Gå til innhold

Jeg prøver igjen...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har de siste dagene lagt ut et par tråder om senterledelse, da jeg skal på intervju til en slik jobb. Jeg vet at spørsmålet om lønn vil komme opp og jeg ber derfor om hjelp til å finne ut hvor jeg skal legge meg. Ikke tenk på at dere kanskje ikke helt vet hva stillingen går ut på, men vurder ut fra følgende kriterier; dette er en lederstilling innen varehandel/detaljhandel, jobben krever en viss utdannelse (som jeg har) og er vanskeligere å få enn f eks en butikksjefjobb, senteret er middels stort, jeg har den eneste utdannelsen i Norge som går direkte på dette fagområdet (fordypning i senterledelse og sentrumsproblematikk fra Norges Varehandelshøyskole), men jeg har ingen ledererfaring å vise til (det er tre år siden siden jeg fikk var ferdig utdannet og nærmere to av disse årene har jeg vært hjemme pga svangerskap og fødselspermisjon), min eneste erfaring er som medarbeider i en klesbutikk. Dette er innen privat sektor.

Kan noen være så snille å foreslå hvor jeg bør legge meg angående lønn? Jeg er både redd for at jeg tar i for mye, slik at de dropper meg, eller at jeg ber om alt for lite, det er jo også kjedelig. Dette er drømmejobben min og jeg vil helst ikke ryke pga lønnsspøsmålet.

(Jeg vet at dette spørsmålet kommer opp, så det er ingen vits i å si at det sikkert ikke gjør det :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kan dessverre ikke hjelpe deg med noen tall, for jeg jobber ikke med dette, men her du ikke med i en forening som kan gi deg en lønnsstatistikk i det minste?!?

Lykke til i hvert fall!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å si noe om at du forventer samme lønn som andre senterledere..så kanskje spiller du ballen over på de og de angir hva lønnen ligger på , og så kan kan forhandle utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være ærlig og si at du ikke helt vet hvilke lønn du skal legge deg på?

CV´en din viser vel uansett at du ikke har den helt store erfaringen, og så lenge du skal til intervju må de jo synes at du er interessant for stillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Kan du forhøre deg om lønnsnivået hos andre som har denne typen jobb?

Jeg kjenner dessverre ingen. :(

Men for å spørre på en annen måte; hvordan hadde du regert dersom jeg hadde hatt jobben og hadde fortalt deg at jeg tjente f eks 300 000. Hadde du vært komfortabel med summen eller hadde du lurt litt?

300000?

350000?

400000?

500000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på... 300 000 hørtes umiddelbart lite ut syns jeg. Jeg kjenner en butikksjef i en liten butikk, han tjener ca 300000 pluss bonus. I den kjeden utgjør bonusen mye av lønna. Jeg vet ikke om det er vanlig at en andel av senterleder lønna er bonus.

400 000 syns jeg hørtes ut som en grei startlønn for en sånn jobb? Men jeg aner jo engeltig ikke... hehe. Mitt første intervju jeg var på ble jeg spurt om lønn, jeg sa "jeg vet ikke egnetlig ikke jeg" (da ante jeg heller ikke var som var normalt for den type stilling). da sa intervjueren " du må lære deg til å kunne svare på den type spørsmål"... så ikke si jeg vet ikke iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lønns spørsmål på intervju er ikke helt enkelt. På den ene siden bør en ikke være for beskjeden, men samtidig er det jo en fare med å overprise seg for høyt.

Jeg har ikke peiling på den bransjen, men jeg synest 300 000 høres lavt ut for en sånn stilling. Hvilke lønnskrav en bør kunne forventekreve avhenger og av hvor mye overtid, eventuelle bonuserprovisjon og goder en muligens vil kunne motta.

Hva med å ta kontakt med Varehandelhøyskolen, mulig de kan si hvor du bør legge deg på lønnsnivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har sendt en mail til min tidligere foreleser i faget, så får jeg se om vedkommende har mulighet til å svare.

Ja, jeg synes også dette med lønn er et vemmelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zobel28

Hei

Jeg kjenner en som jobber innenfor Steen og Strøm og hun har 280 før bonus, og hun jobber som koordinator.

Tipper at sjefen hennes igjen har en god del mere end hva hun har. Senteret her består av ca 70 butikker så det er ganske stort. I staben er der 1 senterleder 1 koordinator og 1 på regnskap. Utover dette så har de selvfølgelig bistand fra hovedkontoret.

Mao så synes jeg 300 er lite. Kanskje 350-370 er et greit utgangspunkt uten bonus? Da er du ihvertfall ikke grådig. Du har jo tatt en utdanning som retter seg direkte mot senterledelse.

Kommer du til å få personalansvar i jobben? Da bør du også belønnes.

Jeg tror ikke det er uvanlig at de som intervjuer får høye lønnskrav. Jeg jobber innenfor finans og vi er vant med at folk foreslår høye lønninger. Selvfølgelig reagerer vi hvis nyutdannede krever over 500 i fastlønn, men reagerer ikke på alt under 400. Men går du for lavt så kan det hende at du lurer litt på hvor tent du er på jobben og hvor mye du er villig til å yte. Jeg hadde sagt et beløp imellem 300 og 400. Hvis de i utgangspunkt hadde en grense på 300 og du har sagt 50 over så kommer du ikke til å ryke på det for det vet de kan forhandles.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 300 000 er mye for en nyutdanna som bare har bachelorgrad. 300000 er gjennomsnittlig startlønn for nyutdanna teknologer på masternivå (siv.ing og cand.scient)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes 300 000 er mye for en nyutdanna som bare har bachelorgrad. 300000 er gjennomsnittlig startlønn for nyutdanna teknologer på masternivå (siv.ing og cand.scient)

Det er (dessverre) sjelden relevant å sammenlikne to helt ulike yrkesgrupper. (I tillegg kommer jo vurderingen av hvor viktig en jobb er i forhold til en annen og her henger sjelden lønningene på greip vurdert opp mot hverandre.) Og for å irriterer deg litt ( :wink: ), så har jeg ikke bachelorgrad, jeg har kun to års høyskoleutdanning.

Jeg har forresten fått tilbakemelding fra min tidligere foreleser, som virkelig har peiling på emnet. Han kunne fortelle meg litt om det generelle lønnsnivået for senterledere, samt at han kom med en del tips til hva jeg evt burde spørre/be om å få med i kontrakten når det gjalt ting rundt arbeidssituasjonen o l. Han gav meg også et konkret tips til hva jeg burde få i lønn, vurdert ut fra hvilket senter det er snakk om og min kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten fått tilbakemelding fra min tidligere foreleser' date=' som virkelig har peiling på emnet. Han kunne fortelle meg litt om det generelle lønnsnivået for senterledere, samt at han kom med en del tips til hva jeg evt burde spørre/be om å få med i kontrakten når det gjalt ting rundt arbeidssituasjonen o l.[/quote']

Så flott at du har fått tilbakemeldinger fra din tidligere forelseser. Får håpe det kommer til god nytte og at du får jobben. :-)

Men jeg er litt nysgjerrig, hva mente han det generelle lønnsnivået var for senterledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

300 000-600 000, avhengig av størrelse på senteret, hvor mye ansvar man har, kompetanse osv. Noen få har sikkert mer. Dessuten har jo mange bonuser i tillegg. Han rådet meg til å ikke ta for hardt i, men gjøre det klart med en gang at jeg ønsker mer dersom jeg klarer meg godt, så han mente 30 000 i måneden ville være passende å starte med, ut fra min erfaring (som er null), kompetanse og størrelsen på senteret.

Tusen takk for engasjement og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...