Gå til innhold

Elev: Du er en dårlig lærer, flere som har sagt det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!!

Eg er sjølv elev, og skal sei deg korfor enkelte lærara blir hata, og korfor enkelte lærara blir elska.

Dei som blir hata, setter som regel alt for strenge grenser, strekker seg veldig lite etter kva elevane vil, timane er alltid like, og alt skal vere prikkfritt.

Dei lærarane som blir elska, er dei som klarer å forstå ungdommen litt bedre. Ver litt på samme nivå som dei av og til, slå av ein vits, kanskje føre ein samtale som går litt utenom skulerelaterte ting, men samtidig lære vekk det som krevst.

Lærarane som er av typen 2(dei som blir elska) som eg forklarte, er dei eg og dei fleste elevane har fått best karakter av. Motivasjonen blir større, dermed kan eleven glede seg til timane. For han veit det vil bli kjekt.

Du seier ikkje så mykje og kva undervisning du har. Eg har sjølv begynt på Idrett, Vg2 og har faget leiing. Eg har sjølv blitt likt, da eg har klart å holde ein seriøs tone, men samtidig vere litt på nivå med dei yngre. Du må berre slå deg litt laus, om det er det eg skal kalle det.

Du kan jo også vite om kva elevane driver med på fritida, og spør dei i starten av timen eller noko sånt om dei for eksempel skorte eit mål i kampen dei spelte, eller om dei har lest siste nytt om Ronaldo.

Eg hadde også ein ny lærar i 20åra når eg begynte i 8.klasse. Ho gikk fra å vere hata, til å bli godt likt blant elevane. Ho spørte ofte om kva ho gjorde bra, og kva ho gjorde dårlig. Ho engasjerte seg litt meir i det vi dreiv med, og strekte seg ganske langt etter ønska til elevane.

Beklager for eit mega rotete og lite strukturert innlegg, men håpar du fikk litt ut av det! :)

Anonym poster: f3c2947e57b67bc904ace9bc8098143d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som utdannet seg som lærer og som sluttet i jobben pga umotiverte elever og sleivete kommentarer. Han var nok en bra lærer, engasjert og kunnskapsrik. Og nå har han en jobb han ikke trenger utdannelse for å ha, og i tillegg har han studielån... Bare fordi han var usikker på egne evner. Men ungdommer i den alderen vil jo gjerne få lærerne til å føle seg jævlig. Jeg husker klassen min hadde rykte på seg for å få sykmeldt lærerne. Og jeg tror nok de som bidro til det var stolte av det. Helt forferdelig. Det er mange 14-åringer som ikke tenker på at når de ikke følger med på skolen nå, så kommer de til å få problemer på videregående. Mange er ikke så motiverte til å lære. Det kan selvfølgelig være sårende for lærere, men de må dessverre bare lære seg til å ikke ta det personlig. Du er sikkert en bra lærer, du virker i hvert fall engasjert og opptatt av å gjøre en bra jobb. Men det virker som du kanskje trenger å jobbe litt med selvtilliten. Da merker nok elevene også at du mener det du sier, og forhåpentligvis får de mer respekt for deg. Men uansett, ikke la noen umotiverte elever få deg til å endre yrke, bare pga èn kommentar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke lærer selv, men har mange av de i min omgangskrets, både unge og gamle. Det alle sier er at de første årene var tøffest, man må lære seg å tåle litt, og rett og slett huska på at det er barn og ungdommer du har med å gjøre.

Jeg husker selv at det å kommentere lærerne faktisk var noe sosialt alle elevene hadde til felles, faktisk helt ut videregående. "Nei, nå må jeg løpe, jeg har Tone i norsk..." "Aaaaah..." sa vi andre sympatisk, og ser han løper og såvidt rekker bort til klasserommet før den strenge norsklæreren som KREVER at alle elevene er på plass før hun kommer til klasserommet. Lille damen på 160, som selv de største, tøffeste guttene på godt over 180 ikke tørr å terge på seg, for da blir hun skarp i blikket og bruker en stemme som får hele klasserommet til å stramme seg opp.

Vi vitset om de som hadde dårlige vitser, snakket om de som ikke hadde lange nok gensere så du så langt ned i trusa på hvis de hjalp noen på raden foran, fryktet de strengeste, rullet på øynene av de høylytte kjefterne, og trakk på skuldrene over de som var så snille at værstingen overkjørte dem totalt.

Dette er noe du må akseptere som lærer. Det finnes ikke en eneste lærer som ingen elev kan si noe vondt om, og da går det på alt fra at du er feit, har pipestemme, er så stille, eller bare at du er en dårlig lærer. Det kan bety at du har et fag de ikke liker og synes er kjedelig, at du er for streng, for mild, ikke liker de karakterene de får...hva som helst, egentlig. Ikke bry deg om det, og se på opplevelsen som en treningssak.

Det du sier selv er at du egentlig føler at du kanskje er litt snill, men ellers synes du at du gjør en ok jobb. Da jobber du med å bli litt strengere (men rettferdig). Ikke pga det gutten sa, men pga det du føler selv. Har du hatt en lærer du respekterte og husker med varmt hjerte i dag? Jobb mot å bli sånn, og husk; dette tar tid. Du er ung og ny i faget--ingen lærere er tøffe og sterke fra dag 1, selv om noen klarer å late som!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henriette

Som mange andre sier er det en slags trend for ungdomskoleelever å "hate" alt og alle, og da spesielt lærere. Dette vet jeg siden jeg nå er 14 og går i 9. klasse. Jeg er ikke en av de som hater, det var meg i 6./7. , og gjett om jeg er flau over å ha hata lærerene mine uten grunn, jaja nok om det. Selv om det er lett å hate lærere går det an å ikke bli hatet, norsk/samfunnsfag læreren min blir elsket av alle. Han er kjempe kul og en ufattelig dyktig lærer. Det som jeg tror er greia med han er:

1. Han tar ikke selv høytidlig.

2. Han tar alle elevene seriøst, og er ofte enig med de elevene som ofte er de fleste læreres mareritt. Og jeg mener selvgølgelig når disse elever har poenger som lærere flest ignorer, men han læreren vår ser det.

3. Han prøver ikke å nå oss med å være "kul". Det er noe ungdomskoleelever ofte hater.

Det var noen poenger, men du må ikke ta dette for seriøst. Jeg beklager hvis jeg virket veldig frekk som skrev dette. Men det viktigste for å være en god lærer tror jeg er punkt nr.2. Det er viktig å se alle elevene, uansett hvem de er. Selvfølgelig, jeg tror de fleste prøver å gjøre dette, men det er få som får det til. Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig, men du må bare prøve å glemme at "Kurt" kalte mattelæreren sin sjiraffhore, og prøve å se "Kurt" i dine timer.

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henriette

Som mange andre sier er det en slags trend for ungdomskoleelever å "hate" alt og alle, og da spesielt lærere. Dette vet jeg siden jeg nå er 14 og går i 9. klasse. Jeg er ikke en av de som hater, det var meg i 6./7. , og gjett om jeg er flau over å ha hata lærerene mine uten grunn, jaja nok om det. Selv om det er lett å hate lærere går det an å ikke bli hatet, norsk/samfunnsfag læreren min blir elsket av alle. Han er kjempe kul og en ufattelig dyktig lærer. Det som jeg tror er greia med han er:

1. Han tar ikke selv høytidlig.

2. Han tar alle elevene seriøst, og er ofte enig med de elevene som ofte er de fleste læreres mareritt. Og jeg mener selvgølgelig når disse elever har poenger som lærere flest ignorer, men han læreren vår ser det.

3. Han prøver ikke å nå oss med å være "kul". Det er noe ungdomskoleelever ofte hater.

Det var noen poenger, men du må ikke ta dette for seriøst. Jeg beklager hvis jeg virket veldig frekk som skrev dette. Men det viktigste for å være en god lærer tror jeg er punkt nr.2. Det er viktig å se alle elevene, uansett hvem de er. Selvfølgelig, jeg tror de fleste prøver å gjøre dette, men det er få som får det til. Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig, men du må bare prøve å glemme at "Kurt" kalte mattelæreren sin sjiraffhore, og prøve å se "Kurt" i dine timer.

Mvh Anne

Mente å skrive Mvh Anne og Henriette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henriette

Hei!!

Eg er sjølv elev, og skal sei deg korfor enkelte lærara blir hata, og korfor enkelte lærara blir elska.

Dei som blir hata, setter som regel alt for strenge grenser, strekker seg veldig lite etter kva elevane vil, timane er alltid like, og alt skal vere prikkfritt.

Dei lærarane som blir elska, er dei som klarer å forstå ungdommen litt bedre. Ver litt på samme nivå som dei av og til, slå av ein vits, kanskje føre ein samtale som går litt utenom skulerelaterte ting, men samtidig lære vekk det som krevst.

Lærarane som er av typen 2(dei som blir elska) som eg forklarte, er dei eg og dei fleste elevane har fått best karakter av. Motivasjonen blir større, dermed kan eleven glede seg til timane. For han veit det vil bli kjekt.

Du seier ikkje så mykje og kva undervisning du har. Eg har sjølv begynt på Idrett, Vg2 og har faget leiing. Eg har sjølv blitt likt, da eg har klart å holde ein seriøs tone, men samtidig vere litt på nivå med dei yngre. Du må berre slå deg litt laus, om det er det eg skal kalle det.

Du kan jo også vite om kva elevane driver med på fritida, og spør dei i starten av timen eller noko sånt om dei for eksempel skorte eit mål i kampen dei spelte, eller om dei har lest siste nytt om Ronaldo.

Eg hadde også ein ny lærar i 20åra når eg begynte i 8.klasse. Ho gikk fra å vere hata, til å bli godt likt blant elevane. Ho spørte ofte om kva ho gjorde bra, og kva ho gjorde dårlig. Ho engasjerte seg litt meir i det vi dreiv med, og strekte seg ganske langt etter ønska til elevane.

Beklager for eit mega rotete og lite strukturert innlegg, men håpar du fikk litt ut av det! :)

Anonym poster: f3c2947e57b67bc904ace9bc8098143d

Ja, det var dette vi mente

Mvh Anne og Henriette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer:

Kjære deg.

Først vil jeg gi deg en stor klem.

Så vil jeg fortelle deg at slik er det i alle yrker der en jobber med mennesker.

Jeg ble leder før jeg nådde 30 år. Jeg er veldig følsom og opptatt av å bli likt (litt over gjennomsnittlig oppatt av dette fordi jeg ble mye mobbet på barneskolen)

Det første året som leder måtte jeg ta noen valg mine ansatte ikke likte.

Jeg fikk høre at jeg var en elendig leder, at jeg ødela livene deres osv....

Etter ett år med dette ble jeg deprimert og sykmeldt.

Men nå; 10 år etter har livet lært meg at "alle til lags kan ingen gjera " ;)

Det er ikke så farlig lenger at noen arbeidstakere gir uttrykk for at de ikke liker meg.

Jeg har 26 ansatte ( som en skoleklasse vil jeg tro :ler2: ) og noen få av disse kan med kroppspråket sitt vise tydelig at de er uenig i prioriteringer jeg gjør osv. og de er alltid ute etter å påpeke ting de mener jeg skulle prioritert og så videre.

MEN: Jeg driter i det. Jeg lar ikke de bli energityver i ledergjerningen min for de 24 andre i avdelingen vår.

Du er klassens leder, deres Alfa. Du har en autoritetsrolle i deres liv. Da vil noen alltid plukke på det du gjør og stritte i mot. Det ligger i nturen til enkelte. I tillegg er dette barn uten mange av de bremsemekaninsmene man får i sosiale relasjoner i voksen alder.

Ta det med ro. Jobbe mer med det du gjør bra og fokuser på flytsona di :)

Alle vil uansett ALDRI bli 100% fornøyd.

Ikke la det ødelegge din flyt fremover.

Jeg heier på deg ! :hug:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var vel en lærer vi likte, resten likte vi ikke. Tenker jo tilbake på det nå, og vi hadde jo egentlig ikke noen grunn til å mislike de lærerne. Folk er forskjellige, lærere er også mennesker og er aldri perfekte, men det forsto vi ikke da.

Du kunne jo ha spurt elevene hva slags arbeidsmåter de lærer best av og hva de vil gjøre i timene (som holder seg innen undervisningen selvsagt), så kanskje det blir litt mer spennende for dem hvis de virkelig mener at timene dine er dårlige.

Men jeg tror nok de har det mest i kjeften bare... Det skal ikke mye til for at en lærer skal bli snakket stygt om på ungdomsskolen..

Enig med hva flicka sier forresten:) De lærerne som blir snakka mest dritt om er gjerne de som faktisk har disiplin over elevene og er streng og bestemt, men flinke lærere.

Opplever det selv her på høgskolen. En av lærerne her er ganske ærlig når vi får veiledning med dem, og han kan fint si rett ut at "dette er ikke bra nok, du må gjøre alt på nytt!" eller å stille "vanskelige" spørsmål for å få os til å tenke over oppgaven fra et annet perspektiv.

Noen studenter, spesielt ei, lukker seg helt når han veileder henne og nekter å høre på hva han har å si, eller å svare på spørsmålene hans, fordi han har forkastet ideen hennes om hun var fornøyd med. (Men ideen svarte ikke på oppgaven) Hun snakker så mye dritt om han, og han er en helt forferdelig lærer i hennes øyne.

Men jeg ser at han faktisk prøver å få henne på rett spor, og jeg har gode erfaringer med han fordi jeg gidder å ta imot det han sier til meg. Han er en god lærer, men veldig ærlig og rett på sak, noe som noen studenter ikke klarer i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Det er faktisk noe en lærer må tåle å høre, og noe en lærer ikke kan ta til seg på den måten. Hva vet vel elevene om hva som er en god eller en dårlig lærer? Er det den "kule" læreren som er godt? Og den strenge læreren som er dårlig?

Nei, som i mange andre yrker er det viktig å legge fra seg jobben når man kommer hjem. Det er også slik at man går inn i en rolle som lærer, og det er ikke nødvendigvis slik at man er samme personen privat.

Beklager litt kvass tilbakemelding, men hvis du ikke tåler å høre slik av ungdomsskoleelever så burde du vurdere å skifte yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Det er faktisk noe en lærer må tåle å høre, og noe en lærer ikke kan ta til seg på den måten. Hva vet vel elevene om hva som er en god eller en dårlig lærer? Er det den "kule" læreren som er godt? Og den strenge læreren som er dårlig?

Nei, som i mange andre yrker er det viktig å legge fra seg jobben når man kommer hjem. Det er også slik at man går inn i en rolle som lærer, og det er ikke nødvendigvis slik at man er samme personen privat.

Beklager litt kvass tilbakemelding, men hvis du ikke tåler å høre slik av ungdomsskoleelever så burde du vurdere å skifte yrke.

Unnskyld meg, en ungdomskoleelev vet masse om hva som er en bra og dårlig lærer. Jeg går i 9. nå og kan fortelle deg litt om mine lærere:

1. Fransklæreren min: Hun er skikkelig kul og snill, men når jeg sier henne noe til henne glemmer hun det med en gang og jeg blir bedt om å gjøre det vi ble enig om at jeg ikke skulle gjøre. I tillegg gir hun ikke rettferdige karakterer. Ei i klassen fikk 5ere på alle prøvene, hun endte opp med en 4, læreren (vi kaller henne Åse) sa det var fordi hun var for lite muntlig, greit nok det. Neste semester var hun supermasse muntlig og fikk 5ere på alle prøver, men hun fikk 4 på kortet. Jenta spurte selvfølgelig hvorfor hun bare fikk 4 og Åse forklarte henne med at hun ikke var "helt her oppe" ennå. Det kaller jeg en dårlig lærer selv om hun er kul, snill og har avslappende timer.

2. Matte/naturfag læren min: Hun er sur og streng hele tiden, men jeg lærer masse av han.

3. Samfunnsfag/engelsk/norsk læren min: Han er dritkul, snill og en ufattelig god lærer! Han ser alle elevene og lærer meg så masse!

4. RLE-læreren min: Han er både fæl og lærer meg ingenting...

5. Musikklæreren min: Han lærer meg det som skal læres og han er ganske sur.

6. Gymlæreren min: Hun er ny, men jeg kan ikke si så mye i og med at jeg har brukket fot og derfor ikke hatt gym med henne ennå.

Håper folk skjønner at man kan være en god og snill lærer samtidig selv om det kanskje ikke er så lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaller jeg en dårlig lærer selv om hun er kul, snill og har avslappende timer.

Så hun er en dårlig lærer fordi hun ikke har gitt den karakteren eleven forventet? Sluttkarakteren du får er ikke et gjennomsnitt kun av de tidligere karakterene man har fått. Mange lærere vurderer eleven utifra andre ting enn kun prøver også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun er en dårlig lærer fordi hun ikke har gitt den karakteren eleven forventet? Sluttkarakteren du får er ikke et gjennomsnitt kun av de tidligere karakterene man har fått. Mange lærere vurderer eleven utifra andre ting enn kun prøver også!

Les innlegget mitt på nytt, du. Jeg kaller henne en dårlig lærer fordi hun tidligere har sagt hva jenta i klassen min må gjøre for å oppnå en 5er, og når hun gjør det får jenta en 4er og spør hvorfor, læreren svarer "du er bare ikke helt der ennå". Og ikke si meg at hun er en god lærer, foreldrene hennes kontaktet også rektor, og det ble en ganske stor sak, for denne læreren er kjent for å være ganske sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærer, men for voksne (18+) Første året mitt som lærer var jævlig. Hele klassen sa at de ville slutte kurset, men egentlig så var det bare to stk som stod bak dramaet og jugde om at alle var misfornøyde. Ikke tro på hva EN elev sier. De snakker MYE tull, de er umodne, og sier seg enige i dritten alle andre sier bare for å være en av gjengen.

Mitt andre år som lærer var supert. :o) Det er alltid tøft første året. Du er helt sikkert flink!

Anonym poster: ab04ed97800d272d8b5774e194a1e332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...