Gå til innhold

~ Barn eller bryllup først? ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du sterke meninger om det? Jeg synes det er en generell holdning for tiden at "Jeg er ikke klar for å gifte meg, det er så alvorlig. Men barn... DET kan jeg få". Akkurat som om det ikke er minst like alvorlig. Ja, faktisk mer. For man kan alltids skille seg selvom man først er gift. Men om man velger å gå fra hverandre med felles barn, er det jo barnet det vil gå verst utover!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så ble det bryllupp først, men det er mer tilfeldig.

Ikke for det, det virker tryggere og mer "ordentlig" med bryllupp først...

Skrevet

Jeg personlig har aldri forstått vitsen med å gifte seg. Om man gir et løfte i kirken eller hos sorenskriveren betyr ikke noe mer enn å gi et løfte til den man elsker. Nå har vel jeg et litt rart syn på ekteskap. (Etter å ha vært barn i 4 ekteskap, hvor 3 er oppløst.) Jeg syns det er rart at folk kan love å elske og ære hverandre resten av livet. Man vet ingenting om fremtiden og hva den vil bringe. Jeg tar absolutt ikke noe letter på et samliv enn alle dere som setter ekteskap høyt. Jeg har like høy moral når det gjelder det å elske, respektere og å være lojal mot et annet menneske, men jeg forstår ikke hvorfor man absolutt må love det fremfor en hel haug av andre mennesker.

Samtidig tror jeg det er lettere å elske sitt barn, enn sin livsledsager resten av livet. Jeg tror ikke alltid et brudd mellom foreldrene trenger å være så traumatisk for et barn. Akkurat bruddet er i de fleste tilfeller helt forferdelig. Men det er verre for et barn å leve med foreldre som ikke klarer å leve sammen på en fornuftig måte. Det som er så synd, er at det er så mange som ikke klarer å samarbeide etter et brudd. Mange bruker barna som våpen mot den andre. Og det er barna som blir skadelidende.

En annen ting som plager meg, er alle de tullingene som tror at et barn vil redde forholdet. :o Er det mulig å være så naiv???

Vel, jeg sporet vel litt av... Det var kanskje ikke AKKURAT dette tråden omhandlet? Uansett: Å velge en livsledsager og å velge å sette barn til verden er to meget viktige beslutninger som uansett ikke skal tas lett på. Det er valg som omhandler andre mennesker, og skal derfor tenkes nøye gjennom.

Skrevet

Jeg ønsker ikke å få barn før jeg er gift. Hva andre foretrekker legger jeg meg ikke opp i.

Gjest Embla s
Skrevet

Helt enig med LD! Syns mange har holdning om at barn er liksom noe som "bare kom", men å gifte seg, det er for tidlig og for stort steg å ta. Det syns jeg er rar holdning, for er det noe som virkelig knytter to mennesker sammen, for livet, så er det jo det å få barn. Da er man nødt til å forholde seg til hverandre uansett hva som skjer med forholdet.

Men for all del - jeg mener ikke at det er "feil" å få barn før man gifter seg. Det kan jo være mange grunner til at man ikke gifter seg, noen vil jo sikkert mene at det ikke er så viktig heller og at forholdet (spes hvis man har barn) ikke blir noe mer forpliktende fordi om man er gift.Mener bare at jeg ikke kunne fått barn med en jeg ikke like godt kunne giftet meg med.

Skrevet

Bra innlegg, Laina og Embla S.

Men for all del - jeg mener ikke at det er "feil" å få barn før man gifter seg.

Nei, det er ikke det jeg sier heller. Det er HOLDNINGENE jeg kritiserer. Om at bryllup er SÅ alvorlig, men barn... det er noe som bare ooops... skjedde!

"Vet ikke om vi holder sammen så lenge, men vi kan jo få barn" og "Om vi skiller lag, har jeg iallefall fått hjertebarnet mitt"

Skrevet

Jeg er gift (og har enda ikke fått barn),og for meg var det riktig. Men jeg fordømer ingen som får barn før de gifter seg. Det er litt opp til hver enkelt av oss.

Skrevet

Vi gifter oss før vi får barn, et bevisst valg. Dessuten er det for oss faktisk en mye større avgjørelse å sette barn til verden en å gifte oss.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Drømmesituasjonen må jo være å gjøre det i "riktig" rekkefølge, men det blir nå ikke alltid slik vi ønsker oss.

Jeg fikk barna først, og fant mannen i mitt liv etter alle barna mine var kommet. :wink: Nå blir det bryllup i 2005 :sjarmor:

Skrevet
Vi gifter oss før vi får barn' date=' et bevisst valg. Dessuten er det for oss faktisk en mye større avgjørelse å sette barn til verden en å gifte oss.[/quote']

:enig_animasjon:

Skrevet

Min holdning er at jeg ikke vil planlegge å få barn før jeg er gift. Jeg vet ikke hvorfor, egentlig, men synes det er greit å formalisere forholdet før det kommer barn inn i bildet. Da er alt det formelle ordnet.

Men "uekte" barn ville vært like velkomne her.

Har en kompis som har en sønn fra et tidligere (kort) forhold. Hans bestemor (eller oldemor?) ville ikke bli fotografert sammen med sitt (tipp?) oldebarn fordi han var en "lausunge". Hårreisende!

Skrevet
Hans bestemor (eller oldemor?) ville ikke bli fotografert sammen med sitt (tipp?) oldebarn fordi han var en "lausunge". Hårreisende!

Hvaaa??? :evil: Gamle røy!!! Våkn opp og trekk pusten dypt. Det er år 2004!!

Skrevet

Hvaaa??? :evil: Gamle røy!!! Våkn opp og trekk pusten dypt. Det er år 2004!!

Det hjalp når hun ble senil....

Skrevet

Og her sitter jeg og er så ond at jeg nesten unner den gamle dama senilitet

Gjest Madam Felle
Skrevet
Min holdning er at jeg ikke vil planlegge å få barn før jeg er gift. Jeg vet ikke hvorfor, egentlig, men synes det er greit å formalisere forholdet før det kommer barn inn i bildet. Da er alt det formelle ordnet.

Men "uekte" barn ville vært like velkomne her.

Har en kompis som har en sønn fra et tidligere (kort) forhold. Hans bestemor (eller oldemor?) ville ikke bli fotografert sammen med sitt (tipp?) oldebarn fordi han var en "lausunge". Hårreisende!

Da hadde jeg sagt til henne at hun ikke var velkommen hos oss. :evil:

Skrevet

Vi hadde planlagt bryllup til neste år, men det har nå blitt utsatt til fordel for barn. Vi ville ikke vente for lenge med å få barn, siden vi ikke ville være "gamle" når barnet ble voksent. Vi ville rett og slett ha barn først av rent praktiske årsaker. Ser ingenting feil med det.

Skrevet
Jeg ønsker ikke å få barn før jeg er gift. Hva andre foretrekker legger jeg meg ikke opp i.

Enig med Poirot! Dette synes jeg er opp til hver enkelt!

Jeg har to grundig planlagte barn med min samboer gjennom ni år. Vi har ikke giftet oss enda og det har ingen betydning for meg. Eneste grunn til at vi event. gifter oss er kun det juridiske og at det sikkert er koselig for ungene at mamma og pappa er gift.

Gjest glamourgirl
Skrevet

:o Tilbake til hovedspørsmålet (sier mesterinnen av avsporinger :roll: )Jeg synes det å få barn er en utrolig stor og viktig avgjørelse, og jeg mener det riktig å være i et trygt forhold før en får barn. For meg personlig betyr det å være gift, selv om jeg kanskje kaster stein i glasshus i og med at jeg er skilt, men barn har jeg ikke. Enig med flere av innleggerne her i at en kan få inntrykk av at mange mener at det å få barn er mer sånn, "ingen big deal" , men bryllup, oh yeah, det er så stort og viktig og dyrt osv...presiserer at dette er mine private holdninger, hva andre gjør er opp til hver enkelt... Og gratulerer til Madammen, hadde ikke fått med meg den nyheten jeg :wink:

Skrevet
Har du sterke meninger om det? Jeg synes det er en generell holdning for tiden at "Jeg er ikke klar for å gifte meg' date= det er så alvorlig. Men barn... DET kan jeg få". Akkurat som om det ikke er minst like alvorlig. Ja, faktisk mer. For man kan alltids skille seg selvom man først er gift. Men om man velger å gå fra hverandre med felles barn, er det jo barnet det vil gå verst utover!

Hehe, ja den logikken der har jeg også fundert over.

Men har jeg funnet noe svar ?

Ikke foreløpig.

Kanksje jeg får det iløpet av denne tråden her..

Gjest Carmelita
Skrevet

Jeg vil gifte meg først. Det å få barn er er mye mer forpliktende og da vil jeg være sikker på at vi skal dele livet. Har tro på ekteskapet, jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...