Gjest gjest Skrevet 21. september 2012 #1 Del Skrevet 21. september 2012 Har vært kjæreste med en fyr i fem år, han synes det er på tide at vi flytter sammen.Han har mast lenge nå. Han bor hjemme hos sin mor (er 34 år), jeg bor med mine barn i en bolig jeg kjøpte for ni år siden. Siden han ikke har egenkapital er han på en måte avhengig av meg for å kjøpe noe, hvis jeg selger har jeg muligens en egenkapital på litt over fem hundre tusen. Men jeg er litt tvilsom til å flytte sammen med han, og hvis det blir brudd mellom oss, blir det så at vi deler likt det vi får igjen av huset? Er det lurt å ha samboer avtale? Hva går den ut på? Jeg har og mine barn å tenke på, dumt hvis vi må flytte igjen hvis det ikke går mellom oss.Kan og nevne at han har verken møbler eller vanlig utsyr som hører til i ett hus. Skal jeg tørre å ta sjansen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 21. september 2012 #2 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg hadde ikke turt, men så er jeg muligens litt sær på det området også. Jeg liker å eie selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 21. september 2012 #3 Del Skrevet 21. september 2012 Dere kan fint skrive en avtale om at dere tar med dere det som ble tatt inn i samboerskapet. Du vil eie en høyere andel av hus, og alle tingene du tar med deg er fremdeles dine skal dere gifte dere ville jeg skrevet kontrakt men hva i all verden bruker han penger på om han bor hjemme hos moren i en alder av 34? han burde jo klare å spare opp da! hva med en avtale om at der ekan kjøpe sammen om han klarer å skaffe seg egenkapital? gi ham et år. Da bør han klare å spre ganske mye om han ikke betaler videre leie og har jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliano Skrevet 21. september 2012 #4 Del Skrevet 21. september 2012 Kan han ikke flytte inn sammen med deg i ditt hus? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #5 Del Skrevet 21. september 2012 Hvorfor kan han ikke flytte inn til dere og betale en leie pr. måned. Den eneste fysiske plassen han trenger er en plass i senga meg deg. Han krever ikke et eget soverom. Jeg hadde aldri solgt. Det ER vanskelig å komme inn på boligmarkedet igjen. Jeg valgte å bli samboer og leie ut egen bolig. Lykke da forholdet røyk etter et par år. At jeg faktisk kunne flytte tilbake til et kjent sted for både ungene og meg. Anonym poster: b30bc3c8ade48d16d523f8b3514071e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 22. september 2012 #6 Del Skrevet 22. september 2012 Kan ikke han flytte inn til deg for en stund, slik at dere kan se hvordan dere fungerer som samboere? Da kan dere jo bli enige om at han eventuelt betaler en viss sum i husleie hver måned, og eventuelt dele på andre utgifter. Samtidig får dere prøvd ut samboerskapet. Om det ikke fungerer er det lettere for han å flytte ut, siden du eier. Hvis det fungerer kan dere vurdere å kjøpe noe sammen. En samboeravtale går ut på at dere skriver under på en kontrakt i begges navn, der dere avgjør hvem som eier hva, slik at når dere går fra hverandre får dere de gjenstander det står i kontrakten at dere eier. Det er en smart løsning i deres tilfelle siden han ikke eier noen ting av verdi (etter hva jeg forstår), mens du har både møbler og slikt. Jeg vil bare si, om man ikke er 100% trygg på hverandre er det heller ikke en god idè å kjøpe bolig sammen. Det er ofte sånn at når man skal kjøpe noe, enten det er leilighet eller hus, bør man eie boligen i min. x antall år for at det lønner seg. Bor man i bare ett år f.eks., har man kanskje ikke fått noe verdistigning på boligen som man potensielt kunne fått dersom man bodde der i 5-6 år. Så det er et viktig poeng, om man er opptatt av den slags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå