Gjest Lulla Skrevet 23. februar 2004 #1 Del Skrevet 23. februar 2004 Har veid lenge for og mot, og i helgen betemt meg for at jeg desverre ikke har råd til å beholde min bestevenn mer. Etter 6 år sammen har jeg nå bestemt meg for å selge hesten min. Men jeg må bare innse at pengene ikke strekker til, og at jeg deseverre ikke kan unne meg den luksusen det er å ha min egen hest. Har satt inn annonser i dag, regner med at det skal gå greit, hun er jo verdens fineste hest!!!! Men det kommer til å bli så ufattelig trist, og hva i allverden skal jeg bruke fritiden min på. Sukk, vet ikke helt poenget med å starte denne tråden, men om noen har noen tips om hvordan man skal takle sånt så blir jeg glad!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 23. februar 2004 #2 Del Skrevet 23. februar 2004 Du har ikke vurdert å finne noen som vil ha den på halvfor da? Så får du litt mindre utgifter ihvertfall. Det er fryktelig trist å måtte kvitte seg med bestevennen sin ja Har hatt hest selv. Savner henne enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2004 #3 Del Skrevet 25. februar 2004 Du må ikke gi opp! Prøv å sette hesten på halvfor! Det finnes veldig mange flinke ryttere som kan tenke seg å leie en hest fast et par ganger i uka. Dessuten går det an å begrense kostnader ved å sette henne bort i sommerferien. Veldig mange forryttere er interessert i å leie hesten hele sommerferien. Det er utrolig trist å miste bestevennen sin. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 25. februar 2004 #4 Del Skrevet 25. februar 2004 Jeg hadde aldri i livet klart å selge hesten min. Han er jo barnet mitt! Tror jeg hadde levd på sultgrensen før jeg i det heletatt hadde vurdert det! Sier som andre her inne, få deg en fôrrytter! Sett den på halvfôr! Har du hjerte til å se hun flytte fra deg? Blir helt trist jeg.. Lykketil hva enn du gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. februar 2004 #5 Del Skrevet 25. februar 2004 Herlighet. Ikke finn på å selge den, med mindre du er belånt opp til pipa. Sett den på fôr - da har du kontroll med hvordan den har det - og kan ta den tilbake igjen om du får bedre råd. Helfôr er også en løsning. Mange vil ha hest, har stall osv. men ikke råd til å kjøpe hest. Noen er villige til å ha hesten din ubegrenset lenge (lag avtaler for ett år av gangen med oppsigelsestid). De skal i utgangspunktet dekke fôr, skoing, veterinær osv. Lag avtale om at du kan besøke den. Hvilken hest er det? Konkurransetype som er under utvikling eller turhest? Jeg ville ikke solgt den med mindre jeg var sikker på at den fikk et supert hjem - men man kan aldri vite - par år etter selges hesten videre - og kommer under nye forhold igjen, forhold du ikke har kontroll over... MÅ du selge den, så sørg for å få skriftlig avtale om at du har førstekjøpsrett dersom den skal selges på ny... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lulla Skrevet 26. februar 2004 #6 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har tenkt på mulighetene ved å sette henne bort på halvfor, men jeg er litt sånn "ingen andre en meg skal ri henne på bakken"... Og å sette henne bort på helfor er helt uaktuelt, har sett litt for mange dårlige eksempler på det.... Jeg vet hva slags hest jeg har nå, hva den kan, har vært med på og hva den er verdt. Det aner man ikke når man setter den bort helt, og da kan jeg heller ikke blande meg inn i hva de gjør. Hun er en 8 år gammel tysk hoppe (holsteiner/hannoveraner) og er en topp konkurranse hest, det er også en av grunnene til at jeg vurderer å selge henne, jeg har ikke råd til å ta henne med på de konkurransene og treningene hun burde blitt med på. Jeg lever på sultegrensen i dag, eneste ordentlig måltide jeg spiser er lunch (for det betaler jeg ikke for), ellers lever jeg på makaroni og ris. Har kuttet alle unødvendige utgifter på stallleien (møkking, skifting av dekken osv) Samt at jeg får det litt billigere ved å ta noen kveldsforinger. Jeg kan ikke bo billigere en det jeg gjør i dag, bil må jeg ha, både fordi jobben krever det og jeg må komme meg i stallen. Har ikke vært hos frisøren på evigheter, ny klær kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte. Men det er slik at når alle faste utgifter er betalt, så sitter jeg igjen med 1700 kr.... og det skal da dekke mat, bensin, sko til hesten, forsikringer osv... Sukk, var noen å prøvde henne i går, de kommer tilbake i helgen med treneren sin, om han også liker henne så skal vetrinæren se på den til uka. Sukk. Jeg har hatt babyen min siden hun som 2 åring "fant" meg mens jeg jobbet på sprangstall i Tyskland... Jeg hadde vurdert å kjøpe meg hest der nede, men jeg skulle ha en eldre, erfaren spranghest.. Slik ble det ikke, og i 3 år hadde jeg henne i Tyskland mens jeg jobbet der. Tjente ingen ting de 3 årene, men fikk kost og losji for meg og hesten min, samt hjelp til å ri henne inn av proffesjonnelle folk!! Kom hjem til norge og fullførte videregående (mangelt noen fag....) Pappa betalte faktisk for hesten det året, men det er det eneste de noen sinne har betalt for ridningen min. Og med null utdannelse er det lite man får jobb som.... I allefall ikke godt betalte jobber.... Sukk, lurer på hva jeg skal bruke fritiden min på når hun blir solgt.. Jeg har jo egentlig ikke noe liv.... Men jeg har tenkt lenge på det, og jeg greier ikke å sette henne bort. Da er det bedre å selge også ikkeblande seg inn i hvordan de nye eierene behandler henne. Men takk for trøstende ord, det hjelper!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. februar 2004 #7 Del Skrevet 26. februar 2004 Så trist! Ville bare gi litt trøst :trøste: og en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 26. februar 2004 #8 Del Skrevet 26. februar 2004 Leit å høre. Gir deg en god :trøste: Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 26. februar 2004 #9 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg skjønner. Men kanskje det finnes løsninger uansett? Hvis du konkurrerer med den, uansett på hvilket nivå, så er jeg sikker på at du med litt innsats kan finne sponsorer i det lokale næringslivet? (Jeg er optimist og tror man kan klare det meste, bare man snur seg rundt og tenker litt utradisjonelt …) Du tenker sikkert at dette er tigging. Men jeg tror ikke butikkinnehaveren eller regnskapsfirmaet, pubeieren, hotelldirektøren osv. vil føle det slik. Mange har mer enn nok med penger, og å sponse hest/idrett er mange villige til og vil se positivt på. Be om månedlig bidrag til faste månedelige utgifter, reiser, gebyr til konkurranser, samt uforutsette utgifter - der de binder seg for f.eks. ett år av gangen? Du kan også selge andeler i hesten (uten bruksrett, der du bestemmer trening osv.), men der alle andelshavere bidrar med dekning av utgifter… Dette forutsetter at du får flere enn en (at du får så du klarer det økonomisk). Men behold mer enn 50 % av eierskapet selv, så du har styringen. Jeg ville laget et brev/presentasjon og sendt rundt til cirka tyve, tretti stykker og sett hvilken respons jeg hadde fått. Jeg hadde forklart situasjonen slik den er, helt ærlig, med en forhistorie og litt om hesten og dens potensialer. Du har iallfall ikke noe å tape, men kanskje noe å vinne? (Føler at dette kanskej er litt masete, men skjønner hvor tungt det er å selge hesten sin. Var igjennom det selv, og angret på at jeg ikke satte den på fôr, men det er lenge siden og den var ingen konkurransehest.) Haster det, ville jeg ringt rundt - og ettersendt en presentasjon. De fleste direktører osv. er helt vanlige folk og ikke verken stive eller tverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 27. februar 2004 #10 Del Skrevet 27. februar 2004 Som Vega sier er det mange løsninger!! Tenk deg nøye om før du selger hesten din... Forstår jo at du har tenkt deg om både en og ti ganger allerede, og jeg respekterer valget du har tatt. Det har ikke vært noe lett valg for deg. Men Vega hadde mange spennende ideer, det må jeg si!! Kanskje det fortsatt finnes en mulighet for at du kan beholde hesten din? Her er i alle fall en trøsteklem til deg fra meg: :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. februar 2004 #11 Del Skrevet 27. februar 2004 Hva med å finne en slags sponsor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilla78 Skrevet 27. februar 2004 #12 Del Skrevet 27. februar 2004 Hva betaler du i stalleie? Er ofte dyrt å ha hesten på en typisk sprang/dressurstall. Hva med å ha hesten på utegang? jeg har islandshesten min på utegang, det koster bare 1200kr/mnd og hesten har det MYE bedre! Mange steder står hesta på stall 23 timer i døgnet og det er etter min mening skikkelig dyreplageri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 27. februar 2004 #13 Del Skrevet 27. februar 2004 Egentlig burde vi på Kg stille opp og "fjernadoptere" så du klarer utgiftene - men det lar seg vel ikke løse i praksis... Blir så indignert - hvorfor skal bare rike og velstående meske seg med hest, mens andre som tror at de kan klare det, må gi opp sin lidenskap og selge noe som betyr mye for dem...blir jo som å selge hunden sin, eller enda verre - en hel livsstil i tillegg... Skjønner hvis du "må" selge. Særlig om du finner et godt hjem for den. Du har sikkert dratt det ut så langt du kan. Jeg ville også gått til pappa - og hylt og vrælt og tigget og latt som jeg var fjortis igjen... (Hvis du har sponsorplan i bakhånd, så trenger han jo bare hjelpe deg midlertidig...) Dersom du finner lokale sponsorer - men føler du ikke når høyt nok konkurransemessig - så tror ikke jeg en sponsor vil bry seg - det er selve idretten man sponser, ikke gullmedaljene... (gjelder sikkert ikke Adidas, men...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoName Skrevet 29. februar 2004 #14 Del Skrevet 29. februar 2004 Jeg også lurer litt på hvor hesten din egentlig står hen.. Det er jo kjempe dyrt å ha den stående på store fancy gårder. Rideskoler etc. Hvorfor ikke finne en annen stallplass? Hos private f.eks.. Har jo sett mange annonsere at dem har ledig stall plass til en veldig billig penge. Og som flere har nevnt.. en fórrytter.. Så klart ikke hvem som helst, men en som har peil på hest. Er villig til å betale litt. Du er trist for at du må selge hesten din, men likevel så ego at du ikke vil la andre ri hesten så da må du selge? Skjønner ikke helt den jeg da .. Du har sikkert tenkt deg veldig nøye om.. men kanskje tenke litt til? Er kjedelig å selge, for å så angre som en gal etterpå og ikke vite hvor man skal gjøre av seg .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lulla Skrevet 2. mars 2004 #15 Del Skrevet 2. mars 2004 Takk for mange gode råd, har sendt ut brev til noen bedrifter i området, men er redd det ikke er første prioritet for de fleste bedrifter. Er jo ikke akkuratt oppgangstider i Norge enda.... Ja, jeg står på en fin, fancy stall. Men jeg har kuttet alle ekstrakostnader, samt at jeg får redusert stall leien endel siden jeg tar foringer på kveldene og i helgene. Så summa sumarum så kommer jeg ikke noe værre ut en det det hadde kostet meg å ha henne på en mindre fin stall, samt at det hadde blitt mye mere arbeid og dårligere treningsmuligheter. Jeg har prøvd å ha henne på an slik stall, men hun mistrivdes forferdelig, ville ikke spise, ble sygg i pelsen og virket ikke noe glad. På stallen her er det ingen trasisjon å ta betalt av forryttere, iallfall ikke av de som bare rir på tur. Jeg er sikkert ego som ikke vil sette henne bort på for til noen som kan ri den på bakken (dressur/sprang), men hun er så følsom og godt trent at jeg ikke tar sjansen på å få en rytter som herser med henne og sitter å sager henne i munnen for å få henne "på tøylen". Ser hvordan en del her herjer med hestene, og vil ikke la det skje med henne så lenge hun er min. Mulig jeg er hysterisk, men det tror jeg mange er når det gjelder "babyen" sin... De som har prøvd henne er veldig interessert, og jeg må si at det er fristende med 250.000 inn på konto, i allefall på kveldene når jeg ser på alle regningene. Men når jeg sitter på henne så..... ÅÅÅ, det er så vansklig. Har prøvd å hyle til pappa....men han mener hester er for småjenter så det er lite å hente der i gården. Så lenge jeg er myndig så får jeg klare meg selv.. Men han betalte faktisk veiavgiften min, så han er ikke bare slem heller da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 2. mars 2004 #16 Del Skrevet 2. mars 2004 Får håpe det ordner seg. Send forespørsel også til de "små" - ikke bare til store selskap. Tror kjeder er de verste - uten at jeg kan vite det på forhånd... Et mindre selskap har større mulighet til å ta slike avgjørelser på sparket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå