Gå til innhold

Har du noen gang betalt TOLL for noe du har bestilt fra utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at man ikke håndhever toll reglene spesielt godt i forhold til privatpersoner.

Må huske på at om varen koster under 200 kr må man ikke betale moms eller toll på den.

Det stemmer, og hvis det er snakk om en gave sent til en privatperson, så kan gaver ha en verdi på inntil 1000 kr, og da slipper man toll/moms. :-)

Anonym poster: 63fe97e2fc53bc5647a69e351216a767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måtte betale toll en gang jeg bestilte linser fra USA... Men måtte ikke det nå sist hvertfall! Trur det er veldig hipp som happ med det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte betale toll en gang jeg bestilte linser fra USA... Men måtte ikke det nå sist hvertfall! Trur det er veldig hipp som happ med det der!

Da er du blitt lurt. Er ikke toll på linser, uansett beløp.

Anonym poster: 4f8386924fa2dec7b880c6baefdffba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Når jeg handler fra privatpersoner i utlandet (via ebay eller utenlandske privatpersoner som annonserer på Finn.no eller Tradera.se i Sverige så jeg har aldri opplevd toll, på tross av at avsender ikke har løyet på pris på tollskjemaet.) Tror dette er fordi Tollvesnet faktisk må prioritere litt, de kan ikke priorotere å "ta" jenter som handler ett par vintage sko fra Sverige eller Frankrike, men at Tollvesnet heller vil legge til toll på det som kommer fra bedrifter.

Når jeg handler fra utenlandske nettbutikker blir det ganske ofte toll, men jeg kommer ikke til å slutte å handle fra utenlanske nettbutikker uansett. ;)

Anonym poster: 63fe97e2fc53bc5647a69e351216a767

Du dro vel bare dette med vintage sko frem som et random eksempel, men for ordens skyld så er det altså ikke toll på sko uansett.

Jeg handler mest på eBay hvor man kan jukse med pakkene og slippe unna alle avgifter, men ellers så tror jeg at jeg alltid har betalt toll. Når jeg kjøper plagg som koster over 200kr på en nettbutikk (hvor man ikke får skrevet ned verdi eller sluppet unna med å markere som gave), så regner jeg alltid ut toll, moms og tollgebyret for å avgjøre om det er verdt det. Og når jeg skal hente pakken så pleier jeg å betale akkurat det jeg har regnet ut at jeg må betale. Med TOLL altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg betalte en gang nesten 400 kr i toll for noen støvler jeg kjøpte fra Asos.com! Ble mildt sagt ganske irritert når den regningen kom i posten en måned etter jeg hadde fått de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du blitt lurt. Er ikke toll på linser, uansett beløp.

Nei, vet det nå =P Men det her er noen år siden så bare betalte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vet det nå =P Men det her er noen år siden så bare betalte jeg...

Du betalte sikkert moms, og det stemmer nok om varen var priset til over 200 NOK.

Anonym poster: 0051bbac491fdca9e89e9227be768547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri betalt toll for varer jeg har bestilt selv, og jeg har bestilt varer som faktisk er tollpliktige. LIkevel har regningen alltid kun inneholdt moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betalte sikkert moms, og det stemmer nok om varen var priset til over 200 NOK.

Nope... Husker veldig godt det var toll+moms for det stemte med det jeg hadde regna ut før jeg mottok =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg betalte en gang nesten 400 kr i toll for noen støvler jeg kjøpte fra Asos.com! Ble mildt sagt ganske irritert når den regningen kom i posten en måned etter jeg hadde fått de.

400 kr i toll??! Må ha vært noen sykt dyre stlvler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kostet rundt 700-800 kr om jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med både toll, moms og fortollingsgebyr så blir det fort noen lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kostet rundt 700-800 kr om jeg ikke husker feil..

Vel, med tanke på at det faktisk ikke er toll på sko/støvler, uansett hvor dyre de er, så er du blitt lurt om du betalte noe toll på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte toll senest idag. ca 300kr for varer verdt 800.

Tja, litt kjapp hoderegning tyder på at du ikke betalte noe toll. Momsen må jo være på rundt 200 kr og gebyret er vel på litt over 100 lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fortollingsgebyr du tenker på da? Det står det fordi om det er moms de har lagt til. Utrolig mange som ikke vet forskjellen på moms og toll tydeligvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grenlandstuppa

Fortollingsgebyr du tenker på da? Det står det fordi om det er moms de har lagt til. Utrolig mange som ikke vet forskjellen på moms og toll tydeligvis.

Kan hende. Måtte gi fra meg lappen, så får ikke sett.

Bestiller ikke så mye fra nett, og det her er første gang jeg har måttet betale noe ekstra. Vi bestillte noen flasker Absinth i sommer verdt 1500, og da ble vi ringt av tollen fordi de trengte noe ekstra info, og vi skulle visstnok få en regning på toll i posten. Men denne kom aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...