Gå til innhold

Noen med endometriose her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere :)

Finnes det noen endometriose-prøvere her? Noen som kjenner noen med endometriose evt?

Anonym poster: f064ec5e85a0c229e0449ae9608448d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en god venninne med endometriose, med en tøff prøverhistorie bak seg. De har nå to, små barn. Begge er laget ved hjelp av prøverør.

Husk at enkelte med endometriose blir gravid på første forsøk, mens andre kan ha store problemer. Uansett finnes det nesten alltid hjelp å få, slik at man når målet (baby) til slutt.

Skrevet

Jeg har endometriose. Vi skal i gang med prøverør om 3mnd :) Send meg gjerne en PM ;)

Skrevet

Jeg er ikke prøver, vil bare si det. Men jeg tenker og tenker og tenker og tenker.... Blir satt på ny medisin og trenger noen å snakke med som vet hvordan det er! Er med i endometrioseforeningen og på forumet, så neste gang det er møtet i byen skal jeg være med. Føler meg bare ekstremt alene! :(

Skrevet

Jeg har endometriose,endometriose generell står det i journalen min. Har ikke vært medisinert for det da jeg ble diagnostisert ifb med utredning for barnløshet ( samboeren min har i tillegg dårlig kvalitet han også)

Jeg fikk full klaff på fjerde innsetting ( et negativt, en senabort og en tidlig sa) der jeg gikk på prednisolon og blodfortynnende. Nå ligger frøkna vår ved siden av meg og sover :) Jeg gikk også til akupunktur, kuttet sukker, hvete og meieriprodukter. (dietten gikk jeg på 4,5 mnd før innsetting, og den gjorde at jeg fikk mindre smerter etterhvert )

Skrevet (endret)

Jeg er ikke prøver, vil bare si det. Men jeg tenker og tenker og tenker og tenker.... Blir satt på ny medisin og trenger noen å snakke med som vet hvordan det er! Er med i endometrioseforeningen og på forumet, så neste gang det er møtet i byen skal jeg være med. Føler meg bare ekstremt alene! :(

Okei. Jeg har ikke kommet så langt siden vi prøver å få barn, men vil følge med i denne tråden for tips til medisiner senere. Er nok lurt å gå på møte neste gang det skal være der du bor. Godt å snakke med andre som er i samme situasjon.

Jeg har endometriose,endometriose generell står det i journalen min. Har ikke vært medisinert for det da jeg ble diagnostisert ifb med utredning for barnløshet ( samboeren min har i tillegg dårlig kvalitet han også)

Jeg fikk full klaff på fjerde innsetting ( et negativt, en senabort og en tidlig sa) der jeg gikk på prednisolon og blodfortynnende. Nå ligger frøkna vår ved siden av meg og sover Happy.png Jeg gikk også til akupunktur, kuttet sukker, hvete og meieriprodukter. (dietten gikk jeg på 4,5 mnd før innsetting, og den gjorde at jeg fikk mindre smerter etterhvert )

Godt å lese at det gikk fint med dere tilslutt :) Håper det klaffer for oss også veldig snart. Takk for tips om å kutte sukker, hvete og meieriprodukter!

Endret av Frufly
Skrevet (endret)

Edit: skrivefeil..

Endret av Frufly
Skrevet

Jeg vurderer å kutte hvete og sukker - har vurdert det lenge også fordi jeg merker forskjell på smertene mine! Hittil har jeg bare kuttet kraftig ned, dvs spiser ikke ris og pasta så ofte til middager lenger. Slev om jeg egentlig må - studentlånet strekker jo ikke akkurat LANGT! :(

Jeg trenger fler godhistorier. Hele blikket mitt på alt nå er bare svart. Utrolig slitsomt.

Skrevet

..... der røk anynomiteten gitt.

Skrevet

Jeg har endometriose, har fått fjernet det med lap og går på p-piller konstant for å ikke få det tilbake. Sier deg selv at jeg ikke er prøver ;)

Men jeg har også tre IVF forsøk bak meg, det gikk på siste forsøk.

Anonym poster: 8e9e1ad0051d39b64c824a663060ac8f

Skrevet

Jeg har skjult endo, altså det kan ikke opereres bort. Har gått på procren + progynova, begynner nå på visanne. Kan ikke gå på piller ved siden av da, må bruke barriereprevensjon. Spiral er uaktuelt.

Kom med fler godhistorier. Vær så snill. La meg slippe å tenke på alt det svarte akkurat nå.

Skrevet

Fikk påvist langt fremskredet endometriose ift alder da jeg var 21 år, i 2005. Ble operert for andre gang i 2007, og ble da anbefalt å få barn fortest mulig, ble henvist rett til IVF pga graden av endo og dårlig fungerende eggledere.

Fulgte Standard IVF regime og fikk ut seks fine egg, fikk 3 på frys og et ble satt inn. Ble gravid, og fikk en datter til termin :)

1,5 år etterpå hadde vi et fryseforsøk, som var mislykka. Det ble bestemt at jeg skulle opereres før nytt forsøk, denne gang hos ekspertisen på Ullevål. Ble operert februar 2010. Konklusjonen var nesten ugjenkjennelig bekken med masse sammenvoksinger og innflammasjon, ble lukket igjen uten at de fikk gjort så mye, og satt på procren i 2 mnd før ny operasjon. Denne gang fjernet de en del, men ikke alt.

Hadde så et forsøk til, hvor man bare fikk ut to egg. Et ble satt inn, men festet seg ikke. I oktober 2010 hadde vi vårt tredje ferskforsøk, og det ble tredje innsetting i forsøk på søsken. 8 egg ut, 4 på frys, 1 inn. Også dette var mislykka.

I januar 2011 overtalte jeg legen til å gi meg prednisolon i forbindelse me fryseforsøk. Nå ble jeg endelig gravid, og fødte barn nr 2 i oktober :)

Vet ikke om min historie fremstår som en solskinnshistorie akkurat, det føles som vi har gått en lang vei når jeg ser tilbake. Men nå sitter jeg her med to barn og er per i dag smertefri, og selv om man selvfølgelig helst skulle kunnet få barn på normal måte, synes jeg prosessen har vært helt grei og til og med en ganske fin måte å få barn på ;) det tror jeg nok skyldes litt at jeg ikke har reagert negativt på IVF behandlingen, litt det at jeg har klart å slappe av og ikke tenke for mye på barneønsket mellom forsøkene og selvfølgelig det at vi lyktes så raskt med barn nr 1.

Lykke til! Og husk at de fleste med endometriose lykkes med å få barn til slutt, på den ene eller andre måten ;)

Skrevet

Fikk påvist langt fremskredet endometriose ift alder da jeg var 21 år, i 2005. Ble operert for andre gang i 2007, og ble da anbefalt å få barn fortest mulig, ble henvist rett til IVF pga graden av endo og dårlig fungerende eggledere.

Fulgte Standard IVF regime og fikk ut seks fine egg, fikk 3 på frys og et ble satt inn. Ble gravid, og fikk en datter til termin :)

1,5 år etterpå hadde vi et fryseforsøk, som var mislykka. Det ble bestemt at jeg skulle opereres før nytt forsøk, denne gang hos ekspertisen på Ullevål. Ble operert februar 2010. Konklusjonen var nesten ugjenkjennelig bekken med masse sammenvoksinger og innflammasjon, ble lukket igjen uten at de fikk gjort så mye, og satt på procren i 2 mnd før ny operasjon. Denne gang fjernet de en del, men ikke alt.

Hadde så et forsøk til, hvor man bare fikk ut to egg. Et ble satt inn, men festet seg ikke. I oktober 2010 hadde vi vårt tredje ferskforsøk, og det ble tredje innsetting i forsøk på søsken. 8 egg ut, 4 på frys, 1 inn. Også dette var mislykka.

I januar 2011 overtalte jeg legen til å gi meg prednisolon i forbindelse me fryseforsøk. Nå ble jeg endelig gravid, og fødte barn nr 2 i oktober :)

Vet ikke om min historie fremstår som en solskinnshistorie akkurat, det føles som vi har gått en lang vei når jeg ser tilbake. Men nå sitter jeg her med to barn og er per i dag smertefri, og selv om man selvfølgelig helst skulle kunnet få barn på normal måte, synes jeg prosessen har vært helt grei og til og med en ganske fin måte å få barn på ;) det tror jeg nok skyldes litt at jeg ikke har reagert negativt på IVF behandlingen, litt det at jeg har klart å slappe av og ikke tenke for mye på barneønsket mellom forsøkene og selvfølgelig det at vi lyktes så raskt med barn nr 1.

Lykke til! Og husk at de fleste med endometriose lykkes med å få barn til slutt, på den ene eller andre måten ;)

Det høres ut som en lang vei. Gratulerer med to små da :) Mamma sa at jeg burde få barn så tidlig som "mulig", men jeg ønsker å bli ferdig med utdannelsen min først. Jeg er 20 nå, så har jo ikke dårlig tid selv om det føles veldig sånn!!!

-----

Synd man ikke kan gå på procren over lang tid, for det har virkelig hatt en effekt på smertene mine... Så nå blir jeg spent på Visanne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...