AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Hei Opprettet en tråd for en stund tilbake, men fikk aldri noen svar, så prøver igjen da. Jeg har alltid vært veldig tynn og har aldri klart å legge på meg. Har innsett at det er slik, men vil hvert fall gjerne legge på meg 5 kg til.. Noe jeg klarte i våres, men på en måned(uten å prøve og jeg spiste akkurat det samme) var jeg nede på de vanlige 50 kg igjen. (er 1.70 høy). Det er alltid slik, jeg bruker evigheter på å legge på meg, men kiloene faller av igjen med en gang. Kroppen min "vil" ligge på 50 kg og samme hvor mye jeg spiser går jeg ikke opp, eller lengre ned enn dette. De to siste månedene har jeg prøvd å forsyne meg med en ekstra porsjon til alle måltider selv om jeg egentlig ikke orker mer. Altså når jeg vanligvis spiser 2 brødskiver til frokost tar jeg 3 istedenfor. På de to månedene har jeg gått fra 51 til 50 kg, altså ikke veldig vellykket. Jeg begynner å bli veldig lei av å veie så lite, jeg er ikke veldig tynn, slik at man ser skjellet og slikt liksom, men jeg ser jo selv at jeg for tynn. Og det er også veldig sårende at familien min og kjæresten min alltid kommenterer at jeg må legge på meg, det er jo virkelig det jeg prøver på, jeg vil jo ikke veie så lite.... Så det jeg lurer på er om noen har noen tips generelt og til hvordan jeg skal klare å legge på meg, og holde vekten. Mitt første mål er å komme til 55 kg, så tar jeg det videre derfra. Tenkte også at det kanskje var noe jeg kunne spise eller helst drikke som et mellommåltid som inneholder en del kalorier, men som ikke er alt for usunt da, vil helst ikke spise masse usunt for å legge på meg (Var en stund der jeg lå på 2800 kalorier per dag, men i løpet av den perioden så la jeg ikke på meg et gram...Jeg trenger mellom 1800-2000 kalorier per dag, så jeg burde jo ha klart å legge på meg også..Jeg spiser mye brød, pasta og poteter, og kjøtt og slike ting. Så jeg spiser jo mye karbohydrater blant annet) Håper noen vil ta seg tid til å svare denne gangen Takk på forhånd. Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
Gjest Indra Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Spis mer fett. Noen skjeer med olivenolje her og der, nøtter som mellommåltid, bruk smør på skivene.
Nalaya Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Heisann Jeg har det faktisk ganske likt som deg. Jeg er 173 og veier rundt 52 kilo For det første, si til foreldrene dine og kjæresten din at de skal gi F*en i om du er for tynn, og forklar at det ikke hjelper deg at de kommenterer kroppen din negativt. For å gå opp i vekt bør du prøve å regne ut kalorigjennomsnittet en uke, for så å legge på 500 kcal neste uke for å se om det hjelper. Greie sunne kaloribomber er avokado og nøtter. Du kan også drikke proteinshakes da det ofte er litt tungt å spise så mye hele tiden. Du kan også prøve å spise titt og ofte. For å regne ut kalorimengde er det en rekke bra apper til smartelefoner. Har selv en som er gratis som heter myfitnesspal. Der skriver du inn vekt og høyde, samt alder og aktivitetsnivå. Du velger også om du vil ha den vekten du har, eller om den skal legge opp et program til deg om hvor mye per dag du trenger for å legge på deg. Ellers er styrketrening et godt tips drit i løping og sykling og tren heller med vekter. Begynner å føle at programmet hjelper meg hvertfall Lykke til :D
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #4 Skrevet 23. september 2012 Spis mer fett. Noen skjeer med olivenolje her og der, nøtter som mellommåltid, bruk smør på skivene. Heisann Jeg har det faktisk ganske likt som deg. Jeg er 173 og veier rundt 52 kilo For det første, si til foreldrene dine og kjæresten din at de skal gi F*en i om du er for tynn, og forklar at det ikke hjelper deg at de kommenterer kroppen din negativt. For å gå opp i vekt bør du prøve å regne ut kalorigjennomsnittet en uke, for så å legge på 500 kcal neste uke for å se om det hjelper. Greie sunne kaloribomber er avokado og nøtter. Du kan også drikke proteinshakes da det ofte er litt tungt å spise så mye hele tiden. Du kan også prøve å spise titt og ofte. For å regne ut kalorimengde er det en rekke bra apper til smartelefoner. Har selv en som er gratis som heter myfitnesspal. Der skriver du inn vekt og høyde, samt alder og aktivitetsnivå. Du velger også om du vil ha den vekten du har, eller om den skal legge opp et program til deg om hvor mye per dag du trenger for å legge på deg. Ellers er styrketrening et godt tips drit i løping og sykling og tren heller med vekter. Begynner å føle at programmet hjelper meg hvertfall Lykke til :D Jeg spiser alltid smør på brødskivene, stappe i meg skjeer med olivenolje tror jeg nok ikke at jeg klarer uten å spy det opp igjen så det vil være mot sin hensikt, hehe. Jeg spiser omtrent 5 måltider per dag, og prøver å ligge over kalorimengden min hver dag, men legger fremdeles ikke på meg :/ Siden jeg alt spiser 5 måltider per dag, så blir det litt mye å spise enda mer mat derfor tenkte jeg på noe drikke/shake kanskje? men proteinshaker har jo veldig lite kalorier. 140 kalorier omtrent per porsjon, så det hjelper jo ikke så mye. Har sagt til familien min og kjæresten min at det sårer veldig når de hele tiden kommenter vekten min, spesielt når jeg alltid har prøvd å legge på meg. Kjæresten min skjønner og sier at han elsker meg uansett hvordan jeg ser ut, men familien min er det verre med. Trener styrke allerede + noe kondisjon, men trener mindre enn før, for jeg går bare enda mer ned i vekt når jeg trener. Jeg får i meg alt for mye mat, men legger liksom ikke på meg uansett, og regner allerede ut kaloriene jeg får i meg.Har alltid hatt veldig rask forbrenning tror jeg. I dag til middag for eksempel spiste jeg 2 store hjemmelagde hamburgere (spiser vanligvis bare en, men så følger jeg jo den greia med å alltid spise en porsjon til da + dessert, 2 timer senere er jeg kjempesulten igjen og spiste 3 brødskiver til kvelds. Ellers i dag har jeg spist en stor porsjon med havregryn med bær, 3 speilegg meg bacon og 2 brødskiver til. Tusen takk for svar begge to Skal ta en titt på den appen du nevner. Problemet mitt er jo også at om jeg først klarer å gå opp litt så faller jeg rett ned igjen om jeg ikke er forsiktig...Jeg har aldri vært spesielt glad i mat så jeg spiser på en måte bare fordi man må spise og ikke fordi jeg vil spise.... Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
Nalaya Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Du kan kjøpe en gainer. Da får du i deg rundt 400-500 kcal per shake. Når du finner det programmet som gjør at du går opp i vekt må du holde på dette, ellers vil du som sagt bare gå ned i vekt igjen. Regnestykket er jo egentlig enkelt. Om du ikke går opp i vekt av 2800 kcal, trenger du mer Men vet selv at det er sinnsykt vanskelig å spise sunt og samtidig få i seg så mange kalorier. Går jo rundt og er konstant stappmett. Hvilken type styrke trener du? Anbefaler markløft, knebøy og ellers øvelser med frivekter. Da får man i tillegg til litt økt volum bedre stabilitet i musklene
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Er stoffskiftet i orden? Anonym poster: 40c411608ed850c9fe435413c305c691 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Du kan kjøpe en gainer. Da får du i deg rundt 400-500 kcal per shake. Når du finner det programmet som gjør at du går opp i vekt må du holde på dette, ellers vil du som sagt bare gå ned i vekt igjen. Regnestykket er jo egentlig enkelt. Om du ikke går opp i vekt av 2800 kcal, trenger du mer Men vet selv at det er sinnsykt vanskelig å spise sunt og samtidig få i seg så mange kalorier. Går jo rundt og er konstant stappmett. Hvilken type styrke trener du? Anbefaler markløft, knebøy og ellers øvelser med frivekter. Da får man i tillegg til litt økt volum bedre stabilitet i musklene Trener alt det du nevnte der + mer For prøve å kjøpe meg slik gainer shake da... Ja jeg skjønner jo det, men det er jo ikke vanlig at en jente på 20 år, 170 høy og 52 kg skal ha i seg over 2800 kalorier per dag... ! Og det som er merkelig er at om jeg spiser i underkant av 2000 kalorier per dag eller 2800 kalorier per dag, så er det ikke noe forskjell på kroppen min, jeg går verken noe mer opp eller noe mer ned på noen av de to. Har nå lastet ned den appen, og der sto det at jeg skulle ha i meg 2350 kalorier per dag for å gå opp til 55 kg innen sluttet av oktober. Er stoffskiftet i orden? Anonym poster: 40c411608ed850c9fe435413c305c691 Det har jeg faktisk ingen anelse om, men jeg har vært slik jeg er hele livet mitt, eller siden 6 klasse som jeg selv kan huske Er det noen andre tydelige tegn på lavt/høyt stoffskifte? Vet jeg kan google det, men det kommer så mange symptomer opp der at jeg både har lavt og høyt om jeg skulle fulgt det, og det går jo i grunn ikke an! Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
Nalaya Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Nei, som sagt vet akkuratt hvordan du har det. Utrolig slitsomt. Jeg gikk faktisk å sjekket stoffskiftet for et parr måneder siden, men der var alt normalt. Blæh, noen av oss er vel bare født for å være så tynne
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #9 Skrevet 23. september 2012 Nei, som sagt vet akkuratt hvordan du har det. Utrolig slitsomt. Jeg gikk faktisk å sjekket stoffskiftet for et parr måneder siden, men der var alt normalt. Blæh, noen av oss er vel bare født for å være så tynne Ja :/ Takk for støtten og hjelpen hvert fall! Jeg går hvert fall ikke mer ned enn til 50 kg, stopper der uansett. Nå skal jeg prøve med gainer shake og følge sen appen, så får håpe på at det hjelper. Har akkurat startet på nye p-piller og har apetitt som en gorilla akkurat nå Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
Marikke Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Hvis du ellers er frisk og rask, trener og spiser sunt, ser jeg ikke helt poenget med å skulle legge på seg. Som du selv sier, så trives kroppen din på 50 kg, og vil helst tilbake dit. Selv er jeg 173 cm høy og veier 50 kg når jeg ikke er gravid. Jeg har alltid vært så tynn, men livet mitt ble betraktelig bedre da jeg begynte å godta kroppen min som den er, uten å prøve å legge på meg hele tiden. Det er faktisk ikke noe i veien med kroppen min, men det tok meg lang tid å innse det, siden "alle" kommenterte at jeg var så tynn. Av en eller annen grunn er det politisk korrekt å kommentere kroppen til oss tynne, men vi får prøve å heve oss over det.
