tussi84 Skrevet 24. september 2012 #1 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg har vært dum når det gjelder betaling av regninger tidligere. Jeg hadde alt for mange utgifter i forhold til inntekt, så fikk ikke betalt alt. Jeg tok blandt opp en del kredittkort for å løse meg ut av floka, men ser i ettertid at det har bare ført meg nærmere stupet. Ønsker ikke å gå i detalj på dette, men har nå flere inkassosaker og fått tvangstrekk på 3000,- kr i måneden via nammsmannen. Jeg får utbetalt ca 7500 kr til livsopphold, men dette klarer jeg meg ikke på, grunnet andre lån som jeg må betale på. Hadde det ikke vært for disse lånene hadde 7500 kr vært mer enn nok for meg. Spørsmålet mitt er derfor om det er en måte å få ned tvangstrekket noe.. så jeg kan klare meg. Har følgende utgifter som dekkes av livsoppholdet mitt: Bil lån: 1644 kr/mnd (ferdig i mai neste år) - Får ikke solgt bilen da den er mindre verdt enn lånesummen, verdt ca 10000. Forsikring bil (full kasko): 800 kr ca Lån i banken (pappa har kausjonert i egen hustand) : 2000 kr/mnd. - Betaler jeg ikke så går dette utover faren min. Totalt utgjør disse utleggene ca 4500 kr i måneden. Livsoppholdet jeg da sitter igjen med etter dette er betalt er: 3000 kr ca. Disse 3000 kr fordeles slik: Tv lisens: 200 kr Internett/Kabel Tv: 600 Strøm: 500 - 1000 (sommer/vinter) Andre forsikringer: 400 Busskort: 650 (Jeg har ikke lappen, men bilen ble kjøpt den gangen jeg hadde samboer fordi han hadde lappen) Mobil: 500 ca. Sitter igjen med kr 150 til mat, lege og diverse andre ting. Jeg forstår at jeg må betale gjelden min, og det har jeg også tenkt til å gjøre men jeg har ikke råd til mat pga de lånene jeg betaler på via "livsoppholdet" som visst ovenfor. Noen som vet om det er mulig å få til en endring av tvangstrekket, evt en stopp i tvangstrekket fram til jeg har betalt ned ferdig de to lånene. De er begge ferdig før sommeren neste år. For hadde det ikke vært for lånene så hadde jeg jo fint klart å leve på 7500 kr. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #2 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg aner ikke om du kan endre tvangstrekket, men det er jo en del utgifter du kan kutte på! Mobilabb får du fra 99,-/mnd, og hvorfor har du fullkasko på en bil du ikke kjører? Anonym poster: e92b2aa441099846622402138ae8f909 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #3 Del Skrevet 24. september 2012 Dropp kabel-TV. Du klarer deg fint med internett mht underholdning. Disse andre forsikringene, er de helt nødvendige? Er det en mulighet for at du er dobbelforsikret? Anonym poster: 22bbd424d21f7c3c44a77ca8434ca71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #4 Del Skrevet 24. september 2012 Må vel ha full kasko pga lånet. Selv bilen, uansett om du vil sitte igjen med gjeld etter salget, vil det trolig bli billigere. Og du sparer forsikring. Anonym poster: a94d71534566acc7bda7cc337f6d9232 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 24. september 2012 Må vel ha full kasko pga lånet. Selv bilen, uansett om du vil sitte igjen med gjeld etter salget, vil det trolig bli billigere. Og du sparer forsikring. Anonym poster: a94d71534566acc7bda7cc337f6d9232 Må ha full kasko pga bil lånet ja. Når det gjelder det andre hvem vil kjøpe en bil det er pant i? Hvis bilen er verdt 10000, og lånet er på ca 16000 fortsatt så hvem vil kjøpe den da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 24. september 2012 Dropp kabel-TV. Du klarer deg fint med internett mht underholdning. Disse andre forsikringene, er de helt nødvendige? Er det en mulighet for at du er dobbelforsikret? Anonym poster: 22bbd424d21f7c3c44a77ca8434ca71d Ser på flere kanaler enn de som man får på internett dessverre. Forsikringene jeg har er katteforsikring, reise og innbo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg aner ikke om du kan endre tvangstrekket, men det er jo en del utgifter du kan kutte på! Mobilabb får du fra 99,-/mnd, og hvorfor har du fullkasko på en bil du ikke kjører? Anonym poster: e92b2aa441099846622402138ae8f909 Ja vet det finnes mobil abonnement for 99 kr i måneden, men siden jeg bruker telefonen en del vil et slikt abonnement bli langt dyrere for meg. Det jeg har nå betaler jeg 299 for, og da har jeg 1000 ringemin, 1000 sms, 1000 mb datatrafikk, og 1000 mms. + ca 200 kr i spesialnummere/utland/innholdstjenester etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #8 Del Skrevet 24. september 2012 Ser på flere kanaler enn de som man får på internett dessverre. Forsikringene jeg har er katteforsikring, reise og innbo. Jeg sikter til at du kan klare deg uten å se på TV overhodet. Kjipt sikkert, men har du ikke råd til mat vil jeg anbefale at du bruker pengene på det i stedet. Anonym poster: 22bbd424d21f7c3c44a77ca8434ca71d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 24. september 2012 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har lest et sted at livsoppholdet skal dekke mat, tvlisens, lege, klær, fritidsaktiviteter, underholdning og andre små utgifter. Det står ingenting om at livsoppholdet skal dekke lån, for i mitt tilfellet blir jo over halvparten av det brukt til å dekke opp lån. Selv om jeg hadde kutta ut feks små utgifter som TV osv.. Så hjelper det veldig lite siden 800 kr ikke er nok til mat det heller. Jeg har diabetes og kan derfor ikke spise knekkebrød og nudler hele tiden. (legger på meg av karbohydratene i nudler/pasta/ris etc) Er derfor nødt til å ha et variert og sunt kosthold med mange grønnsaker pga helsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #10 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg har diabetes og kan derfor ikke spise knekkebrød og nudler hele tiden. (legger på meg av karbohydratene i nudler/pasta/ris etc) Er derfor nødt til å ha et variert og sunt kosthold med mange grønnsaker pga helsen. Jeg er også diabetiker, og mitt kosthold er ikke dyrere enn det gjennomsnittlige kostholdet, snarere billigere. Jeg spiser sunt og variert. Om du ønsker et godt tips kan du kjøpe en pose bønner/linser på innvandrerbutikken, en slik pose holder i det uendelige og er mye snillere med blodsukkeret enn poteter, ris og pasta (som jo også er dyrere) Kok linsene, krydre dem og bland med grønnsaker om du vil, det er ikke mye som skal til for å sette smak. Purre oppi er godt. Hadde jeg skulle levd på knekkebrød og nudler ville jeg tapt penger på det, nudler er ikke spesielt billige. Linser holder deg mett lenge, det gjør ikke nudler. Anonym poster: 22bbd424d21f7c3c44a77ca8434ca71d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 24. september 2012 #11 Del Skrevet 24. september 2012 Ta en telefon til namsmannen og sjekk om det er mulig å endre trekket. Det er det enkleste å gjøre og du får et svar på spørsmålet ditt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #12 Del Skrevet 24. september 2012 Må ha full kasko pga bil lånet ja. Når det gjelder det andre hvem vil kjøpe en bil det er pant i? Hvis bilen er verdt 10000, og lånet er på ca 16000 fortsatt så hvem vil kjøpe den da? Nr. 1 - selg bilen! Det er mye bedre å sitter igjen med ett restlån på kr 6000 med litt høyere rente enn å drive å betale på lånet OG kaskoforsikringa. Pantet kunna ha vært fjerna for lenge siden så du hadde sluppet kasko på en så billig bil, helt håpløst at ingen har fortalt deg dette. Forklar situasjonen for faren din og jeg er sikker på at han kausjonerer for 6000,- til uten problem. Evt, sletter de pantet og resten blir stående usikret. Gjør banken seg vanskelig så sier du bare opp kaskoforsikringa likevell. Nr. 2: ring namsmannen og hør om dere kan få til en avtale. Nei få personlig økonomi inn i skolen sier jeg bare. Anonym poster: ef02fac8f20ba4c5399400aa0c7f86b0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #13 Del Skrevet 24. september 2012 Ser på flere kanaler enn de som man får på internett dessverre. Forsikringene jeg har er katteforsikring, reise og innbo. Luksus. Ja vet det finnes mobil abonnement for 99 kr i måneden, men siden jeg bruker telefonen en del vil et slikt abonnement bli langt dyrere for meg. Det jeg har nå betaler jeg 299 for, og da har jeg 1000 ringemin, 1000 sms, 1000 mb datatrafikk, og 1000 mms. + ca 200 kr i spesialnummere/utland/innholdstjenester etc. Luksus. Bruk telefonen til det aller mest nødvendige. Noe mer har du ikke råd til. --- Du må sette tæring etter næring. Namsmannen godtar ikke å regne inn at du betaler mer enn renter på øvrige lån. 7.500 kr til livsopphold er faktisk ganske romslig, og det er også rom for spesialkosthold grunnet diabetes i dette. Kvitt deg med bilen - ja, du sitter igjen med et restlån på 6.000 kr, det vil si minstebeløp på 600 kr/måned i de fleste tilfeller, altså en tusing mindre i måneden, samt at du sparer 800 kr/måneden i bilforsikring. Anonym poster: 24847431dfca0b912c51f2c22103ebc4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. september 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 24. september 2012 Nr. 1 - selg bilen! Det er mye bedre å sitter igjen med ett restlån på kr 6000 med litt høyere rente enn å drive å betale på lånet OG kaskoforsikringa. Pantet kunna ha vært fjerna for lenge siden så du hadde sluppet kasko på en så billig bil, helt håpløst at ingen har fortalt deg dette. Forklar situasjonen for faren din og jeg er sikker på at han kausjonerer for 6000,- til uten problem. Evt, sletter de pantet og resten blir stående usikret. Gjør banken seg vanskelig så sier du bare opp kaskoforsikringa likevell. Nr. 2: ring namsmannen og hør om dere kan få til en avtale. Nei få personlig økonomi inn i skolen sier jeg bare. Anonym poster: ef02fac8f20ba4c5399400aa0c7f86b0 Må ha full kasko på bilen grunnet bil lånet. MEN igjen kommer vi fram til det store spørsmålet HVEM KJØPER en bil med PANT i?? Har allerede spurt faren min om det overnevnte, han sa nei. Har også spurt han om jeg fikk lov å endre på lånet slik at jeg betalte det over lenger tid, men nei der også. HAr tenkt til å ringe i nammsmannen i morgen ja, høre om jeg kan få et møte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #15 Del Skrevet 24. september 2012 Må ha full kasko på bilen grunnet bil lånet. MEN igjen kommer vi fram til det store spørsmålet HVEM KJØPER en bil med PANT i?? Har allerede spurt faren min om det overnevnte, han sa nei. Har også spurt han om jeg fikk lov å endre på lånet slik at jeg betalte det over lenger tid, men nei der også. HAr tenkt til å ringe i nammsmannen i morgen ja, høre om jeg kan få et møte.. Dersom den i banken har litt vett i mellom øra så er det ingen problem å fjerne pantet på et så lite lån. Så da er det ingen problem å selge bilen. Anonym poster: ef02fac8f20ba4c5399400aa0c7f86b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 24. september 2012 #16 Del Skrevet 24. september 2012 Bilen kan vel avskiltes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 24. september 2012 #17 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Tror ikke de er så villige til å endre tvangstrekket hvis det er fordi du må ha penger til å ringe infotjenester og teletorg samt se på alle seriene du vil på TV. Og kasko på en bil til 10.000 er helt høl i hue. Som Sulosi sier, avskilt den, så slipper du hvertfall forsikringen, om du ikke får solgt den. Så mye kan du spare rimelig enkelt: Bilforsikring 800,- Telefon 400,- Kabel-TV ca. 300,- Sum 1500,-. I tillegg tror jeg det vil ordne seg med å selge bilen, da får du i tillegg ca. 1000,- ekstra i mnd + 10.000 inn på konto for salget av bilen som du bruker på å betale ned gjeld. Sjekk vilkårene i reiseforsikringen din. Gjelder den på kollektivreiser? Hvis ikke - du skal vel ikke ut å reise med det første. Det har du ikke råd til- si opp denne og. Enda mere penger i kassa. Endret 25. september 2012 av Mynona 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 24. september 2012 #18 Del Skrevet 24. september 2012 Får man egentlig avforsikret en bil med pant i uten å bryte betingelsene for pantet? Avskilting gir ingen guddommelig beskyttelse mot brann, tyveri eller enhjørningangrep. Kan kanskje prate med forsikringsselskapet om de har noe mye billigere produkt som kan beskytte kreditors interesse i bilen som verdigjenstand uten å dekke den som trafikant. Er den garantert stillestående og du er under 25 kan du kanskje forhandle deg til å få prisen som gjelder "ingen fører under 25" siden en stillestående bil ikke har fører. Jeg aner ikke det juridiske rundt dette, men hvis du ikke får ned forsikringsprisen kan du kanskje se deg rundt etter en bekjent som er villig til å leie bilen en periode, kanskje en familie som vurderer å ha en billig bil nr 2. Ulempen er jo at de neppe vil bry seg om å ta spesielt godt vare på den, så det er en fare for at bilen er verd nøyaktig 1500 kr når leieperioden er over. Selv jeg som heldigvis har en avslappet økonomi gidder ikke betale en krone for kabel-tv eller tv-lisens. Jeg får inntrykk av at du ikke har tatt inn over deg alvoret i situasjonen du befinner deg i. Når du har 7500 i mnd og tvangstrekk på 3000 er du ikke i posisjon til å sette krav til hverken mobil- eller mediebruk. Er du i jobb, student eller noe annet? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #19 Del Skrevet 24. september 2012 Tror ikke de er så villige til å endre tvangstrekket hvis det er fordi du må ha penger til å ringe infotjenester og teletorg samt se på alle seriene du vil på TV. Og kasko på en bil til 10.000 er helt høl i hue. Som Sulosi sier, avskilt den, så slipper du hvertfall forsikringen, om du ikke får solgt den. Så mye kan du spare rimelig enkelt: Bilforsikring 800,- Telefon 400,- Kabel-TV ca. 300,- Sum 1500,-. I tillegg tror jeg det vil ordne seg med å selge bilen, da får du i tillegg ca. 1000,- ekstra i mnd + 10.000 inn på konto for salget av bilen. Sjekk vilkårene i reiseforsikringen din. Gjelder den på kollektivreiser? Hvis ikke - du skal vel ikke ut å reise med det første. Det har du ikke råd til- si opp denne og. Enda mere penger i kassa. Reiseforsikring må man ha. De fleste reiseforsikringer gjelder med en gang man går ut døren, selv om man bare skal på butikken. Reiseforsikring, innbo og husforsikring bør alle ha, samt at studenter bør har uførepensjonforsikring. Anonym poster: c1ac3782547c00becba18639e222df44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #20 Del Skrevet 24. september 2012 Må ha full kasko pga bil lånet ja. Når det gjelder det andre hvem vil kjøpe en bil det er pant i? Hvis bilen er verdt 10000, og lånet er på ca 16000 fortsatt så hvem vil kjøpe den da? Er det mulig??? Det overrasker meg ikke at du har kommet i denne situasjonen, for å si det sånn. Anonym poster: d1c7c8af363164a7a40171fa9d4cfb22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå