil regnskapsføreren i bygården ha betalt, i tillegg til husleien: et bodtillegg på kr. 2.000,-/måned.

Det blir for meg altfor drøyt. Jeg betaler husleie, og har selveier, så forventer jo at en bod følger med (vederlagsfritt).

Har noen av dere erfaringer med dette, så tar jeg takknemlig i mot. Altså, hva kan jeg gjøre?

Anonym poster: 01e3066633d5286f32adfe766ce42f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres veldig merkelig ut! Det som er viktig her: Hva sto det i prospektet når du kjøpte leiligheten?

Alle boenheter har rett på en bod, men størrelsen kan variere. At du skal betale 2000,- for en bod høres helt hårreisende ut!

Edit: Jeg tror minimum størrelse på bod skal være på 5 kvm, men dette bør du sjekke opp evt.

Endret av Solknapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette virker som en merkelig praksis, spesielt dersom det bare er du eller veldig få av dere som har fått en "skuff" som bod. Men høres ut som et merkelig konsept at man har en skuff med 4m2 grunnflate. Er det da bare veldig liten høyde på det?

Sjekk hva som stod i prospektet som over, og evt. om det står noe i kjøpekontrakten vedrørende bod og størrelse, men i utgangspunktet høres det veldig urimelig ut at dere som var litt uheldige og kom sent inn skal måtte betale ekstra for en bod med full størrelse når de fleste andre får det inkludert i felleskostnaden, gitt at de andre heller ikke har betalt ekstra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Styreleder skrev i e-post at "bygården er fra før krigen, da gjaldt ikke denne forskrift til Plan- og bygningsloven som nå sier at alle har rett til bod".

Status er at barnevogner, sykler og ski står utenfor døren i gangen, og naboene klager.

Anonym poster: 84030806f71b9e11967a2ca784daf18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ski, sykler, barnevogner etc. IKKE kan stå i gangen, da det sperrer for rømningsvei.

Anonym poster: 1dd50e978c076a2bc61b8278f79a540e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ski, sykler, barnevogner etc. IKKE kan stå i gangen, da det sperrer for rømningsvei.

Du må nok finne en annen plass for alt sammen. Om du kan kreve at borettslaget gir deg en bod er noe usikkert, men at borettslaget kan kreve at du øyeblikkelig fjerner sykler etc. er helt sikkert.

Her er mine tips:

1. Se i prospektet om bodsørrelse etc er beskrevet. Se også i reglene for borettslaget. Står det der har du krav på en uten å betale.

2. Om borettslaget er medlem av type obos e.l. send neste epost med kopi til dem. Styreledere er bare en valgt tilfeldig person i de fleste tilfeller, så han vet neppe noe om lover og regler.

Anonym poster: cf8eb41791151e2ccfee94702e6a0c1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg er nokså nysgjerrig på denne 4m2 skuffen jeg... Det er da en fryktelig stor skuff. Det er jo helt på nivå med hva man mange steder får som bod.

Du sjekket ikke dette da du kjøpte da? Passe dumt å kjøpe seg leilighet uten å sjekke hva som følger med av bod(er).

Om du har krav på bod eller ikke vet jeg ikke, men hvis det ikke sto noe om det i prospektet/kontrakten så er det jo strengt tatt noe du har akseptert. At du må fjerne alt pikkpakkét ditt fra gangen er hvertfall sikkert. At du ikke har bod er ikke naboene dine sin skyld. Du får ta det inn i leiligheten hvis ikke 4m2 skuffen duger

Anonym poster: 1ce8a360942751391625b7019cc34879

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hm...skuffen er ikke 4 m2, vet ikke eksakt størrelsesmålet men det er altså en skuff der man får plass til en ytterjakke og et par støvler.

Har også nylig fått vite gjennom en annen seksjonseier i Sameiet som eier en 70 m2 leilighet (3-roms) at hun har en 4-5 m2 stor bod til sin leilighet og hun "tror det er delt inn etter areal/kvadratmeter/leilighetsstørrelse".

Selv har jeg 2-roms (50 m2). Da leiligheten ble kjøpt var den på 30 m2 (1-roms). I kjøpsprospektet fra tidligere eier sto det ikke nevnt noe (verken-eller) om bod/lagring.

Jeg har ikke plass til alt utstyret (2 barnevogner, diverse utstyr som "alle" familier har) noe sted, og alternativet er å ha barn uten barnevog. Vi bor ganske høyt opp i etasjene og heisen er for trang til å ta med vogn inn...men klapper en vognen sammen går den inn i heisen. Den har ikke plass i leiligheten, den er liten.

Har snakket med Huseiernes Landsforbund ved advokat, og der sier de at jeg har rett til en bodplass.

Driftsselskapet som drifter eiendommen/bygården har tilbydt meg å leie et "ekstrarom" i en helt annen etasje (nedlagt, ikkei bruk og forfallent) til kr. 3.000 pr.måned. I vedtakt sier Styret: "det er ikke riktig å behandle deg bedre enn de andre seksjonseierne".

Men...de andre seksjonseierne har jo sine boder inkludert i husleien de betaler.

Hva kan gjøres fra min side nå?

Forstår godt at naboer synes det er mindre fint med så mye utstyr utenfor døren hos oss, og oppgangen ser jo mer "shabby" ut da. Men hadde jeg fått "boden/det gamle rommet" inkludert i husleien" (slik de andre har) så ville jeg ha blitt likebehandlet.

Hva tror dere om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg absolutt ikke advokat eller noe - men dere bør jo sjekke om bodene ble fordelt uten at husleien ble justert opp. Hvis den ikke ble det ville jeg absolutt krevd en større bod - da må dere finregne på hvor mye dere bør ha hvis det skulle ha gått etter størrelse på leilighet. Dette bør jo styret kunne dokumentere.

Hvis husleien ble justert etter hva man fikk - og ellers størrelsen var oppgitt i prospekt har dere vel ikke så mye dere skulle ha sagt.

Mange sameier har jo også felles boder til barnevogner/sykler - kanskje dere kunne foreslå dette. DA får dere jo plass til noe.

Dere bør absolutt respektere at man ikke setter dette utenfor døren - blir det brann kan dere få store problemer. Først og fremst ved at brannvesenet ikke kommer til og beboere kommer seg ut , og senere evnt. med forsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke sto noe om bod/lagring i prospekt, så har du heller ikke krav på dette. Å ha rotet ditt i gangen er faktisk virkelig ikke greit, jfr. brannfare og sperring av rømningsvei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke sto noe om bod/lagring i prospekt, så har du heller ikke krav på dette. Å ha rotet ditt i gangen er faktisk virkelig ikke greit, jfr. brannfare og sperring av rømningsvei.

Altså - mulig du har krav på lagringsplass, og det har du fått tilbud om, mot et tillegg på 3.000 kr i husleia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg absolutt ikke advokat eller noe - men dere bør jo sjekke om bodene ble fordelt uten at husleien ble justert opp. Hvis den ikke ble det ville jeg absolutt krevd en større bod - da må dere finregne på hvor mye dere bør ha hvis det skulle ha gått etter størrelse på leilighet. Dette bør jo styret kunne dokumentere.

Hvis husleien ble justert etter hva man fikk - og ellers størrelsen var oppgitt i prospekt har dere vel ikke så mye dere skulle ha sagt.

Mange sameier har jo også felles boder til barnevogner/sykler - kanskje dere kunne foreslå dette. DA får dere jo plass til noe.

Dere bør absolutt respektere at man ikke setter dette utenfor døren - blir det brann kan dere få store problemer. Først og fremst ved at brannvesenet ikke kommer til og beboere kommer seg ut , og senere evnt. med forsikringer.

Bygården har en fellesbod. Men jeg må si jeg er redd for at de flotte barnevognene og skiutstyret vi har lett kan bli stjålet i en fellesbod. De andre seksjonseierne har jo hver sin private bod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - mulig du har krav på lagringsplass, og det har du fått tilbud om, mot et tillegg på 3.000 kr i husleia.

Ja, med begrunnelse i "likebehandling som de andre". Men de andre har altså ikke et tillegg i sin husleie. Dermed blir det motsatt av likebehandling: vi må betale ekstra, de andre må ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En advokat jeg kjenner sier det helt motsatte: "så lenge det ikke sto noe om lagrinsplass/bod i salgsannonsen, så må en ta det for gitt at en har samme rettigheter som de andre seksjonseierne og/eller ta for gitt at forskrift til Plan-og bygningsloven gjelder" (der en i utgangspunktet har krav på en bodplass).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har leiligheten vokst med 20 kvm og et rom mens du har eid den?

Anonym poster: 521ec5dbec8ce6f0b6dc5e8ec7e7a1ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygården har en fellesbod. Men jeg må si jeg er redd for at de flotte barnevognene og skiutstyret vi har lett kan bli stjålet i en fellesbod. De andre seksjonseierne har jo hver sin private bod.

da har du jo lagringsplass, da. Du er bare for fisefin til å ville bruke den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at du er redd for tingene , men nå står de vel utenfor døren så kanskje mer utsatt der.

Men sjekk mulighetene for å få bod via de ulike forslagene du har fått på alle svarene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er medlem i Huseiernes landsforbund så har vel de advokater som kan ta saken med styret for deg? (siden de mener du har krav på en bod?) Ev. kan du videresende uttale fra advokat med en "Stiller meg avventende til deres svar på dette utspillet" floksel - så får du se om de løser det når de ser du har litt å stille opp med? Om dere er en del av et større boliglag ville jeg sendt alle papirer med kopi til dem.

Anonym poster: cf8eb41791151e2ccfee94702e6a0c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har leiligheten vokst med 20 kvm og et rom mens du har eid den?

Anonym poster: 521ec5dbec8ce6f0b6dc5e8ec7e7a1ff

Eh...leiligheten har blitt bygget ut underveis. Det er jo ikke helt uvanlig. Leiligheten ble faktisk solgt i prospektet med "mulighet for utygging/utvidelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har du jo lagringsplass, da. Du er bare for fisefin til å ville bruke den.

Vil neppe kalle mangel på likebehandling for "fisefin". Rett skal faktisk være rett. Og som du kanskje vet (?) blir ting stjålet fra fellesboder. Private boder kan ha lås.

Forstår at KG har mange merkelige folk som bare spyr ut av seg galle og eder om ting de i grunnen ikke har peil på. Har advokat på saken, men ville først teste ut "forumfolk". KG kom ikke ut "best i test" for å si det slik ; )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...