Gjest Miho Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 Jeg skjønner heller ikke poenget med å legge på seg bare fordi andre sier man må det. Hvis du ikke er misfornøyd med hvordan kroppen din ser ut selv da? For så lenge du spiser nok og er frisk så er det ikke noe galt i å veie 50 kg på 170 cm
Myosotis Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Skulle gjerne byttet med deg. Men seriøst, du burde fått sjekket stoffskiftet ditt - og det er dessuten ikke slik at variablene doktorene forholder seg til er rette for alle og en hver. Det er mulig å ha tallene sine akkurat innenfor grensen til hva som er normalt på papiret - men allikevel ha for lavt eller høyt stoffskifte enn hva du burde hatt. Ellers er jeg enige med overnevnte. Er du ellers frisk og fornøyd så ser jeg ingen grunn til tvangsfore deg selv. Men om du allikevel vil legge på deg så kan noen håndfuller med nøtter om dagen + ekstra smør på brødskiva + helmelk + proteinrik mat og fet fisk hjelpe litt på.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #13 Skrevet 24. september 2012 Spis det du selv vil du, det pleier å fungere best Prøv også å ha 5 måltider hver dag, da må du begynne med frokosten tidlig, og kveldsmaten blir sent Og legg til oljer og nøtter og godt smør, som de over skriver Bestevenninnen min er også veldig tynn. Hun kan spise 8 brødskiver til et måltid, men er alikevel sylslank Har rett og slett bare veldig høy forbrenning! Anonym poster: 9d080de14f4fe14798c1219729ebf160
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #14 Skrevet 25. september 2012 Jeg har alltid veid omtrent 2-3 kilo mer før, og da var jeg egentlig fornøyd, jeg vet jeg var tynn da også, men ikke for tynn. Da jeg mistet disse kiloene og gikk ned til 50 kg syns jeg selv at jeg er i tynneste laget, men det er nok mest på grunn av at alle skal nevne det hele tiden. De skjønner ikke hvor mye det sårer. Det er mamma som er verst, hun nevner det hele tiden. Men det som sårer mest er likevel når kjæresten min kommenterer det. Han sier det aldri rett ut men sånn for eksempel da jeg startet på nye p-piller og vi snakket om bivirkninger, vi kommer til at man kan legge på seg, så sier: åh, det håper jeg at du gjør.... Slike kommentarer får jeg veldig ofte av han, har fortalt han at jeg blir lei meg av det og nå kommer det bare små glipp innimellom, men jeg vet jo uansett at han syntes jeg er alt for tynn og det sårer meg veldig. Kan også møte folk jeg ikke har sett på lenge som kommer bort til meg og sier: Åh Gud så tynn du er... Jeg har egentlig alltid vært førnøyd med kroppen min frem til det siste halvåret, da jeg har gått ned de 2-3 kiloene og alle skal konstant kommentere at jeg er alt for tynn. Det får meg ikke akkurat til å føle meg veldig fin. En annen gang snakket vi om størrelse på en jakke mellom noen venninner, da fikk jeg høre at jeg ikke telte siden jeg var så tynn så det var ikke noe poeng at jeg sa noe. Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #15 Skrevet 25. september 2012 TS over forresten, glemte å skrive det Skal få sjekket stoffskifte mitt neste gang jeg er hos legen! Vil bare legge på meg til 55 kilo, om ikke vil jeg hvert fall få tilbake de 2-3 kiloene jeg nevnte over. Takk for svar alle sammen Det kan virke som jeg er veldig usikker på kroppen min, men jeg har egentlig ganske god selvtillit, men likevel blir jeg såret og lei meg når alle skal fortelle meg at jeg er alt for tynn hele tiden. Anonym poster: 699497cbbf463ed456434d915453ac6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå