Lille Rosin Skrevet 23. februar 2004 #1 Del Skrevet 23. februar 2004 Det har seg slik at jeg er dagmamma for ei fin lita jente, og har vært det i 1 1/2 år. Planen var den at jeg skulle være hjemmeværende og dagmamma frem til august, men nå har det dukket opp en jobb som jeg med stor sannsynlighet kan få. En fast jobb, som passer helt med planene for fremtiden. Problemet er at jeg må tiltre allerede 1 april om jeg skulle være så heldig å få jobben. Det betyr at foreldrene til denne lille jenta må se seg om etter annet barnepass. Derfor har jeg valgt å spille med åpene kort om at jeg ønsker denne jobben dersom jeg blir valgt. Det vil si at de nå har 1 måned på seg til å skaffe ny barnepike. Jeg skjønner foreldrene til denne jenta er skuffet over meg og at jeg setter dem i et dilemma. Men jeg synes allikevel ikke jeg fortjener så mye pepper som jeg fikk i dag... Det at jeg ikke spurte dem om å få lov å søke job var visst uetisk, dessuten måtte jeg tenke på at dette gjaldt ett lite barn som må flyttes på :-( . Jeg er fullstendig klar over dette, og det er ikke noen lett besluttning da jeg også har knyttet meg til denne lille jenta, men vi sliter veldig økonomisk og har et veldig behov for at jeg går ut i jobb nå. Vi har selv to barn som skal forsørges. Det må sies at jeg ikke har noen skriftlig kontrakt med jentas foreldre, og alt har gått realtivt smertefritt helt til nå. Mammaen til jenta har vært veldig fornøyd med meg, men sier at dette gir meg en dårlig attest. Hun mener også at jeg behandler denne saken veldig dårlig. Hun var rett og slett rasende :-? Så nå vet jeg ærlig talt ikke om hun kommer med ungen mer, men det kan jo igrunn være det samme. Jeg mener at det må da være lov å avslutte et arbeidsforhold til fordel for èn annen jobb? Siden vi ikke har noen kontrakt synes jeg da 1 mnd varsling bør være greit? Hadde jeg virkelig vært uetisk så hadde jeg ikke sagt noen ting før jeg var helt sikker på at jobben var min. Selv om jeg nå ikke skulle få denne jobben, så respekterer jeg fullt ut at de skaffer seg en annen barnepike, for de kan jo ikke leve i usikkerheten. Det skjønner jo jeg også. En annen ting er at jeg "serverer" en utmerket flink barnepike til dem som de kan benytte seg av hvis de vil. Jentungen kjenner henne godt for vi har vært mye sammen med henne. Senest i dag satt hun på fanget hennes. Jeg har i hvert fall ingen betenkligheter med å sende min 2 åring til henne. Det kommer jeg også til å gjøre dersom det er behov for det. Er jeg virkelig så uetisk som de skal ha det til? Synes selv jeg har behandlet dette på en ærlig og ansvarsfull måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robban43 Skrevet 23. februar 2004 #2 Del Skrevet 23. februar 2004 :-) Opp med humøret!! Jeg synes ut fra det du skrev at her er det foreldrene til denne jenta som setter seg sjøl forran alt anna. Antagelig er deres reakjson ovenfor deg egentlig retta mot at De sjøl må gjøre en innsats for å skaffe seg en ny dagmamma. Jeg synes du skal være stolt av deg selv at du har vert erlig og sagt det som det er. Og en anna ting, Du gjør rett i tenke på deg selv og din fremtid. Ingen andre fixer det for deg. Du har jo gitt de ett alternativ til deg selv som dagmamma så egentlig er saken løst hvis disse foreldra tenker litt. Så Lille Rosin ikke tenk på dette som ett nederlag egentlig er det din lille seier :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 23. februar 2004 #3 Del Skrevet 23. februar 2004 Nei du er IKKE uetisk og fæl. Fy søren, de har behandlet deg veldig, veldig dårlig. Om noen skulle ha dårlig samvittighet, burde det være mamman til dagbarnet ditt. Håper for hennes skyld at hun kommer krypende og ber om unnskyldning i morgen den dag. Jeg synes du har spilt med åpne kort og behandlet dem så bra du har kunnet. Og du har tross alt ikke forpliktet deg til å være dagmamma for dem resten av livet. Jeg har dagmamma til sønnen min og vi har en måneds gjensidig oppsigelse. Og det var på samme måten i barnehagen der han gikk tidligere. Hadde du passet mitt barn hadde jeg ikke klandret deg på noen måte. Å ikke gi deg en god attest på grunn av dette er rett og slett ufint. Gir deg all mulig støtte!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 23. februar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 23. februar 2004 Tusen takk Anna og Robban43, det er godt å høre at jeg ikke er så uetisk som de skal ha det til. Jeg er et samvittighetsfullt menneske og hater å lage trøbbel for noen, men av og til må man ta standpunkt som går utover andre :-( om man vil eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 23. februar 2004 #5 Del Skrevet 23. februar 2004 Synes ikke du har gjort noe feil her nei. Tenkte jeg bare skulle si at man faktisk ikke har lov til å skrive noe negativt i en attest. Faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 23. februar 2004 #6 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg er enig i at denne mamamen bør komme med en stor unnskyldning til deg en av de nærmeste dagene, for slik oppfører en seg ikke. Hadde hun tenkt at du skulle stå på pinne for dem til de ikke behøvde deg lengre? Du ahr ingenting å ha dårlig samvittighet for. Håper du får denne jobben som du ønsker deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 23. februar 2004 #7 Del Skrevet 23. februar 2004 Det er ikke vanlig å spørre arbeidsgiver om lov til å søke på ny jobb.. man søker, ser hvordan det går, og eventuelt terminerer pågående arbeidsavtale. Du har vært meget grei til dem, som har holdt dem løpende informert om dine planer. Forventer de virkelig at du skal prioritere deres familie over din egen? Det synes jeg er meget dårlig av dem, og spesielt dårlig å behandle deg på den måten etter at de er så fornøyde med måten du har passet ungen deres på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 23. februar 2004 #8 Del Skrevet 23. februar 2004 Du har ikke gjort noe galt, tvert imot. De burde kanskje tilby deg en skriftlig kontrakt, hvis de gjerne ville ha deg som dagmamma fremover?? Du får trøste deg med at denne morens reaksjon antagelig var skuffelse, og at det igjen betyr at de er fornøyd med deg. Får håpe hun roer seg og ber om unnskyldning når hun har tenkt seg om (snakket med mannen sin.... ) Tenk om situasjonen hadde vært annerledes: At de skulle flytte, slik at de måtte si opp avtalen. Kunne du da kreve at de skulle bli boende helt til du ikke lenger trengte å være dagmamma lenger? Det høres ut som om du har blitt utnyttet, jenta mi! Lykke til med jobbsøkingen - håper at du får jobben (og at du dermed får en mer seriøs arbeidsgiver!) Hvis "mora" nekter å gi deg en god attest, ring mannen hennes (på jobb om nødvendig) og be ham være referanse for deg. Kanskje han er vettug Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. februar 2004 #9 Del Skrevet 24. februar 2004 Nei, det var ikke en pen måte å behandle deg på... :-? Men jeg kan kanskje sette meg litt i hennes posisjon. Vet om en her jeg bor som er i omtrent samme situasjon. Dagmamman deres flytter og på en måneds varsel slutter hun også. Mor har forsøkt å finne ny dagmamma, barnehage får de ikke - hun må sykemelde seg på ubestemt tid... :-( :-? Håpløst å få tak i dagmamma!!! Dette er jo selvfølgelig ikke dagmamans feil, men dog er det lett og "legge skylden" på henne før en har fått summa seg... Jeg forsvarer ikke dagmamman, men ser at det er to sider her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. februar 2004 #10 Del Skrevet 24. februar 2004 Vel, når man ikke har kontrakt (og du ikke betaler skatt?) er jo dette en av farene foreldrene tar. Du kan si opp på dagen om du vil, så 1 mnd er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #11 Del Skrevet 24. februar 2004 Vel' date=' når man ikke har kontrakt (og du ikke betaler skatt?) er jo dette en av farene foreldrene tar. Du kan si opp på dagen om du vil, så 1 mnd er helt greit.[/quote'] Akkurat det samme tenkte jeg. Dere har ingen skriftlig kontrakt. Det er risken de da tar. Syens det er synd i forhold til den lille jenta som sikkert kommer til å savne deg at dere kanskje ikke får vært sammen den siste tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 24. februar 2004 #12 Del Skrevet 24. februar 2004 Håper sannelig du får den jobben! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #13 Del Skrevet 24. februar 2004 Godt du fikk se hvordan de egentlig er da... bare hun ikke løper deg og sprer dårlig rykte om deg. Det er jo irriterende når en tror en har dagmamma frem til aug, så blir det bråstopp 1 april, men det var vel skuffelsen som tok overhånd? Du skal BE om en attest. Så får du se om hu har kun vurdert ditt arbeid og ikke noe annet. Lykke ti med jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 24. februar 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 24. februar 2004 Godt du fikk se hvordan de egentlig er da... bare hun ikke løper deg og sprer dårlig rykte om deg. Det er jo irriterende når en tror en har dagmamma frem til aug, så blir det bråstopp 1 april, men det var vel skuffelsen som tok overhånd? Du skal BE om en attest. Så får du se om hu har kun vurdert ditt arbeid og ikke noe annet. Lykke ti med jobben Jeg har fått roet meg ned litt nå og håper også mammaen har gjort det. Klart det er irriterende når man tror man har dagmammaen frem til august og det kanskje er bråstopp 1 April. Skjønner jo det jeg også, og har fullrespekt for skuffelsen. Løper hun og sprer dårlig rykte om meg så får det bli hennes problem, tar meg igrunn lite nær av slikt. Jeg vet hvem jeg er og hva jeg står for, dessuten er jeg mye ute blandt folk med ungene så hun har ikke så mye å fare med. Nå gjenstår det bare å se om hun dukker opp med ungen i morgen tidlig. Gjør hun det kommer jeg ikke til å gå inn i noen som helst diskusjon med henne, hun har sagt sitt og jeg har sagt mitt. Jeg er ferdig. Slik er situasjonen nå ,og vil hun ,kan jeg hjelpe henne med å finne løsning på problemet jeg har satt henne opp i. Hjelpe henne med å skaffe barnepike. Har forresten ei på handa som er villig til å ta både min 2 åring og hennes, dette er ikke et ukjent menneske for ungene da vi har vært og er mye sammen med vedkommende. Må presisere at dette ikke er noen venninne av meg, men ei jeg har blitt kjent med pga dagmamma virksomheten. Vi er aldri sammen ellers. En kollega på en måte :-) . Men jeg kan selvfølgelig ikke avgjøre dette på vegne av den andre familen. Men tilbudet er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 24. februar 2004 #15 Del Skrevet 24. februar 2004 Slike ting som det her gir meg bare enda mere fordommer mot småbarnsmødre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 24. februar 2004 #16 Del Skrevet 24. februar 2004 Lille Rosin: Jeg venter spent på å få vite hvordan det gått! Du må fortelle oss etter hvert!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #17 Del Skrevet 24. februar 2004 fordommer mot småbarnsforeldre? er det noen grunn til det? Du gir meg fordommer mot foreldre som har et slikt"barn" som deg. Har ikke barn du skjønner jeg og har aldri tenkt å anskaffe deg heller vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #18 Del Skrevet 24. februar 2004 fordommer mot småbarnsforeldre? er det noen grunn til det? Du gir meg fordommer mot foreldre som har et slikt"barn" som deg. Har ikke barn du skjønner jeg og har aldri tenkt å anskaffe deg heller vel? :klø: Det var da voldsomt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 24. februar 2004 #19 Del Skrevet 24. februar 2004 Kan ikke se at du har gjort noe klanderverdig her. Alle voksne og fornuftige mennesker bør forstå at livet består av jobbing, penger osv. Kan forstå at de ikke vil miste deg, for du har sikkert gjort en fantastisk jobb. Men som i alle arbeidsforhold har du rett til å si opp, skifte jobb osv. Egentlig er det de som er heldig, fordi du har til og med skaffet en ny dagmamma til jenten deres, og det er mer enn mange ville har gjort. Alle kan forstå at du vil ta denne sjansen, siden den betyr så mye for deg og din familie. Legg skyldfølelsen på hylla, den trenger du ikke i dette tilfellet. Lykket til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2004 #20 Del Skrevet 25. februar 2004 Hei! Synes du har handlet riktig her! De skal være glad du valgte å spille med åpne kort! Be om attest du, er det "u-objektisk" kan du bare droppe å bruke det.. Håper du får jobben! :blomst_opp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå